Bang voor vliegenspray.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Bang voor vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:53

Citaat:
Je mist het vetgedrukte woordje...

Je geeft zelf aan dat het niet de nevel is waar ze bang voor zijn, maar het geluid. Wat maakt het dan uit of je ECHT spuit of niet?? Helemaal niks toch? en daarom begrijp ik het dus ook niet.

Wat betreft die jonge hengsten: Dat had ik erbij gezet om aan te geven dat deze methode ook goed werkt bij paarden die dus niks, maar dan ook helemaal niks gewend zijn. Niet om aan te geven dat ik dus meer ervaring zou hebben oid, of om te zeggen dat mijn methode beter zou werken.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 10:17

Somebitch schreef:
Ik lees nu je andere reactie pas.. Kan je hem niet vasthouden je geeft 1 spuitje en je stopt en beloont hem goed!!

Later bouw je dit op naar meerdere spuitjes...

Ik kan hem niet houden als ik hem zelf vastheb maar misschien dat ik het in de bak moet proberen dan maakt het niet uit als die wegrent.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:58

--> OMG

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:00

En wat doet hij als je hem in de stal zet en je spuit een keertje en dan stop je?

Doe het 2x per dag ongeveer, eerst een spuitje en dan klaar.. Dan ga je het langzaam opbouwen naar meerdere spuitjes Lachen

Lauren_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:15

Ik spoot het dan altijd heel veel op de borstel,.. en dan gewoon borstelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:16

mijn pony is ook als de dood voor alles wat in een spray of spuitbus zit.
ik neem altijd een vochtige spons ,spuit het daar op en dan op mijn pony.
gaat altijd heel goed Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:19

Gewoon keihard een liedje zingen terwijl je het opspuit.
Klinkt stom, maar heb een aantal beesten gezien waarbij dta toch echt hielp. Haha!
Verder scheet die van mij ook in z'n broek. Maar ik spuit gewoon en beloon m daarna. Nu is er niets meer aande hand. Doorzetten!

__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:39

je zou het op een spons kunnen doen en dan erop wrijven

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:48

Ik weet nog dat ik eerder van die veerustspuitbus had (dus niet sprayfles) die altijd een soort sissend geluid maakte, was mijn pony ook erg bang voor.
Ik ben toen zelf maar een hard sissend geluid gaan maken en dan naast mn pony gaan staan (tussen het poetsen door) en dan de ene keer wel de spray gebruiken en de andere keer niet. totdat ze het niet meer erg vond.
Het geluid dat je zelf maakt moet wel harder zijn dan het geluid van de spraybus.

__Sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:48

ik zou het met een spons doen

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:59

Heb hetzelfde probleem met mijn merrie. Wordt al gek als ik de bus nog maar opneem. Eerst dacht ik dat het kwam door het geluid van de verstuiver maar daarna leekhet hem meer om de geur te gaan.
Nu probeer ik het dus ook met spuiten op een spons en dan op haar wrijven (wat ook nog wilde maar niet zo extreme reacties uitlokt.)
Ik probeer wel om de spons en bus dicht bij haar te houden zodat ze merkt dat die bus niet 'bijt' en af en toe spuit ik dan eens naast mijn spons....op het paard. Clown
Geduld blijven hebben en steeds maar herhalen.
> Zo heb ik haar leren wennen aan een wit vliegendeken ( terwijl ze stond te steigeren en te slagen met haar voorbeen) Tis wel geen gewone die van mij.. Bloos

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 16:40

Hee allemaal,
Ik ben vandaag even beziggeweest met de vliegenspray, ik heb het eerst terwijl hij op stal stond een beetje in de ronte gespoten. Vond ie niet echt geweldig maar hij deed niet paniekerig. Toen heb ik hem met een halster in de bak gezet, dan met m'n ene hand vast houden en met m'n andere hand hem aan het flesje laten ruiken toen over z'n lijf heen gewreven. Vervolgens telkens een klein spuitje en dan goed belonen. Hij is drie keer weggesprongen en 2 of 3 keer een poging gedaan om weg te ko men. Vervolgens kwam een verzorgster van hem ook toen zij hem vastgehouden ik hem weer telkens ingesprayt kon z'n hele lijf doen (waren wel kleine spuitjes) Toen de andere kant proberen dat ging een stukje minder maar wel redelijk. Ik ben best tevreden over de eerste keer. Ik heb overegings dit keer een flesje met water gebruikt. Morgen ga ik het weer proberen. Maar raakt hij nu niet z'n vertrouwen in me kwijt omdat ik steeds met die fles aan kom zetten.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:39

Nee, je moet er geen drama van maken. Vaak ga je (onbewust) je al anders gedragen.
Gewoon blijven spuiten tot hij braaf blijft staan, dan belonen door te stoppen met spuiten.
Dit blijven herhalen tot hij snapt dat hij gewoon kan blijven staan.
Ik waarschuwde mijn paard ook altijd even met: let op! maar daar ben ik mee gestopt. Ze weet nu dat het niet erg is al wordt het nooit haar hobby.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:54

