Ik weet het niet meer .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tepaard2

Re: Ik weet het niet meer .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:37

niet alleen laten staan, wennen aan elkaar, niet willen werken maar zoeken naar contact om het contact. Wees extra lief voor haar. Mijn merrietje is ook erg eenkennig: pas na maanden vertrouwt ze me een beetje. Zorg ervoor dat het voor jou en je paard leuk is!

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:14

ben je nog bang voor daisy? Ach gut

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 17:19

Jah daisy stond op manege de delft.
Kennen nog meer mensen Daisy?

Hmm, ik ben nog een beetje bang voor haar.
Ze vertrouwt me al wel meer, dr was iets heel ''engs'' maar met veel aaitjes en gepraat durfte ze er langs (ZONDER TE STEIGEREN Haha! )
En ik heb dr net even lekker gelongeerd, dat ging ook wel goed.

Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:27

Ik ga mee met de eerdere reactie's, dat ze tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe situatie. Paarden zijn kuddedieren, dus een nieuwe baas, nieuw weiland, nieuwe paarden om zich heen is best stressvol. Geef haar even rust, ga d'r meerdere keren per dag even heen om d'r even te knuffelen en wat lekkers te geven, stukje lopen aan het halster ed.
Maar ik vind het ook klinken als een paard wat aan het uitproberen is, dus als je d'r een tijdje hebt laten wennen en ze blijft vervelend dan moet je gewoon even doorpakken en duidelijk maken wie de baas is.

Ik heb overigens niet het hele topic gelezen.

vOssieJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:49

Mooi dat het iets beter gaat...
Maar de reden dat het is begonnen weet ik niet, maar waardoor het erger is geworden is waarschijnlijk doordat je vader haar toen ene klap op haar kont heeft gegeven, en waarschijnlijk houdt ze dat in verband met de trailer en is ze er gewoon bang van geworden..
Dus probeer eerst in de wei gewoon vertrouwen met haar te krijgen en lekkers geven, als ze dan de trailer instapt iets lekkers geven, ben je bij iemand anders en ze wil de trailer niet in, moet het zo zijn dat ze er naar uitziet weer naar huis te gaan.
Dus als je zorgt dat ze het thuis fijn heeft en haar beloont als ze iets goed doet, wordt het misschien minder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:14

vOssieJj schreef:
Maar de reden dat het is begonnen weet ik niet, maar waardoor het erger is geworden is waarschijnlijk doordat je vader haar toen ene klap op haar kont heeft gegeven, en waarschijnlijk houdt ze dat in verband met de trailer en is ze er gewoon bang van geworden..
Dus probeer eerst in de wei gewoon vertrouwen met haar te krijgen en lekkers geven, als ze dan de trailer instapt iets lekkers geven, ben je bij iemand anders en ze wil de trailer niet in, moet het zo zijn dat ze er naar uitziet weer naar huis te gaan.
Dus als je zorgt dat ze het thuis fijn heeft en haar beloont als ze iets goed doet, wordt het misschien minder.

Kan idd maar aan de andere kant is het ook zo dat een ouder paard wat best weet dat hij/zij braaf op de trailer moet gaan(en dat wist deze pony) ook wel eens een tik onder zijn kont mag hebben. Als ze eenmaal doorhebben dat ze zo d'r zin krijgen is er helemaal niets meer mee aan te vangen. Daarbij was ze al dwars vóór ze die tik onder d'r kont kreeg dus er was daarvoor al iets mis.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:28

anneliesdj schreef:
vOssieJj schreef:

Kan idd maar aan de andere kant is het ook zo dat een ouder paard wat best weet dat hij/zij braaf op de trailer moet gaan(en dat wist deze pony) ook wel eens een tik onder zijn kont mag hebben. Als ze eenmaal doorhebben dat ze zo d'r zin krijgen is er helemaal niets meer mee aan te vangen. Daarbij was ze al dwars vóór ze die tik onder d'r kont kreeg dus er was daarvoor al iets mis.

Ja mee eens, maar dit paard had al stress, is 5x verhuisd in een korte tijd, en zal dus geen zin meer hebben gehad erop te gaan, waar ze denk ik ook wel eventjes gelijk in had.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:31

Dat is waar, daarom heb ik in eerste instantie ook gezegd dat ze maar even rustig aan moet doen en moet laten wennen.
Maar daar moet je ook niet te lang mee bezig blijven, er komt een punt waarop ze gewoon moet luisteren ipv d'r eigen zin door te drijven. (en daar bedoel ik niet mee dat ze morgen met geweld de trailer op moet, dat kan nog wel een tijdje wachten)

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:48

Ja maar laten wennen en het rustig opbouwen kan best samen gaan met leider zijn bij je paard.

