Gewoon niet haar winterhaar kwijtraken..Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Re: Gewoon niet haar winterhaar kwijtraken..Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:47

Russel: is dat hetzelfde als gebroken lijnzaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:08

Ik denk het, ik koop het altijd van zonnatura bij de supermarkt, een eetlepel per dag door het voer et voila. Hij komt nog korter in zijn haar dan zijn zomervacht al is. Lekker luchtig. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:13

Had vorig jaar het zelfde met mijn ruin. Hij was toen rond deze tijd eindelijk zijn haren kwijt, en werd er ook goed ziek van.
Beetje jammer dat hij een week of twee later weer met zijn vacht bezig moest. Heb hem vorig jaar dan ook geschoren en hij is nu voor het eerste een winter niet 'zwak' geweest.

Heb vorig jaar ook lijnzaad gevoerd, en een horzelblok wil ook wel helpen. Alleen als de haren al los zitten.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:00

ik denk dat het dit jaar heel voorkomend is door het weer, mijn jaarling heeft het ook en is onderzocht op alles is kern gezond. hij is ook maar zijn wintervacht in februari beginnen krijgen door het warme weer deze winter. Ik geef kempzaad schijnt beter te zijn dan lijnzaad.

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:15

Wat global warming toch al niet veroorzaakt... Tong uitsteken

Bij mij op de manege lieten ze de paarden altijd scheren. En bij de wat minder erg behaarde paardjes gewoon heel goed blijven roskammen en dat kwam ook goed.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:14

Cayenne schreef:
Inderdaad Lijnzaad proberen. Mijn ruin had hier soms ook last van, en gekookt lijnzaad werkte dan toch het beste Lachen

Ik geef haar al lijnzaad.. en dat helpt dus niet...

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:00

Op het paard waar ik op rijd op de manege, die had dat ook. Ze gaven hem ook lijnzaad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:15

Cil schreef:
Cayenne schreef:
Inderdaad Lijnzaad proberen. Mijn ruin had hier soms ook last van, en gekookt lijnzaad werkte dan toch het beste Lachen

Ik geef haar al lijnzaad.. en dat helpt dus niet...

Welk merk? de echte lijnzaad of de olie? Hoeveel?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:50

russel schreef:
Welk merk? de echte lijnzaad of de olie? Hoeveel?

Lijnzaadolie, heb ook al gewone lijnzaad gegeven maar dat hielp dus ook niet. Geef haar gewoon de aanbovelen hoeveelheid. Merk weet ik even niet uit m'n hoofd.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:56

mijn merrie heeft dit jaar hetzelfde probleem gehad, ze had echt nog van die lange haren die op sommige plekken niet loslieten en op andere poetste ik haar 'kaal'. Ook had ze geen mooie glans meer. Ik heb toen de dierenarts erbij haalt, die heeft medicatie gegeven en nu zit ze weer lekker kort in de haren en blinkt ze als een spiegel. Ik zou dus niet zelf doktoren, het probleem kan namelijk diverse oorzaken hebben, oa wormen....

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:01

Ik zou een bloedonderzoek laten doen. Toen ik mijn pony nog had, had ie ook een wintervacht in juni. DA kon niks vinden maar na aandringen toch een bloedonderzoek gedaan. Hij bleek wormen te hebben ondanks altijd op ontwormen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:02

Ik denk nog aan een paar zaken:
ontwormen?
biotine geven...

Maar ik zou in jouw geval bloed laten prikken door de dierenarts en wormonderzoek laten doen.
Ondanks goed ontwormen kan een paard toch wel eens een worminfectie hebben en dat kan weer invloed hebben op de vacht.
Dit is niet normaal. De gewone vitamineproducten helpen niet als er ergens ernsitg te kort aan is. Bovendien geef je dan niet gericht vitamines.
Kortom...bloedonderzoek en als daar niks uitkomt bijvoeren met biotine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:07

Dan ga ik toch idd denken dat er wat met haar gezondheid niet in orde is.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:48

Ik wil er toch even op wijzen dat dat niet persé hoeft te zijn. Ik heb bij die van mij echt álles uitgeprobeerd, ook bloedonderzoek, extra ontwormd, en dan het héle rijtje afgewerkt (viewtopic.php?f=120&t=787132&hilit= )

Er was niets mis met haar gezondheid, maar haar wintervacht was ondertussen dof en gebleekt geworden. Wij dachten dus ook dat er ergens een tekort aan was. Zodra wij dus opgehouden zijn met wat dan ook te geven, kwam ze een tijdje erna ineens behoorlijk erdoor, en haar zomervacht glansde als vanouds (net als haar wintervacht normaal) als een spiegeltje. Net een sportpaard Clown

Het hóeft dus niet zoiets te zijn, maar je kunt zeker wel proberen een extra, complete worm kuur (één portie nu, de volgende over 1,5/2 weken) te geven. Ik zou je ook wel zeker aanraden even een bloedonderzoek te laten doen bij de da

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:30

Heeft iemand enig idee wat de kosten ong. zijn van een bloedonderzoek?? Haha!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:34

60 euro ofzo??

