Penny droom als eigen paard, wel of niet verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Penny droom als eigen paard, wel of niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:25

Sees schreef:
Ok Ikke jij had ook de eventuele onvoorziene DA kosten daarbij berekend? Die haal ik idd uit een potje en reken ik dus niet bij de maandkosten.

Mariettek, ik ben heel benieuwd. hou je ons op de hoogte?

Sorry, kostprijsberekeningen is mijn dagelijks werk, dus ja, dat zit er bij mij allemaal in Haha!
Desalnietteminniettegenstaandedat ben ik ook wel benieuwd of TS haar "pennydroom" kan verwezelijken. Ik kan me het gevoel wel een beetje voorstellen. Hoe denk je dat het voelt als je van je eerste spaarcentjes tegen de manegebaas kunt zeggen: ze is verkocht, hier is het afgesproken bedrag.................

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:46

Ik weet hoe spannend het is, zit zelf nu een beetje in dezelfde situatie. Wil ook graag een manegepaard overnemen er is toch niks leukers dan je grote liefde een beter leven te bieden.
Suc6 ermee

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 16:28

Hallo allemaal, ik heb net de manege gebeld om een afspraak te maken (voor het rijden). Maar nu blijkt dat de ponykampen gaan beginnen, en dat hij daarna het land op gaat. Tot het einde van de vakantie is het daarom niet mogelijk om op hem te rijden (veel te druk, en dat begrijp ik ook).
Helaas moet ik jullie, en mijzelf Knipoog , dus nog even in spanning laten. Eigenaresse boodt wel aan dat ik op een van de andere paarden kon rijden, maar tja, daar ging het mij juist niet om! Clown
Komende maanden (vakantie duurt hier tot 20 augustus) moet ik er nog maar eens goed over nadenken, en achter de mogelijkheid van stalling aan gaan. Als ik weer op hem heb gereden laat ik het jullie natuurlijk weten.
Nogmaals dank jullie wel voor alle reacties, en hopelijk tot gauw! Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:30

Spijtig dat je hem niet kunt rijden... Als je zegt dat je hem wilt kopen eventueel willen ze dan geen uitzondering maken? Of zouden ze dan de prijs te veel omhoog halen?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:45

Op dit moment beginnen de pony kampen. Dat houdt in dat de pony's elke dag rijden (vaak ritten van een paar uur). Ik vind het niet eerlijk tegenover Elliot om er dan ook nog eens een uurtje bij te rijden (in dat opzicht ben ik het met de manege eigenaresse eens).
Ik heb nog niet gemeld dat ik hem, misschien, wil kopen. Wij (de eigenaresse en ik) kunnen het samen niet zo heel goed vinden, en een dergelijke mededeling wil ik liever niet over de telefoon melden. Na de ponykampen gaat hij lekker de wei in, en aangezien dat de enige weken in het jaar zijn dat hij vrij is van ruiters, gun ik hem die onvoorwaardelijk.
Natuurlijk is het voor mij even balen, maar na de vakantie ga ik er gewoon meteen mee aan de slag (nog minder dan twee maanden, dus dat is te overzien Knipoog ).
Als ik na de vakantie nog niet mag rijden, ze kwam met allemaal protesten dat hij het sowieso erg druk heeft, dan kom ik wel met het argument dat ik hem wil kopen. Al zou ik dat dus echt liever niet over de telefoon melden.

Voor mij dus even pech, maar dit geeft mij wel de kans om er nog eens goed over na te denken. Het mag immers van mijn kant geen kortstondige bevlieging zijn. Al krijg ik steeds meer het idee dat ik hier voor wil gaan (misschien is daarom een paar maanden rust wel zo verstandig Knipoog ).
Lief van jullie dat jullie zo mee denken, en als ik meer weet, zijn jullie de eersten! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:32

Ik vind het super dat je hem die maanden op het land gunt, maar die had hij ook kunnen hebben als jij hem al eerder koopt. Het afhouden van de eigenaresse klinkt er eerder naar alsof ze hem echt niet kwijt willen. Een paard uitproberen hoeft echt niet te betekenen dat je er een heel uur op gaat zitten, je gaat meteen merken of hij erg veranderd is t.o.v. vroeger. Hoe hij gaat veranderen als hij van jou is, is ook niet met een uur te voorspellen.
Je zult hoe dan ook in het diepe moeten springen, of het nu is of over die 2 maanden die je jezelf nog geeft.....

