Trailer met lekke band

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vronytopper

Re: Trailer met lekke band

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:58

wij waren gelukkig met zijn 4en toen het gebeurde, maar als je alleen bent lukt het inderdaad niet!

Wij hebben nu altijd wel een reserve band op de trailer!
En passende kruissleutels!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:12

zo'n spuitbus lijkt me inderdaad ook wel handig in dit soort situaties... kan dat gewoon op alle soorten banden gebruikt worden?? waar koop je dat spul?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 22:16

Mijn vraag is voor mensen met een 2-paardstrailer zonder reservewiel.

Volgens de dealer van mijn trailer kan je "gewoon" verder rijden. Je trailer heeft immers 4 wielen en het lekke en niet meer volle wiel raakt niet meer continue de grond. Met de overige 3 wielen kan je prima naar huis. De lekke band zal af en toe nog wel het asfalt raken en soms even meedraaien, maar verder is het geen probleem.
Ik zou hiermee niet van Groningen naar Maastricht rijden, maar naar huis vanaf een regionaal concours, met aangepaste rijstijl moet geen probleem zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:18

Dat zou ik niet durven...
Heb al eens gezien hoe snel een leeggelopen band van een trailer afvliegt zonder dat er een paard in staat...
Levensgevaarlijk - die andere band zal er maar van knappen....

Met een lege trailer zou je het nog kunnen proberen - met paarden achterin neem je wel een heeeeeel groot risico.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:19

wij hebben dus een 2 paards trailer zonder reservewiel meestal staat er maar 1 paard in

ik volg dit topic ff wel intressant voor het geval dat het ooit eens voorkomt

ik zou nooit durven doorrijden met het paard er in

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:20

Ik zou het echt niet doen. Ook al heb je nog 3 andere wielen, de trailer ligt toch anders op de weg. En met een levend dier erin...no way
Kan de dealer nog zoveel beweren, maar er zal maar net wel wat fout gaan.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:23

Sannie1980 schreef:
Ik zou het echt niet doen. Ook al heb je nog 3 andere wielen, de trailer ligt toch anders op de weg. En met een levend dier erin...no way
Kan de dealer nog zoveel beweren, maar er zal maar net wel wat fout gaan.

Precies Lachen

Ik zou ook nooit het risico durven nemen
Ik heb het één keer gezien met een gehuurde trailer. Ding had geen lekke band, maar waarschijnlijk ergens iets dat iets scheef gelast was oid. Op het oog was er niets aan te zien maar zodra je iets boven de 80 kwam, werd de (zware) bus die ervoor stond heen en weer geslingerd. Doodeng Bloos
Met één band minder heb je ook een afwijking, kan imo nooit veilig zijn...

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:55

Een paar jaar geleden hebben we een klapband gehad met de trailer toen we terugkwamen van vakantie. Auto vol spullen, trailer geladen met twee paarden. Ik kan je vertellen dat dat geen pretje is als je 80 km/h rijdt op de snelweg. Gelukkig waren we net bij een afrit en konden we daar stoppen, want daar konden we echt niet mee door rijden!!
Uiteindelijk de ANWB gebeld omdat we nergens een krik konden vinden in de auto, gelukkig konden zij de band verwisselen zonder dat de paarden van de trailer af hoefden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:07

KarinvdM schreef:
Mijn vraag is voor mensen met een 2-paardstrailer zonder reservewiel.

Volgens de dealer van mijn trailer kan je "gewoon" verder rijden. Je trailer heeft immers 4 wielen en het lekke en niet meer volle wiel raakt niet meer continue de grond. Met de overige 3 wielen kan je prima naar huis. De lekke band zal af en toe nog wel het asfalt raken en soms even meedraaien, maar verder is het geen probleem.
Ik zou hiermee niet van Groningen naar Maastricht rijden, maar naar huis vanaf een regionaal concours, met aangepaste rijstijl moet geen probleem zijn.