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 09:12

Nou zal jullie even op de hoogte brengen.. heb vandaag de DA gebeld. En het hele verhaal uitgelegd.
Hij denkt niet dat het iets van wormen zullen zijn aangezien ik regelmatig en optijd ontworm. Hij heeft me aanbevolen Mega Base te gaan geven. Dit zou binnen 3 weken resultaat moeten hebben.
Mocht het na 3 weken nog niet verandert zijn mocht ik hem weer bellen en zouden we dan kijken wat we nog meer kunnen doen. (eventueel bloed- of mestonderzoek)
Dus nu is het even afwachten.. Knipoog

Zijn er mensen die dit ook al eens geprobeerd hebben?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:58

Mijn verzorgpaard is al een oudje en die verliet ook heel moeilijk zijn wintervacht ! Hij staat op school ( dierenzorgrichting) en de dierenarts had iets voor geschreven voor zijn lever dat ook helpt met het verharen.
De leerkrachten hadden me ook de tip gegeven hem te wassen met dreft ! Ok , ik kan wel geloven dat je nu denkt van 'Wat ? Dreft ?!' Ja dreft ! Ik keek ook zo raar toen ze het zeiden tegen mij. Maar het helpt !
Hij is volledig zijn wintervacht kwijt ! Hij had een hele dikke wintervacht en na 2 keer te wassen was die wintervacht volledig foetsie ! Haha!
Gewoon wat dreft in een emmer met lauw water doen, je paard nat spuiten en dan met de spons met dreft rondjes draaien op je paard ! De dreft kan helemaal geen kwaad want het is juist ontvettend waardoor de haren loskomen. Hij verliest wel zijn beschermlaagje maar die heeft hij niet nodig in de zomer. Maar dus niet doen in de winter ofzo ! Ik weet niet hoeveel keer je het bij jou paard zo moeten proberen maar bij mijn oudje was ie na 2 keer wassen zijn wintervacht volledig kwijt !

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:24

Verward Dreft??
Is dat niet slecht voor z'n huid dan? Heb er werkelijk nog nooit van gehoord..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:49

Heb laatst een 'preek' gehoord: info van DA: biotex, maar ook afwasmiddelen, hebben stoffen die vet en eiwitten verwijderen. Het is inderdaad slecht voor de huid en de vacht.

Ik bedoel het niet slecht, maar als de haren alleen door vet aan je paard blijven zitten Niisj, denk ik dat je toch wat harder moet borstelen, of met een paard vriendelijke shampoo moet proberen te wassen.

De haren van een paard die gewoon vast blijven zitten, zitten als het 'goed' is, vast in de huid, en hangen niet met talg aan elkaar.

Verder heeft een paard altijd zijn beschermlaagje nodig, of je zou hem wel heel droog moeten kunnen houden. In nederland vrees ik dat een ritje in de motregen onmogelijk tegen te houden is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:57

Ik heb net voor onze shetlander ook een vitamine spuit gehaalt, die zit op zijn hooft en 2 kleine plekjes op de schoft ook nog volledig in de winter vacht....

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:40

Vitamine spuit hielp bij mijn merrie niet. Ik heb ook nog lijnzaad en dus nu die Mega Base poeder. Dit moet ik 3 weken proberen en dan moet ik er resultaat zijn volgens mijn DA.
Mocht dit niet het geval zijn moet ik weer bellen en gaan we mogelijk bloed- of mestonderzoek doen.

Wat dat over die dreft betrefd... ik zie dat niet zitten, wat al door anderen ook gezegd is.. is niet goed voor de huid van het paard en als de haren vast zitten, zitten ze vast..lijkt me niet slim om dit dan maar te proberen op te lossen met afwasmiddelen..Beter was ik haar dan gewoon met paard vriendelijke shampoo in de hoop dat dit de haren doet loslaten..
Wat anderen doen moeten ze zelf weten, maar mij lijkt het in ieder geval niet verstandig.. Maar goed dat is dan ook mijn mening. Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:37

Je moet zelf natuurlijk kiezen of je het probeert of niet maar het doet nou helemaal niets verkeerd aan de vacht of huid van je paard want ik zit namelijk op een dierenzorg school dus wij gaan echt geen dieren martelen met producten op hun te smeren die schadelijk voor de gezondheid zijn ... Twas alleen maar een tip en bij mijn oud verzorgpaard dat dus op school staat heeft het gewerkt ...Na 2 keer was hij zijn wintervacht kwijt en hij heeft niets van uitslag of anderen problemen ...Wel moet ik erbij zeggen , hij kreeg ook iets voor zijn lever wat ook met het verharen help maar vraag me niet hoe heet ..dat weet ik niet.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:57

Ik zei ook wel waarom met dreft en niet met paardenshampoo ?
Ik zou het zelf ook met paardenshampoo doen maar kd8 dat je dat mss al had geprobeerd ofzo ...

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:55

Maakt niet uit.. Knipoog