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 11:32

Hallo allemaal, even een (eigenlijk onverwachte) update.
Gisteren kwam ik tijdens een buitenrit met mijn verzorgpaard, langs de wei waarin hij staat. Van een afstandje zag ik hem staan, en hoewel hij er ongespierd uitzag en een flinke grasbuik had, leek het wel goed met hem te gaan.
Ik besloot om daarom met de auto die middag even langs de wei te gaan. Daar heb ik de pony's snoepjes staan voeren om ze even goed te bekijken.
Wat ik daar zag deed mij bijna in huilen uitbarsten. Merendeel van de pony's (waaronder Elliot) waren te veel gewicht kwijt geraakt. Hun kont, schouder, hals en schoft waren praktisch vetloos. De voornaamste reden dat je hun ribben niet kon tellen, was de grasbuik die ze hadden (ze staan nog maar net in die wei).
Daarnaast had Elliot meerdere (al witte) drukplekken op zijn rug. Toen ik er even op drukte, begon hij meteen te trappen, dus ze zijn vers en doen hem nog steeds pijn.

Ik schrok enorm, en ga vanmiddag terug met fototoestel, ook omdat ik foto's wil hebben voor de dierenbescherming. Ik ben namelijk van plan om aangifte te doen. Dat doe ik niet zomaar, ik neem vanmiddag ook iemand mee voor een 'second opinion', om te voorkomen dat ik ondoordacht handel.

Nu staat de koop van Elliot dus nogal op losse schroeven.
Ten eerste: Als ik melding doe (niet anoniem) zal ik hem niet meer kunnen kopen (de eigenaresse zou gek zijn).
Ten tweede: Als ik hem koop, zitten er nogal veel gebreken aan (een keuring zou hij absoluut niet doorstaan).
Ten derde: Op dit moment heb ik geen stal voor hem, al zou ik waarschijnlijk wel een noodoplossing kunnen vinden.
Ten vierde: Geen melding doen is voor mij geen optie. Ik kan hem, maar ook de andere pony's, niet zo laten staan, er moet gewoon iets gebeuren.

Ik sta eigenlijk op het punt om hem te kopen (komt voor mij niet goed uit, maar ik kan het absoluut wel aan). Daarnaast zou ik overleggen met de dierenbescherming, en eventueel anoniem melding doen. Pas als ik hem eenmaal bij mij heb staan, zou ik ook een gewone melding kunnen doen. Hij zal in ieder geval enkele maanden alleen maar in de wei kunnen staan, en die verzorging kan ik koppelen met het laatste jaar van mijn opleiding (waar ik nu aan begin).

Om eerlijk te zijn weet ik niet waarom ik dit type. Het is immers mijn beslissing, die ik zeker niet eenvoudig zal nemen! Ik heb er hier nu constant over met familie, vrienden en andere paardenmensen, en aangezien hun mening verschilt, neem ik van iedereen weer een andere tip over. Ik denk dat ik het ook gewoon even van mij af wil schrijven, en daarnaast de mening van jullie Bokkers wil horen.
Wel of niet kopen is voor mij eigenlijk geen vraag meer. De vraag is eerder wanneer ik hem zal kopen.

Reageer gerust, maar wees lief. Dit is ondertussen steeds meer een gevoelskwestie en geen hoofdkwestie meer.

Als jullie tips hebben voor nu nog vrije stalling in omgeving Huizen/Eemnes, dan is dat natuurlijk welkom Knipoog

Als iemand denkt te weten waar dit paard (en de rest) staat, of welke manege dit is. Reageer dan niet in dit topic. Het is niet mijn bedoeling om de manege zwart te maken, maar om goed voor deze pony's te zorgen. Mijn dank hiervoor.
Wil je toch reageren, ben je bezorgt over een pony, of heb je een andere vraag: mijn PB staat open.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:35

Ik zou meteen kopen, en een DA kan gerust door bepaalde dingen heenkijken. Buigproef moet igg ook ondanks de drukplekken op de rug goed te doen zijn.
Succes, en niet te lang wachten!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:33

Idd, ik zou zeggen niet te lang meer wachten. Overleg anders met de dierenbescherming, zij zijn meestal wel gewillig om te helpen en te bemiddelen. Anoniem kan altijd en zorg in ieder geval dat ze van de rest van de pony's ook werk maken, want niet alleen Elliot is natuurlijk de dupe, maar alle pony's!! Heel veel succes en houd ons op de hoogte als het lukt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:44

