Pony trapt bij uitkrabben achterhoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Pony trapt bij uitkrabben achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:32

Klinkt bekend. Jonge paarden hebben inderdaad nog geen evenwicht. Mijn jaarling begint eerst te wiebelen als ik bezig ben met zijn hoef en wil dan weer zijn hoeft terugzetten. Ik hou dan zijn voet vast en ondersteun hem een beetje. Tot nu toe gaat het prima en doet hij het ook zonder steun.

ankJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:57

marlinH schreef:
Ja maar daar krijgen wij de kans niet voor. Zodra we zij been vast hebben trapt hij echt ontzettend hard dan gooien wij een borstel naar z,n kont maar dat helpt niet.

nee gewoon recht tegen zijn achterbeen trappen dan leert hij het wel af

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:35

ankJJ schreef:
nee gewoon recht tegen zijn achterbeen trappen dan leert hij het wel af

Ja geweldig. Clown Dat zal 't 'm doen. Clown
Ben het ermee eens dat een paard niet gericht mag trappen, maar hij is nog jong en hij kan er ook weinig aan doen dat hij z'n evenwicht niet kan vinden. Knipoog Beter dit met geduld op te lossen dan gelijk zo gewelddadig. Gestoord

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:57

marlinH schreef:
sagamore schreef:
Je mag een tik geven maar je moet het been wel goed vasthouden! Mijn veulen schopt ook altijd maar ik hou haar been vast met mijn arm achter het spronggewricht en met mijn hand stevig aan de hoef en normaal kan een paard dan niet trappen

SHALALA @ Bovenaan het been begint hij al.

sagamore@ Maar het begint al voor je het been vast hebt..

Oefen dan eerst veel bovenaan de benen met aanraken/poetsen. Iedere keer als hij wilt trappen geef je hem een klap, en gebruik je je stem daarbij, en dan bouw je dat af tot alleen stemgebruik. Is het bovenbeen goed, doe dan langzaam een touw er omheen en die laten zakken tot de koot ongeveer, het buigbare gedeelte. Dan til je zijn voet gewoon op en dan zal hij protest geven.
En anders een voorbeen optillen en dan touw eromheen doen, dan voorbeen loslaten en achterbeen optillen.

Succes ermee!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:54

Mijn paard deed het in het begin ook, niet echt trappen maar meer een soort krampen, terugtrekken en weer uittrappen. Had niets met balans te maken of een lichamelijk gebrek maar gewoon met dat ze het niet prettig vond. Was ook niet uit gemenigheid maar uit reflex. Nu is mijn pony-paard niet zo groot dus heb ik het met mijn eigen spierbal(letjes) kracht gedaan Haha! . Wanneer ik haar achtervoet optilde dan ging ik uit het 'maai' gebied staan en als ze dan begon bleef ik vasthouden. Je moet er wel kracht voor hebben en een beetje flexibel zijn. Door te belonen met woordjes wanneer ze braaf bleef staan en te mopperen als ze dat niet deed heeft ze het nu redelijk geleerd: het blijft een minder leuk iets maar ze gedoogd het wel. Zodra ze 2 seconden netjes bleef staan liet ik haar hoef weer op de grond zakken en gaf haar een belonend klopje. Die 2 sec werden er 5 en die 10, geduld is een schone zaak... Alleen jammer dat ze het nog niet zo braaf bij iedereen doet... Clown

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:56

met je zweepje steeds meer naar beneden glijden maar schoppen zou ik never nooit kunnen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:04

Ik zit ook met een ponyhengst die dit doet. Heb al vaak geprobeerd met een touw op te tillen ed, hij blijft slaan. Het is een tijdje gegaan, maar dan ineens trapt hij toch weer raak, 2 keer in 1 week nu, een verstuikte hand en een zwarte kuit heb ik eraan overgehouden. Ik ben echt ten einde raad.

