wat vinden jullie van mijn begroting eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: wat vinden jullie van mijn begroting eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:52

Een klinische keuring is (afhankelijk van waar je zit) tussen de 80 en de 130 euro...

Voor de rest zou ik er ook rekening mee houden dat een verzekering niet alles vergoed, en dat het best kan zijn dat jij over n jaar naar een andere stal wil. Ik reed ook al 4 jaar bij een en dezelfde stal, en toen ik een eigen paard kocht werd het een stuk minder leuk.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:56

ik heb niet alles gelezen maar ik wil even duidelijk maken dat er veel meer bij komt kijken!
Bv. Jij wilt enkel klinische keuring ok! heb ik vorig jaar ook gedaan momenteel staat mijn paard op stalrust door een breuk van voordat ik hem had! En 90% kans een operatie op komst van 1800 + nog extra dierenartskosten.
had ik hem toen ook op de foto gezet! had ik nu geen problemen...
Mijn paard was van dezelfde prijsklasse als het jouwe
voor de rest komen er echt nog regelmatig extra kosten bijkijken! Bv. je paardje voelt zich even minder --> dure supplementen bijgeven

Dit is nu wel allemaal dramatisch bekeken maar als jij genoeg geld achter de hand hebt, in het geval dat het dramatisch wordt dan kan je gerust een paardje kopen!
Heb je dat geld/zekerheid niet dan zit je in de problemen!
En idd een verzekering dekt helemaal niet alles! Vaak proberen ze er onderuit te komen dus hou daar ook rekening mee

groetjes en succes met de juiste keuze

panni199

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:07

ik vind je planning heel goed hoor
alleen hou je ook rekening met eventuele dierenartskosten
die keuring is wel leuk maar hij kan altijd wat krijgen natuurlijk
zet daar ook geld voor apart

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:17

Ik draai het eens om: kun jij 400 - 500 euro per maand opzij zetten, zonder met je ogen te knipperen?
Je zult niet elke maand dat geld nodig hebben maar daarmee voorzie je wel in een reserve voor grotere uitgaven die je van tijd tot tijd moet doen.
Kun je dit niet opbrengen, begin dan niet aan een paard, dan kun je het eigenlijk niet betalen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 02:40

lllinsey schreef:
zadel: 600,-
hoofdstel + bit 120,-
dekens: 200,-
beenbescherming: 60,-
halsters, extra borstels,
en overige troepjes:
50,-

en ik heb nog een zadel die “stuk” mag
(mocht het een paard worden die nog niet zadelmak is)

groetjes Haha! linsey

Hier zal ik meer geld bij doen als ik jou was

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 02:52

MSQuincyTE schreef:
lllinsey schreef:
zadel: 600,-
hoofdstel + bit 120,-
dekens: 200,-
beenbescherming: 60,-
halsters, extra borstels,
en overige troepjes:
50,-

en ik heb nog een zadel die “stuk” mag
(mocht het een paard worden die nog niet zadelmak is)

groetjes Haha! linsey

ben ik het niet mee eens,
ik heb net een nieuw, naja 2e hands 5 keer gebruikt, stubben vz zadel voor mn knol gekocht. kostte me kaal welgeteld 400 euro, dan een goede singel 50 euro, beugelriemen 20 euro en beugels ook ong 20 euro, ik was dus in totaal 490 euro kwijt en heb een droom van een zadel wat veel meer dan 1000 euro kost voor een prikkie bij de zadelmaker gekocht, laten passen en alles dr op en aan....
dus die begroting kan makkelijk! Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 07:47

Ik wil je graag mijn complimenten geven dat je hier zo goed over hebt nagedacht en zo'n nette begroting hebt gemaakt (en ook trouwens dat je duidelijk aangeeft geen haast te hebben en rustig op zoek gaat naar een geschikt paard). Ik kijk nog niet zo lang rond op bokt maar zie regelmatig topics van meisjes die een pony in de achtertuin denken te stallen (of ergens bij een boer op het land) en dan denken dat ze "klaar" zijn. Leuk om een meisje te zien dat er zo goed en verantwoordelijk mee omgaat!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:23

MSQuincyTE schreef:

Waarom? Als je het niet toelicht, heeft de ts niets aan jouw reactie.

Het is maar net wat voor een spullen je koopt. Van 600 euro koop je een prima 2e hands zadel. En ik vind de andere spulletjes ook prima begroot.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:57

_Lorette_ schreef:
Waarom? Als je het niet toelicht, heeft de ts niets aan jouw reactie.