Dit is juist een onderdeel dat ook bij het wennen hoort.. Nu het wandelen goed gaat, zou je kunnen proberen wat grondwerk te gaan doen, om het contact te verbeteren én om te kijken of ze jou al begint te accepteren als baasje. Dit hoef niet perse met longeren, de trailer, een buitenrit of iets anders moeilijks, dit kun je al zien en aangeven bij de kleinste dingentjes.

Ik denk er zo over: Er is een mogelijkheid dat het paard misbruik van je maakt, maar ook dat ze gewoon heel weinig vertrouwen heeft in de dingen.
Zelf heb ik een paardje die vroeger extreem zenuwachtig was en iedereen wantrouwde. (heeft te maken met tekort aan aandacht en noem maar op) Toen ze nog niet van mij was werd vaak gedacht dat ze gewoon stout was, en daar werd dan ook naar gehandeld.. opzich niets mis mee, alleen kon zij daar nou net echt niet tegen, ze werd zo bang dat ze sloeg en beet en steigerde, alles haalde ze uit de kast tot je haar met rust liet. Het is fout geweest dat er mensen waren die op dat moment dachten: nu moet ik wel doorzetten en van haar winnen, anders blijft ze zo stout! (overigens daarna vaak flink uit de hand gelopen, geen leuk verhaal.. en het is beter dat ik dat nu niet ga vertellen Verdrietig )

Toen ze van mij werd, leek het eigenlijk gewoon een rotbeest, maar je hoefde geen paardenfluisteraar Knipoog te zijn om te zien dat ze vreselijk bang was, vaak drijfnat van het zweet zonder dat we ook maar iets deden.. (hoewel haar oude eigenaren het nog steeds niet zien en denken dat ze haar perfect hebben behandelt maargoed) (ja ja het klinkt allemaal een beetje penny ik weet het Tong uitsteken haha.. kan er ook niks aan doen)

In ieder geval heb ik verschrikkelijk voorzichtig met haar gedaan, en nu hebben we echt een superband.. ze is werkelijk compleet veranderd! Zelfs haar kleur.. was muisgrijs, is nu vos Haha! en ze heeft er sindsdien een wit been bijgekregen.. ze hadden niet gezien dat ze dat had.. hebben haar wel de eerste 12 jaar van haar leven gehad. tsja

oef het is wel een beetje een lang verhaal geworden.
Het komt er in ieder geval op neer, dat ik denk dat je beter te tolerant kan zijn bij een paard die je in de maling neemt.. daar kom je uiteindelijk toch wel achter en daarmee zul je je paard niet snel verpesten.. Andersom is het een heel ander verhaal. Als je paard echt bang is en je gaat daar verkeerd mee om, dan kun je echt veel kapot maken, geloof mij!

Beter voorzichtig als je het mij vraagt!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:54

Hé proficiat met je nieuwe aanwinst !

Maaree...zet een stapje terug hé...je zegt je bent ongeduldig...maar als je te rap gaat gaan kan je alles verknoeien...

Wat de trailer betreft: we hebben hier ook zo'n paard dat kolmpleet weiegrde de trailer in te gaan (toen we hem gingen halen in Frankrijk).
We hebben na de reis de trailer bij hem in zijn paddock gezet en voederden hem eerst op enkele meters van de trailer...elke dag een stapje dichter...na een week het eten aan de basis van de loopbrug (ingang), nog 3 dagen later bovenaan de brug (daarmee was hij verplicht er enkele stappen op te zetten en raakte hij gewoon aan het geluid en het andere voetgevoel...en enkele dagen later stond hij er in zijn geheel in om te eten.
Dus op 2 weken tijd was hij volledig vertrouwd met de trailer, kende alle geluidjes en piepjes en had hij zelf vertrouwen aangekweekt...een succesverhaal zoals zovelen dat kennen.

Wat je paard betreft: hij moet inderdaad vertrouwen kweken en ik kan goed begrijpen dat hij zich verzet...hoe zou je zelf zijn als je van heir naar daar wordt versleept.
Rust zegt hij...nu wil ik rust en kalmte.
Ga niet te snel...zet je in het midden van de wei en laat hem naar jou komen. Doe het echt rustig aan...later zal je des te meer van hem genieten kunnen.
Maar nu moet je stress vermijden en vertrouwen kweken.

Veel succes !

Eva

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:24

Volgens mij is het allerbeste om professionele hulp te gaan zoeken.
Zoek iemand die hier echt verstand van heeft Lachen. Dit kan je volgens mij niet zo maar in je eentje oplossen.

