Persoonlijk vind ik het een beetje makkelijk om te oordelen/conclusies te trekken over een verhaal van 1 kant. Ik vind het heel goed dat het paardje op pension staat en het meisje dus aan anderen advies kan vragen. Dat jij wilt helpen, daar is ook niets mis mee maar probeer het idd te doen door veel vragen te stellen zoals door anderen al is voorgesteld.
Natuurlijk is veel weidegang en omgang met soortgenoten heel goed voor een paard, maar je geeft aan dat het paard bang is voor anderen en dat het geen grote pensionstalling is....ze zullen dus ook niet meerdere weides hebben? Misschien wordt het paard eerst even op stal gehouden om rustig te wennen en wordt langzamerhand weidetijd opgebouwd. Je gaf ook aan dat er bij de vorige eigenaar weinig met het paard gedaan werd en het paard een slechte conditie heeft...misschien zijn ze bang voor hoefbevangenheid?...kan ook een reden zijn om tijd op de wei te beperken.
Ook lijkt het mij persoonlijk niet verstandig om een paard zonder conditie "los te gooien" (en op te drijven) tot het het helemaal moe is. Eigenlijk lijkt het mij helemaal niet zo slecht om het langzaam op te bouwen met stap en draf zodat het meisje en het paard op hun eigen tempo met elkaar bezig zijn. Ze heeft misschien niet veel ervaring maar toch moed genoeg om dit zonder zadel te doen en het paard laat dit dus ook toe.
Ook las ik dat ze een zadel gaan laten aanmeten...bravo!..hoeveel mensen gooien niet het eerste beste 2dehands zadel dat ze kunnen vinden op een paardenrug?
Kortom, wil ik alleen aangeven dat er meerdere kanten aan elk verhaal (kunnen) zitten en in dit geval lijkt het me een kwestie van onwetendheid die hopelijk door ervaring snel veel minder zal worden!