Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

foetsie

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:20

Ik heb pas net de rekening voor het verlengen betaald. Dat was 32,20 euro voor 2 Jaar!
Dus dat is 16,10 euro per jaar. Knipoog
Ik heb het ruiterbewijs gehaald omdat ik zowel in mijn vrije tijd als onder werktijd altijd op de openbare weg rijd.
Ik heb zon Ruiterbewijs weekend gedaan. Dan heb je praktijk - en theorie les op vrijdag en zaterdag en zondag leg je examen af.
Als het ooit wel een keer verplicht wordt, dan heb ik hem al. Clown

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:59

ja..

nouja ik heb 'm niet maar wil 'm wel, heb geen eigen pony, wel verzorg en rij op de manege

't hoeft niet zozeer heel duur te zijn maar wel heel zinvol idd..

en daarbij.. dr zit een extra verzekering bij voor áls er wat gebeurt Cool

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:17

Die verzekering heb je weinig aan, want ze verhalen het toch weer op je eigen WA. Enige voordeel is dat je niet over de schuldvraag hoeft in te zitten.
Verder is het 1 grote afzetterij. Ik heb het koetsiersbewijs en het ruiterbewijs. Ik moet dus gewoon dubbel betalen voor 1 en dezelfde verzekering. Je krijgt geen korting ofzo.
En waar ik nog veel pissiger over ben is het blad paard&co. Stom blad, maar je kreeg tenminste nog iets. Maar als je nu een startkaart hebt krijg je dat blad niet meer omdat 'zij' vinden dat het dan niet nuttig meer is omdat je ook het blad paardensport krijgt. Maar ondertussen betaal ik nog steeds gewoon 2 keer voor het koetsiersbewijs en het ruitbewijs incl. dat blad paard&co. Verder is het zo dat als je alleen het ruiterbewijs of het koetsiersbewijs hebt dat je dan met korting paardensport kunt krijgen. Heb je een startkaart, dan moet je wel het volle pond betalen. Ik kan dus vanwege die startkaart geen korting krijgen of paardensport terwijl ik de knhs ook al sponsor met m'n koetsiersbewijs en m'n ruiterbewijs.
Ik vind dat ze wel een kortingsregeling voor dit soort gevallen mogen verzinnen. Nu komt het echt over als geldwolverij.

Ik heb het ruiterbewijs nog nooit nodig gehad. Het koetsiersbewijs ook niet, maar dat was de afsluiting van de mencursus. Voor het ruiterbewijs heb ik alleen examen gedaan (op een voor mij wildvreemd paard). Het is hier niet verplicht en waar het wel verplicht is kom ik nooit met een paard. Het voordeel is nu alleen dat ik wel op de Veluwe of in Nienoord mag rijden omdat ik het bewijs heb. Dus voor mij is het feitelijk paard inladen en gaan als ik zou willen.
Maar als je ergens woont waar het niet verplicht is, dan zou ik toch echt even goed nadenken of je het wel wilt halen.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:45

Ik heb hem een paar jaar geleden ook gehaald. De rijproef stelt idd niet zo veel voor, en van de theorie wist ik ook het meeste al wel. Toen ik hem gehaald had, waren ze nog van plan om het verplicht te stellen, daarom heb ik hem gehaald. Ik heb hem eigenlijk nooit bij me, en ook nooit nodig gehad, dus als je het mij vraagt vind ik het een beetje onnodig.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:04

lotteluvah schreef:
Dudette_ schreef:
Heb eigenlijk altijd zonder ruiterbewijs buiten gereden, volgens mij is het hier ook niet verplicht. Maargoed, het schijnt dat 't redelijk duur is? zo'n 150 tot 200 euro? Nou, ik wil 'm best wel halen, maar daar heb ik het geld jammer genoeg niet voor.

Ik moet rond de 250 euro betalen Sigaar

What?!
Bij ons was het 100,- + een pony + theorielessen
De theorielessen waren een soort geimproviseerde lessen, maar het scheen heel handig te zijn. De theorie uit het boek werd wat meer uitgelegd e.d.

Ik zelf heb geen ruiterbewijs, maar mijn vriendin/verzorgster heeft 'm gehaald. Overigens vind ik het nou niet zo heel veel toegevoegde waarde (ik heb dat boek eens zitten lezen Nagelbijten / Gniffelen). De meeste dingen weet je wel of zijn totaal níet belangrijk (bijv. weten hoe oud het ras Arabier is... jaaaa ooit van google.nl gehoord?). Verkeersdingen waren wel handig, maar veel meer dan het fietsdiploma vond ik het nou ook weer niet.
Het praktijk vond ik ook niet speciaal. Het sprongetje wat je moest springen was 65 cm, je moest kunnen doorzitten met en zonder beugels. Tussen 2 hindernissen door rijden en dat soort 'simpelere' dingen. Een ruiter die gewoon kan rijden haalt dit op zijn sloffen.