Las hier 'been vasthouden' als je een tik geeft, maar dat is echt onmogelijk bij hem. Hij is zodanig lenig en sterk dat hij zijn voorbeen uit je handen kan slaan met zijn achterbeen. Ik stond thv zijn voorbeen, om zijn achterbeen te pakken (al uit voorzorg), toch heeft hij nog achterop mijn kuit geslaan. Ik weet niet hoe ik hem veilig moet aanpakken, ben bang dat het een keer echt fout gaat...

Overigens wordt hij gesedeerd/verdoofd voor de smid, maar zelfs dan weigert deze soms om hem te bekappen. Hij moet dringend. Staat sowieso fel koehakkig en zijn hoeven zijn helemaal scheefgegroeid. Heb al zoveel geprobeerd Scheve mond

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:52

Mijn jong paardje deed net hetzelfde, het ligt er gewoon aan dat ze zoals al gezegt nog geen evenwicht hebben.
Nu geeft ze haar voetje (voor-en achterhoeven) zonder problemen.
Ik heb dat opgelost door iedere keer dat ik haar voet vast had en ze probeerde te stampen, haar hoef zeer stevig vast te houden en haar been op te trekken, dat maakte het haar moeilijker om te trappen. Ik leunde ook zachtjes tegen haar aan ter ondersteuning.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:12

Ben niet gauw voor n dreun maar de ervaring heeft geleerd dat het voor sommigen de enige manier is om het in die eigenwijze pony koppies te krijgen.
Drie keer proberen op de vriendelijke wijze en de vierde keer een flinke schop en dan weer proberen.
Vaak is een keer flink raken genoeg,een waarschuwend HE is dan al genoeg.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:17

Oneofus, ik kan dat been echt niet vasthouden. Hij trapt me gewoon de stal door. We zijn er al een paar keer met drie man (ehm, vrouw) aan gaan hangen en dat lukte zelfs niet.

Gesina, het lijkt wel alsof telkens ik hem een echte goeie trap verkoop, hij alleen maar wilder wordt. Hij gaat dan steigeren en hangen en slaat alleen maar harder. Hij is overigens nooit bang (heb nog nooit wit van zijn ogen gezien oid, of weglopen, dat doet hij allemaal niet, hij is gewoon extreem dominant), en echt 'kwaad' is hij ook niet (geen oren plat). Het is gewoon "mij op mijn plaats zetten".

Overigens kan hij er wel zijn evenwicht op houden, het is al verschillende keren goed gelukt. Maar telkens gaat het weer fout en loop ik een kneuzing, verstuiking oid op.

Het zou wel kunnen dat hij nu een beetje zere voeten begint te krijgen, omdat hij er erg scheef op staat. Maar niemand krijgt hem bij de smid, en ze willen hem niet meer verdoven. Probleem dus....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:26

Alvast sorry voor mijn lange verhaal...

Wij hadden eerst 2 jonge hengsten, de 2 moeders die niet veel braver waren en dan nog een shet die helemaal hysterisch werd. Vaak was het schoppen bij de smid, maar bij de jonge pony's en shet ook steigeren, bokken etc.
Normaal werden de hoeven niet uitgekrabd oid., de paarden waren semi-wild zeg maar.

Bij de merries moest ik op begeven moment de hoeven wel optillen, omdat ze rotstraal hadden. We deden het zo; een hield het touw vast dat ook nog met een uiteinde was vastgebonden (we hebben alleen een wei), een ander houd het been stevig vast en de derde persoon krabt uit en smeert er teer/vet op. In het begin was het heel lastig, maar omdat het dus elke keer sneller gaat als het paard stiller staat, lukt het na een tijdje ook met minder personen. Wel stug volhouden!
Tijdens het hele gebeuren bijv. NEE, UH of FOEI roepen als het paard niet stilstaat of schopt. Belonen en afleiden met een aai, borstel of wat lekkers als hij braaf is.

De hengstjes (toen 6 mnd, nu 1 verkocht, ander inmiddels ruin) begon ik heel rustig bij het begin, benen aanraken. Nu gaat het redelijk goed.

