Pony afgekeurd met buigproef,niet geschikt al sportpony. Nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Re: Pony afgekeurd met buigproef,niet geschikt al sportpony. Nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:50

Buigproef geeft alleen een indicatie.
Mijn eerste paard kwam ook nooit door de buigproef, bij zijn vorige eigenaar ook niet, die heeft toen foto's laten maken die goed waren, ik heb ook het been weer op de foto gezet om er zeker van te zijn. Er was geen verschil met de vorige foto's, het paard was gewoon geschikt voor de sport en werd volledig geaccepteerd door de verzekering (incl blijvende ongeschiktheid meeverzekerd, dus al die twijfelden hadden ze hem wel afgewezen)

Als je het paard echt wil hebben zou ik wat extra geld uitgeven en dat been op de foto zetten en aan de hand daarvan bepalen of je het paard wel of niet neemt. Zuiver op de buigproef afgaan zou ik nooit doen. En qua kosten, een been op de foto kost niet zo heel veel en vallen in relatie tot het aanschafbedrag erg mee. Pas als je alles op de foto gaat zetten ben je een hoop geld kwijt.

Nog een voorbeeld, mijn paard reageerde vorig jaar ook gevoelig op een buigproef, terwijl hij daar altijd vrolijk doorheen liep, rond om op de foto gezet en helemaal perfect en niets aan de hand. Hij bleek achteraf last van zijn rug te hebben en na een behandeling van de osteopaat was hij weer helemaal goed. Dit geeft ook weer aan dat een buigproef niet zaligmakend is.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:25

Maarja het is niet een been maar het zijn er 2, ik heb geen flauw idee van de kosten daarvan maar ik denk dat je dan wel op een hoog bedrag uitkomt.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:28

juval schreef:
onze pony werd ook op buigproef afgekeurd, hij was toen ook al 11 jaar...
we waren eigenwijs en hebben hem toch gekocht, en nog 10 jaar heel veel plezier van hem gehad, zelfs nog samengestelde wedstrijden Z gemend.. ging super...
is geen garantie voor jouw paardje natuurlijk, maar als ik jou zo hoor ben je verlieft en krijg je misschien spijt als je het niet doet.

vorig jaar toen ik op zoek was naar een paardje had ik er ook een op het oog, ook laten keuren, en die werd afgekeurd door de dierenarts op headshaking... die heb ik toen laten staan.

succes met je (moeilijke?) beslissing!!

bedankt, ik wil hem ook eigelijk niet laten gaan en ik ben bang dat ik er ook spijt van krijg Boos!

En caroline er hoeft helemaal geen slotje op dit topic, ik wil graag dingen horen van mensen die ervaringen hebben hiermee dus het hoeft niet op slot.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:35

Tja, het is toch moeilijk voor een buitenstaand om hierop te reageren. We willen alleen maar helpen.

Maar ik neem aan dat de meeste mensen het gevoel kennen, van helemaal verliefd te zijn op een paardje??

Endurance klasse 1, is inderdaad een snellere recreatieve rit. Je zou bv wel volgens de DA, uren in het bos kunnen rijden op een zomersedag van 8 tot ergens in de middag recreatief, maar niet 2,5 uur 30 km afleggen. Inderdaad er zijn ritten waar best veel verharde weg is, en om daarover heen te draven is dan ook niet goed.

Maar moet je ook zeggen, dat buigproeven echt niet altijd wat zeggen. Ik heb zo mijn merrie een bepaald jaar de DA 2 x laten komen, omdat ik vond dat e niet goed liep. Buigproef gedaan, niks aan de hand. Toen zelf het hef in handen genomen en afspraak gemaakt bij een kliniek. en ja hoor, wat ik al dacht. Aan beide voorbenen hoefkatrol. een fase 3 en de andere fase 4. HALLO dacht ik toen??? Paard heeft gewoon de zwaarste fases, nogal logisch als ze niet goed loopt. De oude DA heb ik nooit meer laten komen, maar heeft toen wel van mijn ouders vernomen, wat er uiteindelijk scheelde, en hij schrok zich rot.

Dus als je het zeker wilt weten, laat foto's maken.