Overigens, vind ik het wel goed dat je het haalt zodat je op de weg 'mag', maar... moet je hem dan ook niet bij je dragen als je op de weggaat? Ik bedoel... als je het dan niet bij je draagt krijg je alsnog een boete.. Dromen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 06:12

Ik ben pas de 2e keer voor het Ruiterbewijs geslaagd en toen reed ik al een hele tijd. Bloos
Maarja van onze groep was ook meer dan de helft voor het praktijkgedeelte gezakt. Koe
Ik was wel de enige die alle theorie vragen goed had. Haha!
Heb mijn ruiterbewijs altijd mee als ik de Eper paarden 4-daagse rijd (1x per jaar) verder nog nooit nodig gehad.
Maar wel belachelijk als je het koetsierbewijs en ruiterbewijs heb dat je dubbel moet betalen etc. (zie verhaal Gernie)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 06:28

Bij mij in het Gooi is het verplicht om met ruiterbewijs in de natuurgebieden te rijden.
Tenminste...je hebt een boskaart nodig,en die kan je alleen kopen op vertoon van je ruiterbewijs.
Die heb ik dus gehaald,omdat ik anders om de haverklap een fikse boete zou krijgen.
Ik rij dus veel in het GNR, (Goois Natuur Resservaat) en die houden van het geld dat ze krijgen voor de boskaarten de ruiterpaden bij enzo.
(zeggen ze) Haha!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:14

maar voor de prijs moet je het niet laten hoor,
ik heb dit gecombineert met een hele week paardekamp.. dan kun je elke dag met je paard trainen
en oefenen, en ondertussen ben je niet zoo gestrest.. je krijgt veel afleiding!
Zeker doen!! en wij hadden zelf een proefexamen gemaakt om je theorie al te testen!!
Ja een paardekamp is wel redelijk duur, maar als ik zo die prijzen zie om gewoon de test te doen! amai.. zo duur,
dan komt een paardekamp nog goedkoper uit!

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:18

Ik wil wel graag mijn ruiterbewijs graag halen, maar ik zou niet weten waar.. Heb al een beetje op internet gezocht rond de 250 en 300 euro Bloos! Iemand een tip? Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:20

Ik weiger mijn ruiterbewijs te halen, zolang het niet bitloos kan Boos! . Ik wil het alleen op mijn eigen paard doen, als het per se moet en niet op een manegepaard. Daar zie ik het nut niet zo van in namelijk, als ik alleen op mijn eigen paard bitloos naar buiten ga.

(Heb trouwens al die jaren illegaal gereden in 't Gooi, hoor Haha! ). Dat examen voegt ook niet veel meer toe aan mijn rijkunst en kennis, vrees ik. Tong uitsteken Haha!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:24

ik vind het echt onzin. ik heb het 18 jaar geleden gehaald, op de dag van het examen kwam ik er acher dat iedereen boeken had, heb ik nog nooit ingekeken, maar toch gewoon gehaald, zo moeilijk waren die vragen niet. Ook het rijden vond ik weinig voorstellen, ik ben absoluut geen topruiter, maar dit was echt een eitje. Stap, draf en galop. Klein sprongetje kunnen maken en ik weet nog dat ik in galop van de groep weg moest rijden en ik stap terug. Al met al vond ik het weinig voorstellen. Maar goed...dat is 18 jaar geleden, misschien is het nu anders. Wel verleng ik hem nog steeds, misschien als ik ooit nog eens in gebieden ga rijden waar het handig van is, maar tot op heden heb ik er echt niks aan gehad.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:02

Germie, volgens mij is Paard&Co vervangen door PaardenSport. Ik had vorig jaar nog een startkaart en kreeg ik zowel de Paard&Sport als de Paard&Co.

Ik heb geen startkaart meer, maar ben wel in 't bezit van ruiter- en koetsiersbewijs. Nu krijg ik af en toe een PaardenSport.

Valeriie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:19

niet zo zinvol eigenlijk Tong uitsteken
Want ik ben heel veel alweer vergeten wat in dat boekje staat..
En de praktijk stelt niet zo veel voor

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:14

ik heb geen ruiterbewijs en ik rijd ook gewoon overal. Vork Duivel Clown Haha! Pling Vork

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:16

het gaat verplicht worden, en het word alleen maar duurder.
het is op sommig plekken zelfs al verplicht!

ik heb er 230 euro voor betaald..(gedeelt met mijn ouders) was 3 dagen weg, en had paard ter beschikking

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:25

Het wordt al jaren geroepen (zeker al sinds de jaren 80 Clown ) dat het verplicht gaan worden. Maar ik denk dat dat hele grote onzin is. Haha!

En al wordt het wel ineens verplicht, zolang ik bitloos op mijn eigen paard niet mee kan doen, kunnen ze de pot op en rij ik gewoon waar ik rijden wil. Doei!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:29

Nadya schreef:
Het wordt al jaren geroepen (zeker al sinds de jaren 80 Clown ) dat het verplicht gaan worden. Maar ik denk dat dat hele grote onzin is. Haha!

