Paard van 3000€ laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roancka

Re: Paard van 3000€ laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:21

Ik laat een 3-jarige altijd alleen maar op de foto zetten.
Natuurlijk bekijk ik zelf het paard goed. Maar eerlijk is eerlijk, een 3-jarige heeft nog niks mee gemaakt en die spieren zijn altijd strammer en misschien wel gevoeliger terwijl dat niks zegt over een jong 3-jarig paard. Evenals een volte, daar lopen ze nooit makkelijk over als ze nog nooit aan een longeerlijn hebben gelopen.
Ik laat altijd 10 foto's maken. Dat geeft 95% zicht op wat je zou hebben met 18 foto's.
En hoe meer foto's je laat maken hoe meer kans je krijgt dingen te zien die niet meer relevant zijn. Met 10 foto's heb je een goed beeld op de belangrijkste punten van de paarden benen....

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:27

ik zou mijn paard ten allen tijde klinisch en rontgen laten keuren....al zou het paard maar €1000.00 euro kosten. als er achteraf gebreken blijken te zijn kun je het nergens op verhalen!

@ roancka mijn drie jarige bleek achteraf dus wel wat et hebben die heeft waarschijnlijk een schuiver gemaakt in de wei bij de persoon waar ik hem destijds gekocht had...ik heb hem in moeten laten slapen. mijn ervaring is dat je erg voorzichtig moet zijn omdat er veel mensen rond lopen die er een slaatje uit willen slaan

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:34

manfredie schreef:
ik zou mijn paard ten allen tijde klinisch en rontgen laten keuren....al zou het paard maar €1000.00 euro kosten. als er achteraf gebreken blijken te zijn kun je het nergens op verhalen!

@ roancka mijn drie jarige bleek achteraf dus wel wat et hebben die heeft waarschijnlijk een schuiver gemaakt in de wei bij de persoon waar ik hem destijds gekocht had...ik heb hem in moeten laten slapen. mijn ervaring is dat je erg voorzichtig moet zijn omdat er veel mensen rond lopen die er een slaatje uit willen slaan

Je kan er altijd pech mee hebben...
Wij doen het al jaren zo en rijd op hoog niveau zonder problemen.
In het verleden wel eens een paard gehad volledig gekeurd en 4 jaar later hoefkatrolontsteking. Einde verhaal...
Een ander paard volledig gekeurd en op hoog niveau lieten de banden en pezen van zich horen.

Het beste is te doen waar je zelf vrede mee hebt.
Er kan altijd wat gebeuren want ook een volledige keuring geeft niet de garantie dat het paard nooit iets zal gaan mankeren. Het geeft je alleen wat zicht van de stand van zaken op DAT moment.
De toekomst zal het toch moeten leren...

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:43

ik laat allene klinisch doen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:00

Ik vind het ook een beetje vreemd dat deverkoper tegen haar zegt dat dat alleen bij duurdere paarden moet, als je vriendin dat er voor over heeft waarom niet. Kosten zijn 500,-
overigs als hij franse stand heeft bij zijn voorbenen vraag ik me af of hij geschikt is voor de sport het is toch een afwijking, meschien maar verstandiger om gewoon even verder te kijken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:47

Altijd klinisch laten keuren, die instructrice van jou is geen veearts en een beetje leek trekt een paard zo kreupel bij een buigproef. Die veeartsen hebben niet voor niets gestudeerd. Buigproef is niet even voetje optillen en neerzetten en lopen. Menig leek heeft op deze manier al een goedlopend paard kreupel gekregen.
Voor dat geld zou ik niet rontgen laten keuren omdat:
A: de verzekering dit niet eist, pas vanaf 4001 euro is rontgenkeuren verplicht
B: als jouw vriendin persee rontgen wil keuren en paard wordt afgekeurd hierop, zijn de kosten voor haar en heeft ze wrs. nog geen paard. Een verkoper zal voor dit soort bedragen namelijk nooit garant staat voor: afkeuren kosten verkoper en goedkeuren kosten koper.
Bij een klinische keuring is dit wel een soort van ongeschreven regel.....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:51

Foxy1980 schreef:
Altijd klinisch laten keuren door je eigen dierenarts. Niet door een DA die op wat voor manier dan ook een relatie heeft met de stal waar het paard verkocht wordt.

Maar waarom een paard met franse stand kopen? Heb onlangs ook die fout begaan, paard is gelukkig terug naar handelaar. Een afwijkende beenstand is altijd een groter risico op vroegtijdige slijtage.

Dat hoeft niet altijd. Mijn Groninger is ietwat toontredend, maar dat is een veelvoorkomende beenstand bij Groningers. Hij is hier ook niet op afgekeurd en kan ook niet snel tot problemen leiden.
Het ligt maar net aan welke afwijkende beenstand hoor...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:54

silvana schreef:
Eerst wilde de eigenaar dat hij niet gekeurd zou worden,nu mag hij gekeurd worden op haar kosten.
Wat mij ook een beetje zorgen baart is dat de hoeven heel lang niet bekapt zijn of mischiens zelfs nooit.en daardoor staan deze heel scheef en gescheurd.
Ik vraag me af ,waarom je dit niet laat doen als je je paard te koop aan bied,daardoor is het voet werk natuurlijk wat minder te beoordelen.
Mijn gevoel zegt dat ze het paard beter laat staan,maar hij is niet voor mij.
Dus als zij hem leuk vind moet ze haar kopen natuurlijk.

euh had nog niet alles gelezen, maar als de eigenaar niet akkoord gaat met keuring: NIET DOEN, VERDER KIJKEN!!
Geen hand vol maar een land vol hoor....
Bij dat soort reacties moet er eigenlijk al een lampje gaan branden dat er iets niet in de haak zou kunnen zijn. Een eigenaar die niets te verbergen heeft, zal altijd akkoord gaan met in ieder geval een kl. keuring met afspraak: afkeuring kosten verkoper, goedkeuring kosten koper!!!

