Mijn pony gaat hangen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diessel

Re: Mijn pony gaat hangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:18

Heb ook een paard gehad dat graag ging hangen, hij wist dat het halster of touw zou breken.
Dat paard was absoluut niet in paniek, hij was gewoon aan het klieren.
Veel mensen keken mij dan vreemd aan als ik hem een schop onder z'n hol gaf maar het werkte wel.
Hij wist dat ik het niet hebben wou en wat de consequenties zouden zijn, daarom liet hij het.
Heb het paard verkocht en binnen een maand brak hij weer bij iedere poetsbeurt los.
Nieuwe eigenaren zijn er van overtuigd dat het paard niet meer vast kan staan, denken dat hij een trauma heeft overgehouden aan vaststaan etc.
Ze zien niet in dat hij gewoon even moet worden aangepakt.
Ondertussen is het paard veranderd van een welopgevoed dier naar een monster dat steeds zijn zin wil hebben.
Jammer genoeg zijn ze er van overtuigd dat het niet aan hen ligt.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:31

Some moet je het een paard zelf laten uitzoeken, en idd wel maatregelen treffen dat het ook echt niet lukt om los te komen. Daarbij wel de maatregelen treffen dat hij de boel niet afbreekt, zich niet zelf gaat ophangen en daarbij het leven laat. Ziedaar methode (al eerder in het topic beschreven) van het lasso om de buik. Paard beloont zichzelf (door het laten wegvallen van de druk) als hij stopt met hangen. Werkt veel beter en directer dan die klap/schop op zijn kont, of die bezem...

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:33

ik zou t precies t zelfde doen als maysie

kendravos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:06

Kunnen jullie precies uitleggen hoe dit werkt met lasso/touw om zn buik?
Hoe precies bevestigen, hoor het graag!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:24

mischien zo'n ketting met so'n speciaal haakje dat losschiet, die breekt niet zo snel die ketting. er soit meestal ook rubber om die ketting heen... en anders gerust stellen

Amberrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 23:22

Bedankt allemaal:)

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:32

Ik wil je niet bang maken, maar zo'n elastiek dat meeveert is doodeng. Ik hoorde laatst viavia over iemand die zo z'n paard is verloren: elastiek trok helemaal mee tot het knapte en het paard vooruit richting een betonnen muur gelanceerd werd. Klap tegen hoofd, weg paard. En als je paard echt doorzet met hangen is gewoon laten hangen ook niet echt een plan: ik ken een paard dat zichzelf heeft opgehangen. Ik ga voor de geduldige aanpak: vooral die van Maysie met de touwtjes vind ik erg sterk. Je staat er zelf bij, hebt zelf controle over wat er gebeurt en met die longeerlijn bepaal jij hoe ver het gaat.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:41

Nelleke1 schreef:
bezem erachter, zodra die gaat hangen met de bezem erachter of met een plastic zak aan een zweepje..

dit vind ik zeer cru, je paard schrikt en dan ga jij hem nog een keer de stuipen op het lijf jagen, daar word ie rustig van
korte stukjes vastzetten en dan heel erg belonen en dan steeds iets langer vastzetten en erbij blijven, dus niet weglopen, als dit een tijd makkelijker gaat kan je verder gaan, maar zeker niet slaan of schreeuwen dat slaat echt nergens op, paard schrikt niet omdat hij het zo leuk vind dat je dan een nieuw halster gaat kopen zo denken paarden niet!

kendravos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:00

Het stilstaan ben ik mee bezig en dat heeft tijd nodig, wil het rustig aan met haar doen, heb er net een week.
Alleen moeten haar hoeven echt gekapt worden, dat wordt dus drama ....
Nu heeft iemand hier 4 palen in de grond geslagen met balken erom, dus een soort open hok, zodat ze nergens heen kan en de hoefsmid zn gang kan gaan. Zie er erg tegenop, maar het kappen moet gebeuren. Tuurlijk blijf ik erbij om haar gerust te stellen, maar ben bang dat ze erg nerveus wordt daar. Hoop ook niet dat ik haar vertrouwen verlies, het gaat nl. zo goed.
Begrijp me goed, als het anders kan .... Wil haar absoluut geen pijn doen en haar nerveus maken, maar .... Tips ?????????? Tot nu toe kan ik haar hoeven niet krabben, laat ze niet toe ....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:44

sjorsie schreef:
Nelleke1 schreef:
bezem erachter, zodra die gaat hangen met de bezem erachter of met een plastic zak aan een zweepje..

dit vind ik zeer cru, je paard schrikt en dan ga jij hem nog een keer de stuipen op het lijf jagen, daar word ie rustig van

Weet je zeker dat het angst is, en niet puur zieken? Sommige paarden hebben geleerd dat ze los kunnen als ze maar gaan hangen...
Aanpak bij een paard dat bang is, is heel anders dan aanpak van een paard dat loopt te zieken. En het een is soms heel moeilijk van het ander te onderscheiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:46

kendravos schreef:
Begrijp me goed, als het anders kan .... Wil haar absoluut geen pijn doen en haar nerveus maken, maar .... Tips ?????????? Tot nu toe kan ik haar hoeven niet krabben, laat ze niet toe ....

