Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
marlinH schreef:Ja maar daar krijgen wij de kans niet voor. Zodra we zij been vast hebben trapt hij echt ontzettend hard dan gooien wij een borstel naar z,n kont maar dat helpt niet.
ankJJ schreef:nee gewoon recht tegen zijn achterbeen trappen dan leert hij het wel af
Dat zal 't 'm doen. 
Beter dit met geduld op te lossen dan gelijk zo gewelddadig.
marlinH schreef:sagamore schreef:Je mag een tik geven maar je moet het been wel goed vasthouden! Mijn veulen schopt ook altijd maar ik hou haar been vast met mijn arm achter het spronggewricht en met mijn hand stevig aan de hoef en normaal kan een paard dan niet trappen
SHALALA @ Bovenaan het been begint hij al.
sagamore@ Maar het begint al voor je het been vast hebt..
. Wanneer ik haar achtervoet optilde dan ging ik uit het 'maai' gebied staan en als ze dan begon bleef ik vasthouden. Je moet er wel kracht voor hebben en een beetje flexibel zijn. Door te belonen met woordjes wanneer ze braaf bleef staan en te mopperen als ze dat niet deed heeft ze het nu redelijk geleerd: het blijft een minder leuk iets maar ze gedoogd het wel. Zodra ze 2 seconden netjes bleef staan liet ik haar hoef weer op de grond zakken en gaf haar een belonend klopje. Die 2 sec werden er 5 en die 10, geduld is een schone zaak... Alleen jammer dat ze het nog niet zo braaf bij iedereen doet...
) Nu kijkt ze alleen nog boos als ik met mijn hand haar been aanraak, maar zolang ik op mijn hurken blijf zitten en rustig de tijd neem lukt het wel haar hoeven uit te krabben.
, maar in het echt willen we dat natuurlijk niet omdat hij niet weet wat goed voor 'm is. Ondertussen is het wel alweer gelukt met een touw. Jouw tips had ik allemaal al geprobeerd (dat hij tegen een muur sloeg ed). Het is zo'n lief ventje, hij volgt me overal in de piste, loopt als een hondje achter me aan en loopt in de gang die ik hem vraag. Maar als het meneer niet zint... zijn de rollen ineens omgedraaid. Gekke vent.ponyzotje schreef:Safiera, dat is inderdaad het probleem, fysiek kan ik niet van hem winnen en mentaal blijkbaar ook niet. In het wild zou hij mijn leider zijn, maar in het echt willen we dat natuurlijk niet omdat hij niet weet wat goed voor 'm is. Ondertussen is het wel alweer gelukt met een touw. Jouw tips had ik allemaal al geprobeerd (dat hij tegen een muur sloeg ed). Het is zo'n lief ventje, hij volgt me overal in de piste, loopt als een hondje achter me aan en loopt in de gang die ik hem vraag. Maar als het meneer niet zint... zijn de rollen ineens omgedraaid. Gekke vent.
Met het touw zou het nu vaker moeten lukken (al verwacht ik weerwraak), omdat hij me echt niet kan raken. Ik blijf volhouden.
Ik merk wel dat hij zeeer nerveus wordt als er veel volk is, maar normaal gezien zijn we bij hem ook altijd met 2 (nog iemand om zijn hoofd vast te houden), dus die hulp is wel welkom
De laatste paar keer heb ik het niet meer gedaan, hij sloeg al bijna toen ik nog maar om hem heen liep omdat hij dacht dat ik zijn voeten zou pakken. Hij zou naar 't schijnt naar de smid zijn geweest, die zie ik morgen en dan kan ik het even navragen. Ik vermoed dat hij weer verdoofd/gesedeerd is of de achtervoeten zo zijn gelaten. Als het hem gelukt is, ga ik op leerschool 
ponyzotje schreef:Zitake bedankt voor het aanbodIk merk wel dat hij zeeer nerveus wordt als er veel volk is, maar normaal gezien zijn we bij hem ook altijd met 2 (nog iemand om zijn hoofd vast te houden), dus die hulp is wel welkom
De laatste paar keer heb ik het niet meer gedaan, hij sloeg al bijna toen ik nog maar om hem heen liep omdat hij dacht dat ik zijn voeten zou pakken. Hij zou naar 't schijnt naar de smid zijn geweest, die zie ik morgen en dan kan ik het even navragen. Ik vermoed dat hij weer verdoofd/gesedeerd is of de achtervoeten zo zijn gelaten. Als het hem gelukt is, ga ik op leerschool
Max, ik heb dan het probleem dat ik echt bang word om geraakt te zijn. Heb de laatste tijd 'veel' trappen gehad op die manier en ik zou dus echt niet kunnen omgaan met jouw fries...
