Hoofd schuren bij uitdoen hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Hoofd schuren bij uitdoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:38

Mijn paard heeft het ooit geprobeerd....12 jaar geleden...
Dit wil ik absoluut niet, niet aan mij, niet aan de muur , niet aan de stal, niet aan zijn benen... zonde van mijn hoofdstel en hij kan best 5 ellen wachten tot het uit is.

Zodra hij aanstalte maakt meteen met de stem corrigeren en als hij doorgaat een tik verkopen.
Als je pas straft als hij het al doet ben je te laat !!

Mijn paard is altij nat na het rijden en wacht netjes tot zijn hoofdstel af is.
Dan mag hij overal aan schuren waar hij wil maar nog steeds niet aan mij!

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:45

griebels schreef:
Dat lager in rang staan vind ik zo'n onzin... Ik hoef niet boven hem te staan in rang. We hebben een samenspel, zijn een team Ja
Mijn beide paarden doen het (1 van 11 en een van 4 die net zadelmak is), en van mij mogen ze... Liever tegen mij aan dan met hoofdstel tegen de deur/muur waardoor het kapot kan gaan. DAarbij krijg ik ook meteen een massage Haha!

Je kunt het wel onzin vinden, maar je paard hoort toch lager in rang te staan dan jij: Als ruiter hoor je immers de leider te zijn, daar kom je natuurlijk pas achter als je in bepaalde situaties terecht komt of met de wat 'minder makke' paarden te maken krijgt...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:17

Ik heb een hengst... en die weet heel goed wat hij wel en niet mag. Ondanks dat we geen competitie hoeven te houden over wie de baas is...
Compromissen en je paard ook eens wat gunnen. Bovenal ben IK geen paard en behoef me dan ook niet zo te gedragen tov hem
Dus als hij jeuk heeft van het hoofdstel wat hij voor mij wil dragen, mag hij daarna best zijn jeuk wegschuren. Ik heb er nog geen problemen door ondervonden hoor

__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:43

gewoon even weglopen en zorgen dat hij zichzelf aan z'n been kan schuren

__Sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:49

ik zou hem een tikje geven

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:40

Doen veel paarden, gewoon wegduwen of weglopen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 22:18

Inderdaad, blijkbaar is de oplossing zo simpel. Ik loop weg en zeg dan streng 'Nee!'. Dan doe ik vanop grote afstand haar hoofdstel los met gestrekte arm. Ik geef ze gewoon de kans niet meer om het te doen.

Bedankt voor de tips.

KirstenUna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:33

Hetbeste is idd proberen te corrigeren met je stem, luistert die dan nog niet idd een tik.
Het is niet fijn om te slaan, maar soms is het gewoon nodig.

Als je paard zelfds daar niet op reageert kun je het mischien anders aanpakken, door bv het hoofdstel uit te doen, zijn hoofd vast te pakken met je haden en even te kriebelen.

En zodra je loslaat ook aangeven dat dit alles was! Dus niet alsnog bij jou laten schuren.

Jij bepaalt hoe het gaat..

Succes!

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:44

mijn paard deed het ook, elke keer als ze het deed duwde ik terug niet hard ofzo maar ook gewoon duwen het hielp wel goed naa een paar weekjes deed ze het niet meer Lachen.

Exiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:06

Ik heb hier ook last van, zodra ik klaar ben met rijden en haar in de stal zet om af te zadelen begint ze gelijk ergens tegen aan te schuren. ze gebruikt mij hier gelukkig niet voor.
hoe vaak ik ook zeg dat het niet mag enzo, ze blijft het doen. en idd als ze een paar tellen zou wachten dan kan ik gelijk haar hoofdstel uit doen en dan mag ze van mij part gaan schuren. maar ze maakt zich dan zo sterk omdat ze graag wil schuren.
Ik weet ook niet meer hoe ik dit moet oplossen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:18

Cassidy schreef:
Als je je paard je als schuurpaal laat gebruiken na het rijden, sta jij lager in rang.

Dit hoor ik zo vaak, en ik blijf het vreemd vinden.

Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat ik hoger in de rang staan.
Ik kan alle kanten op met mijn paard, mag haar overal aanraken. Draai haar en keer haar zoals ik wil. Moet zelfs niet eens een stem gebruiken, zelfs met mijn mimiek wijkt ze al of loopt ze achteruit..Op dat gebied is ze ook wel een echte pispaal, moest ik haar drie uur met 1 been opgebinden laten staan, ze zou het nog doen ook. Ze bijt niet, ze stampt niet, ze zal zelfs nooit met haar oren plat naar me dreigen, en ze vertrouwd me ontzettend goed. Op de wei is ze ook helemaal niet dominant dus ik zie haar niet direct een plaatsje hoger in de rang opeisen. Ze is zelfs in staat zich te laten doen door een minishet, zo'n watje is het Rolleyes

Maar het gebeurt wel eens dat ze na het rijden heel voorzichtig komt schuren. Dus dan zou ik toch nog na bijna 9 jaar lager in de rang staan, terwijl ze voor de rest zo trouw als een hond is Verward .

