Def schreef:Hier ben ik het mee eens. Ik snap alleen niet waarom je hiervoor een touwhalster, eventueel stick voor nodig hebt. Ik werk precies zo met mijn paard, maar dan met een gewoon halster. Gaat prima.
Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit in huis heeft.
Met een gewoon halster zou het ook kunnen werken, maar een touwhalster geeft wat meer druk per vierkante cm, en is daardoor wat scherper. Paarden die geleerd hebben hun gewicht in de strijd te gooien, kunnen dat beter (en doen dat vaker) met een gewoon halster dan met een touwhalster. Vergelijk het met het dragen van een zware tas aan een brede schouderband, en met het dragen van die zware tas aan een dun ijzerdraadje. Wat ga je eerder voelen?
Het is niet de bedoeling dat je een paard met het touwhalster mishandeld, maar je maakt - met behulp van dat touwhalster - het gewenste gedrag makkelijk, en het ongewenste gedrag ongemakkelijk. En aangezien een paard een dier is dat altijd comfort opzoekt, zal hij het gewenste gedrag laten zien.
Het kan dus altijd en heel goed met een gewoon halster. Maar met een touwhalster kun je ten allen tijde verfijnder inwerken. Als je weet hoe je er mee om moet gaan (dus acuut druk laten varen als hij het gewenste toont, en je paard er absoluut niet mee vastzetten of losgooien).