Id evan mij sprong ook altijd aan de kant of hij liep in een volte om me heen Nagelbijten / Gniffelen.. Ik heb gewoon lang touw eraan gedaan.. vliegenpray gepakt... Ik heb die met de gele dop met een koe erop kan niet op de naam komen.. Geschud terwijl ik door praatte tegen iemand.. Toen wat gevloten en ondertussen spuiten 1 keer sprong hij masaal aan de kant waar ik gelukkig op berekend was en naast hem kon blijven maar ondertussen gewoon doorgespoten.. het duurde een minuut en hij stond super naast mij.. HIj vond het niet geweldig maar vertrouwde op mij dat ik dat ding hem niet zou laten opeten Clown

Nu slaapt hij ondertussen als ik de vliegenspray op hem spuit..

Je moet zorgen dat je zelf zo rustig en ontspannen mogelijk staat. Anders zend je onbewust " paniek" signalen uit.

Ga a.u.b. niet paard vast houden alleen aan het halster als je het op spuit paard springt weg en jij breekt je vinger.. geloof me heb het vaker gezien Knipoog. Doe gewoon een lang touw (liever geen longeertouw eraan dat is weer te lang) eraan. Ben je bang dat hij weggaat rennen en dat je hem niet houd.. doe strotouwtjes aan het ringetje haster daar touw aan.. Is sterk genoeg voor als hij wegspringt maar als hij erop staat knapt het zo. Knipoog Succes! Komthelemaal goed hoor Lachen

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:06

Maysie schreef:
Id evan mij sprong ook altijd aan de kant of hij liep in een volte om me heen Nagelbijten / Gniffelen.. Ik heb gewoon lang touw eraan gedaan.. vliegenpray gepakt... Ik heb die met de gele dop met een koe erop kan niet op de naam komen.. Geschud terwijl ik door praatte tegen iemand.. Toen wat gevloten en ondertussen spuiten 1 keer sprong hij masaal aan de kant waar ik gelukkig op berekend was en naast hem kon blijven maar ondertussen gewoon doorgespoten.. het duurde een minuut en hij stond super naast mij.. HIj vond het niet geweldig maar vertrouwde op mij dat ik dat ding hem niet zou laten opeten Clown

Nu slaapt hij ondertussen als ik de vliegenspray op hem spuit..

Je moet zorgen dat je zelf zo rustig en ontspannen mogelijk staat. Anders zend je onbewust " paniek" signalen uit.

Ga a.u.b. niet paard vast houden alleen aan het halster als je het op spuit paard springt weg en jij breekt je vinger.. geloof me heb het vaker gezien Knipoog. Doe gewoon een lang touw (liever geen longeertouw eraan dat is weer te lang) eraan. Ben je bang dat hij weggaat rennen en dat je hem niet houd.. doe strotouwtjes aan het ringetje haster daar touw aan.. Is sterk genoeg voor als hij wegspringt maar als hij erop staat knapt het zo. Knipoog Succes! Komthelemaal goed hoor Lachen

Ik had nu een halstertouw door het ringetje gehaald zodat ik het vast kon houden maar als hij ervandoor zou gaan het eraf zou vallen.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:07

Mahitri schreef:
Nee, je moet er geen drama van maken. Vaak ga je (onbewust) je al anders gedragen.
Gewoon blijven spuiten tot hij braaf blijft staan, dan belonen door te stoppen met spuiten.
Dit blijven herhalen tot hij snapt dat hij gewoon kan blijven staan.
Ik waarschuwde mijn paard ook altijd even met: let op! maar daar ben ik mee gestopt. Ze weet nu dat het niet erg is al wordt het nooit haar hobby.

Wat bedoel je precies met er een drama van maken ??

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:22

Mijn paard kon er vroeger ook niet tegen dat ik de vliegenspray gebruikte maar inderdaad na lang oefenen, gewoon zelf ook zo van die geluidjes maken zodat hij die spuitbus niet meer hoort helpt ook.
Bij mij ging het ook beter om achteraan te beginnen dan vooraan. Doorkammer in zijn staart spuiten vond hij namelijk niet erg, dat kon ik zonder problemen maar als hij dan die bus zag naderen werd hij gewoon bang. Dus ben ik zachtjes achteraan begonnen. Gewoon z'n poep eerst tot hij dat gewoon was en dan heel zachtjes naar voor toe gewerkt. En nu gaat het perfect, het is nog altijd niet z'n lievelingsbezigheid maar ik kan het nu toch doen zonder dat hij zot wordt. Nu blijft hij rustig staan.
En inderdaad ook zelf normaal blijven doen, niet waarschuwen zo van pas op of let op want dan weten ze dat er iets gaat komen waarvoor ze zogezegd 'bang' voor moeten zijn. En ook als hij al bang is van de bus, zet die bus zoveel mogelijk in z'n buurt dat hij eraan went.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:23

