3-jarige maakt hem baas :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: 3-jarige maakt hem baas :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:33

ineske schreef:

Citaat:
Eerst mocht ik de longeersingel op hem leggen (hij had er wel al 5 minuten mee gespeelt) en opeens begon hij te slaan naar me, uit het niets. Hij heeft me geraakt op mijn bil en het zit echt dubbeldik.
Eerst dacht ik dat hij het niet begreep, maar het is van niet willen.

Dit soort info werkt verwarrend. Kijk, nu lees ik dat het paard pas ná de training slaat, als je hem terug wilt brengen, en dan ben ik het ineens zomaar eens met je reactie. Knipoog

Maar uit bovenstaande maakte ik eerder op dat het slaan tijdens het proberen met de singel gebeurd was.

Heel gaaf dat je met clickertraining begint, je kunt daar echt een hoop mee bereiken. Zelf gebruik ik het vooral voor VD, maar ook om nieuwe oefeningen onder de man te bevestigen.
Leuk!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:43

Sorry dat het misschien wat verwarrend overkwam :s, meestal heb ik weinig tijd om iets te posten, maar wil ik het nog snel doen, met als gevolg dat het verwarrend overkomt...

Sorry, ik zal hiermee rekening proberen te houden... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:36

Inèske schreef:
enneu in plaats van me af te snauwen tot en met, leer me dan eens hoe ik het wel kan of moet doen...

Paarden inrijden, echt ieder soort character aan te kunnen en meteen weten wat je doen moet, leer je niet van het internet. Daar heb je begeleiding voor nodig die naast je staat en je aanwijzingen kan geven hoe je die situatie METEEN en TER PLEKKE op kunt lossen. Je kunt nu eenmaal niet een boek induiken of het paard op het verkeerde moment wegzetten met in je achterhoofd de gedachte "ik ga straks wel op bokt kijken" of "ik ga die-en-die om hulp vragen".

Een echt dominant paard, en ik begrijp uit je verhaal dat deze Tinker nog hengst is, hoort in handen van een ervaren prof, die daar ook zijn beste kluif aan gaat hebben. Over die 2 jarige maak ik met geen zorgen, die is zo jong dat je hem nog kunt overbluffen. Maar een ranghoge hengst of ruin, sterk genoeg (en dan niet alleen lichamelijk maar ook tussen de oren) om het gevecht met je aan te durven gaan, is gewoon LEVENSGEVAARLIJK.

Daarom nogmaals: niet aan beginnen. Geen enkel paard is het waard om voor het leven verminkt te worden of zelfs het leven te laten. Echt geen enkel paard.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:39

Cassidy schreef:
Inèske schreef:
enneu in plaats van me af te snauwen tot en met, leer me dan eens hoe ik het wel kan of moet doen...
Geen enkel paard is het waard om voor het leven verminkt te worden of zelfs het leven te laten. Echt geen enkel paard.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:40

Cassidy schreef:
Inèske schreef:

Geen enkel paard is het waard om voor het leven verminkt te worden of zelfs het leven te laten. Echt geen enkel paard.

en voor de persoon inkwestie is het ook levensgevaarlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:21

elsie1 schreef:
Cassidy schreef:

en voor de persoon inkwestie is het ook levensgevaarlijk.

Dacht je dat ik bang was dat het paard het leven zou laten ? Haha!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:34

ELpatcho schreef:
HELEMAAL MEE EENS! PROBEER JE NOG MEER PROBLEEM PAARDEN OP DE WERELD TE ZETTEN OFSOW? heb jij misschien ook mijn paardje lopen beleren? bedankt dan nog, ben nu bijna 4 jaar verder en het rijden lukt nu eindelijk probleemloos!

Joh die jij eens even normaal en ga je agressie op een ander botvieren!!!!
Dat jij een probleempaard hebt gekocht is jouw probleem maar ga nu niet de TS lopen beschuldigen.
En dat jij 4 jaar nodig hebt om normaal op een paard te kunnen rijden zegt ook wat over jouw kunnen en doen.

