Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:41

Jeetje wat een heftig verhaal!
Ik hoop dat mensen eens hun ogen openen, en niet zo dom doen, met: "Mijn pony is heel mak, en: ik rijd altijd zonder cap"
Zo zie je wat er gebeurt....
Ik hoop dat de mensen die vaak geen cap dragen hun ogen eens openen, de meeste moeten eerst vallen, dan pas dragen ze een cap, Barmat, echt heel erg Ach gut Maar je bedenkt je nu wel 2x als je opstapt Knipoog

PS. oke, voor de mensen die in de Z rijden vind ik het iets anders...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:43

Bedankt dat je je verhaal hier neerzette. Ik rijd met veiligheidshelm, maar het verhaal is goed geweest om me te motiveren om er ook werkelijk cosequent in te blijven, wat me soms zwaar valt.

Ik wens je veel sterkte en geluk voor je verdere toekomst!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:44

Zeker heftig!!

Hoop echt dat het mensen aan het denken zet.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:44

Mijn dochter haar school ligt op 200 meter van m'n huis en richting mijn werk dus 's ochtends kinderen in de auto, stop aan school en zwier er eentje terug uit en dan baal ik van die gewoonte dat ik ALTIJD m'n gordel aandoe. Maar 't is eigenlijk een goede gewoonte.

En zo ook met mijn cap. Ik voel dat er iets niet klopt als ik hem niet op heb. Precies alsof je op blote voeten op je paard zou kruipen.. Lachen

Heftig verhaal, normaal lees ik nooit zo'n lange teksten maar deze was de moeite waard. Ik hoefde niet overtuigd te worden maar ik weet zeker dat je anderen wél een goede gewoonte kan bijbrengen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:46

Wauw wat een heftig verhaal.
Vind het toch super dat je het hier zo 'neerkwakt' Lachen
En geloof me, ik zal er aan denken aan dit verhaal elke keer als ik mijn cap pak ....(en dat doe ik ook!)

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:49

Jemig wat een verhaal.
Ik wil je heel veel sterkte wensen voor de toekomst,je hebt echt onwijs veel geluk gehad...

Ik ben momenteel bezig om op mijn 3 jarige,net zadelmakke paard rond te hobbelen,dus ik heb standaard altijd m'n cap op.
Na het lezen van jouw verhaal stap ik zeker nooit meer zonder cap op een paard,al is ze 25 en half dood Clown

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:03

wat een verhaal... ik heb er ook zoon eentje..

het was ook april 2007.

mijn vriendin heb ik ook paardengek gemaakt. omdat ik een eigen paard had hadden we afgesproken dat ze ook bij mij eens mocht rijden. eerst met mij er naast toen dat goed ging de dag er na mocht ze voor het eerst los op mijn paard.

het was die ochtend een mooie dag met veel mensen op stal aanwezig. mijn vriendin had er heel zin in en ging alvast lekker stappen.. we waren vergeten de cap mee te nemen dus eigenlijk wouden we gewoon zonder cap verder gaan. ach mijn paard doet toch niks makste paard van stal. maar mijn zusje heeft toch de cap gehaald omdat ze het ergens niet vertrouwende. wij lekker gedraaft en het ging allemaal heel goed. we reden in een longeerring dus ze kon goed aan haar houding werken. na een half uur gereden te hebben wouden we beginen met een galopje. mijn paard werd helemaal gek in de galop. verselijk hard galoperen en mar galoperen. eerst lachten we er maar wat om maar mijn paard werd maar niet kalm. heel rustig stukje voor stukje hebben wij hem weer kalm gekregen. ik weet nog dat ik dacht gelukkig toen hij weer terug ging naar de draf maar hier begon het drama pas echt. mijn vriendin raakte haar evenwicht kwijd en kantelde naar het midden van de ring. ze hield zichzelf goed vast en kreeg zichzelf weer omhoog.. maar door het vele vaart maken kwam ze zo hard omhoog dat ze aan de andrenkant er af klapen. vol met haar slaap tegen een paaltje aan. ze klapte om de paal heen en viel op de grond.

