Graag ervaringen van mensen!!! (m.b.t. een paard kopen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Graag ervaringen van mensen!!! (m.b.t. een paard kopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:30

Tja een eigen paardje... altijd mijn droom geweest en sinds een jaar uitgekomen.
Niet wetende dat hij getackelt zou worden door een shetlander... en last van zijn heup/rug zou krijgen terwijk hij bijna 5 was.
Dus al 6 maanden ellende en een hoop geld erin gestoken, staat nu in training om hemweer goed te krijgen.
Gelukkig heb ik een vent die het ook goed vind want anders heb je een probleem want financieel is het even aderlaten hoor.
Het hoeft nie te gebeuren maar hou altijd in je achterhoofd dat het kan gebeuren.
Verder vind ik de verantwoording mee vallen. Wel druk om hem iedere dag zelf te doen maar het wordt wel je maatje.
Gelukkig sta ik ook op een grote stal waar iedereen elkaar helpt dus dat scheelt ook.

Succes met je eerste paardje... komt allemaal vast wel goed want je heb er heel goed over nagedacht.

Isabonny

Re: Graag ervaringen van mensen!!! (m.b.t. een paard kopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:30

Ik denk dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Je kunt je er wel druk om maken, maar je zult toch eerst zelf de ervaring op moeten doen. Iedereen reageerd anders op een eigen paard.

Ik had al vanaf mijn 7e een eigen pony. Die stond bij mijn Opa en werd ook door hem verzorgd. Ik hoefde maar te rijden.
Op mijn 16e ging het opeens heel vlug: Opa verhuisde en ik moest mijn Ijslander ergens anders stallen. Vanaf toen ben ik in het diepe gegooid en heb alles zelf moeten doen en regelen. In eerste instantie op een manege op basis van half-pension (ƒ 125,00 per maand voor stal, wei en hooi/stro). Brokken kocht ik zelf.

Later ben ik verhuisd naar een weiland met stal tesamen met iemand anders. Dit koste toen ƒ 50,00 per maand. Hooi/stro/brokken moest ik zelf bijkopen.

Nu heb ik mijn paarden aan huis staan, maar daar moet je voldoende plaats voor hebben. Ik had al een schuur, maar de paardeboxen hebben we tweedehands (als nieuw) gekocht voor ca. ƒ 1.000,00 per stuk. Dan nog een goede omheining; ik kon me er redelijk goedkoop van af maken omdat de buurman al een omheining had staan voor zijn schapen. Ik mocht er schrikdraad aan bevestigen, dus al met al heeft me dat niet zo veel gekost. Het schrikdraadaparaat kostte iets van € 300,00 geloof ik.
Het kost me ca. € 50,00 per maand aan hooi/stro/brokken. De hoefsmid komt 4 keer per jaar om de paarden te beslaan. Dit kost € 55,00 per paard per keer (en dan is dit nog een goedkope smid). Alleen kappen kost € 18,00.
Wormkuren heb je in verschillende soorten. Ik wissel af; de ene keer een goedkope van € 7 of € 8 en dan weer de duurste van € 23,00. Dit doe ik ca. 3 keer per jaar. Ik moet hier wel bij opmerken dat ik altijd de mest uit de weitjes schep om overlast voor de buren te beperken. Hierdoor en door het feit dat er geen vreemde paarden grazen, wordt de kans op wormen wel beperkt.
1 keer per jaar worden de paarden geent tegen influenza. Dit kost ca. € 25,00 per paard excl. voorrijkosten.

Als je zelf een weitje huurt of het paard aan huis hebt staan, dan moet je er ook aan denken dat de wei moet worden bijgehouden: paarden eten niet alles en sommig onkruid (brandnetels) zul je echt weg moeten spuiten of eruitscheppen. Wij hebben een weidebloter gekocht (nieuwprijs € 1500) om de poepplaatsen te maaien. Waar een paard poept, daar eet hij niet meer. En aangezien ze alles een beetje bijeen leggen, zijn er grote plakaten in de wei waar het gras kniehoog staat, maar waar niet van gegeten wordt. Een tractor hadden we al, maar als je dat allemaal moet aanschaffen dan ben je de nodige duiten kwijt. Je kunt natuurlijk ook een boer vragen of hij het tegen betaling voor je kan doen.
Dan moet je er ook nog aan denken dat je de mest ergens kwijt moet. Voorheen bracht ik het altijd naar een manege. Dit kostte € 125,00 per jaar. Nu kan ik het gelukkig gratis bij een boer kwijt die me ook het hooi en stro levert.

Ik ben helemaal niet zo lang er mee bezig per dag als je zou denken voor iemand die zijn dieren zelf aan huis heeft staan. "s Morgens geef ik ze op 5 minuten tijd te eten of gooi ze op de wei. 's Avonds mest ik in 15 minuten de stal uit, voer ze of haal ze van wei. En voor de rest ben ik net zo vele tijd er aan kwijt als iemand die zijn paard in pension heeft staan en die er alleen heen gaat om te rijden. Dus per saldo ben ik door de week ca. 20 minuten meer tijd kwijt dan iemand die zijn paard op pension heeft staan. De meesten zijn deze tijd al kwijt aan op en neer reizen. Alleen in het weekend doe ik extra werk, zoals de wei uitmesten, draad repareren als ze er weer eens met een halster in zijn blijven haken, hooi/stro halen.

Nadeel van aan huis staan is, dat je voor verzorging moet zorgen als je op vakantie gaat of een weekendje weg. Als je echter met iemand samen zou kunnen doen, dan is dat ook weer opgelost. Ik heb het paard van mijn schoonzus hier aan huis staan. Als ik op vakantie ben, dan zorgt zij er automatisch voor.

Tja, en als het dier ziek wordt, dan word je opeens met de neus op de feiten gedrukt dat zoiets ook kan voorkomen. Mijn Isabel heeft al 2 keer koliek gehad. De 1e keer was ik helemaal in paniek en was zo bang dat ze dood zou gaan...verschrikkelijk was dat. Dat was dus veroorzaakt door verkeerd weidebeleid; ik had haar te lang op het gras gezet in het voorjaar. Ze had te veel vers gras gevreten. Maar ja, daar leer je wel van.

Tja, en dan heb je natuurlijk nog de aanschafkosten van het paard, zadel, hoofdstel, dekjes, dekens, etc etc. Ook dat kun je zo duur maken als je wilt. Gelukkig is op het internet ook een hoop goedkoop te vinden, ook merkspullen als je daar op kickt.

En ....dan mag ik niet vergeten...heel belangrijk...zonder mijn man ging dit allemaal toch niet zo gemakkelijk. Het is dat hij er ook in beginsel heel veel tijd in heeft gestoken, anders had ik nu waarschijnlijk geen stal gehad om het paard in te stallen, moest ik de mest zelf wegrijden naar de boer, zelf de wei bloten, zelf alle reparaties uitvoeren, ook als die me eigenlijk boven mijn macht gaan. Het is dus dat mijn man er achter staat en het ook leuk vind om een beetje boer te spelen, anders ging het er waarschijnlijk veel knulliger aan toe.