Nog maar eens een trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Re: Nog maar eens een trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:57

Ik heb dit verhaal al zo vaak geschreven, maar dan nu nog maar een keer. Neem trailertraining van Petra Vlasblom (http://www.2moons.nl). Lees haar site maar eens. Ze is echt geweldig en ik denk dat het eerste paard nog geboren moet worden wat zij er niet op een vriendelijke manier inkrijgt, mét blijvend resultaat.

Die van ons heeft ooit met zijn hoofd onder de voorstang klem gezeten (bij de vorige eigenaar) en wilde aanvankelijk er nog wel in, maar toen we haar een keer of 3 hadden meegenomen flipte ze kompleet tijdens een wedstrijd (erin was ze nog wel gegaan). Gevolg 2 kompleet verziekte proeven én daarna ruim 2 uur bezig geweest om haar er weer in te krijgen (met lijnen, hoofdstel in, bezem erbij). Aangezien ik hier helemaal geen zin in had heb ik Petra laten komen en die had hem (na grondwerk) er zo in, zonder enig verzet. Daarna is ze nog zo'n 1,5 uur bezig geweest óns te leren het net zo voor elkaar te krijgen. Nu gaat het al weer meer dan een jaar super. Wel altijd even snuffelen aan de klep (en standaard plassen) en vervolgens loopt ze er zo in. Totale tijd: een minuut of 3.

Echt verder is ons paard ook heel braaf, maar dit zag ik meteen al: dit wordt een groot probleem en daar had ik helemaal geen zin in. Maar met totaal 3 uurtjes of zo was het hele probleem (met levenslange garantie van Petra Haha! ) opgelost !

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:05

Heb net even gespiekt op de site van Petra wat Netje aangaf en dat bracht me tot een herrinering.
Het paard van m'n moeder was vroeger ook onmogelijk te laden toen we haar kochten.
De eigenaresse van de stal waar ze staat kwam met een hele makkelijke oplossing: De trailer brengt iets positief.
Dit paard is verzot op buitenritten, dat wisten we al. Dus: Trailer=buitenrit, duurde geen week dat het beessie niet kon wachten tot de klep van de trailer omlaag was.
Misschien ook iets om over na te denken Knipoog

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 23:10

Hi, zo had ik er nog niet over nagedacht. Mijn paard heeft nou ook niet echt positieve uitjes om de trailer mee te associëren. Ik vervoer haar eigenlijk alleen, als het echt nodig is. En zo komt het dat ze van de laatste 7 keren dat ze vervoerd is, 4 keer naar een kliniek moest. Ach gut
Arm paard, je zou voor minder thuis willen blijven. Haha!

Ik heb die site van die Petra eens bekeken. Klinkt aardig, maar ik denk niet dat je van iemand kunt verwachten om 3 uur onderweg te zijn om even een paard te gaan laden. ofwel?
En ik stel mij ook vragen of zoiets wel blijvend is? Want ik krijg haar er nu ook wel op, alleen niet zo gemakkelijk als ik zou willen. En als ze wel een keer vrij simpel laadt, is dat geen garantie voor de volgende keer. Goed mogelijk dat ik dan weer meer dan één uur sta te klungelen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:40

Wij wonen ook niet echt in de buurt van Rotterdam (bij Alkmaar), maar ze is wel gekomen.

In principe is het blijvend (en anders komt ze gewoon gratis nog een keer terug). Bij die van ons werkt het al meer dan een jaar. Nog onlangs is ze kompleet geflipt op een wedstrijd (had niks met de trailer te maken, maar met voorjaar, onrust en er vandoor gaan), ze heeft 1,5 uur als een debiel in een paddock lopen bokken en steigeren (en ik nog zeggen dat ik een braaf paard heb Bloos , normaal komt dit echt niet voor). Ik vroeg me dus af of we haar daarna ooit nog de trailer inkregen (toen ze weer een beetje rustig was), maar ja hoor, ook toen liep ze er gewoon in. Na dik een jaar nog steeds geen probleem.

Even nog erbij: mijn dochter van 14 zet haar altijd op de trailer !