ik liep meteen naar haar toe en vroeg of het ging. ze had haar ogen wijd open en stak haar hand omhoog. ik was heel opgelucht want dacht dat alles goed was gegaan. alleen het was niet een teken van het is goed maar een epeleptice beweging. ze maaken stuiptrekingen met haar handen en benen. ze knorde vreemd en haar ogen zakte langzaam dicht. meteen de ambulance gebeld. die kwam vrij snel gelukkig vrij snel maar mijn vriendin kwa m maar niet bij. in de ambulance deed ze wel haar ogen open maar ze reageerden nergens meer op. ze is mee genomen naar het ziekenhuis. vanaf dit moment heb ik thuis met spanning naast de telefoon gezeten. ik had heel veel angst om mijn vriendin. later kregen we telefoon dat ze 3 uur buiten bewustzijn is geweest. ze heeft een heleboel scannen gemaakt en testen gedaan omdta ze maar niet bij kwam. toen ze weer bij kwam herinderde ze zich niks meer van die dag. ze mocht na 1 dag weer naar huis met de mededeling je hebt een hersenschudding doe maar rustig aan. laater mocht ze terug komen en had ze vlekjes op de mri scan. ook wat geboeld dus. gelukkkig niet heel erg en ze noemenden het ook geen hersenbloeding. ze had wel een hersenkneuzing en is gister als genezen verklaard. ze mag alles weer gaan doen Lachen.

wonderbaarlijk genoeg wil ze graag weer gaan paardrijden en begint ze na de vakantie weer.

dokters zijden dat als ze geen cap had gedragen ze ter plekken dood zou zijn gegaan aan de verwondingen.

echt jongens draag een cap want je hoort hoe het kan gaaan. je ziet hoe zij er af is gekomen door een cap te dragen! dus gebruik hem echt!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:05

Mijn ogen zijn geopent..

Ik ben zelf ooit een keer met mijn hoofd tegen de bakrand gevallen en viel hierdoor (zo'n 10 minuten) letterlijk het licht uit mijn ogen. Ik had toen gelukkig een cap op. Dit was nog in de tijd dat ik in manegelessen mee reed.

Ondertussen heb ik al een aantal jaren een eigen paard en ben ik (zoals meerdere) te lui geworden om even mijn cap op mijn hoofd te zetten. Ondertussen ben ik er 2x afgevallen. Paard kon hier niets aan doen.

De eerste keer was tijdens de zoveelste rodeosessie die ik van haar kreeg. Achteraf bleek ze goed rugklachten te hebben. Hiervoor wordt ze nu ook behandeld, maar wij wisten hier dus niets vanaf (dit was niet lang nadat we haar hadden gekocht).
Gelukkig hield ik er niets aan over. Ik reed zonder cap..
De tweede keer raakte ze het schrikdraad en schrok zo dat ze een speurt inzetten naar de andere kant van de bak, hier was ik dus niet op berekent. Zat op haar zonder zadel en gleed zo onder haar. Ze stapte op mijn lies. Een grote blauwe hoef op mijn been en een gescheurde broek waren het gevolg. Weer reed ik zonder cap..

Buiten rijd ik wel ALTIJD met een cap op. Gewoon voor mijn eigen veiligheid. Maar waarom dan niet in de bak? Mijn cap hangt onder mijn zadel dus zoveel moeite is het niet Slapen

Heel verhaal, kortom: Voor mij is het weer tijd om hem áltijd op te doen tijdens het rijden! Pling

PS: Ik dwing wel altijd mijn moeder haar cap op te doen als ze op het paard rijd wat ze least.. Stom he? Ach gut

En jij nog heel veel sterkte en succes!
Super dat je je verhaal hier hebt gepost!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:19

Ik vind het super dat jullie je verhaal hier plaatsen!. Ik hoop dat meer mensen nu inzien dat het rijden zonder cap dit risico niet waard is.

