B staat voor beginners of voor de beste

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: B staat voor beginners of voor de beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:04

1snowflake2 schreef:
dan is het voor jou zeker vaak sinterklaas

Hoezo?
Ik begrijp uit jouw bericht dat je een jury had die een pony heel diep aan teugel wilde zien lopen en dat hij commentaar gaf waar je het totaal niet mee eens was.
Daarna zeg je dat ze gewoonlijk wel altijd netjes haar punten haalt en prijzen rijdt.
Daaruit begrijp ik dat je nu dus 1 keertje een jury hebt gehad die er anders tegenaan kijkt.
Kan toch? Heeft iedereen wel eens.
Maar waarom dan dit topic?
Ik begrijp het gewoon niet helemaal.

Dit is echt niet aanvallend bedoeld hoor, probeer alleen het probleem te begrijpen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:05

Maar TS wat jureer je zelf???

1snowflake2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:11

Ik jurreer m dressuur en heb m1 dressuur gereden .start nu over twee weken met nieuw paard B dressuur en volgend jaar een jonge merrie ook in het B dressuur

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:15

Klinkt mij als een teleurgestelde moeder..die graag wil horen dat het zo onrechtvaardig is allemaal..
Bloos

Ben het bovenstaande reacties eens..
een jury oordeelt op wat ie op dát moment ziet..niet wat er allemaal qua historie vooraf gegaan is..hoe duur de pony is, hoe moeilijk etc etc.

En tuurlijk behoort een pony die wél netjes aan de teugel loopt en netjes zijn proef loopt, hogere punten te krijgen..die voldoet immers meer aan het skala?

Ik vind ook dat je kinderen moet stimuleren, maar aan de handen boven het hoofd houden hebben ze ook niks. Van fouten kunnen ze leren toch? (commentaar moet dan wel positief geformuleerd zijn bv nette proef, maar volgende keer iets meer de hoeken door..ofzo)
De fase van oh oh schattig is wel een beetje voorbij met 9jr..vind ik dan.

raket

Ik dacht dat je voor IM 2 Z geweest moet zijn???

Maar misschien eens naar een bijscholingIL?
Kun je daar meteen je vragen eens voorleggen en een discussie starten wat er nu prcies gewenst is.

Roxx

Ehhhh, je moet toch minimaal M2+5 dressuur gereden hebben om M-jury te kunnen zijn?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:20

Waarschijnlijk was die regel 17 jaar geleden heel anders.
Er zijn ook genoeg jury`s die nog nooit op een paard hebben gezeten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:21

sjorsie schreef:
Gezellig is het hier voor de TS, ze vraagt niet om belachelijk gemaakt te worden!

Gelukkig gedraagt ts zich wel volwassen Gestoord

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:24

1snowflake2 schreef:
als je goed kan lezen en je hebt enigzins een beetje inlevings vermogen dan heb je ook gelezen dat de pony wel aan de teugel liep maar volgens de jury niet DIEP genoeg ben je zelf ook jury????????????????

zeer volwassen en adequaat gereageert Clown

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:25

Heb het even opgezocht en het is inderdaad tegenwoordig M2+5.
Om IM jury te zijn.
Ik had me dus vergist.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:26

Sammie schreef:
sjorsie schreef:
Gezellig is het hier voor de TS, ze vraagt niet om belachelijk gemaakt te worden!

Gelukkig gedraagt ts zich wel volwassen Gestoord

dit komt heel intelligent over

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:31

Ja Mijn constatering

De ts maakt zichzelf al behoorlijk belachelijk met zulke opmerkingen waarvan ze zelf al zou moeten weten dat een jury daar geen rekening mee moet of kan houden en dan nog rare vragen stellen als hebben jullie geen kinderen? met tienduizend uitroeptekens. Alsof DAT er wat mee te maken heeft zeg!

Ze gedraagt zich eerder als d'r eigen kind waarbij ze zelf erg slecht tegen dr verlies kan.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:47

Ehhhhh, wat is hier aan de hand? Er stond vanochtend een reactie op van TS en die is nu weg. Haar profiel bestaat ook niet meer.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:16

offtopic weliswaar: wellicht heeft het iets te maken met haar onderschrift en wordt haar account "misbruikt".

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:37

Moderatoropmerking:
Zullen we het nu weer leuk houden ipv allerlei speculaties te doen?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:41

B staat gewoon voor beginners, dus aan de teugel rijden is niet nodig.
voor de jury is het wel fijn als het een beetje rond is, maar in principe hoeft het niet.
Ik had een jury in de L1, en die zei dat het ook daar nog niet persé hoefde.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:44

ik denk dat het juist wel nodig is in de B om een paard/pony aan de teugel te hebben lopen.. als je je wp bij elkaar hebt en je wilt over naar de L1 heb je er alleen maar profijt van als je pony/paard aan de teugel loopt.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:46

Dat is wel zo! maar het hoeft niet. het is idd wel goed om het dan al voor elkaar te hebben Ja

maar effe anders:

Ze zegt dat ze zelf jurylid is, dan hoor je dat toch te weten?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:53

Kinderen die bij de pony's voor ieder punt hebben moeten vechten ervaren de overstap naar de paarden als veel gemakkelijker en stoppen minder snel met de paardensport.