mariettek schreef:
Nu het bij mij begint te kriebelen voor een eigen paard, is die belofte weer om hoog gekomen.
Ik ben mij bewust van de verantwoordelijkheid van een eigen paard, en ik weet dat ik er voldoende tijd en geld voor kan vrijmaken (ook als er iets onverwachts gebeurd). Maar nu wil ik graag weten of het verstandig is om deze jeugddroom uit te laten komen.
Is het wel slim om een (nu bijna 13 jarig) paard uit zijn vertrouwde omgeving te halen? Hij heeft nooit ergens anders gestaan, behalve in de wei tijdens de zomermaanden. ik zou niet weten waarom niet ...
Kan ik hem wel de beweging geven die hij gewend is? Hij loopt nu vaak meerdere uren op een dag, het zijn wel beginnerslessen, maar hij loopt kwa conditie er de grootste paarden uit. als je zelf gewoon lekker aan de slag gaat met hem , en hij kan dagelijks in de wei, paddock etc voor een aantal uur lijkt me dit ook geen enkel probleem
Hij is praktisch nooit dressuurmatig gereden. Af en toe zaten er wel gevorderden op zijn rug, maar vaak was dat niet. Ontspanning is daarom heel erg moeilijk voor hem. Zou ik dit met training nog kunnen veranderen? Ook op zijn leeftijd? een paard kun je altijd "omtrainen" en al zu je hem nu dressuurmatig gaan rijden kan hij best een hoop bijleren , alleen wat is je ambitie, wil je naar de Z, dan zou dit wel kunnen met en correct werklustig paard van 13 , maar het zal allemaal wel wat langer kunnen duren

Binnenkort ga ik terug naar de manege, en ga ik weer eens een keertje met hem rijden. Ik heb erg veel bijgeleerd in de afgelopen anderhalf jaar, en ik wil graag weten of en hoe ik dat bij hem kan vormgeven.

Als ik hem neem (voor de duidelijkheid, nog absoluut niet zeker!), zou hij waarschijnlijk pas in 2008 komen. Allereerst zou ik hem dan een paar maanden op de wei willen hebben, en hem daarbij alleen willen longeren en hem laten wennen aan de omgeving en aan een vaste verzorger. Het lopen aan de longe biedt mij de kans om hem te leren om over zijn rug te lopen. Pas na enkele maanden zou ik hem weer gaan oppakken wat betreft het rijden. is een leuk idee, maar waarom zou je? je kunt hem ok gewoon met longeren in combi met rijden kunnen trainen waardoor hij kwa rijden ook gelijk een hoop bijleerd en het houd de variatie erin ... wat voor paarden beter is dan telkens maar weer aan de longe, of telkens maar weer in de bak ...gewoon lekker afwisselend aan het werk (longe, rijden, bakwerk, buitenritje etc etc )

Lijkt dit jullie een verstandige aanpak?

Oh ja, het hoeft van mij geen wedstrijdpaard te worden. Gewoon een recreatiepaardje wat dressuurmatig zo getrained wordt dat hij zijn rug goed leert gebruiken, opdat hij zelf zo min mogelijk last heeft van een ruiter. aanvulling, dat lijkt me prima mogelijk met welk paard dan ook

Nou Bokt, laat jullie van jullie beste kant zien: Wat vinden jullie er van? Schroom niet om negatief te zijn, ik kan wel tegen een stootje, en ik weet dat het niet makkelijk gaat worden met hem. Maar laat het natuurlijk ook weten als jullie hier positief tegenover staan! Haha!

ps. Als het hier niet goed staat, laat het dan even weten. Maar ik kon zo snel niet een beter topic voor mijn vragen vinden. Alvast bedankt allemaal!

Edit:
Ik zet zijn foto wel even hieronder neer als link:
http://i44.photobucket.com/albums/f4/mariettek/Elliot.jpg

zo even wat dingen in het quote geantwoord
maar even mijn cnclusie Knipoog
zolang hij gezond is zie ik geen enkel probleem met het kopen van deze pony,
13 is niet jong, maar ook wle verre van oud, en een gezond paard kan nog wle een tien jaar mee, of veel langer
ik zou als je hem wil en kan kopen hem wel klinisch laten keuren ,
kwa trainen, ik zou hem gewoon gaan rijden , in combinatie met longewerk etc
op die manier houd je het lekker afwisselend etc etc , wat voor een pony veel leuker is en vor jezelf dan telkens maar hetzelfde doen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:48

mariettek schreef:
Ik schrok enorm, en ga vanmiddag terug met fototoestel, ook omdat ik foto's wil hebben voor de dierenbescherming. Ik ben namelijk van plan om aangifte te doen. Dat doe ik niet zomaar, ik neem vanmiddag ook iemand mee voor een 'second opinion', om te voorkomen dat ik ondoordacht handel.