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:31

Het paard moet gewoon door een goede training geleerd worden weer op de trailer te gaan, het is geen leuke plek voor haar en dat verteld ze. Het trauma dat haar is overkomen is ze wel vergeten, maar de associatie met de trailer niet. De weerstand wordt dus telkens groter. Laat een prof ernaar kijken, die leert je hoe je dit geweldloos en met vertrouwen kunt aanbieden aan je dier. Hiermee bedoel ik niet wattig, maar een prof kan het je paard uitleggen en daarna aan jou....

Wij helpen veel paarden op weg, ook dieren die nog ergere trauma's hebben dan de jouwe.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:06

Ok, dus jullie zeggen haal er prof bij.
Maar wie? suggesties?
Ik heb even gekeken. Monya zit hier 170 km vandaan en Petra 130 km.
Dat is een heel eind Scheve mond
Weet niemand een prof dichterbij België? (ik woon in B, provincie Antwerpen Knipoog )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:06

zal eens even helpen zoeken voor je.

Kan je haar niet een keer in de bak zetten.
trailer erbij, klep open (wél met auto ervoor!) en lekker bak biks daarbinnen
en laat maar n middagje staan.
maar zorg dat ze niets anders te ''doen'' heeft in de bak.

of als het laden een keer lukt, ga dan niet weg met dr, maar rij een rondje en breng d'r weer terug,.
ook dan weet ze : trailer betekend niet altijd iets vervelends(kliniek) of werken(wedstrijd)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:16

ok, ik heb juist hetzelfde probleem gehad. ik heb mijn oplossing al eens uitgelegd op bokt maar toen veel kritiek gekregen dat het aan mij lag?
ik en mijn zus zijn de eigenaars van mijn paard. wij laden hem dus ook. dit was nog nooit goed gegaan sinds we hem hadden. soms stapte hij er zo op, soms stond je er 2 uur. steigeren, weglopen (heel vervelend) alles kende hij. met eten lokken lukte niet enzo.
nu laad mijn vriend mijn paard om 1 minuut. mijn vriend heeft NIETS met paarden, wil er ook zo weinig mogelijk mee te maken hebben. hij nam mijn paard, loopt naar trailer, paard staat stil voor klep, hij gaat juist in de trailer staan. (wij gebruiken een hoofdstel om te laden, en maken dan longeertouw vast door de 1ne ring avn het bit en dan aan de andere ring) mijn vriend houd druk op het touw en begint te praten tegen mijn paard. houd constante druk tot dat het paard een stap vooruit zet. direct lossen! dan terug druk enzoverder.
dit lijkt hard op monty roberts maar wij doen het zonder het dure halster :d als ik of mijn zus dit doen dan heeft dat geen effect. mss een gave van mijn vriend? (enorm goed met paarden) mijn paard heeft ook een buitengewone liefde voor mannen. mss ook een verklaring? hopelijk kan ik je wat helpen. je mag altijd pm sturen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:19

Dit lijkt niet op Monty Roberts, aangezien Monty Roberts uitgaat van naar achteren zetten bij de minste aarzeling van het paard.

Wel een lollige oplossing trouwens. Dat helpt wel bij meerdere paarden, iemand anders dan het baasje laten laden. Vooral iemand die niets weet van de geschiedenis of die niets met paarden heeft. Vaak lopen ze er zo op Haha!.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:28

De hulp die Monya biedt is waardevol en goed.
Ze is ook bij mij geweest en ik kan weer met m'n paard op pad.
Het is een investering, maar ik vond het het zeker waard.

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:32

Sanne84 schreef:
dit probleem klinkt mij heel erg bekend in de oren helaas. Ik heb mn paard 1.5 week geleden naar een nieuwe stal gebracht en daarbij moest ze dus ook in de trailer. Wat een drama, we hebben echt van alles geprobeerd. Uiteindelijk hebben 2 boeren, toen ze eenmaal op de loopplank stond, dr als het ware opgetild van achter zodat ze wel moest..
Nu zou je denken, als ze er eenmaal instaat, vliegt ze er ook weer uit.. nou mooi niet dus! Ze raakte helemaal in paniek toen ze achteruit die trailer uit moest.. Vreselijk, ik hoop dat iemand daar ook een oplossing voor heeft...