Uit eigen ervaring! Zelf kreeg ik nooit punten bij de pony's omdat mijn pony weinig talent had. Ik vond het niet heel erg, mijn ouders zeiden mij gewoon dat het voor de lol was en dat ik als ik meer wilde winnen gewoon harder moest trainen en beter moest worden. Met springen idem dito, werd iedere week uitgebeld. Totdat ik op een dag het zat was en echt aan de slag ben gegaan en toen kwam ik rond. Een betere beloning en stimulatie is er niet.

Bij de paarden viel alles mee en ging alles gemakkelijk (door grotere talent van de paarden en beter les).
De ponyruiters die mij bij de pony's altijd voor waren, heb ik daarna nooit meer gezien, die hebben nog een paard in de B gereden en zijn daarna of gestopt of modderen nog steeds ergens in de marge.

Ik vind dat niet de jury de schuld is, maar de ouders die bij hun kinderen te grote verwachtingen wekken over een wedstrijd terwijl het rij-niveau nog onvoldoende is. Paardrijden is gewoon moeilijk.
Gelukkig zijn voor de kinderen met moeilijke pony's er de bixie wedstrijden om de lol erin te houden.

Maar ga niet de jury erop aankijken dat ze te weinig punten geven. Ik vind op de gemiddelde pony wedstrijd dat er ERG mild gejureerd wordt. Ik zie echt de grofste rijtechnische fouten, die zeer mild beoordeeld worden (ernstig zagen bij pony die veel te kort in de hals loopt enz.enz.).

Wat ik wel jammer vind is dat er voor de kinderen niet zoiets is als een zit-proef ofzo. Waarbij alleen het correcte zitten en sturen wordt beoordeeld, hoe de pony ook loopt. Dan ben je bezig de basis van de kinderen te verbeteren. Correcte hulpen en correct zitten. Dan wint ook het best rijdende kind en niet de pony met de meeste ervaring.

Een B-proef is wat dat betreft gewoon oneerlijk en voor kinderen niet de ideale wedstrijd.

lizza6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:18

jeetje wat is dit nu ?
laten we mekaar een beetje in ons waarde laten. Niet iedereen is perfect of rijdt perfect.
je kunt het toch ook gezellig houden, maar jullie boren die moeder wel de grond in. En daar vraagt ze toch niet om.
en dat ze zelf ook jurreert kan je ook een beetje positief opvatten en niet negatief zoals jullie schrijven. ik denk dat ze haar verhaal even kwijt wilde en evt lotgenoten zocht die een klein beetje met haar kan meedenken. maar integendeel is de meerderheid het niet met haar eens. omdat ze zelf ook jurylid is wordt er op deze manier op afgerekent. iedereen vindt het fijn als hun kind leuk kan rijden en af en toe een prijsje mee naar huis neemt. ik heb zelf een dochter en rijdt ook B dressuur met haar pony. heb ook zoiets meegemaakt ik begrijp die moeder wel.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:33

Tja, ik kan me de reacties tegen de moeder goed voorstellen. Krijg ook een nare bijsmaak van dit soort getinte brieven in de Paard en Sport. Het komt er altijd op neer, dat de jury te weinig punten geeft terwijl er toch zo goed gereden wordt.
Ik vind dat getuigen van een gebrek aan realiteitszin.

Misschien heeft deze jury zich onhandig uitgedrukt, kan, hoort erbij. Maar van één keer gaat niemand dood, ook geen kind. Dus ik vermoed dat ze stelselmatig niet hoog scoort. Tja, dan is het rijtechnisch gewoon onvoldoende.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:44

Ik vond de inhoud en toonzetting van TS's berichten met name zo "bijzonder" omdat zij zegt zelf jurylid te zijn. Volgens mij hadden meer mensen dat er is dat -mede- een reden waarom er soms wat fel gereageerd wordt.

jotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:57

Gelukkig zijn voor de kinderen met moeilijke pony's er de bixie wedstrijden om de lol erin te houden.

de dochter van snowflake wild het echte werk gaan doen en geen kinderachtige bixi proeven blijven rijden kom op zij is 9 jaar ze wild ook graag verder in de sport.ze heeft ervaring genoeg.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:00

Als ze ervaring genoeg heeft, moet ze ook maar leren omgaan met de werkelijke wereld van het wedstrijdrijden.
De jury de schuld geven, daar kom je niet ver mee.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:03

Tsja...je hebt jury's en je hebt jury's. De een beoordeeld eerlijk naar wat hij/zij ziet. De ander kijkt alleen maar naar de schatigheidsfactor, en die tactfouten, kreupele trekjes of volledig tegen de hand zijn letten ze niet op. Heb er zelf ook naast gezeten..Dat ze bij binnenkomst al zien, das een 1e/2e/3e plek Erg knap, kan ik niet zien van te voren. Het is gewoon een jurysport en je hebt er vanallerlei soorten bij; goede,slechte,naive,strenge,corecte en schattigheidsfreaks .

Onterecht commentaar vind ik dan weer wel slecht. Geen commentaar omdat de ruiter jong/schattig is ook. Anky wint ook niet omdat ze zo lief lacht...( om maar een voorbeeld te noemen )