Meer mensen problemen met knellende Petri rijlaarzen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

renate5

Re: Meer mensen problemen met knellende Petri rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:50

vind petrie geen goede laarzen. Ze knellen idd. En de hakken vallen er steeds onder weg, ondanks dat ik ze goed uit doe met zon ijzeren hulpmiddel.

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:09

Ik heb ook een half jaar geleden petrie's gekocht en na een aantal weken zaten ze me niet meer lekker. Ik heb eens een hele avond op 1 rijlaars gelopen omdat die andere zo erg knelde, dat mn hele voet er van was opgezet en ik hem dus niet meer uit kreeg....
Ik heb nu weer een eigen paard en ga dus weer meer rijden, dus denk dat ik ze ook maar op moet laten rekken of een rits er in laat zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:09

helaas, ik heb model elite... Niet de goedkoopste, 300 euro... En geen coatingrotzooi enzo dus...

In het begn zaten ze perfect, zelfs ruim... Maar tegenwoordig krijg ik ze alleen nog 's ochtends (met moeite) aan, of ik moet pijn lijden.... Ik heb ze nu 3 jaar ongeveer

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 21:11

Mijn ritsen zitten er inmiddels al een paar weken in nu en wat ben ik weer blij met die laarzen zeg!

Scheelt precies gewoon dat stukje waar het zo knelde. Elk moment van de dag zitten ze nu gewoon lekker en niets last met knellen ofzo.
Ik heb ze trouwens op ongeveer 1 cm afstand aan de buitenkant, naast de balijn, laten plaatsen. Zo behoud je toch de stevigheid van je laars waardoor je rits ook langer mooi blijft.
Heb het gewoon bij de plaatselijke schoenmaker laten doen (moet eerlijk toegeven dat ik hem wel kneep hoor) en ben er verschríkkelijk blij mee.

Dus...knellen ze...laat er lekker ritsen in zetten en je bent weer dolgelukkig ermee!

Ik denk wel dat als deze 'op' zijn, ik niet meer voor Petrie's kies gezien deze ervaring. Dit is absoluut niet mijn eerste paar leren laarzen en heb er wel wat kijk op maar ik vermoed van deze laarzen gewoon dat het wel érg vaak voorkomt dat ze na verloop van tijd gaan knellen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:17

7 jaar zonder problemen met mijn Petri's gereden.
Als ik ongesteld was, benauwd en warm weer was, ja dan knelde ze me een partij Bloos!

Maar als ik dan op normale dag reed, geen vocht vast hield en smorgens zaten ze meer dan ruim.

Dus 's morgens een lange sok aan en 's avonds afhankelijk van hoe mijn gesteldheid is Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 21:23

Ik heb inmiddels een e-mail gestuurd aan Petrie en wacht even op hun antwoord.
Niet om een klacht oid in te dienen maar meer met de vraag of er een verklaring voor is.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:28

Kan het niet zijn dat je laarzen in verkeerde omgeving staan?
Even vergelijking, met parket moet je ook juiste luchtvochtigheid hebben en niet te warm of te koud omdat het anders gaat 'werken' omdat het een natuur product is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 00:34

Ik heb geen flauw idee, ik denk idd wel dat het niet té vochtig moet staan en niet té warm en niet té koud maar goed, mochten er specificaties echt eraan vastzitten, vind ik wel dat Petrie die info er dan nadrukkelijk bij moet leveren in een soort (informatie)folder o.i.d. die je standaard bij je laarzen (in de doos/laars) geleverd krijgt.

Ik heb namelijk met voorgaande laarzen (andere merken) nooit problemen gehad en die hebben wel in meer extreme omstandigheden gestaan...

Maar goed, vandaar ook mijn vraag richting Petrie zelf, ben gewoon wel benieuwd.

love_beat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:27

Nee geen last van!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:30

Als je je kuiten flink gaat trainen worden ze juist dikker, niet dunner Knipoog

Ik had het ook, maar toen ik ze aan liet meten, was ik net weer aan het opbouwen na 4 maanden stappen. Dus mijn kuiten waren stuk dunner toen, 1 keer op laten rekken en niks meer aan de hand.

Heb het nog wel eens met heel warm weer als ik de hele dag al gelopen heb dat mijn kuiten onwijs gaan kloppen Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:21

Randy01 schreef:
Mijn ritsen zitten er inmiddels al een paar weken in nu en wat ben ik weer blij met die laarzen zeg!

