van schat naar schade ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

git

Re: van schat naar schade ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 07:42

Mijn pony doet het dus ook in haar vrije tijd. Als ze in de wei mag b.v. gaat ze ook de lucht in, hoewel het de laatste week weer wat rustiger lijkt te worden. misschien heeft het wat te maken met haar hengstigheid ? Dat hebben we bij haar tenslotte ook niet eerder meegemaakt.

Over de dierenarts gesproken die bij onze dame geweest is : het is echt de beste die hier te krijgen is, wil ik meer, zal ik b.v. naar de kliniek in Utrecht moeten ?? even voor de duidelijkheid, ik woon 8 km van de grens met belgie af. Zolang we nog niet hebben kunnen vinden of er nu eigenlijk wel wat mis is met mijn pony, of dat het gewoon haar gedrag is tijdens hengstigheid, ja daar ga je niet voor naar de kliniek in utrecht toch ?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 07:47

Op onze manege heeft ook zo'n merrie gestaan die niet te rijden was als ze niet drachtig was... Bokken, niet te geloven! Qua karakter (omgang) was ze echter wel heel lief, alleen met rijden niet. Helaas heeft ze dat bokken wel doorgegeven aan de meeste van d'r kids.... (en dat zijn (nu) ruinen, dus helaas niet te dekken

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:42

is het niet dat ze op een een of andere manier gevoon de dood van het veulen moet verwerken ik vin het raar dat niemad daar nog iets over gezegt heeft maar zo als je al zij ze is hengstig dan zijn ze meestal wat moeilijker te rijden en het wert al beter nouw in ieder geval veel suc6 en hoop voor je dat het een stuk beter woordt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:29

Nestle, waar lees jij dat het veulen dood is? Ik kan dat nl niet opmaken uit het verhaal.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:31

@ anouska gewoon beginpost van TS lezen misschien ? Clown

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:46

Anoeska27 schreef:
Nestle, waar lees jij dat het veulen dood is? Ik kan dat nl niet opmaken uit het verhaal.

op het begin mischien voor je reageert a.u.b. goed lezen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:54

ik dnek ook dat het te maken heeft met de dracht, Wss niet zozeer met verlies van veulen, maar ineens meer energie,en kast van de hormonen.
Succes ermee, hoop dat je een oplossing vind

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:11

Ohw das vervelend. Ja denk dat het inderdaad komt door haar zwangerschap. Langzaam opbouwen lijkt mij !

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:25

wat vervelend dat de pony zo is veranderd. Het kan met hormonen of het verlies van het veulen te maken hebben.
Hoe oud is de pony, ze is pas ingereden zeg je. Zou ze niet aan het puberen zijn, je ziet wel vaker dat jonge paarden in het begin van het inrijden heel mak zijn, maar als ze sterker worden (en niet meer de last van een veulen mee hoeven dragen) dat ze dan wat meer gaan tegenwerken...

veel succes met je pony, ik hoop dat je er uit komt.
(ik neem aan dat je verder al voer, harnachement, tanden etc hebt laten controleren)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:14

Ik (verzorger van de pony's) heb haar nu 3 keer meegenomen. Ik had haar zelf niet zo tekeer zien gaan, dus ik dacht dat ik er heel wat blauwe plekken van over zou houden.
Wij longeerden haar op de wei, braaf, ze deed geen stap verkeerd. Dus ik erop, weer geen stap verkeerd. Zijn we een buitenritje gaan maken, en alles verliep goed.
Het zou kunnen liggen aan het zadel, want we hadden haar oude zadel er weer op gelegd die een beetje klappert. Binnekort leggen we weer het beter passende zadel erop, hopelijk dat ze dan weer de oude is, en dus gewoon braaf is.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:35

mischien heeft ze TE veel engergie dat verklaart ook dat ze het in de wei doet en zo..

word ze nu nog wel regelmatig gereden?
hoe gaat dat?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:03

Ik kende een paard dat nadat ze haar veulen had verloren ook compleet onhandelbaar werd. Dat scheen te maken te hebben met het verlies van het veulen, ik weet niet of ze er uiteindelijk over heen gekomen is.

