Wat is goedkoper: Auto met trailer of paardenvrachtwagentje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

duikpaardje

Re: Wat is goedkoper: Auto met trailer of paardenvrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:30

Wij hadden een kleine auto voor woon-werk verkeer van pim, ik reis met het ov naar mijn werk en daarnaast een vrachtwagentje.
Het vrachtwagentje had nadelen en voordelen. Een nadeel vonden wij dat je zo'n vrachtwagentje niet zomaar overal mag parkeren en er hier in het dorp geen officiele vrachtwagenparkeerplaats is. Omdat Pim in de buurt van huis is gaan werken en dus gaat lopen naar zijn werk zijn we de kosten en de voor/nadelen naast elkaar gaan zetten.
Wij hebben er voor gekozen de vrachtwagen te verkopen en een goede trekauto te kopen. We hebben nu een Kia-bus en een trailer, die op de pensionstal geparkeerd staat.
Het grote voordeel is dat we nu zo de trailer kunnen aankoppelen en wegwezen en als we met de auto weggaan we hoog en ruim zitten, en we met 6 mensen en heeeeeel veel bagage op pad kunnen.
Verder vond Pim de omschakeling met rijden in de kleine auto naar de vrachtwagen erg groot. Met deze bus is hij nu gewoon altijd op pad en we merken het bijna niet als de trailer er achter hangt.
De kosten voor ons zijn ongeveer gelijk gebleven : kleine auto + vrachtwagentje of grote bus + trailer.
Ik denk dat het met de keuze heel belangrijk is of je naast de vrachtwagen ook nog een andere auto nodig hebt.
De vrachtwagentjes zijn ook gebouwd om er kilometers mee te gaan maken, en we merkten het toch wel als de wagen weer een tijdje had stilgestaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:58

Rianneke schreef:
ikke- > jou wagentje lijkt sprekend op de mijne! wat voor type en bouwjaar heb jij?

Een 608 uit '79. Groot rijbewijs, 1800kg nuttig laadvermogen (hij is op de brug geweest).

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:49

Wij hebben juist net een B-rijbewijs wagentje verkocht en zijn weer over gegaan op een trailer nu we de cobs verkopen en overgaan op mini paardjes.
Goede trekauto staat er sowieso al (LR Defender) en met een extra brede (en hoge ROFL ) 2-prds Ifor williams kunnen we na wat verbouwen meer mini's vervoeren dan in het vrachtwagentje Haha! En dan hoef ik ze niet eens te stapelen.
Qua ruimte zouden er heel wat in het vrachtwagentje kunnen maar met het laadvermogen is zelfs met mini's niet om blij van te worden.
Om over de kosten maar niet te spreken, het vrachtwagentje koste als ie stil stond al zo'n 900 euro per jaar, reparaties niet meegerekend...

De Defender is geen goedkope auto maar moet hier meer werken dan alleen een trailer trekken dus een flinke 4x4 hebben we toch nodig en gebruikten we ook naast het vrachtwagentje.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:32

ik heb destijds ook voor de keuze gestaan
toch ben ik voor de combi auto en trailer gegaan omdat ik de auto elke dag nodig had voor mijn woon-werk verkeer...om dan bij een auto nog eens een vrachtwagentje aan te schaffen werd mij te duur dus was een wat zwaardere type auto dus goedkoper dan kleine auto en vrachtwagen samen in bezit te hebben..

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:20

Intereressant onderwerp!
ben zelf ook aan het orienteren wat we moeten doen...
we hebben nu een benzine slurpende 4x4 die ook gebruikt wordt voor woon-werkverkeer a 12.000 km per jaar.
daarnaast nog een dieselende middenklasser voor woon-werkverkeer a 30.000 km per jaar.
en nog een 1 paards trailer die vervangen moet worden omdat we met 2 paarden op pad willen/moeten....

dus wat doe je dan.......???

aanschaf van een vrachtwagentje leek me dus ook wel wat ipv een 4x4 plus 2 paardstrailer...

iemand enig idee of er ergens iets te vinden is waar je gemakkelijk wegenbelasting, verbruik etc kunt vinden, berekenen, vergelijken??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:03

rosanja schreef:
Intereressant onderwerp!

dus wat doe je dan.......???

aanschaf van een vrachtwagentje leek me dus ook wel wat ipv een 4x4 plus 2 paardstrailer...

iemand enig idee of er ergens iets te vinden is waar je gemakkelijk wegenbelasting, verbruik etc kunt vinden, berekenen, vergelijken??

www.belastingdienst.nl voor de wegenbelasting
www.autotrader.nl voor gegevens over personenauto's.
Zie voor de rest mijn reacties in dit topic. ik rijdt al 15 jaar met een kleine vrachtwagen (C-rijbewijs).
Bedenk dat vrachtwagens op C-rijbewijs goedkoper zijn in aanschaf en rijden, terwijl onderhoud nauwelijks duurder is. Bovendien heb je geen zorgen over je laadvermogen.
Tot slot doet C-E het erg goed op je CV.........

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:10

Citaat:
Een 608 uit '79. Groot rijbewijs, 1800kg nuttig laadvermogen (hij is op de brug geweest).

ik heb een 508 uit 78 Haha! ze lijken sprekend ik heb het alleen nog net op b rijbewijs...

MarijeR schreef:
Om over de kosten maar niet te spreken, het vrachtwagentje koste als ie stil stond al zo'n 900 euro per jaar, reparaties niet meegerekend...

