hooft wassen van 3 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Re: hooft wassen van 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:01

Als je paard een donker hoofd heeft, waarom moet die dan gewassen worden? Mijn schimmel doe ik altijd gewoon met een spons, gaat prima, lekker lauw warm water, beetje boenen en klaar weg is het smeer. Gewoon zonder shampoo.
Rustig met een iets vochtige spons en dan steeds natter proberen. Lekker warm water vinden ze fijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:02

marquez1 schreef:
Als je paard een donker hoofd heeft, waarom moet die dan gewassen worden?

Omdat donkere paarden ook zweten!? Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:03

En als je ze met die zweetplekken in de zon zet, de vacht verkleurd en bovendien opgedroogd zweet vliegen aantrekt. Redenen genoeg om er even met water over heen te gaan. Echt met shampoo wassen vind ik ook onzin bij een donkere.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:04

Niemand die het ziet toch? Paard zal er wel niet zo'n last hebben van een beetje zweet en bovendien kun je op gedroogd zweet ook gewoon eraf borstelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:33

Zweet jeukt behoorlijk, daarnaast krijgen paarden met een gevoelig huidje schuurplekken als je het hoofdstel aandoet en het zweet niet hebt weggewassen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:29

Jeuk, daar bestaat een hele goede remedie voor, even schuren of krabben (daar gaan echt geen bossen haar aan veloren). Bovendien krijgen paarden met een gevoelig huidje ook wel schuurplekken als elke dag het zweet wordt wegspoeld (spreek uit ervaring) die schuurplekken krijgen ze van het tuig, niet van zweet.
Maargoed wil er niet een hele discussie van maken over het wel of niet afspuiten, heeft de ts ok niet om gevraagd. Ik ben niet zo'n voorstander van dagelijks afspuiten. Mijn paard wordt gewassen voor concours en alleen afgespoten als ze extreem heeft gezweet (zoals vandaag, springles gehad in het zonnetje). En ja het blijft een paard natuurlijk ook al is het een schimmel, ik verschijn dus vrolijk met gele vlekken op de les. En ja ik laat mijn paard lekker in zwarte grond rollen na het werk, omdat ze dat fijn vindt.
Wat een ieder met zijn eigen paard doet moet hij natuurlijk helemaal zelf weten. Dus no offence en geen discussie, wilde alleen even een ander gezichtsveld inbrengen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:00

marquez1 schreef:
Niemand die het ziet toch? Paard zal er wel niet zo'n last hebben van een beetje zweet en bovendien kun je op gedroogd zweet ook gewoon eraf borstelen.

Maar met een sponsje gaat het er veel makkelijker af vind ik... Luiheid van de baas dus! Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:31

Ir111 schreef:
Henrieke schreef:
Het is toch heerlijk voor de paarden dat hun hoofd ook even verfrist word!

Vergis je niet, jij vindt het heerlijk dat zijn hoofd verfrist wordt, de meeste paarden denken daar anders over...

mijn verzorgpaard staat anders te genieten, als ik haar hoofd afspoel beweegd ze met haar lip en houd ze haar hoofd laat omdat ze het zo lekker vind.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:33

of als je wat gras in de buurt hebt, dan laat je hem even gras eten en spoelt dan het water zo langs z'n hals richting z'n hoofd.
Dat vind mijn stresskip ook helemaal niet erg, en kan het ook niet in de oren komen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:34

@ Henrieke: Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Daarom schrijf ik ook 'de meeste paarden'. Ik reageer op iemand schrijft dat ze perse het hoofd van een paard wil wassen, ook als het paard aangeeft dat hij daar niet van gedient is. Knipoog

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:38

Ik gebruik een washand en dan vind mijn tweejarige het helemaal prima als je zijn hoofd doet en spons vind die ook niks!