Manier waarop je voetjes kunt leren geven: even een quote van mezelf:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten opgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

andreaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:35

pairadice schreef:
DiamondsTex schreef:
je moet juist een halster en touw hebben wat niet breekt. goed hoog vastzetten dat als hij gaat dat hij op zijn kont komt en weer op kan staan. ziet er akelig uit maar als dit 1 of 2 x is gebeurt doen ze het meestal niet meer. zorg dat je ze goed hoog en kort vastzet. als ze merkt dat ze elke x los komt blijft ze het proberen.

Die koeienhalsters willen wel eens helpen. Ze gaan echt met de beste wil van de wereld niet kapot. Hoe sterk ook. In inderdaad, als blijkt dat hij toch niet loskomt is het snel over.

Ja Ja dan weten ze dat het geen zin meer heeft

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:03

Op mijn vorige stage hadden we er ook een aantal die gingen hangen...Een onbreekbaar halster, wat nog nooit kapot wa gegaan, brak zelfs bij de Ferro van bijna 1,80..Daarna een elastiek aan de ene kant, ketting aan de andere kant, stevig halster..en laat hem zijn gang maar gaan...Een aantal keer een tik geven, of je stem verheffen zodra hij gaat hangen, en dan is et probleempje meestal zo opgelost! Want als ze eenmaal doorhebben dat ze los kunnen, blijven ze bezig..Ook wil het weleens helpen om de kettingen/elastieken langer te maken, als er een muur achter zit..Want als ze dan gaan hangen schieten ze met hun kont tegen de muur, en gaan ze weer naar voren...En blijven ze meestal voorin Lachen

We hadden ook een kleine pony waarvan het halster losschoot ,waardoor hij los kwam, en die deed het keer op keer...Een elastiek eraan, een stevig halster, paard wist niet wat hem overkwam, en heeft daarna nog ruim een half uur alleen gestaan, zonder ook maar te gaan hangen, terwijl het eerst zo ongeveer elke 5minuten raak was...Hij wist gewoon dat ie los kon komen Lachen

aliluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:15

wij hebben belgen en zit ok een tussen die nog wel is wil gaan hangen we hebben haar nu altijd een halster aan met gevlochten pakkentouwtjes en daar kan ze aan gaan hangen wat ze wil maar krijgt ze egt niet stuk, als ze dan door hebben dat ze toch niet los komen stoppen ze der wel mee

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:21

joy76 schreef:
Er zijn speciale elastieken voor paarden die gaan hangen. Als ze gaan hangen, geeft het touw gewoon mee. Als ze dan óók nog aan de achterkant ergens tegenaan botsen met hun billen, is de kans vrij groot dat ze weer naar voren komen.

Mijn pony heeft ook wel eens de neiging om te gaan hangen. Persoonlijk houd ik al niet van geweld of van zweepgebruik op die manier, en zou ik dat bij hem doen, dan gaat hij zeker weten omhoog, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Verder nog een simpel tipje om je halster heel te houden: maak met een strotouwtje een ringetje om die paal, en maak daar je halstertouw aan vast. Dan sloopt ie in elk geval niet je halster. Lachen

een paard die ik ken trekt haar ook vaak los zonder reden.. blijft ze trekken tot ze los is, wel redelijk paniekerig,maar een paar minuten of uren ervoor staat ze er braaf aan. Ze heeft al zo'n rubber ding dat meerekt kapotgetrokken! dus zo'n dingen helpen niet echt..en ja ze hebben mij ook eens een touwhalster gegeven (mijn paard trok zich ook vaak los) maar ik vind dat zo gevaarlijk.. voor de wervels,atlas, snijwondes,.. Mijn paard stapt vaak achteruit als ik haar wil poetsen of vooral als ik de hoeven wil uitkrabben en staat vaak niet stil, nu heeft ze wel vaker momenten dat ze echt stil staat en braaf is! jeej Haha! ik beloon haar altijd goed, maar laat het ook weten wanneer ze niet met men voeten mag spelen.. soms trok ze zich los uit angst (kwam iets voorbij,..) maar vaak stapteze achteruit heel rustig en dan trok ze tot ze los was..dan ging ik er achter staan en joeg haar weer naar voor (als ze nog niet los was) en maakte haar snel los want dan wou ze weer beginnen. Ik hou dan het touw vast en als ze achteruit gaat zeg ik neee of hoo, en hield ze tegen met het touw en een zweepje achter haar kont. (of ging ik achter haar staan,dan ging ze niet meer achteruit) ,telkens haar tegenhouden of haar weer een stapje voorwaarts laten gaan(druk wegnemen van het touw als ze braaf bleef staan of voorwaarts ging) vaak bond ik haar niet vast en leerde het haar zo (ik deed haar voetjes en iemand hield haar vast en beloonde haar) ik heb het nooit echt met snoepjes gedaan..dan zou ze achteruit gaan om nog meer te krijgen als ik aan het poetsen zou zijn denk ik.. Tong uitsteken maar het gaat nu goed. alleen als ik haar voetjes doe ofzo moet ik zien dat ze niet achteruit gaat..ik weet niet of ze echt zou trekken maar ik geef haar geen kans en zet haar metteen een pas of twee vooruit zodat het touw losjes blijft doorhangen en vraag weer een voetje en beloon haar of geef haar hooi op de grond,dan blijft ze meestal wel staan. Knipoog ze is ook wat teveel rightbrainded denk ik.
Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:50

