Singeldruk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Singeldruk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:04

Ik ga met merrieveulen mee. Een singel heeft inzoverre een functie dat het het zadel op zijn plek houdt bij hele extreme situaties. Maar in principe moet je zonder singel op een zadel kunnen rijden zonder dat hij schuift of glijdt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:26

precies cassidy. bij normaal gebruik (je hebt in de cross bijv. niet voor niets vaak een extra singel) moet een singel gewoon 'losjes' zitten. het algemeen geaccepteerde begrip 'aansingelen' wordt meestal gewoon te letterlijk genomen.

overigens een erg kinderachtige reactie van je, marielle. moest het toch even zeggen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:54

merrieveulen schreef:
precies cassidy. bij normaal gebruik (je hebt in de cross bijv. niet voor niets vaak een extra singel) moet een singel gewoon 'losjes' zitten. het algemeen geaccepteerde begrip 'aansingelen' wordt meestal gewoon te letterlijk genomen.

overigens een erg kinderachtige reactie van je, marielle. moest het toch even zeggen.

in iedergeval kan een paard zulk gedrag ook aanleren.
het kan dus best zijn dat ze in het begin spierpijn heeft gehad doordat het nog allemaal nieuw voor haar is en ze nog helemaal geen bespiering had.
Maar dat wil niet zeggen dat je zadel meteen niet past.
Er is een goede zadelmaker bij geweest en ik weet ook goed dat een zadel vooral bij een jonge pony regelmatig moet worden na gekeken of het nog allemaal goed past minstens om de 2 jaar.
Nou dat wordt allemaal netjes gedaan en we zijn er gewoon zeker van dat het niet aan het zadel ligt.
Ik heb uitgelegt gekregen dat je zadel inderdaad moet kunnen blijven liggen zonder singel in prinsipen.
Maar als het goed is kun je je paard niet zo strak aan singelen dat het geen lucht meer krijgt.
Dus singel je niet snel te strak.
als ik op mijn paard zit en ik singel der aan heeft ze er nog nooit iets om gegeven.
Alleen met singelen als ik haar nog vast had staan hapte ze eerst.
Maar omdat ik dat ben gaan negeren is het voor haar geen uitdaging meer en nu is ze er ook mee gestopt.
verder wil ik ook nog eventjes zeggen dat je paard best gevoelig kan zijn hiervoor.

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:12

Gewoon negeren

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:13

En als je in de bak bent ff aansingelen

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:13

En bij hetzelfde gedrag gewoon weer negeren

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:14

miep23 schreef:

heb die van mij ook last van die bijt vooral

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:15

justme11 schreef:
miep23 schreef:

heb die van mij ook last van die bijt vooral
leuk

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:16

Gaat de lol er vanzelf af. Die van mij deed precies hetzelfde. Heb ik hem een tijdje niet gereden, probeert ie het weer.

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:17

Bij bijten tik verkopen, niet tollereren!

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:18

Mijn hoefsmid bijt bij ongewenst gedrag in het oor van het paard, schijnt ookte helpen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 01:04

miep23 schreef:
Bij bijten tik verkopen, niet tollereren!

en als het paard met die beet nou wil zeggen: 'stop, je doet me pijn!'. paarden hebben zo hun manier om dingen duidelijk te maken, en als je in zo'n geval je paard straft tot hij ophoudt, heb je kans dat je hem op die manier aan het dwingen bent om met pijn te lopen. ik heb zelf zo'n dier mogen meemaken, afschuwelijk.

luister altijd naar de signalen van je paard, en ga niet zomaar afstraffen als je niet zeker bent van de oorzaak.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 08:10

Ondertussen zijn er alweer een paar maanden voorbij en het gaat nu heel goed. Ik rij niet echt meer op haar, maar als ik op haar rijd dan heeft ze geen last meer van. Aan het begin toen begon met haar te rijden, deed ze haar oren naar achteren en ging ze met haar achterbeen stampen en haar staart swiepen enzo. Als ik nu op haar rij, doet ze dat helemaal niet meer. Go jij! Go jij!