Voor de TS: als een paard gericht naar je slaat mag je em best op zn plek zetten,dat doen ze in de groep namelijk ook.
Ik ga niks negatiefs over tinkers zeggen aangezien ik zelfs nog nooit van mn leven op een tinker heb gezeten Haha!
Laat staan dat ik wat over het ras kan melden.
Ik zou persoonlijk het paard niet afzonderen,hij mag best de leider van de groep zijn.
Zolang hij maar niet jouw leider word.
En een paard beleren is nou eenmaal moeilijk.
Ik heb zelf ook een aantal jonge paarden gehad en de een ging me makkelijk af en de ander was een draak.
Ik geloof zeker dat je dit met de beste bedoelingen doet,maar laat anders een keer iemand met je meekijken om te zien of er punten zijn die je kan verbeteren of veranderen en welke dingen je wel goed aanpakt.
Daar leer je alleen maar van Knipoog
Ik wens je verder heel veel succes met je voet,doe maar rustig aan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:00

whaha jaah kom jij hier op mn paard rijden Tong uitsteken je ligt er binnen 3 minuten af Tong uitsteken Tong uitsteken daar durf ik op te wedden.. paard was gewoon zo belabberd beleerd..

een goede start is het halfe werk,, hier is zeker geen goede start! misschien maar goed dat ze met dr been in het gips zit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:08

ik ga met Cassidy mee.............

elpatcho...... ik heb jaahaaren lang niks anders gedaan dan paarden zadelmak maken, en ik heb in die tijd echt wel een paar flinke dreunen uitgedeeld........

Ik heb ook slechts eenmaal in mijn hele "carriere" het advies "slager" gegeven en dat was ook met een tinker.

en iemand zeggen dat het goed is om met haar been in het gips te zitten is helemaal not done

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:15

ELpatcho schreef:
whaha jaah kom jij hier op mn paard rijden Tong uitsteken je ligt er binnen 3 minuten af Tong uitsteken Tong uitsteken daar durf ik op te wedden.. paard was gewoon zo belabberd beleerd..

een goede start is het halfe werk,, hier is zeker geen goede start! misschien maar goed dat ze met dr been in het gips zit

W'veen= waddinxveen?
Je maakt het me erg interessant Knipoog

Maareh,dingen als goed dat ze met der been in het gips zit slaat natuurlijk nergens op.
Jij vat het veel te persoonlijk op allemaal.
Ik denk dat jij eerst even rustig moet worden want je hebt blijkbaar veel te verwerken Clown

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:37

KiWiKo schreef:
ik ga met Cassidy mee.............

elpatcho...... ik heb jaahaaren lang niks anders gedaan dan paarden zadelmak maken, en ik heb in die tijd echt wel een paar flinke dreunen uitgedeeld........

Ik heb ook slechts eenmaal in mijn hele "carriere" het advies "slager" gegeven en dat was ook met een tinker.

en iemand zeggen dat het goed is om met haar been in het gips te zitten is helemaal not done

Dreunen uitdelen is ook niks mis mee, tenzij het terecht is en meteen gedaan word.. Ik heb ook meerdere paarden beleerd dus ik zeg ook niet zomaar wat.. ik vind het vervelend voor dr met dr been.. maar ze zei dat daardoor misschien iemand anders ze gaat beleren en daar word ik gelukkig van!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:48

Meetje22 schreef:
ELpatcho schreef:

W'veen= waddinxveen?
Je maakt het me erg interessant Knipoog

haha je geeft maar een gil.. betaal je dan ook meteen maar weer fyshio en alles wat geloof me ze gaat flippen en dan loopt ze maand stijf als er niks aan gedaan word,
w'veen is alleen geen waddinxveen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:54

Dan denk ik ELpatcho dat je paard ook nu nog niet echt beleerd is als ze een andere ruiter er meteen afgooit! Vind het trouwens toch heel knap dat je met 17 jaar al zo veel verstand hebt van paarden. Ik heb er veel langer over gedaan en leer nog elke dag bij! Maar als je echt zo goed bent, heb ik er ook nog wel een staan voor je! En dan betaal IK wel de kosten van de (huis ) arts! Dat TS verkeerd bezig is ben ik het mee eens, maar een heel klein beetje minder kan wel.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:00

ELpatcho schreef:

Zielig persoon, weeral vakantie zeker Nors opkijken

En wat jouw paard dan zelf betreft; zal ook wel niet goed geleerd zijn dat er niemand anders op kan, wil ook genoeg zeggen.
Jouw paard is ook geen ander paard, dus het valt heus niet te vergelijken, en wat jij nu beweert over TS vind ik ook verre van proper. Iemand met respect behandelen zit er bij jou niet in, bij je paard blijkbaar ook niet!

