En nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouksel

Re: En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 08:30

nou prikkeldraad ben ik geen voorstander van, als je paard er vast in komt te zitteb krijgen ze zulke lelijke wonden

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:21

Onze pony deed het ook. Die Ik had meerdere linten gespannen, maar daar ging ze gewoon doorheen. Ten einde raad hebben wij onderaan een gladde draad gespannen en sindsdien heeft ze het niet meer gedaan. Ik weet dat het gevaarlijk kan zijn, zo'n gladde draad, maar drie keer per dag de pony aan de weg vond ik nog veel gevaarlijker.

Hebben jullie hekkesluiters aan de draden? Want dan zou je het ijzer tegen je paard aan kunnen drukken, zonder dat jij stroom krijgt. Heb ik wel eens gedaan bij onze hengst, die wat al te opdringerig door de opening van het draad wou gaan. Hij heeft er van geleerd, want hij heeft nu er heilig respect voor.

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:27

Prikkeldraad zou ik nu zeker niet doen, dan denkt ze daat ze er nog doorheen kan en loopt ze vol in het prikkeldraad.
Ik zou ook kiezen voor het aan de hand meenemen. KLinkt misschien zielig maar is inderdaad beter dan dat ze onder een auto komt ofzo.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:28

prikkeldraad?
wat een dom advies.
als je je paard wil wegbrengen moet je dat doen.
dat draad wikkeld zich gewoon om de benen en maakt de benen voor altijd kapot. vooral bij een paard dat uitbreekt!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:03

ik ga het idd maar eens de hand uit proberen. Ik zal wel laten weten hoe het gegaan is

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:05

heb je haar al nat in de wei gezet?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:34

breng haar naar de opfok, komt ze met een grote groep leeftijdsgenoten te staan. kleine kans dat ze het dan nog doet. een pensionstal is geen stal voor een jaarling.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:14

ulestro schreef:
kun je ze bv niet onder stroom zetten door bv de koord aan het halster op de draad te gooien

Dan snapt de pony toch heel de link niet... hij raakt de draad niet, maar krijgt toch stroom, dat is niet te linken op de manier dat je het wil bereiken....dat lijkt me zeer zeker niet geschikt. Het probleem is, dat de pony echt de stroom al wel zal hebben gevoeld, zonder dat hij de stroom voelt, kan hij niet uitbreken. Je zou inderdaad je pony zat op de wei kunnen zetten, en dan hopen dat hij tegen de draad aanloopt zodat hij een optater krijgt, maar als de stroom van zichzelf al erg hoog is , moet je natuurlijk ook opletten dattie niet TE hoog wordt. Probeer verder eens te zorgen voor veel afleiding in de wei.... bijvoorbeeld een voetbal, hooi verstopt/verspreid, jolly ball, vanalles waar hij mee bezig blijft. Succes!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:53

Lint voelt een shet al minder, dus een kruising kan dat ook hebben, meerdere dunne lijnen spannen, en de stroomvoorziening doormeten, die moet continu zijn. heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar een 1 jarige hoort in een kudde gelijk jarigen. Voor later ook veel beter qua omgang naar andere paarden, en karaktervorming. Die opvoeding kun jezelf nooit zo goed geven.

Prikkeldraad? Alsjeblieft zeg!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:58

Merilyn schreef:
breng haar naar de opfok, komt ze met een grote groep leeftijdsgenoten te staan. kleine kans dat ze het dan nog doet. een pensionstal is geen stal voor een jaarling.

Ik ben het wel met je eens. Een jaarling staat naar mijn mening het beste tussen een grote groep leeftijdsgenoten. Waarschijnlijk zal ze als in een kudde staat ook niet meer willen uitbreken.

malu_tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:21

Misschien komt het doordat hij niet met leeftijdsgenootjes in de wei staat.
Die hebben daar dan geen zin in om te spelen.
Dan gaat hij maar uit verveling uitbreken om zichzelf te vermaken.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:03

bud schreef:
hoi ik zal er prikel draad om heen doen

dit dus nooit doen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:26

prikkeldraad? wat is dat voor advies? de heining versterken lijkt me een eerste maatregel, inderdaad. meer stroom op de draad om te beginnen, maar er blijven paarden die ook dat geen drol uitmaakt. in dat geval zou je harmonicagaas (fijn stevig gaas wat ze niet kapot krijgen, en waar ze ook niet in blijven hangen, het is fijnmazig) om de wei kunnen zetten, met daarvoor en erboven een stroomdraadje.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:34

bud schreef:
hoi ik zal er prikel draad om heen doen

Nooit maar dan ook nooit prikkeldraad. Stel je paard blijft erin hangen, zie je de gevolgen al voor je?

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:36

Ir111 schreef:
Merilyn schreef:

Ik ben het wel met je eens. Een jaarling staat naar mijn mening het beste tussen een grote groep leeftijdsgenoten. Waarschijnlijk zal ze als in een kudde staat ook niet meer willen uitbreken.

Er hoeft soms niet eens een opfok aan te pas te komen.. 1 leeftijdsgenoot is soms meer dan voldoende. Mijn jaarling staat bij een net 2 jarige nrps merrie, en een merrie van 23..

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:36

ik heb toch besloten de pony te verkopen (niet omdat ze uitbrak hoor) maar in ieder geval bedankt voor alle tips!