Scheelt precies gewoon dat stukje waar het zo knelde. Elk moment van de dag zitten ze nu gewoon lekker en niets last met knellen ofzo.
Ik heb ze trouwens op ongeveer 1 cm afstand aan de buitenkant, naast de balijn, laten plaatsen. Zo behoud je toch de stevigheid van je laars waardoor je rits ook langer mooi blijft.
Heb het gewoon bij de plaatselijke schoenmaker laten doen (moet eerlijk toegeven dat ik hem wel kneep hoor) en ben er verschríkkelijk blij mee.

Dus...knellen ze...laat er lekker ritsen in zetten en je bent weer dolgelukkig ermee!

Ik denk wel dat als deze 'op' zijn, ik niet meer voor Petrie's kies gezien deze ervaring. Dit is absoluut niet mijn eerste paar leren laarzen en heb er wel wat kijk op maar ik vermoed van deze laarzen gewoon dat het wel érg vaak voorkomt dat ze na verloop van tijd gaan knellen.

Als je laarzen niet goed aangemeten zijn dan krijg je dit probleem bij elk merk.
Mijn eerste Petries heb ik 10 jaar gehad, gingen na 10 jaar 's avonds wat knellen, je wordt ouder dus kuit veranderd, nieuwe gekocht aan het eind van de dag, dus na het werk. Deze heb ik nu bijna 3 jaar en zitten super, blijven ook heel mooi. Ik gebruik ze dagelijks.
De meeste problemen die ik hier lees komen, volgens mij, door precies passend te kopen. Laarzen die al bij aankoop knellen heeft niets met het merk te maken.
Vaak krijgen de laarzen de schuld maar kuiten blijven niet eeuwig hetzelfde. Mijn volgende laarzen worden dus ook weer Petries.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:29

Ik had eerst ook petri's en ook hetzelfde probleem!!!!

Heb nu Derbys en ben wel zo blj ermee

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:50

Ik heb dat probleem ook helaas.
Ik heb anderhalf jaar terug twee paar rijlaarzen van Petrie gekocht, vlak na elkaar (eentje in oktober, de ander in december). Ik had toen gekozen voor de Petrie Anky's als trainingslaarzen. Die waren meen ik als eerste opgemeten en die zitten momenteel nog steeds fijn. Het tweede paar waren de Petrie Grand Prix (voor wedstrijden). Die zaten in het begin ook fijn, maar beginnen steeds akeliger te zitten omdat hij één kuit volledig afknelt. En na een uur rijden zitten ze dan wel weer fijn, maar dan ben ik inmiddels klaar met rijden. Wat blijkt nou, ze hebben die Grand Prix krapper opgemeten dan mijn Anky's, waardoor ik niet fijn rij met mijn GP's maar mijn Anky's zitten nog steeds fijn.

Ik zit ook erg te twijfelen om er een rits in te laten zetten. Vind het wel zo ontzettend zonde omdat dit wel mijn mooie wedstrijdlaarzen zijn. Had ook nog gehoord dat je je laarzen kunt laten oprekken, maar dat schijnt ook niet altijd even goed te werken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 12:48

Citaat:
Als je je kuiten flink gaat trainen worden ze juist dikker, niet dunner

Níet als je de juiste oefeningen doet en ze opmeet vóórdat je gaat trainen en regelmatig tussentijds ook opmeet, tot je weer de 'gewenste omvang' hebt...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 22:17

Hieronder een kopie van de reactie van mijnheer Petrie:

Ik heb uw mail met belangstelling gelezen. Het is heel makkelijk te controleren of de laarzen gekrompen zijn.Je meet aan de buitenkant met een meetlint de omvang en trekt daar 1,5 tot 2 cm vanaf Dit kun je controleren met de maat die in de laars staat. Bijv 6-50-36. Dan is 36 de kuitmaat. Op dit moment is het moeilijk te meten omdat er een rits in zit.

Hoe kan een laars nauwer worden? Als de laarzen na het rijden nat (kan ook zweet zijn) opgeborgen worden bij een verwarming of in een warme auto. De temperatuur in een auto in de zon kan erg oplopen. Het blijft leer en dat reageert op deze invloeden.

Uw oplossing om een rits in de laarzen te zetten had niet gehoeven.Eenvoudig oprekken had ook gekunt Mits Uw kuit maten dezelfde zijn.