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:12

als myn paard zo zou doen zou ik :
hem iedere dag een paar x op de trailer zetten, maar wel thuis dan is ze op een vertrouwde plek.
als je niet opgeeft zal je paard het op een gegeven moment vertrouwen om op de trailer te lopen...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:42

Ik zou dat paard gewoon eens rust geven eigenlijk..niet 3 keer per dag van de ene wei naar de ander maar een keer brengen en ik keer halen.
Want je bent nog steeds veel met haar aan het doen, je wil te snel. laat die trailer maar even voor wat het is, als jij nog angst hbet. Voor paarden is een trailer een klein donker wibelhok en dus NIET leuk, en als jij dan onzeker er ingaat voelt je paard dat.

Tot slot: agressie als: de trailer inslaan is nooit een oplossing. Je paard gaat niet weigeren om jou te pesten, een paard weigert omdat het bang is.

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:00

het paard is waarschijnlijk gewoon gestresst van al dat verhuizen.... geef het rust, verlang niet te veel van haar... en neem de tijd, dan komt het goed!
Niet meer verhuizen, dat is echt slecht!!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 15:33

Bij Daisy komt er bloed uit haar schede.
En de dierenarts is net geweest en die denkt dat ze een baarmoederontsteking heeft en ze vertrouwt het niet, want het is niet normaal dat er bloed uit haar schede komt.
Het liefst wil ze dat daisy naar de praktijk komt, en dat ze een scan kan maken en voelen.
Want toen ze hier wou voelen begon Daisy te trappen, dus ze wil graag dat ze in een opvoelbox staat, maar die box staat op de praktijk.
Maar het probleem is, Daisy wil detrailer niet in.

Het gaat dus allemaal lekker hier, Daisy en Palissa hadden gister gevochten, dus ze zitten alle 2 onder de wondjes.
Palissa was al 3 weken kreupel, en het ging net beter, maar sinds dat gevecht niet meer.

Maar het vervelendste is dat Daisy miss een baarmoeder ontsteking heeft en dat ze de trailer niet in wil, en dat ze nu ook niet onderzocht kan worden.
En dat ik best bang ben, omdat het gewoon eng is dat er bloed uit dr schede komt. Scheve mond

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:30

Chikiboy schreef:
Hé proficiat met je nieuwe aanwinst !

Maaree...zet een stapje terug hé...je zegt je bent ongeduldig...maar als je te rap gaat gaan kan je alles verknoeien...

Wat de trailer betreft: we hebben hier ook zo'n paard dat kolmpleet weiegrde de trailer in te gaan (toen we hem gingen halen in Frankrijk).
We hebben na de reis de trailer bij hem in zijn paddock gezet en voederden hem eerst op enkele meters van de trailer...elke dag een stapje dichter...na een week het eten aan de basis van de loopbrug (ingang), nog 3 dagen later bovenaan de brug (daarmee was hij verplicht er enkele stappen op te zetten en raakte hij gewoon aan het geluid en het andere voetgevoel...en enkele dagen later stond hij er in zijn geheel in om te eten.
Dus op 2 weken tijd was hij volledig vertrouwd met de trailer, kende alle geluidjes en piepjes en had hij zelf vertrouwen aangekweekt...een succesverhaal zoals zovelen dat kennen.

Wat je paard betreft: hij moet inderdaad vertrouwen kweken en ik kan goed begrijpen dat hij zich verzet...hoe zou je zelf zijn als je van heir naar daar wordt versleept.
Rust zegt hij...nu wil ik rust en kalmte.
Ga niet te snel...zet je in het midden van de wei en laat hem naar jou komen. Doe het echt rustig aan...later zal je des te meer van hem genieten kunnen.
Maar nu moet je stress vermijden en vertrouwen kweken.

Veel succes !

Eva

Mee eens, deze manier helpt heel goed tegen trailerangst. Het klinkt een beetje alsof jouw paardje inderdaad erg gestresst is. Dan is vertrouwen terug winnen erg moeilijk. Doe geen dingen overhaast, de schrik van je paard zit er waarschijnlijk nog erg in dat ze zomaar ineens overal naartoe wordt verhuist. Nog lastiger als ze idd een baarmoederontsteking heeft. Veel aan de hand werken, zorgen dat ze iets doet waar ze plezier in krijgt/heeft. Klinkt als een onbegonnen zaak, maar als je dingen gaat doen als aan de hand in de bak balkjes stappen/doolhofjes lopen of iets dergelijks komt er uiteindelijk een heleboel positiefs uit!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:29

Ach meid, wat een pech nou weer! er zijn ook nog andere manieren om een onderzoek te doen.. Vraag je dierenarts wat of er nog een alternatief is voor naar de kliniek komen. Zo heb ik gehoord dat het ook werkt om je paard in de stal te zetten, met de kont naar de schuifdeur, schuifdeur stukje open, zodat de dierenarts erbij kan, kont dus naar de opening. Dan een baal stro langs de shuifdeur, zodat als ze trapt dat de klappen op kan vangen. Dit kun je misschien voorstellen aan de dierenarts.

