Nu het bij mij begint te kriebelen voor een eigen paard, is die belofte weer om hoog gekomen.
Ik ben mij bewust van de verantwoordelijkheid van een eigen paard, en ik weet dat ik er voldoende tijd en geld voor kan vrijmaken (ook als er iets onverwachts gebeurd). Maar nu wil ik graag weten of het verstandig is om deze jeugddroom uit te laten komen.
Is het wel slim om een (nu bijna 13 jarig) paard uit zijn vertrouwde omgeving te halen? Hij heeft nooit ergens anders gestaan, behalve in de wei tijdens de zomermaanden.
ik zou niet weten waarom niet ...Kan ik hem wel de beweging geven die hij gewend is? Hij loopt nu vaak meerdere uren op een dag, het zijn wel beginnerslessen, maar hij loopt kwa conditie er de grootste paarden uit.
als je zelf gewoon lekker aan de slag gaat met hem , en hij kan dagelijks in de wei, paddock etc voor een aantal uur lijkt me dit ook geen enkel probleem Hij is praktisch nooit dressuurmatig gereden. Af en toe zaten er wel gevorderden op zijn rug, maar vaak was dat niet. Ontspanning is daarom heel erg moeilijk voor hem. Zou ik dit met training nog kunnen veranderen? Ook op zijn leeftijd?
een paard kun je altijd "omtrainen" en al zu je hem nu dressuurmatig gaan rijden kan hij best een hoop bijleren , alleen wat is je ambitie, wil je naar de Z, dan zou dit wel kunnen met en correct werklustig paard van 13 , maar het zal allemaal wel wat langer kunnen durenBinnenkort ga ik terug naar de manege, en ga ik weer eens een keertje met hem rijden. Ik heb erg veel bijgeleerd in de afgelopen anderhalf jaar, en ik wil graag weten of en hoe ik dat bij hem kan vormgeven.
Als ik hem neem (voor de duidelijkheid, nog absoluut niet zeker!), zou hij waarschijnlijk pas in 2008 komen. Allereerst zou ik hem dan een paar maanden op de wei willen hebben, en hem daarbij alleen willen longeren en hem laten wennen aan de omgeving en aan een vaste verzorger. Het lopen aan de longe biedt mij de kans om hem te leren om over zijn rug te lopen. Pas na enkele maanden zou ik hem weer gaan oppakken wat betreft het rijden.
is een leuk idee, maar waarom zou je? je kunt hem ok gewoon met longeren in combi met rijden kunnen trainen waardoor hij kwa rijden ook gelijk een hoop bijleerd en het houd de variatie erin ... wat voor paarden beter is dan telkens maar weer aan de longe, of telkens maar weer in de bak ...gewoon lekker afwisselend aan het werk (longe, rijden, bakwerk, buitenritje etc etc )Lijkt dit jullie een verstandige aanpak?
Oh ja, het hoeft van mij geen wedstrijdpaard te worden. Gewoon een recreatiepaardje wat dressuurmatig zo getrained wordt dat hij zijn rug goed leert gebruiken, opdat hij zelf zo min mogelijk last heeft van een ruiter.
aanvulling, dat lijkt me prima mogelijk met welk paard dan ook Nou Bokt, laat jullie van jullie beste kant zien: Wat vinden jullie er van? Schroom niet om negatief te zijn, ik kan wel tegen een stootje, en ik weet dat het niet makkelijk gaat worden met hem. Maar laat het natuurlijk ook weten als jullie hier positief tegenover staan!

ps. Als het hier niet goed staat, laat het dan even weten. Maar ik kon zo snel niet een beter topic voor mijn vragen vinden. Alvast bedankt allemaal!
Edit:
Ik zet zijn foto wel even hieronder neer als link:
http://i44.photobucket.com/albums/f4/mariettek/Elliot.jpg