TS; je bent goed bezig, denk dat iedere paardenmens wel eens een dreun, stamp of beet te pakken heeft gehad, incl ik Vork

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:10

ELpatcho schreef:
haha je geeft maar een gil.. betaal je dan ook meteen maar weer fyshio en alles wat geloof me ze gaat flippen en dan loopt ze maand stijf als er niks aan gedaan word,

Vind ik toch wel jammer dat als je aangeeft het wel aan te durven mensen altijd meteen 1001 smoezen gebruiken waarom het niet zou kunnen Haha!

stel je voor dat een ander er wel op kan blijven zitten dan sta je mooi voor
paal met je 'wilde' paard Knipoog

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:15

Beetje knap van iedereen dat ze kunnen zeggen of iemand goed bezig is of juist echt totaal niet.. Niemand van ons is erbij geweest en kent haar lichaamstaal noch die van het paard niet.

Ik zou zeggen; als je pootje weer uit het gips is (hopelijk voor je snel!) Dat je sowieso een zweep erbij houd, niet om te slaan maar om jouw persoonlijke ruimte aan te kunnen geven. Hij moet respect voor jouw hebben en sommigen hebben daar een dreigende zweep bij nodig als ze het tegen je op willen nemen. Als hij dan ook iets doet kun je hem meteen flink op zn flikker geven en niet dat hij eerst wint en pas de 2e keer op zn donder krijgt. Misschien zou je ook iemand erbij kunnen vragen die een keer mee kijkt met een trainingssessie, die je precies kan vertellen wat voor signalen jij aan je paard geeft en je paard aan jou. Je kunt er gigantisch veel van weten maar toch kan je eigen inbreng op het paard met jouw lichaam net iets anders zijn dan jij zelf denkt. Misschien zou je ook eens een join-up kunnen uitvoeren? (Dit wél weer met zweep voor het geval die 600 kilo te opdringerig wordt!!)

Misschien dat je iets aan mijn tips hebt want ik ben natuurlijk ook niet perfect Tong uitsteken

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:21

Mijne is ook wat dominant maar toch doet hij ook heel graag dingen goed. Als hij 'vreemd' reageert dan is er altijd iets aan de hand. Dan heb IK de sperriem niet goed dicht gedaan. Of dat zit er een bandage toch niet helemaal goed. Kliert de singelstoot (western) tegen zijn benen. Ligt het zadel niet goed etc. Of hij heeft graag respect voor zijn mindere humeur die dag.
Wanneer je de mijne onterecht straft (in zijn ogen vooral) dan krijg je hem later terug. Eigenlijk geef ik hem geen ongelijk daar in. Rammen daar schiet je al helemaal niks mee op. Hij doet heel graag dingen maar sommige kwartjes vallen later dan bij misschien een warmbloed paardje. Ook de mijne is de leider in de kudde en die heeft een dus nog een andere taak naast het luisteren naar de plaatsvervangende baas.
Neem de tijd en geef het dier een kans, je krijgt er veel voor terug! Laat die *valse* krachtmetingen achterwege (zweepslagen) en ga meer bij jezelf ten rade.
Wil je het die tijd niet gunnen ga dan niet met een koudbloed aan de gang.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:05

Meetje22 schreef:
ELpatcho schreef:

Vind ik toch wel jammer dat als je aangeeft het wel aan te durven mensen altijd meteen 1001 smoezen gebruiken waarom het niet zou kunnen Haha!

stel je voor dat een ander er wel op kan blijven zitten dan sta je mooi voor
paal met je 'wilde' paard Knipoog

nou genoeg mensen hebben het gedaan, genoeg mensen die ook echt kunnen rijden.. zodra er een nieuwe ruiter op zit komt ze omhoog en klapt ze achterover,, believe me been there done that.. tot nu toe is de eerste die wel bleef zitten gert van den hof geweest, en daar staat hij ook om bekent.. Ik zou juist blij zijn als er nog een is die er op blijft zitten!! ze moet er toch een keer door heen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:28

Cheveyo en Urielle slaan wat mij betreft de spijker op z'n kop.
Gun het de tijd, en ga bij jezelf te rade wáárom het paard sloeg. Schrok hij ergens van, of reageerde hij zich echt op je af? In het geval van het laatste, waarom dan?
Als een paard doelbewust vuil schopt (zónder oorzaak!!!), ben ik de laatste om te zeggen dat je hem geen rotschop terug mag geven.