Wat vervelend ook dat je nu juíst niet je paardje rust kan geven, en dat je toch weer bezig moest met de trailer.

Ik hoop dat de dierenarts het nog op een andere manier wil proberen bij jou thuis, en dat er niks ergs aan de hand is. Dat je paardje daarna eidelijk wat rust kan hebben!
Sterkte!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:46

Jah, maar ze heeft ook een scan aparaat nodig en die staat ook op de kliniek.
En die kan ze niet mee nemen volgens mij.

Maar ik vind het zo zonde om nu weer met de trailer te beginnen, omdat het net zo goed gaat tussen ons.
We hebben ook zo een pech, eerst had ik 1 pony daar was NOOIT wat mee aan de hand, en nu heb ik er 2, en dan kan ik er op geen 1 rijden Tong uitsteken

Maar al blijft ze nu doorbloeden gaan we het morgen toch proberen met de trailer.
Dan geven we haar gewoon een spuit, en dan gaat het hoop ik wel.
En als het niet lukt, moeten we helemaal opnieuw beginnen met vertrouwen winnen.
Want we gaan binnenkort wel op vakantie, en anders ga je ook niet lekker op vakantie al weet je niet wat je paardje heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:55

He bah wat vervelend. Ik denk dat het haar allemaal gewoon te veel is dat ze zo vaak een trailer op is gegaan en weer naar een ander adres moest, ze durft het waarschijnlijk gewoon niet meer. Het is ook wel een beetje logisch als ze zo vaak verhuisd is en als ze de laatste paar keren niet fijn geladen is dat ze nu niet meer wil. Normaal is het ook zo dat je eerst op je eigen terrein 2 weken of zo met haar aan de gang zou gaan om vertrouwen te krijgen aan beide kanten. Nu heb je dat een beetje overhaast, maar je kunt dat vertrouwen nog steeds weer opbouwen. Borstelen, longeren, wandelen en zorgen dat ze ziet dat je goed voor haar zorgt en dat ze jou kan vertrouwen.

Ik kan me voorstellen dat het eng is dat ze bloed uit haar schede heeft, dat maakt het allemaal nog weer enger en lastiger want dan moet ze haast wel geladen worden. He wat vervelend want dan kan je het niet rustig aan met haar doen. Ze is gewoon helemaal de kluts kwijt. Heb je niet iemand in de buurt die heel goed is met paarden die angstig zijn zodat je het heel voorzichtig en goed kan doen en dat je het niet nog erger maakt? Heel veel sterkte en succes in ieder geval.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:56

Even een stipje..
Je hebt wel pech zeg!!
Ik denk dat 't vertrouwen bij dat paardje, gewoon een heel groot punt is!
Succes!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:09

Ik heb alles even gevolgd,en er zijn hele goede tips bij.Ook ik denk dat dit dier te veel in korte tijd heeft meegemaakt,en wat een geluk dat ze nu een heel lief vrouwtje heeft gevonden.
Jij hebt alleen wel veel pech hoor,maar kop op meid.Ik denk dat dit veel tijd en rust zal vragen.Heel veel geluk en succes met je paardjes.. Ach gut .

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:14

Neem eens contact op met Petra VLasblom van 2Moons. Zij werkt veel met paarden met gedragsproblemen en dus ook met trailerlaadproblemen. Ik heb gezien hoe zij het zonder geweld oplost, helemaal geweldig gewoon.
Als je meer info wilt, kan je me pb-en....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:07

Misschien is het trailerprobleem wel gevolg van het bloeden uit de schede...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:26

geduld geduld, je ziet het het gaat al een stuk beter.
dat bloed uit de schede is een beetje raar.
de DA kan ook kalmeerings spuit geven op stal als hij moet gaan voelen en ze trapt.

ik zou het liefst niet op de trailer.
en als je het weer gaat proberen rustig aan ze hoeft niet in 1 dag de trailer op ga er voor staan geef wat lekkers en loop weer weg, morgen weer een dag.
en als ze eenmaal in de trailer staat niet meteen rijden. er weer uit halen en morgen weer of overmorgen bv.
en ze moet ook even door hebben dat ze weer naar haar eigen vertrouwde stal terug komt en niet ergens anders terecht komt.
ga als het zo ver is een klein rondje rijden met de trailer en dan weer terug naar stal.
rust en vertrouwen is het allerbelangste bij paarden, alle dieren trouwens
succes

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:33

Hoe gaat het nu met je merrie? Gaat het al beter? Heb je haar al laten scannen en dus toch op de trailer moeten zetten? Hoop dat het nu al een stukje beter met jullie gaat en dat het meevalt met haar?