Die garageboer van jou zou ik meteen buiten slingeren. Je kunt inderdaad in geval van nood wel een stukkie rijden met een lekke band, bijvoorbeeld naar een plek waar je veilig kunt wisselen, maar heel veel meer moet je, zeker met een volle trailer, niet gaan doen.
Degenen die hun paard willen uitladen raadt ik aan goed te oefenen; je laadt je paard zomaar niet terug in langs de kant van de weg! Tikkie linke actie. Ik heb eens met een defecte uitlaat gestaan met de vrachtwagen, gelukkig vlakbij mijn dealer, dus ik daarheen en zij hebben gelijk de uitlaat vervangen. Wagen ging met paard en al de brug op.
Daarnaast MOET je een reservewiel bij je hebben voor elk type wiel aan je combinatie!!! Dus als het reservewiel van je auto past op de trailer, heb je geen extra wiel nodig. Past dit wiel echter niet, dan MOET je een passend reservewiel bij je hebben!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:09

Ik heb vorig jaar ook een lekke band gehad met de trailer en de Renault garage gebeld waar wij onze auto gekocht hebben. Na overleg, want zij hebben ook een routeservice, kwamen zij mijn band repareren door er een plug in te schieten. Die zet in het gat uit, en daarna de band weer oppompen en klaar was hij.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:22

mirgino schreef:
ik vind die spuitbus met pur-schuim Clown wel een goed idee Knipoog

ik ga van de week gelijk ff zo`n fles halen *LOL* ik nogal regelmatig naar Gelderland met de trailer in m`n uppie Sigaar

Het IS GEEN purschuim he!
Dat is de voorstelling die ik mezelf erbij maak, hihihi Clown

Zeg dus aub niet bij de dealer, "meneer, mag ik een busje purschuim, voor het geval ik een lekke band rij?"
Want dan kan ik je verzekeren dat hij blauw ligt van het lachen, hahaha Knipoog

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:24

juval schreef:
zo'n spuitbus lijkt me inderdaad ook wel handig in dit soort situaties... kan dat gewoon op alle soorten banden gebruikt worden?? waar koop je dat spul?

Je koopt het bij de dealer. Het is wel een aparaat hoor, niet zomaar een spuitbusje.
Bij mij ligt het achterin de auto op de plaats van het reservewiel.
Wij hebben het in meerdere auto's zitten en dat zijn allemaal verschillende merken en verschillende banden, dus ja, dat kan op alle soorten banden lijkt mij.
Voor de zekerheid maar even vragen bij de dealer/garage.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:27

Valina schreef:
Wij hebben het in meerdere auto's zitten en dat zijn allemaal verschillende merken en verschillende banden, dus ja, dat kan op alle soorten banden lijkt mij.

Ja, het kan bij elke band, maar realiseer je wel dat je die band daarna weg kunt gooien, reparatie is NIET meer mogelijk!! Denk daar even aan, voordat je tè enthausiast wordt.......

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:43

Valina schreef:
mirgino schreef:
ik vind die spuitbus met pur-schuim Clown wel een goed idee Knipoog

ik ga van de week gelijk ff zo`n fles halen *LOL* ik nogal regelmatig naar Gelderland met de trailer in m`n uppie Sigaar

Het IS GEEN purschuim he!
Dat is de voorstelling die ik mezelf erbij maak, hihihi Clown

Zeg dus aub niet bij de dealer, "meneer, mag ik een busje purschuim, voor het geval ik een lekke band rij?"
Want dan kan ik je verzekeren dat hij blauw ligt van het lachen, hahaha Knipoog

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL
ik zie die man al helemaal voor me denkend Verward tja een vrouw Haha!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:15

ikke schreef:
Valina schreef:

Ja, het kan bij elke band, maar realiseer je wel dat je die band daarna weg kunt gooien, reparatie is NIET meer mogelijk!! Denk daar even aan, voordat je tè enthausiast wordt.......

Dat klopt wat je zegt Ikke, maar als je doorrijdt met je kapotte band, dan is hij ook zeker kapot.

Dan rij ik liever door met een "volle" band dan met zo'n lek flubberding onder mijn trailer waardoor de combinatie niet meer safe is,...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:59

Mijn trailerleverancier beweerde ook dat ik "gewoon" kon doorrijden met een lekke band. HA!!! Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt, dus gewoon een reservewiel gekocht!
Ik heb heb voor op de neus van de trailer gemonteerd. Kan ook aan de zijkant of voorin aan de binnenkant.
Ik ga echt niet zonder op pad.
Als je een trailer koopt kan die paar centen voor een reservewiel er toch wel vanaf ??

Tip: ik heb een dik stuk hout met een schuine kant en aan de rechte kant een handvat eraan in de trailer liggen.
Bij een lekke band rij je de goede band hierop en komt de lekke "vrij" te hangen.
Je kunt zo je band wisselen zonder krik te gebruiken.