En al wordt het wel ineens verplicht, zolang ik bitloos op mijn eigen paard niet mee kan doen, kunnen ze de pot op en rij ik gewoon waar ik rijden wil. Doei!

genoeg geld voor de boete's Haha!
ik vind het wel belachelijk dat je niet bitloos mee mag doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:51

Jolliegirl, ik rij vanaf 1976 al en zeker vanaf 1980 zelfs alleen buiten (was toen 10 jaar, jaja) en ik heb nog nooit een boete gehad. Haha!
Daarbij interesseert het me ook niet als ik er al wel eentje krijg. Dat is voor mij namelijk geen reden om alsnog een bit in mijn paard's mond te hangen of om niet meer door het bos te rijden.

Ben blij dat jij het ook belachelijk vindt trouwens, dat je bitloos niet eens examen mag doen. Bij de SRR mogen ze de regeltjes wel eens bijstellen, aangezien deze groep ruiters steeds groter wordt.
De argumenten die men daar aandraagt om deze regels niet te veranderen zijn op zijn zachtst gezegd lachwekkend te noemen. Gestoord

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:49

amai!! das pas echt belachelijk!!
je mag gewoon niet mee doen, zonder bit?!?
wat is da voor zever! en ik zou zekr nie, in jouw geval, met een bit gaan rijden
omdat "dat moet".. niet opgeve Haha! gewoon negeren Haha! Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:06

Jolliegirl schreef:

Ach jeetje toch, wanneer gaat dat dan gebeuren? Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen? Clown Kom op zeg, "ze" roepen al vanaf het begin dat het verplicht gaat worden, dat is nog steeds niet gebeurd en ik zie het ook niet gebeuren. Alleen al de logistiek krijgen ze niet rond Tong uitsteken

Voor die WA-verzekering hoef je het ook niet te doen, want je gewone WA verzekering (AVP) is voldoende dekking.
Het aantal plaatsen waar men het ruiterbewijs verplicht stelt lijkt eerder te verminderen dan toe te nemen, dus als je niet pal naast zo'n gebied woont, heeft het weinig te bieden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:02

pinkyhorse schreef:
amai!! das pas echt belachelijk!!
je mag gewoon niet mee doen, zonder bit?!?
wat is da voor zever! en ik zou zekr nie, in jouw geval, met een bit gaan rijden
omdat "dat moet".. niet opgeve Haha! gewoon negeren Haha! Knipoog

Don't worry, ik voel me echt niet geroepen mij en mijn paard te conformeren naar hun regels die berusten op belachelijke argumentatie. Heb hier een emailwisseling met die instantie liggen waar de honden geen brood van lusten. Haha!

Boetes of niet, ze doen maar (als ik zo'n groen jasje zie, galoppeer ik gewoon hard weg, hahaha, maar dat is tot nu toe niet voorgekomen). Haha! Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:10

Jolliegirl schreef:

ik heb er 230 euro voor betaald..(gedeelt met mijn ouders) was 3 dagen weg, en had paard ter beschikking

Ja het schijnt inderdaad in 2081 verplicht te worden Clown Wat een geldklopperij, die verzekering is 1 wassen neus, je BENT nl al verzekerd via je WA.

Kijk, voor kinderen en beginnende ruiters vind ik het (de lessen) wel zinvol, maar voor volwassenen die al jaren buiten rijden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:36

Precies, Ellen. Dat ben ik helemaal met je eens. Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:33

Ik vind het hele ruiterbewijs een grote afzetterij, je bent al verzekerd dus daarvoor hoef je het niet te doen. En ik ben bang dat ik het voor extra kennis/vaardigheid ook niet hoef te doen.
Bovendien is het hier ook nergens verplicht dus ik ga er voorlopig niet aan beginnen.

GREAT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:12

Hallo, Ook ik geef bovenstaande mensen(Nadya, Appie en Ellen)groot gelijk!! ik rijdt al jaren (zowiezo 15 jr langs de weg) en zonder bit, in groepen en alleen .... Omdat ik tochten wil gaan organiseren zou k mn ruiterbewijs moeten halen...
hieronder korte samenvatting;
De ettiquette is z'on onzin!! mn hele leven nooit rijbroek rijlaarzen aangehad, het is verplicht(dit draag ik nooit weer, vanwaar dan deze plicht?!) het gaat toch om het rijden, en omgang en controle mbt het paard??? k moest met afrijden op een manegepaard waarop ik niet eerder was geweest, rijden andere stijl dan ik gewend ben en heb het praktijk op het nippertje gehaald omdat ik een geschrokken paard, anders oploste dan ze graag wilden zien, ik mn beugels te lang had naar hun idee... de theorie niet gehaald om de vragen die te maken hebben met engelse rijstijl!!!! daar gaat het toch zeker niet om? In de groep waren mensen die met me afreden langs de weg die bijna huilend te paard waren bij een trekker en fietsers bijna omver reden, maar het geheel wel gehaald hebben. ??? Koe
Daarnaast worden er regels toegepast die ik graag geschrapt zou zien, vraag me dan af wat gaat er voor veiligheid van paard en ruiter of verkeersregels?! Boos!

Voor beginners is het wel een basis denk ik, maar als je door ervaring al jaren veilig langs de weg rijdt en je gezonde verstand gebruikt, hoef deze moeite niet te doen!!