Het paard afzonderen vind ik echter niet kunnen. Het dier loopt het ene moment rustig in de kudde, dan kom jij eraan, gaat in zijn ogen rare dingen met hem doen en dan moet hij ook nog apart staan. Nee, daar ben ik het echt niet mee eens. Laat hem lekker in de kudde staan, zo krijg je er geen leuker paard op.

Over die tweejarige zadelmak maken.. Is dat inclusief rijden? Zo ja, waarom in vredesnaam? Tinkers zijn paarden die laatrijp zijn, en dan wil je op een twee jarige gaan rijden? Scheve mond Ook al gaat hij hierna weer het land op, wacht alsjeblieft nog één, of liever twee jaar.

Daarnaast heb ik iets gelezen over dat je Tinkers maar hard moet aanpakken, want het zijn Tinkers? Scheve mond
Alsof het ongevoelige lompe beesten zijn die geen hersenen hebben. Kom op zeg! Een Tinker heeft net zoveel gevoel in z'n donder als ieder ander paard. Het enige verschil is dat ze misschien minder snel onder de indruk zijn. Maar dat is géén vrijbrief tot maar lomp gedrag tegenover het dier. Daar krijg je juist lompe paarden van. Jammer dat mensen zo over Tinkers denken, verdienen ze namelijk absoluut niet.

Elpatcho; ik wil je verzoeken om de toon van je berichten wat aan te passen. Het leuk vinden dat iemand met z'n voet in het gips zit, is natuurlijk van de zotte.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:44

Sla je de Shires van de Dandelion farm ook als je die gaat inrijden, Ineske? Nee toch?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:16

pff ik zit hier wel met mijn oortjes te klapperen zeg

links en recht de beschuldigingen vliegen in de ronte o m g
ongelovelijk

toch heb ik eerts een paar dingetjes te benadrukken die al gezegd zijn

via het internet leer je geen praktijk !!!
daar moet je iemand voor hebben die naast je staat die je hulpen geeft op de momenten dat het nodig is
conclusie zoek hulp van iemand die ervaring heeft met beleren met voor keur iemand die geduldig is
een tinker zal niet alles direct snappen maar zodra die het door heeft wat je van hem haar vraagt zal ie het met plezier doen en daar is geduld voor nodig (en absoluut geen harde hand maar een rechvaardige hand)

ook ik zie je nog niet echt in staat een paard te beleren
het lijkt mischien leuk werk en mooi om te doen
(een groen dier die zoveel van je te leren heeft) maar dat is het in werkelijkheid niet
je doet het zo snel fout
niet ieder dier is het zelfde dus ze reageren ook lang niet allemaal hetzelfde dus fouten zijn snel genoeg gemaakt.
en zoals veel mensen weten een fout zit er sneller in dat dat die er uit is, en dat is gewoon zonde van het dier

uit de kudde halen ???
waarom ??? wil je het dier van je afhankelijk maken
daar schiet je niets mee op om 2 redenen (ik begreep dat het een hengst is ??? ) A het word een crim om een hengst weer terug in zijn kudde te krijgen
B het dier zal zich in eerste instantie helemaal gaan opvokken waardoor er ongelukken gaan gebeuren
jij wilt dit en het dier wil alleen maar terug en laten zien dat ie er staat en heeft verder nergens een boodschap aan

