Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Nelleke1 schreef:bezem erachter, zodra die gaat hangen met de bezem erachter of met een plastic zak aan een zweepje..
zo denken paarden niet! 
sjorsie schreef:Nelleke1 schreef:bezem erachter, zodra die gaat hangen met de bezem erachter of met een plastic zak aan een zweepje..
dit vind ik zeer cru, je paard schrikt en dan ga jij hem nog een keer de stuipen op het lijf jagen, daar word ie rustig van![]()

kendravos schreef:Begrijp me goed, als het anders kan .... Wil haar absoluut geen pijn doen en haar nerveus maken, maar .... Tips ?????????? Tot nu toe kan ik haar hoeven niet krabben, laat ze niet toe ....
Cassidy schreef:Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.
Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.
Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.
Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten opgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.
Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.
pairadice schreef:DiamondsTex schreef:je moet juist een halster en touw hebben wat niet breekt. goed hoog vastzetten dat als hij gaat dat hij op zijn kont komt en weer op kan staan. ziet er akelig uit maar als dit 1 of 2 x is gebeurt doen ze het meestal niet meer. zorg dat je ze goed hoog en kort vastzet. als ze merkt dat ze elke x los komt blijft ze het proberen.
Die koeienhalsters willen wel eens helpen. Ze gaan echt met de beste wil van de wereld niet kapot. Hoe sterk ook. In inderdaad, als blijkt dat hij toch niet loskomt is het snel over.
dan weten ze dat het geen zin meer heeft 
joy76 schreef:Er zijn speciale elastieken voor paarden die gaan hangen. Als ze gaan hangen, geeft het touw gewoon mee. Als ze dan óók nog aan de achterkant ergens tegenaan botsen met hun billen, is de kans vrij groot dat ze weer naar voren komen.
Mijn pony heeft ook wel eens de neiging om te gaan hangen. Persoonlijk houd ik al niet van geweld of van zweepgebruik op die manier, en zou ik dat bij hem doen, dan gaat hij zeker weten omhoog, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Verder nog een simpel tipje om je halster heel te houden: maak met een strotouwtje een ringetje om die paal, en maak daar je halstertouw aan vast. Dan sloopt ie in elk geval niet je halster.
ik beloon haar altijd goed, maar laat het ook weten wanneer ze niet met men voeten mag spelen.. soms trok ze zich los uit angst (kwam iets voorbij,..) maar vaak stapteze achteruit heel rustig en dan trok ze tot ze los was..dan ging ik er achter staan en joeg haar weer naar voor (als ze nog niet los was) en maakte haar snel los want dan wou ze weer beginnen. Ik hou dan het touw vast en als ze achteruit gaat zeg ik neee of hoo, en hield ze tegen met het touw en een zweepje achter haar kont. (of ging ik achter haar staan,dan ging ze niet meer achteruit) ,telkens haar tegenhouden of haar weer een stapje voorwaarts laten gaan(druk wegnemen van het touw als ze braaf bleef staan of voorwaarts ging) vaak bond ik haar niet vast en leerde het haar zo (ik deed haar voetjes en iemand hield haar vast en beloonde haar) ik heb het nooit echt met snoepjes gedaan..dan zou ze achteruit gaan om nog meer te krijgen als ik aan het poetsen zou zijn denk ik..
maar het gaat nu goed. alleen als ik haar voetjes doe ofzo moet ik zien dat ze niet achteruit gaat..ik weet niet of ze echt zou trekken maar ik geef haar geen kans en zet haar metteen een pas of twee vooruit zodat het touw losjes blijft doorhangen en vraag weer een voetje en beloon haar of geef haar hooi op de grond,dan blijft ze meestal wel staan.
ze is ook wat teveel rightbrainded denk ik.
voordat ik haar pak. 
andreaaa schreef:pairadice schreef:
Die koeienhalsters willen wel eens helpen. Ze gaan echt met de beste wil van de wereld niet kapot. Hoe sterk ook. In inderdaad, als blijkt dat hij toch niet loskomt is het snel over.
Jadan weten ze dat het geen zin meer heeft
Steffiee schreef:Als het paard echt bang is zou ik doen wat ze al zeggen met een touw door zo'n ring..
Maar als het gewoon gezeur is zeg ik zweep d'r over!