De shetlander bleek door slecht verleden bang te zijn, en daardoor helemaal door het lint te gaan. Je kon haar rug niet eens aanraken of ze keek al kwaad om te bijten. Als je bij haar benen kwam beet ze of kwam haar kont op je af. Het heeft me 2 jaar gekost om te komen waar ik nu ben, (ik kan ook maar 1x per week) Ik dus steeds met een borstel stukje bij beetje richting benen. als ze beet of draaide kreeg ze wel een tik tegen haar nek. Ook heel kort vastgezet, zodat de niet kon bijten en geen ruimte had. (ja, zielig he Bloos ) Nu kijkt ze alleen nog boos als ik met mijn hand haar been aanraak, maar zolang ik op mijn hurken blijf zitten en rustig de tijd neem lukt het wel haar hoeven uit te krabben.

Tot zover mijn ervaring... ik heb misschien wel nog een paar bruikbare tips
- zet het paard ergens neer waar hij de muur raakt als hij schopt. Zo doet hij zichzelf zeer. (tussen een hek en de muur bijv.)
- Als je wel aan de staart mag zitten kun je daar een metalen ring inknopen en daardoorheen een touw van om zijn voet halen. daaraan kun je makkelijker een schoppend been vasthouden (van een afstandje!) Met echte lastpakken moet je slim zijn: laat hem in een lus gaan staan en trek zo het touw (evt. met zacht lapje stof) om de voet. Als het voetje stilhangt kan iemand voorzichtig de hoef uitkrabben/bekappen. Blijf je stem gebruiken en belonen!

@ ponyzotje; misschien kun je in de (grond)training iets bedenken dat je hem steeds harder laat werken als hij agressief doet en bijv stopt als je zijn been mag aaien. Jij bent de baas van de kudde, en jij bepaald wanneer hij mag spelen of moet luisteren.
Als hij gewend is te kunnen winnen met geweld (jij stopt met aan zijn been zitten) is het vanuit hem logisch dat hij kwaad word als jij hem eens schopt. Kijk maar eens in een kudde, als een lager lid iets bij de baas doet wat deze niet leuk vind, gaan eerst de oortjes plat en wanneer dit geen effect heeft volgt een klap of beet. Stel je voor dat de lagere in rang je zou schoppen! Dan moet die wel heel snel op zijn plaats teruggezet worden of niet?
Je zult dus eens echt van hem moeten winnen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:23

Safiera, dat is inderdaad het probleem, fysiek kan ik niet van hem winnen en mentaal blijkbaar ook niet. In het wild zou hij mijn leider zijn Knipoog , maar in het echt willen we dat natuurlijk niet omdat hij niet weet wat goed voor 'm is. Ondertussen is het wel alweer gelukt met een touw. Jouw tips had ik allemaal al geprobeerd (dat hij tegen een muur sloeg ed). Het is zo'n lief ventje, hij volgt me overal in de piste, loopt als een hondje achter me aan en loopt in de gang die ik hem vraag. Maar als het meneer niet zint... zijn de rollen ineens omgedraaid. Gekke vent.

Met het touw zou het nu vaker moeten lukken (al verwacht ik weerwraak), omdat hij me echt niet kan raken. Ik blijf volhouden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:33

ponyzotje schreef:
Safiera, dat is inderdaad het probleem, fysiek kan ik niet van hem winnen en mentaal blijkbaar ook niet. In het wild zou hij mijn leider zijn Knipoog , maar in het echt willen we dat natuurlijk niet omdat hij niet weet wat goed voor 'm is. Ondertussen is het wel alweer gelukt met een touw. Jouw tips had ik allemaal al geprobeerd (dat hij tegen een muur sloeg ed). Het is zo'n lief ventje, hij volgt me overal in de piste, loopt als een hondje achter me aan en loopt in de gang die ik hem vraag. Maar als het meneer niet zint... zijn de rollen ineens omgedraaid. Gekke vent.