verder heb ik zelf ook nog wat toe te voeggen

je zegt zelf het dier loopt over je heen heeft geen opvoedding gehad
mischien een idee om hem dat eerst eens te leren ???
bv : netjes schuin achter je aan de hand lopen, stoppen wanneer jij dat doet, achter uit aan de hand lopen (dit vind ik persoonlijk erg belangrijk omdat het dier dan leerd dat jij beslist wat hij moet doen en waar hij moet staan) zonder druk, netjes stil staan, voetjes geven ed en jij moet het dier overal zonder problemen kunnen aanraken
pas als je dit voor elkaar hebt dan pas kun je verder gaan omdat je dan pas sneller zijn aandacht op jou gevestigd hebt zodat jij makkelijker dingen bij hem voorelkaar krijgt

beleren moet je op je dooie gemakkie doen en er de tijd voor nemen en al helemaal bij koud bloedden
als je alles rustig en kalm doet krijg je een dood simpel paard
bv : je wil hem aan de longeer singel laten wennen je laat hem eerst zijn rondjes aan de longe lopen zodra je daar bij denkt hij luisterd stop je
laat het dier je een paar rondjes volgen en leg hem alleen de singel om (je loopt er geen stap mee) reageet ie goed doe je de singel losjes vast en beloon je het dier zodra hij (blijft staan) stil staat dan gaat het weer af op de grond en breng je het dier weer terug
de volgende keer zal hij minder heisa maken om iets wat ie op zijn rug krijgt

verder ben ik ook ven mening dat je een paard beleren niet in je eentje moet doen
het grondwerk zoals ik in de eerste alinea van mijn eigen toevoeging heb geschreven (de dingen aan de hand) kan wel maar hou iemand in iedergeval in de buurt voor het geval er wel wat mis gaat.
verder altijd iemand er bij die je help spullen aan reiken, het dier vast houden (bij voorkeur gaat de ander alles doen qua opzadelen ed omdat hij op jou is gefocust als je het goed doet) etc etc

ook ga ik ook even hier mijn gal spugen
tinkers zijn geen gevoel loze lompe bokken !!!!!!!
ze zijn mischien wat traag van begrip maar wel de dieren die zodra ze iets snappen het ook gewillig doen
ze verschillen niet zo veel van andere dieren
ook hebben wel hun lichaam tegen, ze zijn gefokt om voor de zigeuner kar te lopen recht toe recht aan dus de kleine wendingen ed vinden ze moeilijk en hebben daar hulp bij nodig om dat te leren (dat zit er niet zo natuurlijk in gebakken zoals bij een warmbloedje)
een voorbeeltje van mijn eigen tink ik ben nu 2 maand met hem bezig en ben bezig hem zijwaards te leren lopen.
op het moment dat ik de hulpen geef gaat hij zoekken wat ik van hem vraag, je ziet letterlijk dat ie zijn been optild en op verschillende plaatsen wil neer zetten wachtende tot ik zeg dat het goed is.
het zelfde met het spinnen hij zoekt steeds wat ik van hem vraag en hij doet het gewoon.
ik heb dat een paard nog nooit zien doen maar een tinker wel dat getuigd mij dat een tinker het graag voor je wil maar daar gewoon hulp bij nodig heeft om het te snappen.

dus de eerste beste die tinkers als lomp of gevoeloos oid wil bestempelen nodig ik van harte uit om mijn lompe gevoel loze gevaarlijke hengst te bezoekken

Cheveyo, Berdien en Urielle same here

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:47

rommulus schreef:
ook ga ik ook even hier mijn gal spugen
tinkers zijn geen gevoel loze lompe bokken !!!!!!!
ze zijn mischien wat traag van begrip maar wel de dieren die zodra ze iets snappen het ook gewillig doen
ze verschillen niet zo veel van andere dieren
ook hebben wel hun lichaam tegen, ze zijn gefokt om voor de zigeuner kar te lopen recht toe recht aan dus de kleine wendingen ed vinden ze moeilijk en hebben daar hulp bij nodig om dat te leren (dat zit er niet zo natuurlijk in gebakken zoals bij een warmbloedje)
een voorbeeltje van mijn eigen tink ik ben nu 2 maand met hem bezig en ben bezig hem zijwaards te leren lopen.
op het moment dat ik de hulpen geef gaat hij zoekken wat ik van hem vraag, je ziet letterlijk dat ie zijn been optild en op verschillende plaatsen wil neer zetten wachtende tot ik zeg dat het goed is.
het zelfde met het spinnen hij zoekt steeds wat ik van hem vraag en hij doet het gewoon.
ik heb dat een paard nog nooit zien doen maar een tinker wel dat getuigd mij dat een tinker het graag voor je wil maar daar gewoon hulp bij nodig heeft om het te snappen.