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:15

Ik zou het gewoon doen, want dan kan hij klinisch wel goed zijn ,maaar je weet nooit waar zijn zwakke punten zitten, heb het laatst nog meegemaakt. die was alleen klinisch gekeurd..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:49

ik zou eigenlijk wel laten keuren. en dan van bepaalde dingen foto's laten maken. want als het paard afgekeurd blijkt te zijn of dat er iets mis is. dan is het 3000 euro weggegooid.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:50

Áltijd laten keuren, weet je teminste of er gebreken zijn die je zo niet ziet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:57

Wat mij het meeste zegt in deze discussie is dat de TS er geen goed gevoel bij heeft, en zegt dat ze hem moet laten staan.
Meestal als je zo'n gevoel hebt bij een paard zit je wel goed.
Probeer je vriendin er dus nog maar een keertje ervan te overtuigen dat er meer paarden zijn dan kerken. Haha!

Lukt dit niet, dan in ieder geval minstens klinisch laten keuren en ik zou hem in dit geval ook verzekeren.
De instructrice heeft makkelijk praten, het zijn haar centen niet. Wat je al zegt, voor je vriendin is die 3000,- veel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:40

Ze heeft afgebeld,dus de koop gaat niet door.
Nu begon hij wel dat hij ze wilde laten kappen,maar dan moest ze hem kopen.En dat is nu het punt ,ze wil een netjes bekapt paard zien staan zonder koop verplichting.Dus ze heeft de knoop door gehakt en nee gezegd.

Op naar het volgende paard.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:40

silvana schreef:
Nu begon hij wel dat hij ze wilde laten kappen,maar dan moest ze hem kopen.En dat is nu het punt ,ze wil een netjes bekapt paard zien staan zonder koop verplichting.Dus ze heeft de knoop door gehakt en nee gezegd.

dan vind ik het een goede keus, want ik vind ook niet dat je er direct aan vast zit. ik vind wel dat ze het paard echter moet keuren. want je weet gewoon nooit wat je op je pad krijgt. mijn paard dat ik net verkocht heb, wat ik nooit verwacht had is ook afgekeurd. en heb deze week al 2 andere paarden gehoord die afgekeurd zijn. dus keuren is beste!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:10

Zeer verstandig!

Succes met de zoektocht. Komt helemaal goed, dr zijn zat leuke paarden te vinden.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:16

Wat een onzin zeg, alleen bekappen als ze hem koopt. Als die persoon dat paard wil verkopen dan zal het toch redelijk netjes op de hoeven moeten staan dus hij moet toch wel bekapt worden.
Heel goed dat je vriendin het niet doet.
Bij de volgende ook zeker laten keuren, want of het nou een paard is van €1500,- of van €50.000,-
Als het paard achteraf niet goed is en je hebt hoge DA kosten dan baal je later als het iets is wat met de keuring gezien had kunnen worden.
Veel succes met jullie zoektocht, beter wat langer zoeken dan een verkeerd paard kopen waar je later spijt van krijgt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:21

Verstandige beslissing hoor. Dr zijn zat leuke paarden en normale verkopers...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:27

het ene paard heeft een 1tje voor het straalbeen en loopt stokkreupel,het andere heeft een 3tje en word nooit kreupel.klinische keuring vind ik geen weggegooit geld,maar van foto's ben ik nooit zo onder de indruk.ik maak pas foto's als ze kreupel zijn,dan zie je wat de oorzaak ervan is(als pezen etc uitgesloten zijn),eerder niet,dan maak je je misschien alleen maar extra bezorgt om niets.

succes met het verder zoeken naar een leuk paard.ze zijn er wel,maar je moet verdomd goed op blijven letten.hoop dat ze deze keer meer geluk heeft en een paard naar wens vind+normale verkoper is ook wel fijn.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:46

Goede keus. Ik zou altijd vrij uitgebreid laten keuren. Je hecht je toch aan een paard, en als ze dan iets hebben is dat altijd erg, of ze nou veel of weinig geld hebben gekost in aanschaf.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:50

silvana schreef:

wat debiel!!
hij wil zijn paard alleen laten bekappen als ze hem koopt?
Leeft die man onder een steen ofzo?
goed dat ze af heeft gebeld, ik had hem denk ik keihard in zn gezocht uitgelachen, pfff!!
ten eerste lijkt het me in het belang van het paard dat hij bekapt wordt en ten tweede vraag ik me af waarom hij er zo een moeite mee heeft die €20 te betalen voor het bekappen?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:55

Goed gedaan! Lekker verder zoeken, vind het allemaal maar een raar verhaal.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:26

Esther28 schreef:
Voor dat geld zou ik niet rontgen laten keuren omdat:
A: de verzekering dit niet eist, pas vanaf 4001 euro is rontgenkeuren verplicht

Hoi Es,

Dat is niet waar hoor, dat hangt van de maatschappij af en van de dekking die je vraagt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:36

Dank julie voor de steun,weten we in ieder geval dat wij niet gek zijn Knipoog

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:03

ik zou hem laten keuren asl ik jouw was!!!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:11

Nee hoor, jullie zijn niet gek. Vaak is je gevoel en logisch verstand gebruiken al genoeg om een koop wel of niet door te laten gaan....
Geen handvol maar een landvol hoor....