Hopenlijk komen er nog veel meer mensen die laten zien dat het iedereen kan gebeuren. Ieder dier kan schikken en iedereen kan eraf vallen. Zorg ervoor dat je hem gaat dragen voor je de gevolgen ondervind. Knipoog

Veel sterkte in de toekomst

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:20

Ik ben blij te lezen dat mensen in ieder geval nadenken over het dragen van een cap, of niet. Zoals ik al eerder zei - ik ben niet de persoon om te prediken, te zeggen dat je stom bent als je geen cap draagt. Maar eerlijk gezegd zou ik blij zijn als het verplicht gesteld wordt... puur en alleen omdat ik een ander niet toewens, wat ik nu doormaak. Hoe mijn leven veranderd is, hoe IK veranderd ben.

En wat te denken van de impact op je familie? Mijn vriend... ik had geen betere kunnen treffen, maar hij neemt wel een groot deel (het grootste deel) van alle taken op zich, alleen maar omdat ik het niet meer kan. Maar ook HIJ lijdt, dat merk ik. Want het is best vreemd om ineens een vrouw te hebben die minder kan dan voorheen, en dat nog wel door haar eigen stomme schuld.

Hij zegt dat ik het me niet langer moet verwijten, dat dingen zijn zoals ze zijn, en dat ik niet moet stilstaan met de fouten in mijn verleden. Maar diezelfde stomme fouten maken nog steeds deel uit van het heden - tot de dag van vandaag....

Als ik iemand zie rijden zonder cap vind ik hem/haar hooguit een stommeling. Maar ik ga niet zeggen dat hij/zij die cap op moet doen. Klaarblijkelijk zitten de hersens die beschermd moeten worden, er dan niet in Knipoog

Het is ieders keuze Lachen Maar heb dus ook geen medelijden met mensen die hierdoor blijvende schade overhouden, net zoals ik geen medelijden voor mezelf wens.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:21

trisca schreef:
Ik vind het super dat jullie je verhaal hier plaatsen!.

Ik heb dan wel een hersenbeschadiging, maar nog steeds (voor zover ik weet) maar één persoonlijkheid, ha ha ha ha! *LOL*

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:29

ik heb mijn verhool ook neer gezet en onder mij ook iemand Knipoog dus dan kreeg je een jullie Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:31

lottehorse schreef:
ik heb mijn verhool ook neer gezet en onder mij ook iemand Knipoog dus dan kreeg je een jullie Knipoog

Ah zo.... ben wat langzaam van begrip Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:34

MelanieB schreef:
Ik niet. Verhaal dat ik eerder aanhaalde was een zeer ervaren amazone en de combinatie reed M2.
Tineke Bartels lag toch ook mooi met d'r hoofd tegen een boom aan en die kan heel veel beter rijden dan Z.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:41

Katja schreef:
MelanieB schreef:
Ik niet. Verhaal dat ik eerder aanhaalde was een zeer ervaren amazone en de combinatie reed M2.
Tineke Bartels lag toch ook mooi met d'r hoofd tegen een boom aan en die kan heel veel beter rijden dan Z.

Ben het met je een Katja.
Een paard dat netjes een Z proef kan lopen kan net zo goed schrikken van iets.
En voor de amazone die een prima Z proef kan rijden, kan het nog net zo onverwachts zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:46

Super dat je het hier deelt!
Jij deed wat vele doen...ik hoop dat veel mensen er nu over nadenken en naar gaan handelen

Ik ben zelf mijn cap gaan dragen na het verhaal hier op bokt dat Sandra, ook een bokker ,was overleden na een val waarbij waarschijnlijk een cap haar leven had kunnen sparen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:47

Barmat schreef:
lottehorse schreef:

Ah zo.... ben wat langzaam van begrip Haha!