Vertrouwend U een bevredigend antwoordt te hebben gegeven verblijv ik,

Met vriendelijke groeten,

G. Petrie

Het antwoord is begrijpelijk (had ik zelf ook al bedacht)....

Conclusie: het ís en blijft precisiewerk en puur persoonsafhankelijk.

Nameten van de rijlaarzen heeft bij mij helaas geen nut meer maar kan voor anderen met hetzelfde probleem misschien nog wel helpen. Je wordt er alleen voor jezelf wijzer van en niet voor Petrie want op het moment dat je erover zou klagen zouden ze zeggen dat de laarzen in de verkeerde omstandigheden hebben gestaan (hóe zorgvuldig je er ook mee geweest bent...)

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:51

Het bericht van Petrie klopt wel de laarzen van onze dochters krompen 1 centimeter in omvang doordat ze te warm hadden gestaan.
Maar in principe is leer een natuur product waarbij rek en krimp kan ontstaan. Meet je laarzen nooit te strak aan.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:27

Randy01 schreef:
Ik dacht dat mijn kuiten misschien dikker waren geworden maar na een tijdje fanatiek trainen van mijn kuiten werd het niet veel beter. Ik heb een tijdje met chaps gereden en inmiddels ritsen in mijn rijlaarzen laten zetten.

het lijkt mij dat als je, je kuiten traint de spiermassa toeneemt, en je kuiten dus nog dikker worden ?

Needje schreef:
Mijn Petries Anky knellen al vanaf dag 1. Gewoon niet goed gemaakt. Ik heb meegekeken uiteraard met het aanmeten, dat alles goed werd opgeschreven. Dus dat is het echt niet. Maar heb 3 man nodig om ze uit te krijgen en dan is m'n wreef gewoon paars!
Ik heb maar andere laarzen gekocht. Die laarzen zijn denk ik niet geschikt voor mensen met spillepootjes.

Als ze al vanaf dag 1 knellen, dan neem ik aan dat je dat gemerkt hebt met passen? Ik zou laarzen die vanaf dag 1 knellen niet aanschaffen.
Petri maakt laarzen op de maten die ze doorkrijgen, voor elk ''soort'' been is er dus echt wel een laars geschikt. Het lijkt mij dat er in dit geval dus niet goed is aangemeten.
En ik heb ook redelijke spillepootjes, met een grote voet en hoge wreef Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:41

Ik heb meegekeken met t opmeten. Daar is niets vreemds gebeurd. Alles netjes correct ingevuld en met m'n voeten in dat schuim gestaan.
Die dingen zitten in het begin nooit lekker, dus weet ik veel. Maar het werd gewoon echt niet beter, eerder slechter. Ik heb werkelijk nog nooit zo'n pijn gehad.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:50

Ik heb via Bokt Petries overgenomen van iemand, ik had maat 37 van laarzen, maar die zaten me echt veel te ruim (was in de loop vd jaren afgevallen) dus zelf even opgemeten en jawel, maat 35. Dat hadden die laarzen dus ook, maar ik heb er een open moeten knippen, MEN wat een pijn!!! Kreeg hem dus echt niet meer uit! Nu heb ik er ritsjes in laten zetten, maar aan het begin van het rijden krijg ik er eentje nog steeds niet goed dicht. En ik kan er geen lange sokken in aan.

Volgens degene die de ritsen erin heeft gezet heb ik een apart soort kuit, te "recht" voor de standaardmaten schijnbaar, want hij heeft mijn kuit opgemeten en ik had zelfs maat 34! (waarmee ik maar wil zeggen dat ik best goed had opgemeten, haha Clown )

Mijn volgende laarzen laat ik dus op maat maken en met deze verhalen in mijn achterhoofd doe ik er maar een centimetertje bij dan!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 12:36

Citaat:
Randy01 schreef:
Ik dacht dat mijn kuiten misschien dikker waren geworden maar na een tijdje fanatiek trainen van mijn kuiten werd het niet veel beter. Ik heb een tijdje met chaps gereden en inmiddels ritsen in mijn rijlaarzen laten zetten.

het lijkt mij dat als je, je kuiten traint de spiermassa toeneemt, en je kuiten dus nog dikker worden ?

Even hele topic dan doorlezen aub...heb ik nl. verderop ook al reactie op gegeven...