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:22

Ik heb ginger aan geleerd dat ze als ik het hoofdstel heb afgedaan dat ze even aan de paal mag schuren waar ik haar aan vast zet. Ze stopt er altijd weer snel mee en dan doe ik haar halster aan en mag ze niet meer schuren. Ze probeert vaak nog wel te schuren als ze haar halster weer aan heeft, maar ze schuurt eigelijk nooit tegen mij aan.

PUCKxIERO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:04

Ik loop altijd gewoon weg, en zeg streng `nee!´.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:09

griebels schreef:
Ik heb een hengst... en die weet heel goed wat hij wel en niet mag. Ondanks dat we geen competitie hoeven te houden over wie de baas is...
Compromissen en je paard ook eens wat gunnen. Bovenal ben IK geen paard en behoef me dan ook niet zo te gedragen tov hem
Dus als hij jeuk heeft van het hoofdstel wat hij voor mij wil dragen, mag hij daarna best zijn jeuk wegschuren. Ik heb er nog geen problemen door ondervonden hoor

Ja maar zo denkt een paard niet. Hij denkt heus niet van "he dat is geen paard, dus laat ik daar eens naar luisteren.."

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:28

ThaGirl schreef:
griebels schreef:

Ja maar zo denkt een paard niet. Hij denkt heus niet van "he dat is geen paard, dus laat ik daar eens naar luisteren.."
Niemand weet hoe een paard denkt... Clown Misschien nemen ze ons wel allemaal in de maling, weten wij veel! Haha!
Alleen ik vind dat als je blij bent in de omgang met je paard, en er gebeuren geen vervelende dingen of ongelukken dan maakt het toch niet hoe de verhoudingen liggen. Daarin ben ik het met Griebels eens! Mijn beessie mag best schuren als ik zijn hoofdstel heb uitgedaan... En met hoofdstel doet hij het simpelweg niet.

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:54

Misschien met een borstel tegen zijn hoofd aan schuren?!
Ik heb er iig een hekel aan als paarden dat doen en pik het echt niet! Ik ben tenslotte geen schuurpaal;p

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:01

gewoon met je vingers op zn kaak duwen.
Met je vingers heb je verschillende drukpunten.
Bij mij proberen ze elke keer weer te schuren maar het lukt ze sowieso niet als k daar duw, dan kunnen ze gewoon niet aan mij.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 07:45

mijn paard doet dit ook, maar ik vind het niet zo heel erg
ik pak vaak een handoek en doe dit dan tegen z'n hoofd met m'n handen en dan gaat hij schuren vind ik toch iets prettiger dan tegen mij aan schuren Haha!
inderdaad consequent zijn helpt verder zou ik niet weten hoe je het af moet leren ...

Taike_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:16

Je bent echt niet de enige met dit probleem :p

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:43

griebels schreef:

Precies, jij bent geen paard, en je paard is geen mens. Jammer dat je niet in de gaten hebt dat de mens inzicht zou moeten hebben in het gedrag van het dier en niet andersom...
Fijn voor je dat jij geen problemen hebt met dat schuren van je paardje, maar dat is niet de vraag die gesteld wordt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:52

Het is geven en nemen als je een team bent samen. Ik zie dingen anders dan dat jij ze dus ziet.
Maar daarom hoeft het nog niet perse verkeerd te zijn...

Gytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:41

Hele veel paarden doen het, het kan als irritant ervaren worden maar dan moet je gewoon van het paard weglopen!

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:44

idd weglopen, dan schuurt ze maar tegen iets anders:P

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:29

Zo zijn er wel een paar paarden die dit doen. Ik probeer ze altijd tegen mijn hand aan te laten schuren in plaats van tegen mijn hele lichaam. Meestal gaat dit goed, tot er eens eentje besloot om tegen mijn hoofd te schuren, ze kwam nogal hard aan en heeft me een weekje met oorpijn achtergelaten Vork

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:31

Ik laat het echt niet toe hij zoekt maar een andere schuurpaal.
Weet hij ook. Hij heeft het nooit gedaan, schuurt altijd, als het hoofdstel af is!, met zijn halster tegen de muur.

Beiden tevreden! Lachen