900 is wegenbelasting met verzekering neem ik aan?

even rekensommetje -> autoowtje a 12 euro per maand wegenbelasting en 375 euro verzekering per jaar!
en me vrachtwagentje a 300 euro verkering per jaar!
dus ben ongeveer 820 euro per jaar kwijt aan wegenbelasting en verzekering voor allebei! daar komt dan nog wel onderhoud bij, maar goed dat blijf je houden wat je ook koopt...

duikpaardje schreef:
Ik denk dat het met de keuze heel belangrijk is of je naast de vrachtwagen ook nog een andere auto nodig hebt.

ligt er ook aan wat voor auto je er naast hebt denk ik... ik heb een heel licht autoowtje die heel goedkoop is in wegenbelasting en onderhoud en dat scheelt een heel stuk... en hij is mega zuinig! en aangezien ik ook nog mijn woon-werk verkeer heb scheelt dat stukken of een zuinig licht autoowtje of een zuipend zwaar vrachtschip... ik was echt goedkoper uit met mijn huidige auto houden en een wagentje kopen, of de andere optie een zware auto met 2 paards trailer... (plus dat ik dan ook nog mijn e-rijbewijs moest gaan halen)

het beste is alles op een rijtje te zetten wat de voor en nadelen zijn! ik rij met mijn wagentje wegenbelasting vrij en dat scheelt een heel stuk! in de wegenbelasting is namelijk alles wat zwaar is duur Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:32

Rianneke schreef:
Citaat:

ik heb een 508 uit 78 Haha! ze lijken sprekend ik heb het alleen nog net op b rijbewijs...

Hoeveel laadvermogen heb jij nog? De meeste 508 die ik tegenkwam haalden de 900kg niet eens.
Je hebt toch niet toevallig eerder dit jaar een citroengele gekocht, ergens in het westen, nabij de A12?
Rianneke schreef:
MarijeR schreef:

900 is wegenbelasting met verzekering neem ik aan?

even rekensommetje -> autoowtje a 12 euro per maand wegenbelasting en 375 euro verzekering per jaar!
en me vrachtwagentje a 300 euro verkering per jaar!
dus ben ongeveer 820 euro per jaar kwijt aan wegenbelasting en verzekering voor allebei! daar komt dan nog wel onderhoud bij, maar goed dat blijf je houden wat je ook koopt...

Hhmmm, vrachtwagen (C-rijbewijs) kost 63 euro per drie maanden, verzekering zo'n 250 euro (max 10.000km/j) en onderhoud doet voor 1000 euro per jaar erg veel, zelfs als je het bij de merkdealer laat doen (mijn Mercedes gaat gewoon naar de Mercedes-garage).
Rianneke schreef:
duikpaardje schreef:

ligt er ook aan wat voor auto je er naast hebt denk ik... ik heb een heel licht autoowtje die heel goedkoop is in wegenbelasting en onderhoud en dat scheelt een heel stuk... en hij is mega zuinig! en aangezien ik ook nog mijn woon-werk verkeer heb scheelt dat stukken of een zuinig licht autoowtje of een zuipend zwaar vrachtschip... ik was echt goedkoper uit met mijn huidige auto houden en een wagentje kopen, of de andere optie een zware auto met 2 paards trailer... (plus dat ik dan ook nog mijn e-rijbewijs moest gaan halen)

het beste is alles op een rijtje te zetten wat de voor en nadelen zijn! ik rij met mijn wagentje wegenbelasting vrij en dat scheelt een heel stuk! in de wegenbelasting is namelijk alles wat zwaar is duur Haha!

Als je C-E hebt, heb je automatisch ook B-E. C-E is bovendien wel duurder maar veel simpeler te halen.
Al met al is het hebben van een vrachtwagen geen dure liefhebberij, in vergelijk met een 4x4-met-trailer. Ik heb beide, dus ik kan prima vergelijken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:29

ikke schreef:
Hoeveel laadvermogen heb jij nog? De meeste 508 die ik tegenkwam haalden de 900kg niet eens.
Je hebt toch niet toevallig eerder dit jaar een citroengele gekocht, ergens in het westen, nabij de A12?

ik heb officieel een laadvermogen van 700 kg... maar de vorige eigenaar laadde er 2 friezen met 2 veulens in Bloos (plek zat dat wel maar echt goed...)
ik heb hem voor max 2 paarden/pony's gekocht dus meer hoef ik ook niet te kunnen laden ook... ik denk dat 99,9 % van de tijd er toch maar 1tje in staat, en als ik over dat laadvermogen heen ga zal dat ook niet super veel zijn (denk aan 2 d- luxe d-ponytjes...)
en nee daar heb ik em niet gekocht... (was daar wat mis mee dan ofzo? even voor de nieuwsgierigheid Haha! )

ikke schreef:
Al met al is het hebben van een vrachtwagen geen dure liefhebberij, in vergelijk met een 4x4-met-trailer. Ik heb beide, dus ik kan prima vergelijken.

vind ik ook ookal heb ik een stapje kleiner... maar misschien in de toekomst dat het ooit nog eens groter gaat!
maar wat in ongeveer een redelijke aanschafprijs voor een c-wagen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:10

Rianneke schreef:
ikke schreef:

vind ik ook ookal heb ik een stapje kleiner... maar misschien in de toekomst dat het ooit nog eens groter gaat!
maar wat in ongeveer een redelijke aanschafprijs voor een c-wagen?

Om te beginnen zou ik overwegen om je huidige wagen op te keuren naar 5000kg. Informeer bij Mercedes Nederland of dat kan. Zij kunnen je aan de benodigde dokumenten en gegevens helpen om het correct voor elkaar te krijgen. Ik ben nu ook bezig of ik van 5600 naar 6500kg toegestaan gewicht kan. Scheelt me weer 900kg Haha!