zitake schreef:Ja tis eeuwen geleden dat ik nog bij de proefpaardjes geweest ben. Wel een keer van ver gezien op kliniek maar daar blijft het bij. Kan me voorstellen dat je schrik krijgt om geraakt te worden.
Lukt het op de 'brave, lieve' manier, eventueel met clicker ofzo?
. Ja soms kan da wel een keer goed zijn van ze goed aan te pakken. De mijne net hetzelfde alleen niet in die mate, maar hij test nieuwe personen ook altijd uit. En het is en blijft een hengst he, op je strepen staan is dan de boodschap.
kvika schreef:soms hebben hoefsmeden zo een soort stok ( lijkt op wandelstok) (dus kan het het ook zelf maken)
er zit dan ook een ronding aan dit kun je achter het been van je paard haken en dan zachtjes oefenen met voetjes geven.
jij staat op veilige afstand dus paard kan je niet raken.
natuurlijk is het wennen voor je paard dus rechtvaardig, maar ook streng zijn.
gr.
bromfiets schreef:kvika schreef:soms hebben hoefsmeden zo een soort stok ( lijkt op wandelstok) (dus kan het het ook zelf maken)
er zit dan ook een ronding aan dit kun je achter het been van je paard haken en dan zachtjes oefenen met voetjes geven.
jij staat op veilige afstand dus paard kan je niet raken.
natuurlijk is het wennen voor je paard dus rechtvaardig, maar ook streng zijn.
gr.
Dit zelfde effect kun je bereiken door een zacht halstertouw om zijn koot heen te doen (Dus één lus om het been) en het touw stevig vast te draaien. Dan kun je hem vragen om zijn voet (naar voren) op te tillen, maar sta je buiten de schopzone. En dan het trappelen negeren en zodra hij zijn voet stil heeft, belonen en weer neerzetten.
Dit werkt bij onze paarden in ieder geval prima.
zolang ze ze in elk geval optilt komt het vast wel goed
ellepel schreef:verhaal dat jonge paarden moielijk op 3 benen kunnen staan vind ik zulke onzin he?
er staan op mijn stalling zelfs veulens die perfect op 3 benen kunnen staan en met 1 achterbeen hun hoofd kunnen krabben![]()
dus kan een ouder dier best even met 1 been omhoog staan.![]()
maar.....ik heb wel zulke dieren in handen gehad en er zit eigenlijk maar 1 ding op:
geduld!!
leer je dier dat hij voor aaien niet mag weglopen.
begin bij het hoofd,werk naar achteren toe.
steeds verder naar de benen en naar beneden.
je leert hem om op aaien stil te blijven staan.
dus je aait, en via het been naar beneden.
op het moment dat je voelt dat hij verkrampt stop je en ga je naar het punt daarboven.
als hij trapt negeer je het en zeg je hoogstens"nee"
dus aaien betekend stilstaan![]()
het zal echt een tijdje duren neem elke dag echt even de tijd voor dit dier.
ga aaien. verkrampt hij ga je terug naar het vorige punt en aai je weer.
op een gegeven moment zul je steeds verder naar beneden toe het been langs kunnen
tot je benenden bent gekomen
en van daaruit ga je dan werken aan het been optillen.
en ja tuurlijk..het kan werken om als je echt een pony hebt die het gewoon niet in zijn hoofd heeft zitten om zijn voet aan jouw te geven om die een flinke trap tegen zijn achterwerk te geven,maar als het trappen is uit angst voor het onbekenden vind ik toch dat je rustig en geduldig te werk moet gaan![]()
zo was mijn eigen pony het type wat als je achter hem langs liep altijd klaarstond met 1 achterbeen om uit te halen.
was er een keer zo zat van dat ik hem zo'n harde trap gegeven heb tegen zijn kont aan dat ik een blauwe teen had.,maar meneer heeft daarna nooit weer getrapt