Nu staat de koop van Elliot dus nogal op losse schroeven.
Ten eerste: Als ik melding doe (niet anoniem) zal ik hem niet meer kunnen kopen (de eigenaresse zou gek zijn).
Ten tweede: Als ik hem koop, zitten er nogal veel gebreken aan (een keuring zou hij absoluut niet doorstaan).
Ten derde: Op dit moment heb ik geen stal voor hem, al zou ik waarschijnlijk wel een noodoplossing kunnen vinden.
Ten vierde: Geen melding doen is voor mij geen optie. Ik kan hem, maar ook de andere pony's, niet zo laten staan, er moet gewoon iets gebeuren.

Ik sta eigenlijk op het punt om hem te kopen (komt voor mij niet goed uit, maar ik kan het absoluut wel aan). Daarnaast zou ik overleggen met de dierenbescherming, en eventueel anoniem melding doen. Pas als ik hem eenmaal bij mij heb staan, zou ik ook een gewone melding kunnen doen. Hij zal in ieder geval enkele maanden alleen maar in de wei kunnen staan, en die verzorging kan ik koppelen met het laatste jaar van mijn opleiding (waar ik nu aan begin).

Om eerlijk te zijn weet ik niet waarom ik dit type. Het is immers mijn beslissing, die ik zeker niet eenvoudig zal nemen! Ik heb er hier nu constant over met familie, vrienden en andere paardenmensen, en aangezien hun mening verschilt, neem ik van iedereen weer een andere tip over. Ik denk dat ik het ook gewoon even van mij af wil schrijven, en daarnaast de mening van jullie Bokkers wil horen.
Wel of niet kopen is voor mij eigenlijk geen vraag meer. De vraag is eerder wanneer ik hem zal kopen.

Reageer gerust, maar wees lief. Dit is ondertussen steeds meer een gevoelskwestie en geen hoofdkwestie meer.

dierenbescherming wil wel de gegevens van degene hebben die melding doet, maar deze gegevens komen niet bij de eigenaar van de dieren terecht , word door db geheimgehouden
kwa keuring,A kan echt wel door dingen heen kijken
ene klinische keuring gaat over algeheel welzijn, vitale functie (hart, longen, etc ) en beweging(lopen op harde en zachte ondergrond en buigproef)
een pony word niet afgekeurd vor een drukplek
dus als je hem wil ...zou je gewoon contact op kunnen nemen met eigenaar , DA erbij voor klinische keuring waarbij je van te voren aangeeft aan de DA wat je belang erbij is en welk doel de pony moet gaan voldoen en dat er momenteel wat dingen schorten aan gezondheid als drukplekken etc
en dan kun je ook nog melding doen bij DB

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:01

Meis als ik je verhaal zo lees zou ik hem toch zo spoedig mogelijk proberen te kopen.
Hem lekker op het land zetten en er een osteopaat bij halen.
Ik vermoed dat zijn ruggetje daar veel baat bij heeft.

Maar ik vind je verhaal en omschrijving super en weloverwogen!
Hou je ons op de hoogte?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:38

Een osteopaat voor drukplekken?? Ik dacht aan de plekken laten genezen en dan een goed zadel... Maar goed, voor de rest ben ik het met je eens, haal hem gauw op Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:41

als je het geld hebt, en een plek,
gewoon erheen gaan, puur zakelijk blijven, is paard te koop zo ja voor hoeveel, kom een prijs overeen, geld geven, paard mee naar huis.
het is een gok natuurlijk, maar ja.

en als het echt nodig is kan je daarna even een anonieme melding doen bij de DB.

ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, of het ooit echt je paard gaat worden!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:47

Als hij te koop en 100% gezond is zou ik hem op proef nemen als ik jou was. Misschien wordt hij wel veel te druk als hij niet iedere dag in de manegelessen hoeft te lopen en kun jij dat niet handelen. Kun en wil je hem niet op zijn huidige stal laten staan?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:51

Ik zou hem ook zo snel mogelijk gaan halen.
Eerst een goed plaatsje zoeken en dan naar de manege, hopelijk willen ze hem dan verkopen.

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:00

zoziets breekt je hart, ik zou hem ook graag meteen halen als ik jou was. Ik zou dat niet aankunnen zien. Echt goed van je dat een melding wilt maken met bij de db. Ik hoop dat het paard van jou word. Het is ook echt een snoepje om te zien.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:06

Hallo allemaal,
Dank jullie wel voor de snelle reacties. Ik ben gister terug geweest (met een objectief mede paardenmens), en hoewel ze inderdaad enorm zijn afgevallen, en veel pony's ook witte plekken op hun schoft hebben, kan ik waarschijnlijk geen melding doen.
Ze worden bijgevoerd in de wei, en zijn (ik wil bijna zeggen helaas) niet dun genoeg om melding te doen.
De witte plekken op hun schoft zijn waarschijnlijk ontstaan door slecht zittend tuig (gewicht verliezen, maar geen nieuwe zadels), maar zijn veelal oud en kunnen ook niet gebruikt worden in een melding.

