Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Judith_ schreef:Stef, dan heb je een probleem ja als het paard schrikt omdat je zelf schrikt. Hoewel herten weer niet in de bebouwde kom voorkomen (hier niet in ieder geval ) en je paard dan rustig kan schrikken zonder een auto ect. te raken. Zou zelf dan ook nooit zonder zadel buiten rijden, weet dat ik er dan zo af glij. En met halsring, zou ver zijn we nog dat we daarmee naar buiten kunnen.
Maar als je je paard volledig onder controle hebt met halsring, en je ook andere weg gebruikers niet tot last bent zie ik er geen problemen in. Zolang je je paard maar onder controle hebt.
) randalinpony schreef:(Oei, wat zet ik nu op bokt. Foei.)
ikke schreef:randalinpony schreef:(Oei, wat zet ik nu op bokt. Foei.)
Dat je een opvoedkundig probleem hebt??
randalinpony schreef:@Pharagirlke: Ik ga danook nooit de weg op met een paard waarvan ik vermoed dat ik de rem niet kan vinden.![]()
en dat is tot nu toe één paard geweest.
Trouwens, mijn welshcob/rijpaardkruising heeft een botte bek en ene hals van beton als hij wil gaan.
Heb nog nooit aan de teugels gerukt buiten. Hem wel een keiharde klap tussen de ogen gegeven, paar keer. Was voor hem afdoende.![]()
Zijn meer van zulke trucs.
(Oei, wat zet ik nu op bokt. Foei.)
Dat pikt ze nl helemaal niet! (en als zij je niet tegen de boom plakte, dan ik wel! Je blijft tussen de oren van een paard uit!) randalinpony schreef:Mee eens Shanna, een paard is een stuk minder sterk als je hem bij zijn neus vasthoud, dan wanneer er iets aan de basis van zijn hals hangt.
Daar hangt niet voor niets het haam/borsttuig als hij een last trekt!
Citaat:(en als zij je niet tegen de boom plakte, dan ik wel! Je blijft tussen de oren van een paard uit!)

not done als je in drukke gebieden wil rondrijden . Roxx schreef:In artikel 5 van de wegenverkeerswet staat dat het verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt. Dit zogenaamde kapstokartikel (je kunt er van alles aan hangen) zou wel eens gebruikt kunnen worden om je te verbieden zonder tuigage op je paard aan het verkeer deel te nemen. En niet onterecht denk ik. Een uitzondering daargelaten denk ik dat de meeste mensen zonder tuigage niet veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.
pharagirlke schreef:Kimi2004 schreef:Ik heb een eigen paard gehad waarmee ik zonder optoming kon rijden. Normaal reed ik western, reining en ik deed alle oefeningen met hem zonder de optoming (zelfs zonder halsring) maar heb er nóóit over nagedacht om zonder iets van halster o.i.d. de weg op te gaan!
Je kan NOOIT weten wat er gebeurd!!!
Ik heb een keer gehad dat ik stond te wachten om over te steken, er komt een ambulance aan die vlak bij mij zijn zwaailichten én sirene aangooit. Zo cool als mijn paard altijd was schrok hij toch héél erg, draaide om en wilde gaan rennen.
Het is maar een klein voorbeeld, was toen toch wel errug blij dat ik tenminste een halster om had, hij was zo in paniek dat hij alle signalen van mij nergeerde....
Mijn punt is, je kan nooit weten en een paard blijft ALTIJD een vluchtdier, hoe goed je band met hem ook is en hoe goed het in de bak ook zonder optoming gaat..
en met optomingis hij dat ineens niet meer?Of dacht je dat je hem, door in zijn mond te raggen, stil kreeg? Dacht het niet, gaat ie alleen maar sneller van rennen
wat ikke zegt vind ik al een beter argument.
stef schreef:mensen, voor we hier weer een disuccie krijgen (ben er zelf ook schuldig aan)
Het gaat me er puur om of het mag of niet
Roxx schreef:In artikel 5 van de wegenverkeerswet staat dat het verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt. Dit zogenaamde kapstokartikel (je kunt er van alles aan hangen) zou wel eens gebruikt kunnen worden om je te verbieden zonder tuigage op je paard aan het verkeer deel te nemen. En niet onterecht denk ik. Een uitzondering daargelaten denk ik dat de meeste mensen zonder tuigage niet veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.
stef schreef:Het gaat me er ook niet om of het wel of niet gevaarlijk is, maar eigenlijk puur: Mag dit uberhaubt?
ikke schreef:Roxx schreef:In artikel 5 van de wegenverkeerswet staat dat het verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt. Dit zogenaamde kapstokartikel (je kunt er van alles aan hangen) zou wel eens gebruikt kunnen worden om je te verbieden zonder tuigage op je paard aan het verkeer deel te nemen. En niet onterecht denk ik. Een uitzondering daargelaten denk ik dat de meeste mensen zonder tuigage niet veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.
Dit zegt toch genoeg, zou ik zo denken.
Kort gezegt kom het erop neer dat het mag zolang er niks gebeurt. Je bent verantwoordelijk voor je daden EN de gevolgen daarvan......