2 paarden in 1,5 paards trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

grobo

Re: 2 paarden in 1,5 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:45

Melissa24 schreef:
???? is dat zooo????
Ik betwijfel het....... Nagelbijten / Gniffelen

@Melissa24: Voor de duidelijkheid: Over wat heb jij je twijfels?

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:39

grobo schreef:
Melissa24 schreef:
???? is dat zooo????
Ik betwijfel het....... Nagelbijten / Gniffelen

@Melissa24: Voor de duidelijkheid: Over wat heb jij je twijfels?

beide argumenten! Ja
Aangezien een goede bekende van mij bij de politie werkt en ik zelf ook in zo'n stiuatie zat.
Natuurlijk bij alles en iedereen nagevraagd (politie,rdw, autorijschool etc).
Het heet niet voor niets 1,5 prds trailer. En het zijn idd vrij zware paarden (dat gaat echt niet lukken)
En zonder tussenschot bij onbeslagen paarden??? Voor alle veiligheid zou ik die zeker laten zitten ookal zijn beide paarden onbeslagen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Melissa24 op 25-06-07 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:42

Dat zou ik dus nooit of te nimmer doen! Wat als 1 van de paarden ineens erg onrustig wordt en begint te meppen of in paniek raakt. Dan heeft de ander geen schijn van kans en geen enkele bescherming! eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dit mag.
Heb je al gekeken of de trailer wel zoveel laadvermogen aan kilo's heeft? Zo licht zijn die 2 paarden niet! Zeker een Fjord en een Tinker niet!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:02

Ik zou als ik jou was een 2 paards trailer huren!
2 van die flinke paarden in een 1,5 paards trailer kan nooit goed gaan.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:08

Gewoon even die 2 paards trailer gaan huren, dan loop je geen enkel risico en kun je ook een stuk ontspannender rijden.
Ik snap dat je twijfelt als je het 1 x geprobeerd hebt en het lukt. Denk er wel aan dat ze dadelijk 2,5 uur op de trailer staan en ze zich ook aan elkaar kunnen gaan irriteren. Verder is het bv voor de fjord erg vervelend om in de bocht iedere keer geplet te worden tussen de muur een een tinker en andersom geldt hetzelfde voor de tinker. Over het laadvermogen ga je volgens mij wel heen. Ik weet niet wat voor anderhalf paards je hebt maar die mogenover het al gemeen niet zo veel laden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:17

mickydo schreef:
Ik zou als ik jou was een 2 paards trailer huren!
2 van die flinke paarden in een 1,5 paards trailer kan nooit goed gaan.

Toch knap dat jij door een computer heen andermans paarden kunt beoordelen.
Ik heb vaak zat twee IJslanders op een 1,5 paards gehad (1600kg spec Westfalia). Ze stonden samen shocking klem, comfortabel stil te staan. Het enige nadeel was dat ze op de flank wat nat werden door lokaal gebrek aan ventilatie Haha!
Voor de overige twijfelaars: al deze zaken kun je alleen correct navragen bij wat vroeger de RVV heette. Zij en zij alleen zijn verantwoordelijk voor de goedkeuring van veewagens EN de bijbehorende wetgeving. Politie, RDW (rijscholen hebben van deze materie totaal geen kaas gegeten) gaan af op de regelgeving van de RVV. Je vraagt de politie toch ook niet naar specifieke eisen van de APK; daar snappen die lui ook niks van. geldig papiertje is goed, geen papiertje is dikke boete. Datzelfde geldt voor veevervoer.........

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:00

stond wel bij een fjord en tinker Knipoog denk dat ze het daar vandaan haalde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:25

AaronYve schreef:
stond wel bij een fjord en tinker Knipoog denk dat ze het daar vandaan haalde.

Dit weekend nog een Tinker in handen gehad die met moeite de 400kg gehaald zal hebben en nee, dat dier was gezond en wel. Gewoon een kleine, slank gebouwde. Fjorden ken ik ook die de helft wegen van de Fjorden die de meeste mensen voor ogen hebben........

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:28

Knap dat jij vanachter de computer weet dat die tinker misschien dun is en dat fjordje ook.....
Waarom heet zo'n trailer een 1,5-paardstrailer? En waarom zitten er schotten in 2-paards-trailers? Rara.
Voor een klein stukje en het zou niet anders kunnen denk ik nog: oke. Maar je gaat op die manier toch niet gedurende 2,5 uur die paarden vervoeren? En omdat het nou bij jou goedgaat hoeft het in dit geval niet goed te gaan.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:32

Onze 2 vrij grote ijslanders gaan altijd samen in een 1,5-paards trailer, geen probleem Ja

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:35

wij hebben vroeger[ dan praat ik over 1978] ooit eens een new-forest en connemara pony samen op een 1,5 paards Westfalia gezet
helaas ging dat niet,het ene dier had ruimte nodig in de bocht en ging wijdbeens staan waardoor de andere omviel
veel krassen op de wand van de trailer en gestressde pony`s.