Hahaha. Daarom was het inderdaad jullie Clown

Ik ben ook meervoudig Z ruiter, maar vind het daar niet anders om worden hoor. Knipoog

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:48

Ook al ken ik 'jullie' niet, ik ben gewoon blij dat jullie het verhaal nog hier kunnen posten! Ooit, in het begin van mijn 'ruitercarrière' ben ik nogal hard van een pony gevallen met m'n hoofd op een weidepaal, *crash* cap doormidden Wow! Daar was ik al even stil van, want wat was er met mijn hoofd gebeurd als ik die cap niet had gedragen? Sindsdien ben ik altijd een cap blijven dragen. Ik vind het super dat er in dit topic toch een aantal mensen zijn die naar aanleiding van de harde lessen van sommigen, toch van plan zijn hun cap (weer) te gaan dragen OK dan!

@barmat, veel sterkte met je veranderde leven, ik weet helaas hoe het is om ineens een andere persoon te zijn dan die je was (whiplash na auto-ongeluk) en super van je partner dat hij je nog steeds is blijven steunen (dat hoor je helaas wel eens anders).

Dus beste bokkers, de moraal van dit verhaal = zet die dop op je kop!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:50

Jeetje wat een verhaal.
Ik rijd nooit zonder cap meer, ik ben een keer met mijn hoofd gevallen tegen een paal van van de bak (had een cap op) en toen was mijn cap gescheurd. daarna besefte ik dat als ik geen cap op had gehad dat dat dan mijn hoofd was geweest die kapot was.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:56

MelanieB schreef:
Tineke Bartels lag toch ook mooi met d'r hoofd tegen een boom aan en die kan heel veel beter rijden dan Z.[/quote]

Ben het met je een Katja.
Een paard dat netjes een Z proef kan lopen kan net zo goed schrikken van iets.
En voor de amazone die een prima Z proef kan rijden, kan het nog net zo onverwachts zijn.[/quote]

Precies. Zelfs onze top amazone Anky valt wel eens van haar paard. Knipoog

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:01

Poeh, heftig verhaal Barmat. Ik denk dat het goed is dat je dit op Bokt hebt geplaatst (en lottehorse ook), het zet mensen hopelijk aan het denken.
Hoe warm het ook is; ik draag mijn cap. Ik heb een tijdje zonder gereden omdat mijn oude cap niet goed meer zat, maar het voelde toch niet helemaal oké.

En wat betreft de Z-ruiters: een paard is een dier, die kunnen overal van schrikken en de meest gekke en onverwachte bewegingen maken. En dan maakt het niet uit of je nou Z (of hoger) rijd of niet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:01

Een veiligheidshelm is zeker belangrijk voor iedereen. Je paard kan ook zelf vallen, een Z ruiter hoeft niet perse heel stevig te zitten en je weet nooit wat voor externe dingen er kunnen gebeuren. Jij kan nog zo voorzichtig zijn, een ander......, waardoor jij de klos bent.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 18:02

"Z" rijden is in ieder geval nooit een garantie dat je er nooit meer afvalt Knipoog

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:04

Niets is een garantie dat je er nooit meer afvalt.
Een paard blijft een vluchtdier.
Hoe trouw, lief, braaf, geweldig ook.
Dus op die cap!

't Is wel een rottig verhaal zeg. Sterkte ermee.
Ook voor de andere verhalen-posters in dit topic. Lachen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:04

jep z mensen kunnen net zo goed er af vallen en hun hoofd zo beschadigen dat ze de rest van hun leven in een rolstoel kunnen doorbrengen...
het heeft niks met ervaring te maken maar ALLES met levende wezens en hun natuurlijke reacties!!

ik draag áltijd een cap echt áltijd!!! en daar schaam ik me echt niet voor... voel me zonder cap gewoon niet veilig en juist naakt op een paard!