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:48

Ik blijf het vreemd vinden, ze heeft het een keer gedaan, en gedraagd zich nu al weer weken voorbeeldig.
De pony kwam uit het noorden, en achteraf gezien denk ik dat het door de dazen gelegen heeft. De pony kende deze helemaal niet, en is daar waarschijnlijk van over de rooie gegaan.
Gelukkig sindsdien geen voorvallen meer gehad, dus misschien toch te vroeg geroepen ?
Allen bedankt voor jullie tips

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:03

Wij hebben eht ook gehad met een pony.
Maar daar lag het aan dat ze het veulen wou beschermen.
Maar daarna was ze gewoon vals. Onder het rijden steigeren en bokken . Je eraf proberen te krijgen.

Ik zou naar een dierenarts gaan om te controleren.
Of gewoon doorgaan.

Scuces ermee!

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 21:12

Het veulen is nu inmiddels al zo'n anderhalve maand geleden. Ze is toen een tijdje niet gebruikt. Haar veulen was dood geboren, en ze had nog nooit dazen gevoeld, omdat ze in september bij ons was gekomen ( als het dazen seizoen voorbij is) en zij uit het noorden van het land kwam, waar die rotbeesten haast niet voorkomen.
Op dat moment was ik erg bang dat mijn pony van schat naar een vervelden klierige rotbok was verandert, maar gelukkig is dat niet waar gebleken. Ze is nog net zo lief als vroeger, maar heeft toen waarschijnlijk een beetje teveel van het goede ineens gekregen.
Zelfs met jaren ervaring kan je soms nog voor verrassing komen te staan, zeker omdat wij nooit geen veulentjes gefokt hebben, en deze pony gekocht is met het veulen erin. Wisten wij overigens niets van.
Jammer genoeg is het vertrouwen van mijn dochter wel beschadigd, en ik weet niet of dat nog goed komt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:02

git schreef:
Het veulen is nu inmiddels al zo'n anderhalve maand geleden. Ze is toen een tijdje niet gebruikt. Haar veulen was dood geboren, en ze had nog nooit dazen gevoeld, omdat ze in september bij ons was gekomen ( als het dazen seizoen voorbij is) en zij uit het noorden van het land kwam, waar die rotbeesten haast niet voorkomen.
Op dat moment was ik erg bang dat mijn pony van schat naar een vervelden klierige rotbok was verandert, maar gelukkig is dat niet waar gebleken. Ze is nog net zo lief als vroeger, maar heeft toen waarschijnlijk een beetje teveel van het goede ineens gekregen.
Zelfs met jaren ervaring kan je soms nog voor verrassing komen te staan, zeker omdat wij nooit geen veulentjes gefokt hebben, en deze pony gekocht is met het veulen erin. Wisten wij overigens niets van.
Jammer genoeg is het vertrouwen van mijn dochter wel beschadigd, en ik weet niet of dat nog goed komt.

kan ik hier uit opmaken dat de pony zich nu weer normaal en rustig gedraagd en weer goed berijdbaar is?
dat zou heel fijn zijn!
wat hebben jullie precies gedaan, of hebben jullie haar alleen een rustperiode gegeven?

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 14:10

Nee, we hebben haar rustig aan weer door gereden. Hoewel mijn dochter het allemaal toch wel eng vind heeft de pony niets vervelends meer uitgehaald. Achteraf gezien, moet het een combinatie van diverse dingen geweest zijn.
De pony had net een lange rustperiode achter de rug waarin ze nauwelijks gereden was, had dus net drie weken daarvoor een dood veulen gehad, kreeg voor de eerste keer in haar leven dazen over zich heen, was net op dat moment volop aan het wisselen, mijn dochter had een ander zadel gebruikt, ze was waarschijnlijk de eerste keer hengstig sinds een jaar enz enz. Wat dus nu precies het probleem geweest is weten we nog niet, maar ze gedraagt zich nu in ieder geval weer netjes