wij waren toen onwetend,en vroeger gebeurde deze dingen vaker omdat er weinig tot geen controle op was.
ik raad het je af Ja

maar goed jij bent en blijft zelf verantwoordelijk voor het welzijn van jouw beesten Knipoog

en of het wettelijk toegestaan is weet ik niet,dat zou je ergens na kunnen vragen.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:37

Dat het bij een aantal mensen goed gaat, wil natuurlijk niet zeggen dat dit 'in het algemeen' te verantwoorden is! (ok, andersom ook niet, maar ik zou toch liever het zekere voor het onzekere nemen)
Ik heb zelf een erg nare ervaring met 2 D pony's op een 1,5 paards trailer. Deze kenden elkaar goed, maar er gleed er een uit in de bocht, de ander in paniek en zie ze er dan nog maar eens rustig en heel uit te krijgen zonder tussenschot en afzonderlijke achterstangen......
Dus afgezien van of het wel of niet wettelijk is toegestaan, is het denk ik vooral een afweging of je het risico (dat er zeker is als je ze 2,5 uur wilt vervoeren) wilt lopen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:41

Tiessie schreef:
Knap dat jij vanachter de computer weet dat die tinker misschien dun is en dat fjordje ook.....
Waarom heet zo'n trailer een 1,5-paardstrailer? En waarom zitten er schotten in 2-paards-trailers? Rara.
Voor een klein stukje en het zou niet anders kunnen denk ik nog: oke. Maar je gaat op die manier toch niet gedurende 2,5 uur die paarden vervoeren? En omdat het nou bij jou goedgaat hoeft het in dit geval niet goed te gaan.

Lieve schat, de welzijnswet voor dieren voorziet in dit probleem. Wat iedereen hier denkt en vindt, is volstrekt irrelevant, het gaat erom wat de wet je toestaat.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:55

Tuurlijk de wet zorgt er wel voor dat er niks gebeurd Dromen ! De wet voorziet wel in meer dingen maar kan niet voorkomen dat mensen onnodige risico's nemen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:03

Gewoon niet doen!!!!

Heb wel 1 vraag. wat hebben in vredesnaam ijzers met een tussenschot te maken? Die link kan ik echt niet leggen!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:10

Tiessie schreef:
Tuurlijk de wet zorgt er wel voor dat er niks gebeurd Dromen ! De wet voorziet wel in meer dingen maar kan niet voorkomen dat mensen onnodige risico's nemen.

Als de wet toestaat dit te doen, de trailer niet wordt overbeladen, de chauffeur over het juiste rijbewijs beschikt en een goed trekkend voertuig beschikbaar is, wat is dan nog je probleem??

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:11

Waarom nou zo moeilijk doen ! kun je ze niet veel beter stapelen ?(grapje)
ik zou het ten eerste niet doen voor de veilgheidvan mijn paarden en ten tweede er is niet voor niks een wet die dit verbied .
het gewicht van 2 paarden kan wel oplopen tot 1000 kg !
als dat gaat slingeren......op een as dat te smal is voor dit gewicht
de rest kun je zelf wel verzinnen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:12

Nou zeg Boos!

Ik zou zeker geqoon een 2 paard trailer huren, een 1.5 is ook niet gemaakt om een Tinker én een Fjord te vervoeren.
En gezien de reistijd etc zou ik toch graag de paarden meer comfort bieden. Gewoon een 2 paards huren.

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:15

ik vind die ike maar erg vervelend reageren.
breng het ff wwat aardigger of leuker pof ben je soms een helder ziene ofzo ieder zijn mening dus snauuw niet indereen af ok het is een normale vraag of ze beter een 2 paards trailer kan huren.
en onbeslagen paarden mag wel.
nou echt zo iets doms heb ik nog nooit gehoord.
echt koek en ei zeg maar.
mijn vriend werkt bij de rdw en die lacht je uit ook hij heft nog nooit zo iets raars gehoort

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:15

@ikke, ik snap niet dat je dat nog niet duidelijk wordt! Mijn probleem is wat er mis kan gaan!!!!! En dan komt de wet je niet helpen hoor!!!!!!!

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:17

let niet op typ fouten moet met 1 hand typen szit in het gips:s en het is ikke

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:20

ik vind dit trouwens best een domme topicvraag (sorry,hoor)
je hebt het niet over 2 shetlanders die je even meeneemt in een karretje maar een 1,5 trailer met 2 paarden en dan het argument dat je misschien eerst moet wegen ? wat een onzin
Ik wil toch hopen dat TS hier serieus en goed overweegt wat te doen ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:00

Voor de liefhebbers, leef je uit. Bijgaand een link naar de PDF van de europese richtlijn, waar Nederland zich aan conformeerd, die de voorwaarden stelt voor verantwoord dierentransport. Geef maar aan waar staat dat hetgeen TS van plan is, niet mag.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 010044.pdf

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:06

Maar ikke, de TS wil toch alleen maar raad over wat verstandig is? het zal allemaal best mogen, net zoals 2000 kippen in een vrachtwagen vervoeren ook mag van de EU. Alleen heeft de TS de keuze om anders te handelen binnen de mogelijkheden van de wet, door het huren van een 2- paards trailer. En gezien de ervaringen van een aantal posters hier, zou dat mijns inziens aan te raden zijn.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:09

else80
Afgod yep!