Mijn jonge merrie raakt werkelijk in paniek en die zet ik niet vast maar ik haal een lang touw door de ring die ik daarna zelf vast houdt. Zo kan ik de druk regelen en valt ze niet acherover als er iets knapt. Zij is trouwens met afspuiten goed te sturen. Gaat ze een stap naar achteren dan spuit ik even op haar achterbenen en ze staat weer terug op haar plek.
Maar mijn oudere merrie ging regelmatig hangen. Als ze iets hoorde draaide ze om en kwam het touw strak te staan waar zij dus tegenin begon te vechten. Nu zet ik haar vast met een touw met een elastisch deel (geen rubber want naar mijn idee zijn die alleen voor in de trailer). Het nadeel is dat ze weet dat hij elastisch is en ze dus gewoon een spriet hooi kan eten door met haar volle gewicht op het touw te hangen. Maar hij geeft net genoeg mee om haar geen vast gevoel te geven en het tpuw breekt niet. Eerder een halster of de musketon.
Deze merrie is trouwens niet in paniek. Ze kan alleen niet tegen druk daar gaat ze tegen vechten. Maar als ze los is gaat ze gewoon lekker staan grazen. Iedereen om je heen in paniek omdat ze achterover geslagen is en ik liep even een extra rondje om af te koelen Extreme duivel voordat ik haar pak.
Een koeienband zou ik trouwens niet graag gebruiken omdat mijn gevoel zegt dat je daar nog eerder letsel mee krijgt dan met een halster.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:13

Als het paard echt bang is zou ik doen wat ze al zeggen met een touw door zo'n ring..
Maar als het gewoon gezeur is zeg ik zweep d'r over!

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:20

andreaaa schreef:
pairadice schreef:

Die koeienhalsters willen wel eens helpen. Ze gaan echt met de beste wil van de wereld niet kapot. Hoe sterk ook. In inderdaad, als blijkt dat hij toch niet loskomt is het snel over.

Ja Ja dan weten ze dat het geen zin meer heeft

ja en dan kunnen ze fijn hun nekwervels naar de k.l.o.t.e. helpen of erger. Niet bij ieder paard werkt het door te zeggen het halster gaat niet kapot dus hij gaat maar lekker hangen.

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:26

ik heb dit topic even door gelezen want mijn pony gaat dus ook altijd hangen ik doe altijd of ik zet ;m niet vast dus laat 'm gewoon los staan dan blijft hij ook gewoon stil staan, of ik zet'm vast op een plek waar hij niet echt kan hangen dus waar hij echt gewoon moet blijven staan um.. ja net zoals ze op de trailer staan dus dat ze geen kant op kunnen met die stangen voor en achter.. zoiets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:30

het manegepaard dat ook veel hangt als de ketting van zijn stand losstaat heeft een koeienband.
gaat niet snel kapoet maar als ze echt versleten zijn wel Bloos
maar die werken echt goed

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:43

Mijn paard heeft daar ook een tijdje een handje van gehad, gaan hangen. We deden toen standaard een strotouwtje aan zijn halster en maakten daar het halstertouw aan vast, zodat het halster niet kapot zou gaan als hij zou gaan hangen. Verder spande ik een strotouwtje achter hem, zodat hij, als hij ging hangen met zijn kont tegen dat strotouwtje zou komen. Mocht hij er vol in gaan hangen dan zou dat knappen. Maar zo ver is het nooit gekomen, want als hij alleen dat strotouwtje al achter zich zag, probeerde hij het niet eens meer. Paarden zijn slim, hoor!

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:10

Ben jij Amber en heb jij White Pleasure's Joy?
Een bruine welsh cob???
Ken jij Krista & Manon? Haha!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:16

Steffiee schreef:
Als het paard echt bang is zou ik doen wat ze al zeggen met een touw door zo'n ring..
Maar als het gewoon gezeur is zeg ik zweep d'r over!

Maar vaak wordt angst voor eigenwijsheid aangezien.. Dus hier moet je een goeie inschatting over maken.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het er mee eens ben dat de zweep er over moet als ze eigenwijs zijn.

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:23

Mijn ervaring is dat sommige paarden gewoon weten dat ze zich los kunnen trekken en daar gebruik van maken. Wij lossen dat gewoon op door een oersterk halster en lekker laten hangen. Ook niet gaat roepen, slaan of wat dan ook. Gewoon lekker bij gaan staan kijken. Die paarden zie je allemaal 10 seconden hangen en dan tot de conclusie komen dat t niet meer gaat en stoppen gewoon met trekken. Als een paard echt in paniek is of het echt eng vind om vast te staan, is het natuurlijk n ander verhaal. Dan moet je anders te werk gaan. Maar 9 vd 10 keer is het geen paniek

edit: typtyfus