bang voor koeien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:10

Oneofus schreef:
Ik zou aan de hand eens met hem gaan wandelen, waarschijnlijk zal je wel een weide met koeien tegenkomen en daar halt houden en je paardje goed laten rondkijken. Raakt hij in paniek, gerust stellen en geduld hebben tot hij rustigere word, is hij braaf, uitgebreid belonen .. Na een tijdje heeft hij zelf wel door dat koeien niet echt monsters zijn! Knipoog

Het nadeel vind ik wanneer je ergens heen gaat en het paard expres halt laat houden om te kijken dat je dan eigenlijk al aangeeft dat er iets bijzonders is.
Als je gewoon door probeert te lopen/rijden en hij stopt dan, dan is het een ander verhaal. Maar expres stoppen om te kijken, dan geef je aan: kijk eens paard, dat is eng.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:49

daar heb je wel gelijk in judje!
Als je al stopt voor dat je paard zelf zou stoppen dat geef je al aan dat er iets engs gaat komen . en dan gaat je paard helemaal beginnen denken dat het eng is..

Ik probeer haar altijd zo geod mogelijk door te stappen, stopt ze niet zoveel te beter en beloon ik haar, stopt ze vanzelf en reageert ze niet op mijn benen/zweep dan laat ik haar eventjes kijken en praat ik tegen haar , dan geef ik weer benen en dan gaat ze weer vooruit.. Dus ik zou haar ook niet zelf laten stoppen voor dat zij aangeeft dat ze gaat stoppen.zo toon je alleen maar aan je paard dat het echt eng is terwijl het eigenlijk niet zo is..

En goed belonen vanaf ze een stapje vooruit zet!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:53

Ik merkte dat Ocho op weg naar huis ineens veel minder bang was van koeien dan op de heenweg. De acteur... Ik houd hem dus goed voorwaards en laat hem niet overdreven naar de koeien kijken, ze zijn immers niets bijzonders. Wel geef ik hem de ruimte om zo ver mogelijk van het draad te passeren als hij dat wil.
Mijn aanpak werkt blijkbaar want het gaat al stukken beter

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:19

mijn paard is d'r ook als de dood voor.
dan staat ie stil, en begint ie heel erg te snuiven, en als de koeien ook nog gek worden, begint ie te steigeren.

zelf vind ik dat altijd dood eng, omdat vaak voor een weiland een sloot ligt, en als m'n paard eenmaal gek is, let ie niet op waar ie loopt. dus ben al paar keer bijna in een diepe sloot gegaan met 'm!

er gaat altijd wel iemand mee die er dan naast gaat lopen met 'n longeertouw, anders kan ik 'm misschien niet aan.

maar ik blijf zowiezo heel veel d'r mee oefenen, want hij zal het toch een keer moeten leren.
*misschien houdt hij die angst wel altijd..

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:22

Wij hebben er ook last van met 1 van de paarden. Gelukkig staat ze in het tweespan en kan ze weinig doen omdat de ander stoïcijns doorloopt maar anders zou ik ook niet weten waar we zouden blijven!
Ik volg wel even want het zou fijn zijn als ze minder bang zou worden! (ik ga aantal tips uitproberen)
Succes met je paardje! Ik hoop dat het goed komt en sorry dat ik je niet van enig nuttig advies kon voorzien!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:07

idd als ik stop om mjin paard te laten kijken raakt ie helemaal in paniek
terwijl als ik hem aan het werk zet, en net doe of er niets is.. is er 'niets'aan de hand

Lindy1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:01

Ik weet geen manier om het meteen op te lossen, maar misschien raakt een paard er wel na verloop van tijd aan gewend. Net als aan verkeer!

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:09

Niet opgeven.
Zoek de koeien toch regelmatig op. Zorg dat er ook een ander paard met jou mee gaat. Als er 1 schaap over de dam is volgen er meer.Praat ook tegen je paard dat er niets aan de hand is. Stel hem gerust met je stem en kriebel hem wat op de manenkam. Je paatd moet vertrouwen krijgen.