De slang op een paardenhoofd zetten zou ik eigenlijk niet doen, ik vind het ook niet lekker als iemand met een douchekop in mijn gezicht gaat staan sproeien!
Zie dr dus ook het nut niet van in omdat bij mijn paard ook te doen even een washandje over zijn koppie en klaar!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:39

Ir111 schreef:
marquez1 schreef:

Maar met een sponsje gaat het er veel makkelijker af vind ik... Luiheid van de baas dus! Lachen

Ach waarom ik zie het nu er gewoon niet van in. Of je nu een borstel pakt of een spons maakt niet zoveel uit. Het zijn geen porseleinen popjes. Bovendien denk ik dat je slecht kan beoordelen vanachter je scherm of iemand lui is of niet, dus laten we de oordelen maar voor ons laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:42

Joyja schreef:
Ik gebruik een washand en dan vind mijn tweejarige het helemaal prima als je zijn hoofd doet en spons vind die ook niks!

De slang op een paardenhoofd zetten zou ik eigenlijk niet doen, ik vind het ook niet lekker als iemand met een douchekop in mijn gezicht gaat staan sproeien!
Zie dr dus ook het nut niet van in omdat bij mijn paard ook te doen even een washandje over zijn koppie en klaar!

mijn jaarling vind de slang ook niets, toen we laatst zijn manen moesten wassen, begon hij wat om me heen te draaien, (wij kunnen ze niet vast zetten met wassen) dus toen hebben we de slang dicht geknepen, en heel voorzichtig een beetje open doen, zodat er maar een beetje water uitkomt, de shampoo moest er toch uit, dit werkte later echt gewoon niet meer, dus toen met een emmer, heel voorzichtig beetje vooor beetje, tot hij zn hoofd opzij draaide en er wat te veel uitkwam, later idd met een spons afgemaakt, maar een washandje ga ik ook proberen, kijken hoe hij daar op reageerd!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:50

marquez1 schreef:
Ach waarom ik zie het nu er gewoon niet van in. Of je nu een borstel pakt of een spons maakt niet zoveel uit. Het zijn geen porseleinen popjes. Bovendien denk ik dat je slecht kan beoordelen vanachter je scherm of iemand lui is of niet, dus laten we de oordelen maar voor ons laten.

Eh... pardon? Ik dat je mijn bericht niet helemaal begrijpt (omdat ik het wss niet duidelijk geschreven heb), maar ik bedoel dat IK het makkelijker vind met een spons en daarom een spons gebruik. Met de luiheid van de baas bedoel ik dus mezelf... Knipoog Ik schrijf trouwens nergens dat het porseleinen popjes zijn...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:57

o sorry mis understoot Bloos , haha dacht dat je mij lui noemde Haha! . Dan kunnen we elkaar de hand schudden, spuit het hoofd van de mijn ook nooit af. Gebruik ook altijd een spons.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:59

Fijn, dan zijn we weer vriendjes. Haha!

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:14

Mijn paard vond afspuiten van het hoofd ook vreselijk, maar nu ik warmer water gebruik en gewoon de tijd voor heb genomen gaat het prima. Vast zetten was voor mijn paard geen optie dat heeft mij namelijk al drie halsters gekost, wordt zo wel erg dure hobby. De tijd nemen en zelf rustig blijven en gewoon doorzetten was bij mij de oplossing. Spons is natuurlijk ook goede optie.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:41

Ach gut

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:34

Die van mij vind het nog steeds niet leuk. Het is niet dat ze er bang voor is, maar ze vind het gewoon écht niet leuk. Maakt niet uit of ik nu een spons of spuit gebruik...meestal spuit ik dus ook maar 'snel' en om niet in de oren terecht te komen gebruik ik inderdaad een spons. Merrie vind het alleen zo niet leuk, dat ze soms echt bijtbewegingen richting mn handen/armen maakt (bijt niet, maar dreigt wel). Dat is haar manier van zeggen dat ze me dus op dat moment echt niet aardig vind. *helaas voor haar is het af en toe gewoon even nodig met zo'n dikke voorpluk en snel zwetend paard, die mee moet naar de keuring en dergelijke*

ben wel begonnen met de spons en pas later de waterspuit (met zachte/sproei straal) gaan gebruiken.