Waarschijnlijk is het vooral het verschil tussen de pony's (tussen anderhalf jaar terug en nu) dat mij zo heeft doen schrikken. Voor mijn idee zijn ze belachelijk mager, maar objectief gezien is het niet ernstig genoeg voor een melding.

Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik Elliot nu wel of niet met spoed wil kopen, en deze week ga ik knopen doorhakken. Ik vind niet dat hij daar paardwaardig wordt gehouden, hij heeft last van een doorgezakte rug, maar nu moet ik kijken of het haalbaar is dat ik hem met spoed weghaal.

Waarschijnlijk wel, ik kan dit gewoon niet meer aanzien, maar dan moet ik nog wel even goed onderhandelen over de prijs. Daarvoor moet ik weer mijn vader in de buurt hebben, want ik ben nu eenmaal niet zo 'hard'.

Nogmaals super bedankt voor jullie reacties, en het is (voor de duidelijkheid), dus niet zo dat ik terugkrabbel van mijn wens om melding te doen, en ook geef ik niet toe dat ik helemaal verkeerd heb gezeten. Het gaat veel minder goed met die paarden, maar net niet slecht genoeg om actie te ondernemen.

Hopelijk kan ik binnen enkele weken zeggen: Elliot is van mij. Dan zijn jullie de eerste die het horen!

Liefs Mariette

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:19

Ik ben heel erg benieuwd. Heel veel succes!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:22

Hoi Mariette,

Dromen moet je altijd achtervolgen zeker als het financieel mogelijk is. Haal je pony daar maar zo snel mogelijk weg en zet hem desnoods voor de zomer maanden op de wei of opfok. Kan de pony aansterken en het een en ander vergeten en jij een mooi plekkie voor hem zoeken in je eigen omgeving.

Als je echt helemaal geen plek voor hem kunt vinden dan mag je mij pb'n. Heb zelf geen plek voor je maar ken wel een aantal goede mensen met veel weidegrond en een groot hart.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:09

je zou nog iemand anders op pad kunnen sturen om die pony voor je te kopen als jij niet zo best met die eigenaresse overweg kan, bij voorkeur iemand die niet vies is van beetje afdingen Lachen
succes!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:44

Ik weet dat het moeilijk is, maar pas op dat je niet uit liefde voor dat paard ondoordachte beslissingen neemt. Je gaf zelf al aan dat het meer een gevoelszaak dan een hoofdzaak is nu.

Zoals ik het hoor is de conditie van het dier slecht, heeft hij pijn op zijn rug (alleen van die drukplekken of van mee?) en een doorgezakte rug!

Ongeacht wat de prijs wordt betaal je voor een paard een hoop geld, en zodra het van jou is hecht je je er 1000 x meer aan dan nu!

Denk ALSJEBLIEFT goed na of je je spaarcentjes wilt gaan uitgeven aan een 'zielig' paard met het risico dat hij versleten blijkt te zijn (rugproblemen!).

PUCKxIERO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:22

De meeste manegepaarden missen hun vriendjes, willen niet alleen rijden en zulk soort problemen. En als manegepaard kan het zijn dat hij 2 [misschien wel 3] uur per dag heeft gelopen, en dat zal je dan met geduld moeten afbouwen [tenzij jij 3 uur per dag wilt gaan rijden xD]

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:39

Nou ik ben benieuwd wat je hebt besloten!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 12:34

Vermoedelijk ga ik morgen naar de manege, en als ik hem voor een redelijk bedrag kan meenemen, is hij van mij!
Stal is nu gelukkig ook geregeld; hij kan per 1 september bij stal Staal staan. Als ik hem al eerder van de manege mee krijg, kan ik heb al in de wei zetten bij stal Staal, en kan ik in geval van nood hem stallen in de stal van mijn verzorgpaardje.

Ik ben compleet hyper (sta de hele dag te stuiteren Hyper! ) en kan niet wachten op morgen. Ik wil eigenlijk niet meer voor hem neertellen als 1500 (is volgens mij al meer dan hij waard is), dus ik hoop dat ik hem voor dat bedrag kan meenemen.

Lijkt het jullie eigenlijk een eerlijke prijs? Of zouden jullie meer/minder voor hem geven?
Nog even:
- Het is een papierloze manegepony
- Hij is 12 jaar
- Kent (praktisch) geen dressuur
- Formaat e-pony

Ik kan eigenlijk niet wachten Haha! Haha! Haha!