tips voor een beginner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: tips voor een beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:03

Ik zou zelf ook een cap kopen bij een ruitersportzaak en zeker niet via internet.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:04

Hoi Liedje,
Als je bij Concorde gaat rijden, zou ik eerst nog niets aanschaffen want je kan alles bij Concorde huren! (supercheap, is echt de moeite niet)
Chaps, Cap en zweep... zorg dan zelf wel voor goede schoenen (geen sportschoenen!).

Dan kun je rustig bedenken welke cap je fijn vindt en hoeveel geld je eraan wilt besteden...

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:58

liedje89 schreef:
Fenn schreef:
marktplaats of hier kijken op EA. Daar hebben ze altijd wel wat.

Ik weet niet hoe jouw voeten zijn en of je het prettig vind om met tweedehands laarzen te lopen. Anders zou ik denk wel goedkope laarzen zoeken die ook nog wel een beetje zitten.

marktplaats ken ik wel maar wat bedoel je met EA?? Ach gut
ik heb ook bij de boerenbond bij mij in de buurt gekeken heeft iemand ervaring met deze winkel (zowel positief als negatief) ? die bij ons is een beetje klein maar ze hadden wel wat dingen. Tong uitsteken

Bij de boerenbond zou ik het niet kopen, daar is het veel duurder als in een ruitersportzaak (vind ik zelf). Een gewoon stoffen halster kostte daar een keer 20 euro terwijl je die bij de ruitersportzaak voor ongeveer 5 euro krijgt Scheve mond .
Ook gewone stoffen chaps waren daar rond de 40 euro, merkloos, terwijl ze bij de ruitersportzaak maar 20 euro waren.
Ik kan me ook vergissen maar volgensmij was het de boerenbond. (of de Aveve, dat kan ook).
Ik denk dat je het beste gewoon naar een ruitersport zaak kunt gaan, daar kun je je goed laten informeren enzo over alles.
Wat Rhiannon zegt is misschien nog wel handiger, om het eerst te huren.
Succes nog Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:35

Nouks schreef:
Vervolgens zitten die caps veel te ver naar achteren op het hoofd, laat de sluiting bij de cap geregeld los, schoot er eens een cap los bij een val (na landing schoot cap af en die landde een metertje verder), die cap zat ook echt goed vast (checken we altijd).

Dat is ook een bekend probleem van de goedkoopste casco's, die verstelbare met zo'n draaiknop en heel dun plastic touwtje. Ik meende dat die inmiddels uit de handel waren, maar dat waren dus heel lang veelgebruikte caps. (Aan de binnenkant zaten ook klittenbandjes) Die heb ik bij verschillende mensen achterover van het hoofd zien kiepen, (dan hangt ie dus met het kinbandje om je nek, brrrrr) en zowel de klittenbandjes als dat stomme plastic touwtje begaven het enorm snel. De ruitersportzaken vonden dat overigens geen probleem, en raadden me ondanks dat die cap aan. (Ook het advies is me echt heel erg tegengevallen. )

Overigens heeft de Lidl 2 keer een aanbieding gehad, en het 2e model was anders (namelijk meer casco-look-alike). Maar het is zeker niet waar dat een duurdere cap beter is, of dat de Lidl-caps slecht zijn.

Ik ken overigens veel meer mensen die moeite hebben met het vinden van een passende cap, en het zou tijd zijn dat de troxels en wat andere modellen in de ruitersportzaken komen. Want het aanbod is gewoon beroerd slecht.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:59

Rhiannon schreef:
Hoi Liedje,
Als je bij Concorde gaat rijden, zou ik eerst nog niets aanschaffen want je kan alles bij Concorde huren! (supercheap, is echt de moeite niet)
Chaps, Cap en zweep... zorg dan zelf wel voor goede schoenen (geen sportschoenen!).

Dan kun je rustig bedenken welke cap je fijn vindt en hoeveel geld je eraan wilt besteden...

ik wilde inderdaad graag bij concorde gaan rijden maar ik wilde eerst eigenlijk nog even kijken of dat met de afstand haalbaar is. (ik heb weleens op de site gekeken enzo maar nog geen contact opgenomen met de vereniging omdat ik bj de universiteit nog niet ingeschreven sta).

ik he er ook wel over na gedacht om die dingen te huren, maar als er staat een kleine vergoeding ga ik al snel uit van een paar euro per les. Als je dat dan alle lessen van een beginnerscursus zou doen ben je toch al snel tussen de 20 - 30 euro kwijt dan kan je voor 10 euro meer misschien al wel een eigen cap kopen, weet niet of ik dan niet liever het risico loop dat ik het niet leuk vind. als ik de cap dan niet meer nodig heb kan ik hem misschien nog wel via marktplaats verkopen. als ik het dan wel leuk vind dan moet je uiteindelijk zelf toch een keer een cap kopen.
Ik vind het trouwens ook niet zo heel fris om een cap te huren, ook paarrijden is een sport, waarbij je het waarschijnlijk best warm krijgt en er word dus ook gezweet met een cap op. (ik ben niet helemaal panisch voor andermans zweet of zo maar als het niet zo heel veel uit maakt heb ik liever een mooie nieuwe SCHONE cap.)

