Hoe leer ik 3 jarig paard wennen aan wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

priscilla

Re: Hoe leer ik 3 jarig paard wennen aan wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:15

Sizzle schreef:
Ik heb eigenlijk nooit echt 'laten wennen' maar deed het met een houding van: joh stelt niets voor niet zo miepen. Hoe voorzichter het baasje hoe drukker het paard over het algemeen. Eigenlijk vergelijkbaar met trailer laden.

Ik doe het eigenlijk ook zo! Ook zo van niet zeuren je went er maar aan. En hoe voorzichtiger het baasje doet dan gaat het paard ook denken van ooeeeh das eng!! Ik zou gewoon beginnen met voeten nat maken en dan gewoon naar boven werken en niet steeds stapjes terug doen gewoon dom doordoen alsof er niks aan de hand is.. Ook zet ik mijn paard de eerste keer niet vast maar de daarop volgende keren staat hij aan twee kanten vast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:20

Vastzetten doe ik dan juist niet
Het paard moet het gevoel hebbend at hij weg kan.

Ik gebruik warm water, voetjes beginnen, gaat dat goed stop ik.
Later weer eens de voetjes, gaat dat goed pak ik bijv een stukje borst mee. Vinden ze dat eng ga ik weer naar de voetjes en daarna weer eens naar de borst, gaat dat goed, stop ik.
Vinden ze de borst al meteen niet eng, ga ik naar de schoft, idem verhaal verder als hierboven.
Ik bouw het dus op en kijk daarin hoe nuchter het paard is.

Zanda vond het bijv niet eng
een keer de voetjes gedaan en dat vond hij spannend
2e keer keek hij of ik het al jaren deed.
En toen was het lekker weer en heb ik hem helemaal afgespoeld, want borst vond hij niet eng, dus dan maar helemaal Lachen

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:48

@ runningkawa
Dit is de gouden tip! Ik ga het in de toekoemst uitproberen!

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:33

de temperatuur van water goed (hand warm) en met een spons een beetje water over de benen laten lopen, dat opbouwen totdat je de rug en hals ook kan doen.

Later (weken) kan je de slang er ook bij pakken, je hand over de slang zodat het er niet uitspuit.
( zorg ook hier weer voor handwarm water)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:38

nooit stoppen waar je mee bezig bent..
als onze paardjes iets niet kennen dan doen wij het juist door en stoppen niet.
en na 2, 3 keer snappen ze dat ze er niet onderuit kunnen en staan ze netjes stil.

maar nooit teveel treuzelen daar raken ze van in de war.

moet je wel bij de benen beginnen en zo zachtjes aan naar boven maar niet gelijk tuuk boven beginnen.
maar ook als je bijv bij zijn buik bent ofzo en hij gaat hangen laat hem maar hangen hij kan toch niet verder, en zal van eigens gaan stoppen met hangen.

kijk wel uit voor de veiligheid van jou en je paardje.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:55

Met een lauw warme straal rustig beginnen onderaan de benen, en vooral niet stoppen met spuiten als hij wegdraaid. Dan leren ze dat als ze onrustig zijn je er mee stopt. Op die manier leer je ze verkeerd gedrag aan. Gewoon rustig doorspuiten, is immers maar water.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:53

Ik begin met de benen afspuiten, eerste keer spuit ik eerst gewoon op de grond en kijk zelf van 'tralalalala' ongeinteresseerd weg. Voor het wassen zelf begin ik met een natte spons op de schouders. Mijn paarden zijn gewend dat het engste eerst bij de schouders komt, daar kunnen ze ook goed meevolgen wat er gebeurd.Ik was wel gelijk helemaal die keer.
Ik zet niet vast, maar haal wel een touw door de ring aan de muur en een helper aan het uiteinde van het touw. Een stapje achteruit of opzij is prima, heel het erf overspringen niet Knipoog

Eigenlijk is mijn ervaring dat de meesten het allerengste nog vinden, de eerste keer dat er schuim afkomt en dat richting hun voetjes naar het putje drijft. Afspuiten etc. valt eigenlijk altijd best mee.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:55

Sizzle schreef:
Ik heb eigenlijk nooit echt 'laten wennen' maar deed het met een houding van: joh stelt niets voor niet zo miepen. Hoe voorzichter het baasje hoe drukker het paard over het algemeen. Eigenlijk vergelijkbaar met trailer laden.

Same here.. Lachen
maar verschilt per paard
bij de mijne werkte het Clown

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:57

Haha ja urielle dat is inderdaad angst aanjagend, dat schuim. Niet te vertrouwen waar het nu weer heen stroomt. Zelfs als je 17 en een schimmel bent die heel regelmatig wordt gewassen, kan dit verschijnsel verschrikkelijk eng zijn Clown .