En waarom zou ik dat doen, als je goed nadenkt moet je er gewoon meer voor uit trekken vind ik

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:03

Ik denk dat je de hoefsmid wat krap hebt begroot: 5x per jaar is wel wat weinig, als je het al om de 8 weken laat doen (en dat is lang) dan kom je op 40 weken ipv 52!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:15

Ik vind de begroting erg goed.
Super dat je moeder je zo goed wil helpen!
Je trekt er echt genoeg geld voor uit vind ik, zelf heb ik veel minder geld en redt ik het prima mee (ouders achter de hand) dus dit gaat zeker goedkomen!
Ik zou wel even kijken hoeveel geld je op andere dichtbijzijnde stallingen kwijt zou zijn en dat meenemen in je begroting zodat je hier genoeg geld voor hebt mocht je van stal willen/moeten veranderen. Mijn complimenten!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:15

[quote="lllinsey"]@ apple: ja, voer is echt extra
@ikbenellen: het kan ook een nog wel eens een e-pony worden hoor wat ik ben zelf niet groot en ik wil sowisow geen groot paard, en pony's zijn vaak al weer wat goedkoper, en de afstammeling maakt mij eigenlijk niets uit.
en ik weet dat het zoeken word, maar ik heb geen haast,
en dit budget krijg ik en hier moet ik het mee doen.
@_lorette_ : en nog lidmaatschap van de knhs toch?
iets van 25 euro?
maar is 1 coupon per wedstrijd?
maar ik wil het rustig opbouwen met wedstrijd rijden
laten we zeggen dat ik uiteindenlijk 2 á 3 x per maand op wedstrijd wil (duurt nog een hele tijd maar dat maakt niet uit)
dan is dat:
+- 70,- per jaar totale aanmelding
en dan nog +- 25 per maand (3 wedstrijden).
+ 15 euro p. maand wat je in de kantine opeet Clown

70/12 = 6 euro + 52 + 15 = +- 46 euro p. maand wedstrijdgeld.
[quote]

Klopt niet helemaal. Totale aanmelding ben je meer aan kwijt. Ik dacht boven de 100 euro. Aanmelden van jezelf bij de KNHS (ong 30 euro), aanmelden paard bij de KNHS(ong 30 euro), lidmaatschap vereniging (verschilt heel erg), startkaart (40 euro) en je startcoupons. Het eerste jaar dus meer kosten en daarna ook nog wel ruim boven de 70 denk ik.

Je rijd in principe 2 proeven per wedstrijd. Gemiddeld 7,50 per proef. Dat is 15 euro per wedstrijd en dus voor 3 wedstrijden 60 euro per maand.

Op zich is je lijst vrij compleet, maar ik vind het aan de krappe kant. Hoefsmid wordt een stuk duurder als het paard op ijzers moet. Ook moet de hoefsmid ongeveer 6 a 7 keer per jaar komen.

Veel succes ermee in ieder geval, ik hoop dat het allemaal lukt!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:02

simodi schreef:
Ik denk dat je de hoefsmid wat krap hebt begroot: 5x per jaar is wel wat weinig, als je het al om de 8 weken laat doen (en dat is lang) dan kom je op 40 weken ipv 52!

Bij mijn ene paard komt hoefsmid om de 12 weken, bij mijn andere paard om de 6 weken. Ligt aan het paard, en idd of ie op ijzers staat of niet.

paardje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:08

Zit goed in elkaar hoor! Als je maar niet op je max. zit. Je moet altijd rekenen dat alles 10% duurder uitvalt. Als je het dan nog kan missen zit het wel goed! Ik wens je heel veel plezier met je toekomstige paard of pony!

potocque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:10

Goed zeg, je hebt er serieus over nagedacht. Ik vind het een goede begroting.

Tip: Ik zou de kosten voor de hoefsmid iets ruimer nemen, en uitgaan van 1 x 7-8 weken bekappen en ook zal het zeker wat duurder worden wanneer je je paard op ijzers zet. Soms heb je niet zelf de keus tussen 'blote voeten' of ijzers, maar moet je vanwege z'n hoefkwaliteit/slijtage hem op ijzers zetten.
Verder is het verstandig om even te kijken of je moeder een WA verzekering heeft. Deze verzekering vergoedt de schade die je bij anderen veroorzaakt en hieronder valt ook je paard. (paard kan losbreken, weg op schieten en ongeluk veroorzaken).
Veel succes en veel plezier!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:37

Goeie begroting hoor! Ik was voor de keuring 60 euro kwijt. Knipoog
Grappig dat het overal zo verschillend is!
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt! Maar zoals jij erover nagedacht hebt komt het helemaal goed!
Veel plezier met zoeken naar een pony, is super leuk (maar ook moeilijk)!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:49

Met een moeder en een verzekering tegen ziektekosten achter de hand kom je een heel end met deze begroting Ja
Aan tuig kan je veel en weinig uitgeven, maar voor deze prijzen zal je best iets kunnen vinden en anders blijft het toch een eenmalige uitgave.
Zelf vind ik 40 euro per maand voor verzorgingsspullen best veel, als je de basis in huis hebt verspijker je meestal niet zoveel meer.
Aan de andere kant zou ik inderdaad voor de hoefsmid meer kosten ramen. Pony hoeven zijn vaak stukken goedkoper in onderhoud dan paardenhoeven Haha!

Tip: laat bij de klinische keuring ook de hoeven beoordelen, eventueel door een hoefsmid. Dat kan je veel kosten aan ijzers schelen. En laat de dierenarts controleren op staart- en manenexceem, want dat drijft de prijs van de verzorging behoorlijk op.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:51

ik denk dat het ongeveer wel klopt, alleen de hoefsmid is vrij laag misschien omdat je niet weet of je paard misschien hoefijzers moet?