Veulentjes leer ik het ook wel meteen. Beetje spelenderwijs. Keer met de sproeier snel over de snoet en dan m ervoor houden, zodat ze m zelf gaan opzoeken. Later heb je er vaak wel baat bij. Vinden ze het nog niet plezierig, maar is het niet meer zo worstelen.

Daarnaast heb ik tot nu toe steeds te maken gehad met paarden die respect hebben voor het halster en de boel niet aan gort trekken.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:40

Als je dan toch graag het hoofd wil "afspuiten' dan heb ik het volgende trucje. Zet de kraan heel zachtjes, zodat je een klein straaltje krijgt. Leg dan het spuitstuk tussen zijn horen richting neus, zo laat je het water over zijn hoofd lopen. Moet hij natuurlijk al wel braaf zijn en gewend zijn aan een slang bij zijn nek.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:10

als het echt niet lkukt kan je het ook met water doen

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:37

Mijn 4 jarige merrie laat zich helemaal niet wassen (nog niet gaat wel beter) Ze vind de spuit totaal niet eng, maar als ze nat word...nou dan hou je d'r niet xD Met een spons lukt het bij haar wel. Gewoon veel oefenen denk ik Knipoog

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:30

Gewoon rustig aan doen . Vraag iemand om je paard vast te houden , en zodra die gaat hangen even een klein trekje aan het halster touw . Gewoon volhouden, als het kan elke dag oefenen , maar onthou wel : Blijf je 'vraag' stellen tot die is beantwoord !

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:22

Netty18 schreef:
Henrieke schreef:
Je kunt ze het beste even tussen 2 touwen vast zetten. Dan kun je eigenlijk spuiten wat je wilt, gewoon de slang erop houden, ook al vind hij het niet leuk, ze moeten er maar aan wennen! Lachen
Hier ook gedaan, ze vinden het nu heerlijk.

Ik ben het helemaal eens met jou. Ik heb al veel paarden door de handen gehad die een hekel hebben aan water op hun hoofd. Gewoon vastzetten en spuiten. Wennen ze op een gegeven moment wel aan.

Nou ik niet
Ik weet niet of ze bij jullie een muur achter het paard staat maar er zijn veel paarden die zo'n angst hebben dat ze gaan hangen. Had laatst hier op stal een pony die had 2 musketons kapotgetrokken en mijn paard haar halster
En wat als het halster niet breekt en de musketons ook niet?? Dan hangt ie zichzelf letterlijk op en dat is ook niet de bedoeling in mmijn ogen

Btw wat betreftr een donker paard wassen, hij ken net zo vuil zijn als een schimmel hoor alleen je ziet het niet altijd goed. Het heeft ook z'n zelfde nadelen dus ook het schuren ervan en jeuken.
Pling Lekker wassen zou ik zeggen!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:25

Naomi_16 schreef:
Nou ik niet
Ik weet niet of ze bij jullie een muur achter het paard staat maar er zijn veel paarden die zo'n angst hebben dat ze gaan hangen. Had laatst hier op stal een pony die had 2 musketons kapotgetrokken en mijn paard haar halster
En wat als het halster niet breekt en de musketons ook niet?? Dan hangt ie zichzelf letterlijk op en dat is ook niet de bedoeling in mmijn ogen

Btw wat betreftr een donker paard wassen, hij ken net zo vuil zijn als een schimmel hoor alleen je ziet het niet altijd goed. Het heeft ook z'n zelfde nadelen dus ook het schuren ervan en jeuken.
Pling Lekker wassen zou ik zeggen!

Daarachter zit wel een muur maar we hebben het hier nog nooit meegemaakt hoor, maargoed.. we kunnen er wel over doorpraten maar ik word het toch niet met jullie eens en jullie niet met mij Lachen.