Met het touw zou het nu vaker moeten lukken (al verwacht ik weerwraak), omdat hij me echt niet kan raken. Ik blijf volhouden.

Idd blijven volhouden en het veiligste is nog een longe, kun je nog meer afstand houden. Hij zal het wel ooit es doorkrijgen dat het niet lukt hoor. Ik wil altijd wel es helpen als het nodig is.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:56

Dat probleem heb ik niet precies, maar wel wat er op lijkt. Mijn verzorg fries die wil zijn achterbenen niet optillen dan gaat hij ook naar achteren schoppen. Het is hem te laat geleerd denk ik. Uiteidelijk grijg je hem wel te pakken maar dan is je rug naar de maan. Ik duw wel tegen zijn kont dat hij zijn gewicht op het andere been gaat zetten maar dan wil het nog niet helemaal. en ik geen hem ook wel eens een dreun. kan iemand me van dit probleem af helpen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:50

Zitake bedankt voor het aanbod Lachen Ik merk wel dat hij zeeer nerveus wordt als er veel volk is, maar normaal gezien zijn we bij hem ook altijd met 2 (nog iemand om zijn hoofd vast te houden), dus die hulp is wel welkom Lachen De laatste paar keer heb ik het niet meer gedaan, hij sloeg al bijna toen ik nog maar om hem heen liep omdat hij dacht dat ik zijn voeten zou pakken. Hij zou naar 't schijnt naar de smid zijn geweest, die zie ik morgen en dan kan ik het even navragen. Ik vermoed dat hij weer verdoofd/gesedeerd is of de achtervoeten zo zijn gelaten. Als het hem gelukt is, ga ik op leerschool Haha!

Max, ik heb dan het probleem dat ik echt bang word om geraakt te zijn. Heb de laatste tijd 'veel' trappen gehad op die manier en ik zou dus echt niet kunnen omgaan met jouw fries... Scheve mond

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:55

ponyzotje schreef:
Zitake bedankt voor het aanbod Lachen Ik merk wel dat hij zeeer nerveus wordt als er veel volk is, maar normaal gezien zijn we bij hem ook altijd met 2 (nog iemand om zijn hoofd vast te houden), dus die hulp is wel welkom Lachen De laatste paar keer heb ik het niet meer gedaan, hij sloeg al bijna toen ik nog maar om hem heen liep omdat hij dacht dat ik zijn voeten zou pakken. Hij zou naar 't schijnt naar de smid zijn geweest, die zie ik morgen en dan kan ik het even navragen. Ik vermoed dat hij weer verdoofd/gesedeerd is of de achtervoeten zo zijn gelaten. Als het hem gelukt is, ga ik op leerschool Haha!

Max, ik heb dan het probleem dat ik echt bang word om geraakt te zijn. Heb de laatste tijd 'veel' trappen gehad op die manier en ik zou dus echt niet kunnen omgaan met jouw fries... Scheve mond

Ja tis eeuwen geleden dat ik nog bij de proefpaardjes geweest ben. Wel een keer van ver gezien op kliniek maar daar blijft het bij. Kan me voorstellen dat je schrik krijgt om geraakt te worden.
Lukt het op de 'brave, lieve' manier, eventueel met clicker ofzo?

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:30

Ik had vanavond ook weer zijn hoeven uitgekrapt, ging erg goed maar toch gingen die achterhoeven veel moeilijker. ik heb hem echt super goed beloond, met een klein plukje hooi en een goede knuffel.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:44

zitake schreef:
Ja tis eeuwen geleden dat ik nog bij de proefpaardjes geweest ben. Wel een keer van ver gezien op kliniek maar daar blijft het bij. Kan me voorstellen dat je schrik krijgt om geraakt te worden.
Lukt het op de 'brave, lieve' manier, eventueel met clicker ofzo?

