wat te doen als je paard dekens sloopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

waterval123

Re: wat te doen als je paard dekens sloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:34

Mag ze toch welf weten? ik rijdt ook geen intensieve wedstrijden maar vind winterharen lastig en na het rijden blijven ze zolang nat.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:42

Maureenn schreef:
Mag ze toch welf weten? ik rijdt ook geen intensieve wedstrijden maar vind winterharen lastig en na het rijden blijven ze zolang nat.

Even laten rollen in zand en ze zijn zo droog. En de vacht van een paard zorgt ervoor dat de huid als eerste weer droog wordt, het vocht wordt naar buiten getransporteerd en verdampt daar, het paard krijgt het er niet koud van. Juist door haren plat drukken met een deken kan een paard zijn temperatuur slecht regelen en kan het dan eerder koud krijgen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:48

De mijne is ook een grote dekensloper, puur uit verveling en ook alsof het gewoon ook echt kapot moet. Naast vaker de box uit in de winter, wat speeltjes zoals boomstam, speelappel en dat soort dingen ter afleiding, ik heb jaren geleden een goede bijtvaste deken aangeschaft van Dominic en op het label eraf trekken en aan het leren riempje bijten na is de deken verder helemaal puntgaaf. Die eerdere post, doe hem eens een oud vot op en smeer die vol met anti bijt of eventueel sambal wil misschien ook wel een beetje helpen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:32

Maureenn schreef:

ik verbied het toch niet? een beetje rustiger zou ook kunnen... maar goed, ik vraag me dus af wat de reden is dat de TS het paard graag een deken om wil doen. bedenk ook dat een paard een deken als uitermate irritant kan ervaren, en denk ook eens aan de schuurplekken die 90% van de paarden die dekens dragen krijgen... die schuurplekken worden uiterlijk 'alleen' kaal, maar de druk van de deken en het heen en weer schuiven over de huid heeft ook zijn weerslag op de onderliggende weefsels.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:09

Nimi schreef:
Een Nieuw-Zeelanddeken krijgt ie echt niet kapot!!

Mijne wel !!!!!!! Haha!
Als je echt een fanatieke sloper hebt krijgen ze alles stuk. Mijne sloopte zelfs door als die de normale dekens af had weten te krijgen, dus heeft niks meer te maken dan met 'hij zit niet lekker'. Hij doet het ook met hoofdstel, zadel, beenbeschermers, halstertouwen en noem maar op, zelfs bij andere paarden (alleen zijn stal laat hij heel).

Hij sloopt de nieuw zeelanddeken gelukkig langzamer dan normale dekens en daar ben ik al blij om, maar ik denk dat ik er maximaal 2 winters mee kan doen. Normaal kon ik elke winter 3 nieuwe deken erbij kopen.
Ik heb alles geprobeerd. Er heeft van alles op de dekens gezeten en ik heb zo vreselijk veel modellen geprobeerd, hij heeft van alles om op te knagen/likken maar niks helpt.

Ik zou dus toch een Nieuw Zeeland deken halen, vol smeren met allerlei anti-bijt spullen en hopen dat die van jou iets minder fanatiek sloopt dan de mijne.

vOssieJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:25

Je kan er weinig aan doen, mar zodra je het ziet moet je hem een fikse tik geven met een zweep, zo zal hij het wel afleren..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:18

vOssieJj schreef:
Je kan er weinig aan doen, mar zodra je het ziet moet je hem een fikse tik geven met een zweep, zo zal hij het wel afleren..

Mijn voorkeur gaat uit naar het vinden waarom een paard dekens sloopt in plaats van aan symptoombestrijding doen... Daar krijg je imo uiteindelijk van die lekker apathische paarden van die niet meer willen spelen en nergens meer lol aan beleven omdat het enige wat ze mogen doen is stil staan op stal en met een beetje geluk iedere dag een uurtje rijden. (om even kort door de bocht te reageren)
Als een trui jou niet lekker zit en je zit er aan te trekken of je verveelt je omdat je de hele dag opgesloten zit en je zit te plukken aan je kleding krijg jij dan ook een tik?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:07

inderdaad Esther. bovendien begrijpt een paard daar niets van. bij ons op stal strafte iemand haar paard voor het schuren, het dier doet dat toch wel als ze er niet is, dus waarom dan straffen? zoiets leer je een paard niet af door te straffen, echt niet.