Waarom uitgestrekte draf rijden als middendraf gevraagd word

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom uitgestrekte draf rijden als middendraf gevraagd word

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:53

In de lagere klasse waarbij geen verschil gevraagd wordt rijdt ik ook altijd voluit. Er waren (is dat nu nog?) proeven waarbij er een keer middendraf en een keer uitgestrekte draf gevraagd werd (M/Z proeven) en dan toon je wel degelijk verschil. Een middendraf is "ronder" dan een uitgestrekte draf, zit hem in de afwikkeling van het voorbeen.

TS: die ander wint die proef echt niet op z'n uitgestrekte draf, dat zijn maar 2 of 3 onderdelen van het totaal. Overall heeft hij het paard waarschijnlijk gewoon beter voor elkaar.

Ik vind het zinloos om je direct te meten aan anderen op concours. Je hebt geen invloed op hu prestatie, alleen op die van jezelf. Het enige dat je kunt doen is zorgen dat jouw prestatie zo goed is dat niemand bij je in de buurt kan komen.

Daarnaast moet je realistisch blijven kijken naar het vermogen van je paard. Toen ik in Zweden zat had ik een paard te rijden dat op zich vrij beperkt was in lijf en gangen. Wel een super werklust en we hebben hem heel correct weten op te leiden. Op die correctheid scoorde hij in de lagere klassen regelmatig goed genoeg om geplaceerd te worden. Vanaf het Z2 lukt je dat niet meer. Dan was het gewoon zaak om foutloos te rijden en te zorgen dat je een keer 60-62% scoort en dan moet je daar ook gewoon blij mee kunnen zijn. Hij wisselde bijv schoon, liep ook series met gemak, maar zijn manier van springen leverde hem bij een foutloze wissel een 6 op. Hij kon ze gewoon niet voor een 8 springen, daar had ie het lijf niet voor. Dat moet je dan dus ook niet willen, en gewoon blij zijn met de prestaties die je levert.

Elisabeth007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:42

Vraag anders eens aan een topruiter of die een middendraf laat zien Knipoog ik weet bijna zeker dat je dan strekkende voorbenen ziet Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:54

Als je een paard hebt met steekgangen, dan strekt die altijd zijn voorbenen. Pling

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:01

ik snap wel wat je bedoelt met het idee waarom uitgestrekt tonen als ze om middendraf vragen... maar goed als hun daar hog punten voor krijgen omdat ze het doen waarom zou jij dan niet precies hetzelfde gaan doen? Vork

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:52

Nou ik rijdt op een 4 jarige en heb 2 wedstrijden gestart en 2 wedstrijden een middendraf laten zien en 2 wedstrijden werdt dat beloont met een 7of een 8. Dnek niet dat als ik een uitgetrekte draf eruit knal dan een 9 of 10 zal krijgen. Mijn paard is niet de beste in de middendraf of uitgerekte draf, daar heb ik goed op moeten trainen, maar het zit er voor de B meer als voldoende in en zo wordt het ook beloond. Dus ik vindt het flauwekul dat uitgetrekt beter wordt beoordeelt, want in mijn ogen zal ik echt geen 9 krijgen als ik hem wel laat uit strekken.

Ik rijdt ook daadwerkelijk een paar passen zoals gevraagd en pers hem niet de hele zijde eruit. Resultaat is dat je een mooie aanloop hebt een paar goede middenpassen en een vloeinde overgang naar het arbeidstempo.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:32

Nog even @ TS; Maar denk je nu ook werkelijk dat die 2 keer middendraf in een proef er dan voor zorgt dat die mensen vooraan geplaatst worden? Suprise, dat is niet zo.

Mensen die met hun paard een uitgestrekte draf kunnen rijden hebben imo hun paard gewoon beter voor elkaar, die staat beter op het achterbeen, beter aan de hulpen en is gewoon fijner voor elkaar. Dáár scoren hun de punten op, daarom worden zij vooraan geplaatst. Je kunt imo geen uitgestrekte draf rijden als je je paard daarvoor niet voldoende voor elkaar (en op het achterbeen ) hebt.

Zo heb ik bijvoorbeeld een merrie met weinig schoudervrijheid. Maar nu ben ik bezig om haar zo goed mogelijk dragend en stuwend van achter te krijgen, imo zal een paard beter gaan strekken als ze meer op het achterbeen staan omdat ze dan ook meer kunnen strekken. Ook jouw tuiger zal uiteindelijk wel leren strekken, het zal echt niet voor een 8 gaan, misschien ook niet voor een 7, maar een 6 zal je eruit kunnen slepen.

Maar denk nou aub niet dat die mensen eerste worden omdat ze uitgestrekte draf laten zien ipv middendraf. (bovendien moet je je ook eens afvragen of het wel echt uitgestrekte draf is, misschien draaft het paard gewoon ruim en neigt het daarom snel naar uitgestrekte draf. Imo zal het paard waarschijnlijk veel meer kunnen dan het op dat moment laat zien. )

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:35

Zep schreef:
In de lagere klasse waarbij geen verschil gevraagd wordt rijdt ik ook altijd voluit. Er waren (is dat nu nog?) proeven waarbij er een keer middendraf en een keer uitgestrekte draf gevraagd werd (M/Z proeven) en dan toon je wel degelijk verschil.