Neen... Juist niet. Heb ondertussen gehoord dat de smid hem wel weer kan doen. Laatst heeft-ie gewoon zijn revet in zijn ribben geplant en 't was direct gedaan. Ik snapte het eerst niet, omdat ik hem toch ook wel een paar goeie trappen heb verkocht. Suzanne vertelde echter dat Hans doorheeft dat ik het ben, die al al die maanden lief tegen hem ben geweest en het heb geprobeerd met geduld op te lossen. Zodoende weet hij wel dat ik hem niet aankan, bovendien voelt hij mijn angst waarschijnlijk ook. Bij iemand "nieuw" zoals de smid luistert hij wel meteen als hij stevig wordt aangepakt.
Volgens mij is dit ook de enige logische verklaring, maw ik zal nooit zijn hoeven kunnen krabben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:01

de hans toch Lachen. Ja soms kan da wel een keer goed zijn van ze goed aan te pakken. De mijne net hetzelfde alleen niet in die mate, maar hij test nieuwe personen ook altijd uit. En het is en blijft een hengst he, op je strepen staan is dan de boodschap.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:18

Ik zou niet terug trappen enzo.. daarme heb je kans je het paard alleen maar banger maakt en je nog minder in de buurt laat komen van de achterbenen. Kijk anders eens op www.2moons.nl een paard bij mij op stal trapte ook en daar hebben ze geholpen. Mij hebben ze ook geholpen met het trailerladen van mijn pony. Heel bijzonder wat zei allemaal met paarden kan Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:24

kvika schreef:
soms hebben hoefsmeden zo een soort stok ( lijkt op wandelstok) (dus kan het het ook zelf maken)
er zit dan ook een ronding aan dit kun je achter het been van je paard haken en dan zachtjes oefenen met voetjes geven.
jij staat op veilige afstand dus paard kan je niet raken.
natuurlijk is het wennen voor je paard dus rechtvaardig, maar ook streng zijn.
gr.

Dit zelfde effect kun je bereiken door een zacht halstertouw om zijn koot heen te doen (Dus één lus om het been) en het touw stevig vast te draaien. Dan kun je hem vragen om zijn voet (naar voren) op te tillen, maar sta je buiten de schopzone. En dan het trappelen negeren en zodra hij zijn voet stil heeft, belonen en weer neerzetten.
Dit werkt bij onze paarden in ieder geval prima.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:55

bromfiets schreef:
kvika schreef:
soms hebben hoefsmeden zo een soort stok ( lijkt op wandelstok) (dus kan het het ook zelf maken)
er zit dan ook een ronding aan dit kun je achter het been van je paard haken en dan zachtjes oefenen met voetjes geven.
jij staat op veilige afstand dus paard kan je niet raken.
natuurlijk is het wennen voor je paard dus rechtvaardig, maar ook streng zijn.
gr.

Dit zelfde effect kun je bereiken door een zacht halstertouw om zijn koot heen te doen (Dus één lus om het been) en het touw stevig vast te draaien. Dan kun je hem vragen om zijn voet (naar voren) op te tillen, maar sta je buiten de schopzone. En dan het trappelen negeren en zodra hij zijn voet stil heeft, belonen en weer neerzetten.
Dit werkt bij onze paarden in ieder geval prima.

Is al geprobeerd, staat in het topic al vermeld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:03

verhaal dat jonge paarden moielijk op 3 benen kunnen staan vind ik zulke onzin he?

er staan op mijn stalling zelfs veulens die perfect op 3 benen kunnen staan en met 1 achterbeen hun hoofd kunnen krabben Knipoog
dus kan een ouder dier best even met 1 been omhoog staan. Haha!

maar.....ik heb wel zulke dieren in handen gehad en er zit eigenlijk maar 1 ding op:
geduld!!

leer je dier dat hij voor aaien niet mag weglopen.
begin bij het hoofd,werk naar achteren toe.
steeds verder naar de benen en naar beneden.
je leert hem om op aaien stil te blijven staan.
dus je aait, en via het been naar beneden.

