Vastzetten in trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Re: Vastzetten in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:11

weet bijna eker dat die vn mij accuut omdraait als ze los staan Lachen

bovendien, met 2 paarden op de kar vind ik het ook geen fijn idee dat ze los staan.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:12

Wij hebben mijn Welshje B ook wel eens los in de trailer gehad hoor Lachen Het kan best, behalve als je er 1tje hebt die alles eng vind natuurlijk, dan is het gevaarlijk.. Als je hele stukken moet rijden zou ik m echter wel vast zetten. Wij hebben ze in de vrachtwagen altijd vast staan, maar dit is omdat ze anders met de kop onder de stangen door gaan, en dan krijg je echt gevaarlijke situaties.

En ook als je je paard vast zet, kan hij door het voordeurtje naar boven, dit heb ik zelf mee gemaakt met onze Jazz... Dus om dat als argument te geven dat je m vast moet zetten omdat ie anders wel eens door t voordeurtje naar buiten zou kunnen komen.. Bull-oliebol.. Ook als ie vast staat doen ze dat. Paniek is Paniek. En ik denk dat het dan soms maar beter is dat ie los staat, en alle kanten op kan... Maargoed, ik heb zelf een ernstig trailer ongeluk met paard mee gemaakt, misschien dat ik er daarom iets anders tegen aan kijk.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:52

["]dat is wettelijk verplicht[/quote]

Echt niet. Er zijn bijna geen verplichtingen voor paarden transport bij particulieren.

Onze paarden staan samen altijd vast omdat ze gaan emmeren. Staan ze alleen dan staan ze los. (op de korte stukken, dan)

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:53

Het lijkt me dat je hem moet vast zetten, tenzij je een kleine pony hebt die zichzelf dan opgaat hangen.
Maar ik heb eens gehoord dat er een man was die zn paard niet had vast staan, en de laadklep zat niet goed dicht en toen op de rotonde ging de klep open en toen had ie zn paard over de rotonde lopen.
Dat is heel dom, maar ik weet zeker dat dat echt is gebeurd Tong uitsteken

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:56

mijn paarden staan altijd los in de trailer

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:01

De paarden staan toch ook tussen de stangen. Zowel voor als achter. Verder word altijd goed gecontroleerd of zowel de klep als de deur goed dicht zit. (althans bij mij)
Alles heeft zo voor en nadelen.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:02

2 paardstrailen geen plek om om te draaien en een klap met vering..kan um zelf amper open krijgen..zie er geen probleem in lekker los:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:03

zeker vastzetten, met een paniekhaak, als ze alleen staan doe ik beide kanten, andrs alleen buitenkant
vriendin van mij heeft een fries en gingen ze met trailer van weiland verplaatsen. kleine 5 min, voelde al wat gestomp achterin maar reden toch door
bleek paard zich te hebben losgetrokken en half over klep heen te hangen

groot probleem, hoe krijg je die weer in de trailer? Niet dus, hebben klep moeten loslaten en paard viel op zijn knieen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:07

Wij zetten ze altijd vast.
Soms met 1 touwtje en lang, een andere met 2 en kort.
Het is maar net wat het beste bij het paard past.
We hebben een paard die het liefst in een 2 paards reist zonder tussenschot. Die staat dus goed vast met 2 touwen.
Mijn pony stond vaak los in een 1,5 paards trailer.

Ik heb een keer gezien dat een jong paard van dik 1.70 zich omdraaide in een 1 paardstrailer.
Het was net of er bulten aan de buitenkant van de trailer te zien waren Haha!
Het liep gelukkig allemaal goed af en het paard ging, nadat hij uit de trailer was, doodleuk gras staan te vreten Clown

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:24

hoe doen jullie dat dan met een merrie en een veulentje in een 2 paards trailer? op mijn stage deden we de merrie aan de enekant van het schot vast zetten en het veulen dan los aan de andere kant.. en gelukkig heb ik het zo nog nie mee gemaakt dat de veulens zich omdraaide.
maar in een 1.5 paards trailer hadden we een andere merrie(niet op mijn stage) vast gezet en het veulen los en als we dan aankwamen zagen we dat het veulen zich had omgedraait...
dus hoe doen jullie dat?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 06:55

Die van ons, staat sinds kort standaard los in de 1,5 paard trailer. Paard is 1,77m hoog en kan eigenlijk geen kant uit. Hebben hem nu 5x meegehad, waarvan de 1e 4 keer vastgezet met halstertouw. De eerste 5 minuten is er niets aan de hand, dan gaat meneer proberen zich los te trekken met gevolg stampen/ schrapen etc. Als dit gelukt is, staat ie net zo rustig als het maar kan. Iedere keer constateerde ik bij aankomst op bestemming dat meneer met zijn hoeven/gebit het touw had losgemaakt.

Laatste keer dus maar niet vastgezet en toen eigenlijk helemaal geen problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:23

Zammie schreef:
Tja, wat dacht je. Gewoon los erin zetten en hopen dat ie braaf blijft staan. Grote kans dat ie dan met z'n koppie naar buiten kijkt als je op plaats van bestemming bent gekomen, of nog erger Boos!