Om maar even een voorbeeld te geven, jij rijd hier tot het maximale kunnen, voluit. Ik doe dat ook, op dat moment is dat ook het maximale van wat je paard kan. Maar naarmate jij in de hogere klasse's komt, zal het paard ook verbeteren (tenminste dat is wel te hopen anders doe je iets niet goed. ) En zal het paard ook beter leren strekken. Logisch toch?

vw_ot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 17:50

Het is zeker niet dat ik jaloers ben dat een ander wel een paard heeft dat goed kan strekken, zeker niet.
Maar die van mij heb der meer moeite mee zodra ik die naar voren wil rijden, dan trekt ie zijn knieen nog hoger op omdat het een tuiger is.
Het zal nooit mijn sterkste punt worden, ik was gewoon benieuwd waarom mensen nou iets rijden wat niet direct gevraagd word.
Ik ben blij met mijn paard en ga met veel plezier op wedstrijd, ik weet als ik mijn coupon terug krijg dat voor de middendraf geen bijster hoge cijfers vermeld staan, en dat er regelmatig tot altijd staat dat hij taktfouten heeft of dat het te weinig is.
Maar dat is de jurysport, ik heb er geen problemen mee dat iemand anders betere middendraf zal rijden, maar snap niet hoe het kan dat een jury het verschil niet goed kan zien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:57

vw_ot schreef:
en dat er regelmatig tot altijd staat dat hij taktfouten heeft of dat het te weinig is.

als hij echt taktfouten heeft vind ik het ook niet echt gek dat je daar een slecht cijfer voor krijgt Bloos

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:06

Je wordt natuurlijk niet eerste omdat je een goede uitgestrekte draf rijdt (die middendraf hoort te zijn). Ik heb er als jury geen moeite mee als iemand te veel laat zien. Rijd gewoon zo goed mogelijk de middendraf die jouw paard kan en let niet te veel op anderen!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:14

vw_ot schreef:
Het is zeker niet dat ik jaloers ben dat een ander wel een paard heeft dat goed kan strekken, zeker niet.
Maar die van mij heb der meer moeite mee zodra ik die naar voren wil rijden, dan trekt ie zijn knieen nog hoger op omdat het een tuiger is.
Het zal nooit mijn sterkste punt worden, ik was gewoon benieuwd waarom mensen nou iets rijden wat niet direct gevraagd word.
Ik ben blij met mijn paard en ga met veel plezier op wedstrijd, ik weet als ik mijn coupon terug krijg dat voor de middendraf geen bijster hoge cijfers vermeld staan, en dat er regelmatig tot altijd staat dat hij taktfouten heeft of dat het te weinig is.
Maar dat is de jurysport, ik heb er geen problemen mee dat iemand anders betere middendraf zal rijden, maar snap niet hoe het kan dat een jury het verschil niet goed kan zien.

Ze zien het wel! daarom beoordelen velen het ook hoger Knipoog En als je tactfouten rijd, tja. Dat zijn nu eenmaal grove fouten, zeker in het L2. Dan jaag je hem óf te ver op in zijn tempo, of je begeleid hem niet voldoende. zorg dat je dat er uit kan rijden, dan zal je al betere punten halen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:07

Ik geloof niet dat alleen het laten zien van een uitgestrekte draf waar middendraf gevraagd wordt je een eerste plaats opleverd.
Het is wel zo dat het mischien goed oogt, maar het is echt niet zo dat de middendraf daar een 7 zou scoren en de uitgestrekte ineens een 9. En dan nog daz zijn maar twee onderdelen.
Ik denk dat een paard die een super uitgestrekte draf laat zien over de gehele linie genomen beter is meer bevestigd.

Ik ben het wel met je eens dat ruiters zich moeten houden aan dat wat gevraagd wordt. En geen passageachtige drafbeweging tonen in de l2 ofzo. Maar dat wordt tegenwoordig ook beloond. Een meisje met een paard met maaiende gang en een taktonreine draf scoorde zo eens een 8 voor de draf, maar goed het oog wil wat en sommige juryleden laten zich wel eens bedotten voor de schone schijn die naar later blijkt toch weer bedrogen heeft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:05

Ik zie het verschil ook wel degelijk, maar het is naar mijn mening logisch dat iemand die echt een goede middendraf laat zien een hoger cijfer krijgt dan iemand die nauwelijks verruimt.
Ik ga echt mensen niet afstraffen omdat het 'teveel' zou zijn. Dan ben je imo niet helemaal goed bezig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:08

Hoezo niet goed bezig? Er wordt immers iets getoont wat niet gevraagd wordt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:12

Ja, nog even en je moet een 0 geven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:15

Waarom niet? Krijg je ook als je verkeerd aanspringt. Tong uitsteken

Ik zie soms paarden die gewoon echt netjes een middendraf laten zien. En dan nog staat er "moet/kan meer" op de coupon. Verward
Misschien moeten we de middendraf er uit halen en er gewoon gelijk uitgestrekte draf van maken. Probleem opgelost! Haha!