op het moment dat je voelt dat hij verkrampt stop je en ga je naar het punt daarboven.
als hij trapt negeer je het en zeg je hoogstens"nee"

dus aaien betekend stilstaan Knipoog

het zal echt een tijdje duren neem elke dag echt even de tijd voor dit dier.
ga aaien. verkrampt hij ga je terug naar het vorige punt en aai je weer.
op een gegeven moment zul je steeds verder naar beneden toe het been langs kunnen
tot je benenden bent gekomen
en van daaruit ga je dan werken aan het been optillen.

en ja tuurlijk..het kan werken om als je echt een pony hebt die het gewoon niet in zijn hoofd heeft zitten om zijn voet aan jouw te geven om die een flinke trap tegen zijn achterwerk te geven,maar als het trappen is uit angst voor het onbekenden vind ik toch dat je rustig en geduldig te werk moet gaan Haha!

zo was mijn eigen pony het type wat als je achter hem langs liep altijd klaarstond met 1 achterbeen om uit te halen.
was er een keer zo zat van dat ik hem zo'n harde trap gegeven heb tegen zijn kont aan dat ik een blauwe teen had.,maar meneer heeft daarna nooit weer getrapt Tong uitsteken

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:06

Mijn 2 jarige doet het ook..niet gericht trappen maar wel een soort waarschuwing...ik wijt het nog een gebrek aan vertrouwen (ik heb haar nog geen week) maar ze tilt ze wel al op op commando dus nu laat ik haar wel dr achterhoef optillen maar pak hem nog niet vast...dat komt vanzelf wel Lachen zolang ze ze in elk geval optilt komt het vast wel goed Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:42

ellepel schreef:
verhaal dat jonge paarden moielijk op 3 benen kunnen staan vind ik zulke onzin he?

er staan op mijn stalling zelfs veulens die perfect op 3 benen kunnen staan en met 1 achterbeen hun hoofd kunnen krabben Knipoog
dus kan een ouder dier best even met 1 been omhoog staan. Haha!

maar.....ik heb wel zulke dieren in handen gehad en er zit eigenlijk maar 1 ding op:
geduld!!

leer je dier dat hij voor aaien niet mag weglopen.
begin bij het hoofd,werk naar achteren toe.
steeds verder naar de benen en naar beneden.
je leert hem om op aaien stil te blijven staan.
dus je aait, en via het been naar beneden.

op het moment dat je voelt dat hij verkrampt stop je en ga je naar het punt daarboven.
als hij trapt negeer je het en zeg je hoogstens"nee"

dus aaien betekend stilstaan Knipoog

het zal echt een tijdje duren neem elke dag echt even de tijd voor dit dier.
ga aaien. verkrampt hij ga je terug naar het vorige punt en aai je weer.
op een gegeven moment zul je steeds verder naar beneden toe het been langs kunnen
tot je benenden bent gekomen
en van daaruit ga je dan werken aan het been optillen.

en ja tuurlijk..het kan werken om als je echt een pony hebt die het gewoon niet in zijn hoofd heeft zitten om zijn voet aan jouw te geven om die een flinke trap tegen zijn achterwerk te geven,maar als het trappen is uit angst voor het onbekenden vind ik toch dat je rustig en geduldig te werk moet gaan Haha!

zo was mijn eigen pony het type wat als je achter hem langs liep altijd klaarstond met 1 achterbeen om uit te halen.
was er een keer zo zat van dat ik hem zo'n harde trap gegeven heb tegen zijn kont aan dat ik een blauwe teen had.,maar meneer heeft daarna nooit weer getrapt Tong uitsteken

Ik heb nog een jonge pony geleerd voetjes te geven en die lag toch ook een paar keer bijna om hoor. sommige doen alsof ze omvallen, kan dus ook. Maar ik kan me voorstellen dat het toch even evenwicht zoeken is. Aan je oor krabben is toch wat anders dan een mens die je opzij duwt en terwijl een poot vanonder je lijf wegpakt. Haha!