Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

sas_dancer schreef:ja maar alsnog op de site staat dat het in de wending moet en sommige jury zeggen erin en andere weer erna
Ing schreef:op de KNHS dressuurproeven-DVD wordt als commentaar bij deze oefening gegeven: "mag iets voor, tijdens of iets erna uitgevoerd worden".
de dvd is uberhaupt handig voor dit soort onduidelijkheden..
)
sas_dancer schreef:Citaat:Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?
Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar b.v. stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.
Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.
Laura24 schreef:En dan vraag ik me weer af wat er makkelijker is aan het rijden van een overgang IN een wending... In mijn beleving is dat namelijk niet makkelijker dan op een rechte lijn...
Laura24 schreef:En dan vraag ik me weer af wat er makkelijker is aan het rijden van een overgang IN een wending... In mijn beleving is dat namelijk niet makkelijker dan op een rechte lijn...
Novice schreef:Laura24 schreef:En dan vraag ik me weer af wat er makkelijker is aan het rijden van een overgang IN een wending... In mijn beleving is dat namelijk niet makkelijker dan op een rechte lijn...
Omdat op het moment dat de wending gereden word er maar op 1 kant van het lijf ( voornamelijk in de rugspieren) spanning komt te staan tijdens het ondertreden van het achterbeen.
Als het paard dus over de rug loopt en op het achterbeen terug komt is het dus makkelijker voor een paard om die overgang te maken omdat niet alle spieren in de rug hoeven aan te spannen. Daardoor voorkom je dus dat het paard in die overgang tegen de hand komt.