Oefenen blijven oefenen. Ook al hoef je niet weg toch de trailer opdoen, een paar keer achter elkaar hem/haar laten merken dat er niets aan de hand is bij het er achteruit afgaan. Gewoon erna even rondje lopen en weer de trailer op en af. Totdat het uiteindelijk redelijk goed gaat.

Ik heb laatst ook mijn pony voor het eerst geladen en ook zij wou er met geen mogelijkheid op (steigeren aan de zijkant wegspringen). We hebben der uiteindelijk opgekregen doormiddel van haar benen op te tillen en op de looplank te zetten en dit been voor been tot ze er uiteindelijk zelf verder in liep (met behulp van longeerlijn achter kont door e.d.) wij hebben dit tafereel gewoon herhaald totdat het goed ging. En natuurlijk het balngrijkste van alles belonen!! En misschien ben je daar een paar uur mee bezig totdat ze er gerust op is, ja dat moet dan maar.

nienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:47

ik zag dat iemand wat schreef over petra vlasblom dit kan ik je ook zeker aanraden die van mij was ook niet te laden hij raakte helemaal in zichzelf gekeerd en stond vast genageld aan de grond, de keren dat hij erin stond vloog hij met een noodgang eruit. ik hoorde van petra en heb haar gelijk gebeld ik mocht toen niets meer zelf doen omdat ik dan alleen maar meer kon verzieken.
toen zei kwam heeft ze hem eerst gelongeerd (los) en daarna liep zij naar de trailer en hij liep er vrijwel gelijk in dat heeft ze ongeveer 1.5 uur gedaan. erin en er weer uit.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:57

Laatst bijgewerkt door montyjansen op 11-06-07 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 20:10

montyjansen schreef:
Ik denk dat dit paard een uitdaging is voor Annemarie v.d. Toorn montyroberts

Euh, ik denk het niet.
Dan blijf ik nog liever zelf verder klungelen.

De andere suggesties die hier al gedaan zijn, voel ik meer voor. Alleen héél spijtig van de afstand.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:14

Luckystory schreef:
montyjansen schreef:
Ik denk dat dit paard een uitdaging is voor Annemarie v.d. Toorn montyroberts

Euh, ik denk het niet.
Dan blijf ik nog liever zelf verder klungelen.

De andere suggesties die hier al gedaan zijn, voel ik meer voor. Alleen héél spijtig van de afstand.

Alleen héél spijtig van de afstand?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 20:17

montyjansen schreef:

Laat ik mezelf even quoten:

Luckystory schreef:
Maar wie? suggesties?
Weet niemand een prof dichterbij België? (ik woon in B, provincie Antwerpen Knipoog )

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:29

Luckystory schreef:
montyjansen schreef:

Laat ik mezelf even quoten:

Luckystory schreef:
Maar wie? suggesties?

Gewoon proberen ze komt ook aan huis en km is ze niet bang voor Ja

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 20:34

montyjansen schreef:
Gewoon proberen ze komt ook aan huis en km is ze niet bang voor Ja

Over wie heb je het?
Want als je het over Annemarie v.d Toorn hebt, die hoeft niet te komen.
Heb ik al wel clinics van gezien en daar ben ik allerminst gecharmeerd van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:37

Wat is dan hetgene waar je niet van gecharmeerd bent? (elke methode heeft natuurlijk zn voor en nadelen, kunst is datgene eruit te halen waar je iets mee kunt.)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 20:58

Apple schreef:
Wat is dan hetgene waar je niet van gecharmeerd bent? (elke methode heeft natuurlijk zn voor en nadelen, kunst is datgene eruit te halen waar je iets mee kunt.)