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:22

vw_ot schreef:
Ik rijd nu 2 jaar wedstrijden en kan me iedere keer weer ergere aan het feit dat wanneer middendraf gevraagd word veel mensen uitgestrekte draf rijden.
Mijn paard heeft veel moeite met de middendraf omdat het een tuiger is, ik doe mijn best er een middendraf uit te rijden(gaat gelukkig al beter als in de B) maar blijft moeilijk, maar dan zie ik andere rijden en die rijden dan uitgestrekte draf, en worden vervolgens eerste.
Terwijl ik van mening ben dat het gevraagde dan niet getoont word.
Bij mijn weten is de bedoeling van middendraf dat het paard zijn pas gaat Verruimen, bij uitgestrekte draf moet hij daadwerkelijk gaat strekken met het voorbeen.
Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit op concours meemaken? Ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Vinden jullie dat een jurylid dit anders zou moeten jureren?

ja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:43

Ja die opmerkingen KAN MEER daar vraag ik me wel eens af wie dat bepaald.
Uiteindelijk heeft het paard het duidelijk niet laten zien, dus is het feit of hij meer kan een bedenksel van de jury.

Verder zie ik het ook wel eens op een protocol van een fries staan das dan zon standaard opmerking want die kan dus neit meer.
Als er teveel getoond wordt is dat wel reden voor een goed cijfer want wie weet kan zon paard wel niet minder.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:02

Hihi, dat 'kan meer' komt me ook erg bekend voor! Vind dat altijd een beetje vaag, als ik meer vraag staat het er vaak nog steeds...

Ik snap de vraag van TS wel, maar vindt ook dat als je je paard laat uitstrekken je wel laat zien dat je meer kan en dat hij goed op het achterbeen is. Aan de andere kant, het wordt niet gevraagd en dus moet je het ook niet laten zien... Het is natuurlijk maar de B en de L en de meeste paarden kunnen dan gewoon nog niet uitstrekken. Beetje moeilijk.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:49

Aan de ene kant ben ik het wel met de TS eens. Middendraf=middendraf. Ik vind zeker dat iemand die een uitgestrekte draf laat zien niet meer punten moet krijgen. Op B niveau vind ik echter ook niet dat het genadeloos afgestraft moet worden.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:20

Ik vind dat het uitstrekken juist wel beloont mag worden in de klasses waar er alleen om middendraf wordt gevraagd. Als je uitgestrekte draf toont toon je imo wat extra's, dus extra punten.

En iemand die een nette uitgestrekte draf rijdt hoeft nog heus niet gelijk prijs te hebben, dan moet de rest van de proef natuurlijk ook goed eruit zien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 06:30

Ik geloof niet dat het de bedoeling is om in je dressuurproef dingen te laten zien die niet gevraagd worden. Als je gaat appuyeren ipv wijken is dat ook niet extra's. Maar gewoon fout!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:24

asjemenou schreef:
Waarom uitgestrekte draf rijden als middendraf gevraagd word??

Omdat als ik dat niet doe er op mijn startcoupon staat: Te weinig.

Klopt, helaas zijn er nog teveel juryleden die kikken op een uitgestrekte draf (wie niet) en een "gewone" middendraf met "te weinig, moet meer" beoordelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:08

Veel mensen dénken dat ze uitgestrekt tonen, maar veel paarden die op B/L niveau zijn kunnen dat helemaal (nog) niet.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:14

Het ligt denk ik beetje gecompliceerder als jij denkt. IK kan me goed voorstellen dat je je ergerd, maar als zo`n paard uitgestrekte draf doet volgens jou, kan jij toch niet zien of er nog meer in zit? Ik bekijk het altijd maar zo: in de B en L rijdt ik er gewoon uit wat er in zit als er gevraagd wordt om middendraf, eenmaal in het M moet je verschil laten zien anders wordt je er zwaar op afgestrafd, maar tegen die tijd is je paard beter voor elkaar en kun je er nog meer uitrijden, dan blijft mijn middendraf gewoon hetzelfde en bij de uitgestrekte draf rijdt ik er dan weer alles uit wat erin zit.
Maar ik snap wel dat het voor jou erg vervelend is dat je paard moeilijk een middendraf rijdt en dat er dan andere zijn waarvan het paar dat een stuk makkelijker doet, maar ieder paard heeft zijn goed en slechte kanten en eerlijk gezegt zou ik geen mindere middendraf gaan rijden (als mijn paard het makkelijk zou doen) omdat sommige paarden dat moeilijker kunnen