en als ik toch schoenen moet hebben kan ik misschien beter een paar (goedkope) laarzen kopen anders betaal ik toch nog iedere les voor de chaps.(de einige schoenen die ik heb met een hak zijn ballerina's die leken me niet echt geschikt Tong uitsteken )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 18:37

weet iemand een goede ruitersport zaak die vanaf ongeveer het station helmond brouwhuis (daar woon ik vlak bij) op de fiets bereikbaar is???
ik heb wel in op internet gezocht maar nog niets gevonden.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:04

liedje89 schreef:
Rhiannon schreef:
Hoi Liedje,

ik wilde inderdaad graag bij concorde gaan rijden maar ik wilde eerst eigenlijk nog even kijken of dat met de afstand haalbaar is. (ik heb weleens op de site gekeken enzo maar nog geen contact opgenomen met de vereniging omdat ik bj de universiteit nog niet ingeschreven sta).

ik he er ook wel over na gedacht om die dingen te huren, maar als er staat een kleine vergoeding ga ik al snel uit van een paar euro per les. Als je dat dan alle lessen van een beginnerscursus zou doen ben je toch al snel tussen de 20 - 30 euro kwijt dan kan je voor 10 euro meer misschien al wel een eigen cap kopen, weet niet of ik dan niet liever het risico loop dat ik het niet leuk vind. als ik de cap dan niet meer nodig heb kan ik hem misschien nog wel via marktplaats verkopen. als ik het dan wel leuk vind dan moet je uiteindelijk zelf toch een keer een cap kopen.
Ik vind het trouwens ook niet zo heel fris om een cap te huren, ook paarrijden is een sport, waarbij je het waarschijnlijk best warm krijgt en er word dus ook gezweet met een cap op. (ik ben niet helemaal panisch voor andermans zweet of zo maar als het niet zo heel veel uit maakt heb ik liever een mooie nieuwe SCHONE cap.)

en als ik toch schoenen moet hebben kan ik misschien beter een paar (goedkope) laarzen kopen anders betaal ik toch nog iedere les voor de chaps.(de einige schoenen die ik heb met een hak zijn ballerina's die leken me niet echt geschikt Tong uitsteken )

Liedje, Net als Rhiannon ben ik een oud bestuurslid van Concorde. Het lenen van spullen bij ons is inderdaad helemaal niet duur. Voor (ik geloof) nog niet eens een euro per keer kun je een cap, chaps en een zweep huren. Is al lang geleden dat ik de regie had over de kast met spullen. Het enige dat je dan nog nodig hebt zijn goede schoenen, zonder veters, dus geen sportschoenen. Ik zelf heb Jodphurs met chaps eroverheen. Dit rijdt erg fijn moet ik zeggen. Maar ik ben ook begonnen met rubberen regenlaarsjes Knipoog Ballerina's zijn inderdaad niet geschikt, zoals ik zei zijn Jodhpurs niet zo erg duur en als je geen chaps wilt huren mag je ze ook gewoon alleen met kniekousen aandoen. Hiervoor heb je echt geen speciale paardrijkniekousen nodig. Ik heb altijd skisokken.
Wat betreft de afstand, Concorde vertrekt altijd vanuit het studentensportcentrum in Eindhoven. Als jij in Helmond woont hoef je dus alleen maar vanuit daar met de trein naar eindhoven te komen, voor het verdere vervoer naar manege Sonniushof wordt gezorgd.
Een zweep zou ik niet kopen, aangezien veel paarden op onze manege helemaal niet zo erg sloom zijn en mocht dat wel het geval zijn hebben ze daar ook zwepen te leen. Ik zou dit zeker niet als eerste ding kopen. Mocht het nou zo zijn dat je op een 'sloom' paard wordt ingedeeld kun je altijd nog een keer een zweepje kopen.

Als je nog meer info wilt wat betreft Concorde kun je me altijd PB-en.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:12

Nouks schreef:
Cap in ieder geval niet bij de Lidl of Kruidvat ofzo kopen! Die zijn goedkoop, soms zelfs goedgekeurd, maar vallen binnen de kortste keren van ellende uit elkaar en zoiets wil je niet op je hoofd hebben als je eens van je paard valt, lijkt me! Investeer gewoon een beetje in een veilige cap (bij ruitersportzaak), kost een beetje meer, wel zo verstandig.

Ik vond in een ander topic een interessante link van een test van caps (wel in het Duits): http://www.gjilke.durksz.nl/Filmpjes/t200507078.pdf

Dure caps zijn zeker niet beter!

Macken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:22

Ik heb een super fijne cap, zal wel even opzoeken welk merk enzo!