Ik denk dat ze bedoeld dat je je zelf van te voren niet druk moet maken en gewoon rustig moet blijven alsof het de normaalste zaak in de wereld is... Hierdoor zend je zelf onbewust geen panieksignalen uit.. Want als jij gaat twijfelen gaat je paard dat ook Knipoog

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:26

Met drama bedoel ik dat je heel overdreven aardig tegen je paard gaat doen. Heel uitbundig belonen ed. dat is voor hem een signaal dat er kennelijk 'iets' gaat gebeuren omdat je anders ook niet zo doet.
Als je doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is en hem alleen beloont als hij stilstaat gaat hij die link leggen.
Zoals Maysie ook al beschreef gewoon doen alsof dit normaal is want dat wordt het uiteindelijk ook.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:30

Maysie schreef:
Ik denk dat ze bedoeld dat je je zelf van te voren niet druk moet maken en gewoon rustig moet blijven alsof het de normaalste zaak in de wereld is... Hierdoor zend je zelf onbewust geen panieksignalen uit.. Want als jij gaat twijfelen gaat je paard dat ook Knipoog

Ik was zelf ook niet bang ofzo en ik blijf ook rustig ik doe gewoon wat ik normaal ook doe.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:31

Mahitri schreef:
Met drama bedoel ik dat je heel overdreven aardig tegen je paard gaat doen. Heel uitbundig belonen ed. dat is voor hem een signaal dat er kennelijk 'iets' gaat gebeuren omdat je anders ook niet zo doet.
Als je doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is en hem alleen beloont als hij stilstaat gaat hij die link leggen.
Zoals Maysie ook al beschreef gewoon doen alsof dit normaal is want dat wordt het uiteindelijk ook.

Oke ik snap wat je bedoelt alleen het overdreven aardig deed ik niet ik deed gewoon zoals anders gewoon een beetje tegen hem praten enzo. Alleen als ik een keer gespoten had dan beloonde ik hem inderdaad.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:32

Mijn paard kon er ook echt niet tegen, heb toen vliegen gel gekocht makkelijke oplossing.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:48

Desiree_1993 schreef:
Hoe doe je het erop? als je het erop sprayd(of is het met een t) of spuit kun je misschien eens proberen of het beter gaat met een spons(wat op een spons sprayen en dan op je paard doen)

Dat lijkt mij juist niet de oplossing, zo loop je weg voor het probleem. Ik zou het paard er voorzichtig aan laten wennen, neem maar een spuit met water en probeer dat steeds even, het paard gaat het gewoon vinden en zal er aan wennen. Het zal heus een tijd duren maar met geduld zal het vast lukken!
Als je paard aan de spray met water is gewend kan je ook weer beginnen met de vliegenspray, met water oefenen is wat goedkoper dan met vliegenspray Knipoog

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:07

wat ik doe bij die van mij:
eerst ben ik begonnen met zijn staart in te spuiten met anti-klit
om aan het geluid te wennen, daarna ook af en toe op de kont spuiten.
op een gegeven moment kon ik daarmee tot op zijn nek komen.
alleen niet met vliegenpray. net alsof hij de geur niet prettig vind ofzo.
hij weet precies met welke spuitbus je aankomt lopen.
later het vliegenpray meegenomen en onder het prutsen met zijn staart
met vliegenpray op zijn kont spuiten voor de geur. dat steeds verder uitbreiden.
nu kan ik bijna zonder dat hij staat te dribbelen tot zijn nek komen.
het gaat nog steeds niet geweldig, maar gewoon door oefenen.
veel gedult hebben. daarmee kom je een heel eind. succes

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 20:19

Lys schreef:
wat ik doe bij die van mij:
eerst ben ik begonnen met zijn staart in te spuiten met anti-klit
om aan het geluid te wennen, daarna ook af en toe op de kont spuiten.
op een gegeven moment kon ik daarmee tot op zijn nek komen.
alleen niet met vliegenpray. net alsof hij de geur niet prettig vind ofzo.
hij weet precies met welke spuitbus je aankomt lopen.
later het vliegenpray meegenomen en onder het prutsen met zijn staart
met vliegenpray op zijn kont spuiten voor de geur. dat steeds verder uitbreiden.
nu kan ik bijna zonder dat hij staat te dribbelen tot zijn nek komen.
het gaat nog steeds niet geweldig, maar gewoon door oefenen.
veel gedult hebben. daarmee kom je een heel eind. succes

Ik heb vandaag eerst z'n kont geprobeerd maar ik heb het idee dat ie dat een stuk enger vind dan zijn hals want bij zijn hals deed ie bijna niet moeilijk maar toen ik richtig z'n kont kwam werd ie een stuk onrustiger.