Er zijn ook van die dingen speciaal te koop, maar dit is eenvoudig zelf te maken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:22

De trailer op de krik zetten en de band vervangen door een reseverwiel

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:16

Wij hebben eens op weg naar Ermelo een klapband gehad met de trailer (nouja, mijn schoonzus dan, ik reed erachter met mijn eigen trailer).
Wat wij hebben gedaan: ANWB gebeld, die kwamen heel snel (even melden dat er 2 paarden op de wagen staan) en toen hebben ze mijn reservewiel op haar trailer gelegd. Gelukkig pastte die.
Ook oom Agent kwam nog even poolshoogte nemen en vonden dat we goed gehandeld hadden.

De paarden zijn overigens de trailer helemaal niet af geweest, was nergens goed voor en levensgevaarlijk langs een drukke snelweg.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:22

Als je de trailer op een krik zet moet het wel een garage krik zijn, en die hebben wij dus speciaal voor de trailer aan geschaft

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:56

Ik heb 2 jaar geleden een klapband gehad op de snelweg bij Groningen.
Ik kan je verzekeren dat dat geen lolletje is. Trailer wordt instabiel, met 2 paarden beladen. Ik heb hem rustig laten uitrollen en ben op de vluchtstrook gaan staan, zoveel mogelijk tegen de berm aan (niet erin!), gevarendriehoekje uitgezet.
Nooit doorrijden, nooit je paarden uitladen. Dat is ook het advies wat de ANWB je geeft. Ze staan safe in de trailer, je moet alleen zelf je kalmte zien te bewaren, want je schrikt heel erg van de klap. Ik heb de ANWB gebeld, omdat ik het wiel niet los kon krijgen. Die waren er keurig binnen een kwartiertje en hebben me weer op weg geholpen met een aanhangerband. Mij werd geadviseerd zodra ik thuiskwam onmiddellijk de band weer te verwisselen voor een goede trailerband. Prima lui!
Wel van te voren aangeven als je belt met de ANWB, dat je op dat moment geen reserveband bij je hebt!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:42

Precies Yetse, dat je dat even moet melden van die band, want blijkbaar hebben ze meestal alleen maar wielen bij zich van een auto (dus met 4 boutgaten) en een trailer heeft wielen met 5 boutgaten.

Wist ik ook niet, ben ik vorige week op gewezen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:44

band wisselen(mijn trailer heet wel een reserve band op de voorkant) je kan ook doorrijden met een lekke band maar dan moet die d8 ik op de voorste as zitten weet het niet zeker meer. maar dan niet nog een paar ritjes ermee rijden,

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:58

Valina schreef:
Precies Yetse, dat je dat even moet melden van die band, want blijkbaar hebben ze meestal alleen maar wielen bij zich van een auto (dus met 4 boutgaten)

Mijn auto heeft toch echt 5 boutgaten net als mijn 2 voorgaande auto's. Mijn auto daar weer voor had er wel maar 4, maar die was ook zeker 10 jaar ouder dan die anderen.

Hoeveel boutgaten een auto heeft is geheel afhankelijk van het merk, type en de leeftijd van de auto en zelfs als het aantal gaten hetzelfde is dan kan de diameter van de bouten nog anders zijn waardoor die wielen niet onderling uitwisselbaar zijn. Ze zullen bij de ANWB toch echt iets meer moeten weten dan dat het om een auto of trailer gaat willen ze de goede band mee kunnen nemen.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:38

band verwisselen toch? haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:20

Falona schreef:
Valina schreef:
Precies Yetse, dat je dat even moet melden van die band, want blijkbaar hebben ze meestal alleen maar wielen bij zich van een auto (dus met 4 boutgaten)

Mijn auto heeft toch echt 5 boutgaten net als mijn 2 voorgaande auto's. Mijn auto daar weer voor had er wel maar 4, maar die was ook zeker 10 jaar ouder dan die anderen.

Hoeveel boutgaten een auto heeft is geheel afhankelijk van het merk, type en de leeftijd van de auto en zelfs als het aantal gaten hetzelfde is dan kan de diameter van de bouten nog anders zijn waardoor die wielen niet onderling uitwisselbaar zijn. Ze zullen bij de ANWB toch echt iets meer moeten weten dan dat het om een auto of trailer gaat willen ze de goede band mee kunnen nemen.

De ANWB brengt helemaal niks mee. Die pakken de band er onderuit en gaan ermee naar de bandenboer.
Nogmaals, kennelijk is het niet duidelijk: je MOET een reserveband bij je hebben als de band van je auto niet past!!

Daarnaast is het verstandig om te oefenen hoe je een band moet verwisselen. Dat vrouwen daarvoor te weinig kracht zouden hebben is onzin, kwestie van goed gereedschap! Als je die paar tientjes voor goed gereedschap niet kunt betalen, waar betaal je dat paard en die trailer dan van.....??