Die van ons staat ook altijd gewoon vast hoor, wees maar niet bang.. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:31

sdi schreef:
Die van ons, staat sinds kort standaard los in de 1,5 paard trailer. Paard is 1,77m hoog en kan eigenlijk geen kant uit. Hebben hem nu 5x meegehad, waarvan de 1e 4 keer vastgezet met halstertouw. De eerste 5 minuten is er niets aan de hand, dan gaat meneer proberen zich los te trekken met gevolg stampen/ schrapen etc. Als dit gelukt is, staat ie net zo rustig als het maar kan. Iedere keer constateerde ik bij aankomst op bestemming dat meneer met zijn hoeven/gebit het touw had losgemaakt.

Laatste keer dus maar niet vastgezet en toen eigenlijk helemaal geen problemen gehad.

maar kun je niet zo`n ijzeren ketting met paniek haak pakken, deze gaat niet zo snel los.
en een veulen laat ik ook los staan, als deze draaien is vaak niet zo`n ramp, kunnen de klep nog niet uit kijken

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:48

toch een veulen in paniek kan er wel uit proberen te springen, dus zorg altijd voor en veulen rek dan, of een goed zeiltje dat dict zit!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:11

Wij vervoeren moeder en kind in een 2 paards zonder tussenschot.
De merrie vast, het veulen los en iid het zeiltje achter dicht.

xash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:21

De mijne staat altijs vast in de trailer. Dalijk proberen ze onder de stangen oid door te komen, met als gevolg allemaal wondjes en misschien erger. Dan heb ik ze liever vast staan, wel met veiligheidsknoop op paniekhaak.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:55

Ook als je je paard vast hebt staan komt ie onder de stang terecht als hij dat wil.... Een paard in paniek is overal toe in staat Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 04:25

Altijd vastzetten (dat is iig bij mij het devies).

Mijn voormalig wedstrijdpaard staat aan 1 kant vast, niet al te strak, maar zeker zodat hij zich niet om zou kunnen draaien.
Hij staat in een tweepaards met tussenschot.
Ik zet de paarden altijd vast met een nylon trailerlijn met panieksluiting en standaard ligt er bij mij een speciaal mes om e.e.a. door snijden, bij noodgevallen.
Mijn twenterhengst gaat zonder tussenschot, aan 2 kanten vrij strak vast.

Als men aan mij zou vragen om een paard te vervoeren wat niet vast zou kunnen staan, ben ik bang dat ik zou weigeren.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:14

Ik zet uit een eigen ervaring mijn paarden nooit meer vast in een trailer!!!
Ik heb ooit een merrie gaan halen, vrij jong en nog wat onstabiel op de benen.Ik heb de pony vastgezet met een paniekhaak en met uiteraard een paardenknoop, stangen achteraan waren goed gesloten en ze stond echt 'vast'.Het touw hing strak maar met voldoende bewegingsvrijheid voor het hoofd.
Woelige rit achter de rug, veel geschommel in de trailer maar aangezien we volop op de autostrade reden konden we niet stoppen, bovendien was ze verder echt rustig toen we zeop de trailer zetten dus vermoedde ik dat ze haar evenwicht niet zo goed vond.
Eenmaal thuisgekomen, voordeurtje open...de merrie lag volledig ondersteboven in de trailer!!Hoofd naar beneden op het touw,buik half over de voorste stang en achterbenen de lucht in!!Afgrijselijk om te zien!!
Aan de paniekhaak konden we met geen mogelijkheid aan, merrie lag er volledig op, paardenknoop was helemaal vastgetrokken en met geen enkele beweging los te krijgen.
De merrie hing met haar hals op het touw en stikte dus zowaar..Binnen mes gaan halen en touw doorgesneden.Het halster losmaken behoorde ook niet tot een mogelijkheid aangezien deze zodanig hard gespannen was.
Moest zij toen niet hebben vastgestaan had ze meer bewegingsvrijheid gehad en misschien zichzelf wel ietswat terug recht hebben kunnen zetten.Of was ze misschien gewoon niet in paniek geraakt!
Het blijft mijn een raadsel hoe zij over de stangen is geraakt maar zo zie je maar dat een paard in paniek tot veel in staat is!!
Sindsdien mag men op zijn hoofd gaan staan..Ik vervoer nooit een paard meer dat vast staat!!!

Sindsdien heb ik ook altijd een mes in de trailer en auto liggen!!

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:55

Jolienn schreef:
En ook als je je paard vast zet, kan hij door het voordeurtje naar boven, dit heb ik zelf mee gemaakt met onze Jazz... Dus om dat als argument te geven dat je m vast moet zetten omdat ie anders wel eens door t voordeurtje naar buiten zou kunnen komen.. Bull-oliebol..

tut tut tut...Bull-oliebol??? Verward Als je goed had gelezen had je gelezen dat di ter illustratie was dat een paard tot veel meer in staat is dan wij denken. Dus ook als je denkt dat een paard zich niet kan omdraaien in de trailer: dat kan hij echt wel! En ongeacht of hij los of vast zit: als hij wil komt hij ook gewoon door een deurtje naar buiten.

Ik vind het trouwens wel onzin om te zeggen dat je op kleine stukjes je paard niet vast hoeft te zetten en op lange stukken wel. Alsof je op kleine stukjes niet het risico loopt dat er iets onverwachts gebeurt. Een beetje hetzelfde dat je voor kleine stukjes je veiligheidsgordel niet om hoef te doen. Alsof je dan niet tegen een boom kunt rijden...