dus de eerste beste die tinkers als lomp of gevoeloos oid wil bestempelen nodig ik van harte uit om mijn lompe gevoel loze gevaarlijke hengst te bezoekken

Cheveyo, Berdien en Urielle same here

ik ben niet helemaal akkoord dat tinkers trager zijn van begrip, ik heb twee tinkers geleerd onder het zadel, de ene was super slim en wist alles goed op te nemen, moeilijke dressuuroefeningen konden onmiddelijk uitgevoerd worden mits training natuurlijk. De ander was jong en was ie nu dom om alles meteen toe te laten voor het zadelmak te maken of was ie nu gewoon braaf en een super karakter. Nog nooit had ik zo'n makkelijke paarden om te leren. Ik kan echt geen verkeerd woord over een tinker praten in mijn geval toch niet. Er zijn in elke ras wel paarden die niet echt de karaktereigenschappen geerfd hebben van hun ouders en dus ettertjes zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:57

@ elsie1 ik heb ook menig dier beleerd en idd nog nooit zo iets mee gemaakt als mijn tink die gaat zoekken naar wat ik van hem vraag
ik geef ook aan dat ze mischien wat trager van begrip zijn maar dat zordra ze iets snappen het ook klaar is

ik denk dat het wat ernstiger overkomt dan mijn intensie was

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 12:46

Ten eerste:
Ik heb nooit gezegt dat Tinkers lomp zijn, dit kan je dan van de shire, boulonnais, Ardenner, ... ook zeggen en diegene die ermee rijden weten wel dat dit niet waar is!!!
Inderdaad, ze willen echt veel voor je doen, en het ook juist doen (mijn ervaring met de shires)
Maar Darco (tinker die sloeg) heeft geen aandacht voor me en dat ga ik nu proberen te realiseren door clickertraining (ik krijg zaterdag mijn eerste les Cool )

Ten tweede:
Ik sla de shires niet, het is niet nodig... Als is Diva (binnenkort mijn shire) moet straffen, wat praktisch niet nodig is, dan duw ik er mijn hielen net iets harder is (niet schoppen he, enkel wat meer druk geven dan anders) en ze begrijpt de boodschap perfect...

Ten derde:
Rommulus, hetgeen je zei van netjes schuin achter je aan de hand lopen, stoppen wanneer jij dat doet, achter uit de hand lopen, ... Dat heb ik gedaan, zoals ik eerder al verteld heb, heb ik me met hem al bezig gehouden met grondwerk. Ik heb hem het commando 'halt' en 'stap' al geleerd. Ook voetjes geven ed beheerst hij.

Het beleren doe ik ook op mijn dooie gemakje, zoals jij het beschrijft is voor hem nogwat te snel... Hij begrijpt dat nog niet... Die dag had ik de singel nog niet dichtgedaan, enkel eropgelegt, erafgehaald, weggelegt en toen ik terugkwam sloeg hij...

En ten vierde:
Ik ben de eigenares niet van de paarden, zelf vind ik de ideale leeftijd 4 jaar om zadelmak te maken, al zeker bij koudbloeden... Maar de eigenares doet aan hoevetoerisme en als er kindjes komen zitten ze liever eens op een kleine tinker dan op die grote warmbloed. Dit gaf ze mij als uitleg...
Nuja dit paard (die tweejarige) wordt niet doorgereden, enkel dat hij een zadel kan dragen en eens een persoon op zijn rug. Enkel voor de foto...
Darco wordt wel verder doorgereden...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:49

Niet op alle slakken zout leggen, elk ras heeft zijn uitblinkers.
Maar van sommigen krijg ik echt een rotsmaak in de mond...
Geef het dier de tijd heb respect voor zijn doen en laten. Respect kun je ook zaaien en dan later oogsten, afdwingen is weer een andere mogelijkheid...
Nogmaals heb je dat geduld niet..dan hoef je bij geen enkel paard aan te komen..
Of je moet slaan lekker vinden, dat kan ook..