Oh nu vraag je wat Tong uitsteken
Ik ben vorig jaar naar MR gaan kijken (Annemarie was daar ook) en ik werd daar eerlijk gezegd allerminst vrolijk van. Ik heb geprobeerd daar zo objectief mogelijk naar te kijken, zowel posittief als negatief. Maar ik kon niet veel positieve dingen ontdekken. MR is een vakman, en daar was het dan ook mee gezegd. Voor de rest heb ik mij de hele avond zitten ergeren aan het grote showgehalte (maar ach kom, daar valt nog enigszins doorheen te kijken) het buitensporig gebruik van allerhande hulpmiddeltjes en vooral de grote druk die op vele van die paarden werd gelegd. Ik vond het vaak meer in de buurt komen van pure intimidatie ipv vertrouwen.
Bij het trailerladen specifiek, ook die druk. Zet een paar hekken achter het paard zodat ie geen kant uitkan, neem een speciaal halster waar je elke zoveel seconden eens deftig aan rukt en zet er een trailer voor, waar gemakkelijk 3 boerenknollen in geraken. Nou ja, ik was er niet van onder de indruk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:03

Dan heb je inderdaad precies die dingen onthouden die mij ook niet aanspreken Haha!. Dat is de show inderdaad.

De methode an sich werkt echter wel. Gewoon eerst in alle rust en kalmte met je paard richting trailer. Stilstaan? Achteruit zetten. Na achteruit weer vooruit. Enzovoorts. Als de aandacht van het paard helemaal op jou is gericht en hij door heeft dat de enige weg vooruit in de trailer is dan staat hij er zo in Lachen.

Dat kun je ook zonder hekken en speciale halsters en trailers waar paarden in kunnen keren.

Het gaat om de essentie van de methode en niet om de show er omheen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 21:17

Apple schreef:
De methode an sich werkt echter wel. Gewoon eerst in alle rust en kalmte met je paard richting trailer. Stilstaan? Achteruit zetten. Na achteruit weer vooruit. Enzovoorts. Als de aandacht van het paard helemaal op jou is gericht en hij door heeft dat de enige weg vooruit in de trailer is dan staat hij er zo in Lachen.

Ah, nu begrijp ik wat jullie bedoelen met dat achterwaarts. (Was me een beetje ontgaan) omgekeerde psychologie.
Dat heb ik al wel eens geprobeerd. Misschien dat ik het verkeerd deed of te vroeg ben gestopt, maar echt werken deed dat niet. Probleem was, dat ze wel achterwaarts wil, maar daarna niet meer voorwaarts. Kom je uiteindelijk alleen maar verder van je trailer uit Clown Mijn paard heeft er ook absoluut geen probleem mee om achterwaarts te moeten, ze vindt dat precies ook niet vervelend. Dan zet je haar achterwaarts en gaat ze daarna doodleuk stilstaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:24

Dan moet je verder achterwaarts Lachen. Het achterwaarts moet ook van jou worden.

Die van mij vond achterwaarts altijd heel grappig dus ik had hetzelfde, totdat wij het achterwaarts hebben overgenomen. Dus ons tempo (net iets sneller dan hij wil) en onze afstand (net iets verder dan hij wil).

Daarnaast als je dan op de klep staat letten op signalen als 'licking and chewing', dat is goed en dan komt het wel. Dan zijn ze aan het nadenken.
Als het dan rondkijken wordt of zelfs een stap de verkeerde kant op dan gelijk weer achterwaarts.

Goed opletten hoe het gewicht van je paard verdeeld is en of er aanstalten gemaakt wordt om naar voor te komen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 21:48

Dan zal ik dat nog eens een nieuwe poging moeten geven Knipoog
(Feit is wel dat m'n paard achterwaarts gaan altijd zelf gebruikt heeft tegen mij. Al sinds ze jong was en niet zozeer met de trailer, maar op wandeling enzo. Die kan echt razendsnel achterwaarts en houdt dat redelijk lang vol. Nu is dat al lang geen probleem meer, omdat ik ondertussen weet hoe ik het best hierop moet reageren en haar daarin voor ben. Maar toen dat nog wel een probleem was, heb ik ook wel de omgekeerde psychologie aanpak gebruikt. Heeft enkele keren gewerkt, maar daarna niet meer. Ging ze ook gewoon weer stilstaan of nog achterwaarts. (Terwijl ik haar vaak al 50 m naar achter had gestuurd Clown Hield de weg plots op, plaatsgebrek Haha! )
Ik weet eigenlijk niet of ze dat nu nog zou doen en in combinatie met de trailer)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:50

Dat is een beetje het punt Haha!. Je moet wel ruimte hebben *LOL*.