Macken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:22

Oepsie, cap ligt op de manege!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:47

Ik ben zelf afgelopen april begonnen aan de beginnerscursus bij ESRV Concorde en het lenen van materiaal is er inderdaad niet duur.
Volgens mij hebben degenen die een zweep nodig hadden deze altijd gratis kunnen gebruiken en als schoeisel kun je zeker de eerste paar keer gewoon rubber regenlaarzen (boerenbond) gebruiken. Daarnaast is er bij CVS Ruitersport een beginnersset te koop (broek, laarzen, veiligheidscap en zweepje) voor €79,95. Het vervoer in busjes van en naar de manege wordt tijdens de beginnerscursus door het sportcentrum betaald.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:51

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:56

Een van de helmen die heel goed uit de test komt (voor zowel veiligheid en Comfort) is juist een helm die je versteld met een draai knop(er staan zoiezo wat meer verstelbare bij het keurmerk Goed). Nou vraag ik me dus af: Is het nou wel een slechte keuze om een verstalbare helm te kopen?? zouden ze misschien net wat beterzijn omdat je de pasvorm wat beter aan je hoofd kun aanpassen of juist minder veilig omdat je een groot risico loopt als het verstelmeganisme kapot gaat enje cap dan sneller af schiet. Koe

Ik heb trouwens wel een goede ritersport winkel gevonden via een vriendin, ik ga een keer met haar mee als ze er toch moet zijn (denk niet dat ik nu al iets koop hoor.). De winkel zit in bakel maar toch bedankt voor de tips Vonnie84. Vork

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 23:23

oomens schreef:
Ik ben zelf afgelopen april begonnen aan de beginnerscursus bij ESRV Concorde en het lenen van materiaal is er inderdaad niet duur.
Volgens mij hebben degenen die een zweep nodig hadden deze altijd gratis kunnen gebruiken en als schoeisel kun je zeker de eerste paar keer gewoon rubber regenlaarzen (boerenbond) gebruiken. Daarnaast is er bij CVS Ruitersport een beginnersset te koop (broek, laarzen, veiligheidscap en zweepje) voor €79,95. Het vervoer in busjes van en naar de manege wordt tijdens de beginnerscursus door het sportcentrum betaald.

Ik heb geen rubber regenlaarzen dus die moet ik dan toch kopen. Dus kan ik beter meteen geschikte laarzen kopen, je hebt ook rubber paardrij laarzen die zijn niet zo heel erg duur, voor een beginner wel goed genoeg en waarschijnlijk een stuk geschikter als gewone regenlaarzen. De Winkel die bij mij in de buurt zit is trouwens ook niet slecht en mijn vriendin vertelde me dat de winkelmedewerkers daar heel eerlijk zijn en niet perce altijd iets proberen te verkopen. (ik hou ook niet van smerend winkel personeel, vooral niet als je niet aan hun hoofd kan krijgen dat het echt niet de bedoeing is om het item de kopen waarvoor zij de meeste provisie krijgen)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:57

liedje89 schreef:
Een van de helmen die heel goed uit de test komt (voor zowel veiligheid en Comfort) is juist een helm die je versteld met een draai knop(er staan zoiezo wat meer verstelbare bij het keurmerk Goed). Nou vraag ik me dus af: Is het nou wel een slechte keuze om een verstalbare helm te kopen?? zouden ze misschien net wat beterzijn omdat je de pasvorm wat beter aan je hoofd kun aanpassen of juist minder veilig omdat je een groot risico loopt als het verstelmeganisme kapot gaat enje cap dan sneller af schiet. Koe

Ik heb trouwens wel een goede ritersport winkel gevonden via een vriendin, ik ga een keer met haar mee als ze er toch moet zijn (denk niet dat ik nu al iets koop hoor.). De winkel zit in bakel maar toch bedankt voor de tips Vonnie84. Vork

Ik zou zelf niet voor een verstelbare gaan. Ik vind die draadjes er toch altijd maar wat slap uitzien. Maar ik heb er verder geen ervaring mee. En waarom zou je hem willen verstellen, als de cap toch voor jou alleen is? En ik zou als ik jou was wel een cap kiezen waar wat luchtgaten in zitten, want dat scheelt heel veel met de warmte.

Enne, Bakel was ik idd vergeten. Komt omdat ik daar geen site van heb (als ze die al hebben) en dus staat ie niet in favorieten (daar was ik net aan het snuffelen) Vork

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:20

liedje89 schreef:
Nou vraag ik me dus af: Is het nou wel een slechte keuze om een verstalbare helm te kopen?? zouden ze misschien net wat beterzijn omdat je de pasvorm wat beter aan je hoofd kun aanpassen of juist minder veilig omdat je een groot risico loopt als het verstelmeganisme kapot gaat enje cap dan sneller af schiet. Koe

Het hangt erg af van het soort verstelmechanisme. Die enge dingen met die dunne touwtjes, brrrrr, die zou ik niet nemen. Maar je hebt ook mechanismen die werken met een hele brede band, en die zijn al heel wat minder kwetsbaar. Het verstelmechanisme van mijn cap (dat lidl-ding dus) is nog nooit verschoten, en als het al eens iets losser gaat zitten, dan valt mijn cap nog lang niet af, je voelt het alleen iets ruimer.