hoeven krabben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Re: hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:30

mijn verzorgponytje komt uit een natuurreservaat. en kon helemaal niks. toen kon ze alle 4 de hoefjes geven.

ze ging voor het eerst naar de smid en de volgende dag wou ze haar achtervoetjes niet meer geven. allemaal draaien enz.

ik doen nu een halstertouw rond haar achterbenen en dat lukt het mij wel om uit te krabben

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:46

Het terugtrekken van een voet kan vele oorzaken hebben en er zijn er al een flink aantal genoemd,bij manegepaarden is het altijd wat moeilijker omdat er zoveel verschillende mensen mee bezig zijn...

Soms is even wat vasthouden voldoende,voel je ontspanning dan meteen belonen,til de voet ook niet te hoog op.Vaak is er wel ergens slijtage of spanning aanwezig...dus houd de voet laag.

Al eens geprobeerd om de voet aan de andere kant op te vragen...dus als je links staat de rechtervoet vragen.Dit is vaak een hele nieuwe benadering en meestal geven ze gewoon hun voet.

Ken wel een smid die dit altijd bij een paard deed omdat ze een krampbeen had...
Als ik veel paarden de voeten moet uitkrabben blijf ik ook gewoon aan een kant staan,ze geven ze meestal wel,al staan ze soms even te kijken wat je nou precies bedoeld.

Beloon uitgebreid elke keer als een been klaar is en laat je hand ook naar beneden glijden voordat je "voet"zegt en dan het been optilt.

Rust en geduld kom je vaak een heel eind mee...alle tijd ervoor nemen en alleen maar heel kort boos worden als je 100% zeker weet dat je in de maling wordt genomen.

Succes!!

Groetjes,Tinky

malu_tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:28

Heeft hij/zij sokken?
Of ook wel gezegd van die lange haren bij hun voeten?
Bijvoorbeeld net als bij tinkers..
Want het kan dan ook zijn dat die haren dan in de klit zitten en dat het dan pijn doet als je 'voetje' vraagt..
Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn want hij kan ook geen balans hebben, of ergens anders last van hebben..
Of hij is gewoon vervelend aan het doen, door je bijzoorbeeld een beetje uit te proberen!

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:56

misschien iets gebeurt waardoor ze het eng vind.
vertrouwen proberen t ekrijgen en steeds eventjes optillen en weer neerzetten voordat ze het zelf doe.
want dan kan je belonen want dan heeft ze het goed gedaan.
x

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:37

Damber schreef:
Je geeft aan dat het een manegepaard is, ik ben bang dat jij er dan weinig aan kan doen. Waarschijnlijk rij je 1x per week... en een paard iets afleren als je hier niet consequent in bent.. ben bang dat dat niet gaat lukken..

ja das waar ALS het echt aangeleerd gedrag zou zijn. maar over dat balans probleem heb ik ook veel tips gekregen het werkt wel! het is niet echt makkelijk maar haar hoefjes zijn nu in iedergeval steeds blinkend schoon Lachen dankje wel voor alle tips