Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dan wilt ze niet echt meer voorwaarts, maar ook niet terug naar huis. Ik moedig haar altijd aan met mijn stem, en met mijn benen. Als ze echt gaat miepen ben ik wat hard handiger, kan ze wel eens een spoortje krijgen of ee tijkje met de zweep. Meestal is ze na deze 'drempel' na ongeveer 10 meter weer de vlotte vos als ervoor, en is het weer goed
daydream schreef:Had pas een gesprek met iemand over dat iedereen dat anders oplost. We hebben het nu over als het nog geen gewoonte is zegmaar, en als je niet met een ander paard bent, want dan kan je daar natuurlijk gewoon achteraan.
situatie A- als je paard schrikt
situatie B- als hij nergens van schrikt maar gewoon stopt (meer het ik wil niet idee)
Mogelijkheden
- laten kijken en aanmoedigen , been
- been en zo niet tikje met zweep, zo mogelijk al voor het stilstaan
- combinatie
- anders...
En wat doen jullie - situatie C- als de gewone dingen niet helpen?
- eraf en zelf voorgaan
- achteruit laten lopen de kant die je op wil
- dan maar stilstaan en wachten tot hij het zat wordt en vanzelf een pas zet , dan belonen en zo verder tot het weer gewoon gaat?
Ik zelf zou als mijn paard echt schrikt laten kijken en aanmoedigen, desnoods eraf
Als het meer een geval is van wil niet, zou ik ook eerst been geven en eventueel 1 tikje, en dan het stilstaan en wachten tot hij het zat wordt , of het achteruitlopen in de richting die je gaat. En eerst weer met andere paarden buitenrijden en me afvragen of het paard me wel genoeg vertrouwt en wat ik daar aan kan doen.
De reden waarom je een optie in een situatie kiest is ook interessant
Ps ik heb er maar geen poll van gemaakt want verschillende situaties

) dan groeit ze gelijk 10 cm, gaat snurken en dribbelen. Zolang het gaat probeer ik er geen aandacht aan te geven, dus gewoon doorrijden met een 'lang' teugeltje (wel contact) en been eraan. Als ze wat dribbeliger wordt dan pak ik altijd mijn teugels op en draaf ik zelf aan en draven we er gecontroleerd voorbij. Geen probleem!
.