Ben ik nu officieel eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: Ben ik nu officieel eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:37

Perla schreef:
toen ik mijn paard gekocht heb en betaald uiteraard heb ik meteen het stamboek papier opgestuurd naar de KWPN en kreeg keurig een nieuwe terug met MIJN naam etc er open een stikker met MIJN naam en de handtekening van de vertegenwoordiger van de KWPN voor het pspoort
het is niet verplicht om over te schrijven (alleen als je gaat fokken), en de vorige eigenaaresse had het ook niet gedaan maar ik wilde het wel! je weet maar nooit, het is mijn paard en dat staat mooi vast gelegd

Precies, dat is het allerbeste en verstandigste wat je kan doen!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:08

Bij het Westfaalse stamboek moet je een witte eigendomsoorkonde hebben, heb je die ben je eigenaar. Heel simpel. Hoe het bij andere stamboeken zit weet ik niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:10

Op naam zetten zegt in NL niets omdat iedereen het papier kan opsturen en over kan laten zetten. In Duitsland heb je in ieder geval nog een handtekening van de eigenaar nodig.

Espoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:15

Eigendom staat los van de beschrijving in het paspoort. Het paspoort is geen eigendomsbewijs, kan slechts dienen ter ondersteuning van je claim dat jij de eigenaar bent. Als je hebt betaald is daarmee in principe de eigendom overgegaan naar jou toe. Omdat dit heel vaak tot problemen leidt, zou je ook altijd een koopovereenkomst moeten opstellen. Dan sluit je dit soort dingen uit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:44

Espoir, betalen is geen eigendomsbewijs
Alleen wat ik zei: eigendom gaat over van eigenaar bij overdracht!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:53

griebels schreef:
Espoir, betalen is geen eigendomsbewijs
Alleen wat ik zei: eigendom gaat over van eigenaar bij overdracht!

Inderdaad, betalen heeft niks te maken met eigendomsoverdracht.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:08

Komt-ie nog eens:

Eigendom gaat over als er een rechtsgeldige titel is (bijvoorbeeld koop of schenking of iets in die richting), als je koopt van iemand die bevoegd was te verkopen (dus eigenaar of handelend in opdracht van de eigenaar of variaties op dat thema) en als het paard geleverd is. (3:84 BW)

Levering van een roerende zaak (niet-registergoed, maar roerende zaken, wel registergoed zijn voornamelijk teboekgestelde schepen en vliegtuigen) vindt op grond van art 3:90 plaats doordat aan de verkrijger (de koper in dit geval) het bezit der zaak wordt verschaft.

Nu is het zo dat iemand die zich eigenaar noemt, dit zal moeten kunnen aantonen. Dat gaat het makkelijkst met een contractje. Daar zetten beide partijen dan de krabbel onder en dan ligt t netjes vast. Als je geen contract hebt, moet de rechter gaan gokken hoe het gegaan is als beide partijen een ander verhaal hebben. Een indicatie kan de betaling van de koopprijs zijn, vaak wordt ook aansluiting gezocht bij de vraag wie de lasten van het paard draagt, of wie in het stamboek als eigenaar is vermeld. Dat geeft allemaal geen uitsluitsel, maar geeft indicaties van wie het meest gelijk heeft in het verhaal als hierboven. Waarschijnlijk heeft de wederpartij van Potverdikkie het spelletje net iets scherper gespeeld en heeft de rechter dus het verhaal van de andere kant geloofd. Zonder de feiten en de motiveringen te kennen, kan ik daar geen waardeoordeel over uitspreken (anders dan: balen voor je, Potverdikkie!).

Je doet er dus verstandig aan een contract op te stellen bij de koop/verkoop en het paard op je naam te stellen. Dat geeft je in geval van gedonder altijd een goede uitgangspositie.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:40

Ik heb met overschrijven van mijn paard ook de handtekeningen nodig gehad van de vorige eigenaar en de fokker. Misschien omdat ik een Zangersheide merrie heb... (België)

Verder heb ik ook al vaker gehoord dat je meer dan de helft van de kosten zelf moet betalen en dat ook moet kunnen laten zien. (volgens mij heeft dat ooit in de BIT gestaan)

Redbreast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:29

potverdikkie schreef:
Katja schreef:
Waar baseer je dit op Potverdikkie? Zitten namelijk nogal wat fouten in je verhaal.

Nou, dat dacht ik niet!! (weet wel zeker van niet) Heb net vorige week een rechtzaak afgesloten betreft zo'n situatie.
Paspoort had ik, stamboekpapier een ander
Een drama. Ondanks dat ik kon aantonen dat ik het paard al jaren in verzorging en onderhoud had.
Heeft me klauwen vol met geld gekost.

Tja jammer voor je, want de volgende rechtzaak zit er aan te komen!!!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:00

idd.. heerlijk nog een rechtzaak en hoop dat er een goede uit komst van komt Knipoog

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:17

Oud topic, dus hierbij een slotje Lachen