bokken en steigeren bij longeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: bokken en steigeren bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:53

Anneline schreef:
@ superwoman

Bedankt voor je advies maar eigenlijk heb ik er weinig aan, ik heb het geleerd van mensen met zo'n 20 jaar ervaring en kijk nog steeds veel naar andere mensen. En nog kunnen we het probleem niet vinden..

Vraag het eens aan iemand met veel ervaring, iemand die ervaring heeft met veel jonge paarden of probleempaarden om die pony te longeren.

In de meeste gevallen staat je gewoon op de verkeerde plek en/of ben je te laat met het zien van signalen.

Het probleem zit 'm niet in het longeren, maar in het respect wat de pony mist.
nogmaals dwing je respect niet af.
respect krijg je doordat je correct leiding geeft, dan wíl de pony voor je werken.
Wanneer je de baas wil zijn (afdwingen) zal de pony niet willen werken. Misschien werkt hij wel, maar niet graag.

"typisch welsh" geeft bij mij aan, dat de schuld wordt gelegd bij de pony en dat is echt de verkeerde plek om mee te beginnen. Dan is het respect voor de pony er ook niet en kun je zeker geen respect terug verwachten.
(natuurlijk bedoel je het niet zo, maar die kleine signalen geef je hier en hoogst waarschijnlijk ook aan de pony)

Ik hoop dat je hier wel wat aan heb.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:58

hmm met mijn welsh jaarling kan ik lezen en schrijven, en ook de welshmerrie die ik mocht verzorgen toen ik 11 jaar was was een fijne pony om mee te werken. het toeschrijven aan het ras of karakter is hier niet helemaal eerlijk, aangezien de pony het wel goed deed eerder, en nu niet meer, in de tijd dat jij ermee gewerkt hebt is het achteruit gegaan. de conclusie (hoe hard het ook is) lijkt me duidelijk.

@ TS, een meisje van 13 jaar met VZ ponies kan je imo niet echt ervaren noemen. er zijn in elke regio instructeurs die aan huis komen, probeer dat eerst maar eens.

Anneline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:05

@ merrieveulen
Ik snap je reactie maar ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest. Mijn eigen schuld, ik weet het maar de welsh is niet het paard dat ooit wel te longeren was. Met jullie tips probeer ik te werken en het gaat al iets beter. Ik longeer nu met een heel korte lijn zodat ik het paard door de dode hoeken soort van heen kan trekken. Dit is niet erg goed uitgelegd want ik moet de pony niet meetrekken maar kan het niet anders verwoorden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:36

Anneline, ik snap écht niet wat je hiermee bedoeld.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:29

ik ook niet. de enige nuttige tip die ik hier dan ook nog zou willen geven is: zoek goede begeleiding/ intstructie/ hulp. ga hier niet zelf mee aanmodderen, want zo te horen heb je zelf écht niet de ervaring en kennis hiervoor...

nantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:42

srry hoor, maar dit vind ik iets te ver gaan. Ik hoor bijna alleen maar negatieve dingen over dit baasje. Maar deze pony heeft het echt goed. Hij heeft een grote wei+schuilstal (maar daar gaat hij toch (bijna) nooit in staan Tong uitsteken ) Hij staat op een hele rustige plek bij hartstikke aardige mensen! En hij krijgt genoeg aandacht!!!! Als het baasje bij die pony komt zie je meteen dat ze van elkaar 'houden.' Hij hinnikt meteen naar haar als ze eraan komt en galoppeerd meteen naar haar toe. Ik kan nog veel meer dingen ovr ze vertellen maar dan wordt dit iets te lang Tong uitsteken .
Het baasje kan goed met pony's omgaan en als ze dat niet kan... heeft ze haar familie nog. Haar broer( 25???) Heeft stage op een manege gehouden, rijdt al heeeeel lang. Haar zus (18??) Rijdt ook al erg lang, en heeft echt wel ervaring. Ik gok dat ze allebei iets van 10 jr rijden, ofzo?? En over dat hoeven krabben. Deze pony is eerst van iemand geweest, niemand deed iets met hem. totdat haar zus kwam. Die heeft hem helemaal ingereden enz. Dus over dat hoevenkrabben is niet hun schuld.
En natuurlijk is deze pony niet perfect (het baasje ook hoor Haha! ) De pony kan soms nog wat hengstige trekjes vertonen (al is hij geen hengst meer Tong uitsteken ) hij kan soms nog steigeren, maar voor de rest is het een schat Ja
Deze mensen laten hun verzorgpony echt niet over aan mensen die ze niet vertrouwen. Em ik vind dat deze pony het heel goed heeft met zijn baasje!!!! Ik hoop dat jullie mening hierdoor (een klein beetje) is veranderd. Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:31

hoefjes geven kan je een paard in een dag leren.
verder is er niemand hier die de eigenaren ergens van beticht hoor, volgens mij. deskundige hulp hebben we allemaal, zelfs Anky krijgt nog les dus tja... staat de pony trouwens alleen? begrijp ik dat nu goed?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:51

De pony staat alleen in een weitje, met geiten ernaast maar niet in de wei. Sanp ook niet waarom, maarjah. Wat je zegt klopt wel, Nanne, maar het is ook zo dat we hem niet kunnen vangen in de wei. Da's dus dubbel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:58

een paard hoort NOOIT alleen te staan, ook al zouden die geiten erbij inzitten; geiten zijn géén goed gezelschapsdier voor een paard. verklaart niet alles, wél waarom het dier niet lekker in zijn vel zit.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 12:11

Geiten zijn goed hoor, als gezelschap. Toch? Maarjah, ze staan er niet in, dus ja...

Zit hij niet lekker in zijn vel dan?

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:13

succes er mee maar ik zou een wat meer ervaren persoon vragen om hulp

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:28

sammyvriend schreef:
Geiten zijn goed hoor, als gezelschap. Toch? Maarjah, ze staan er niet in, dus ja...

Een geit is geen paard, dus lijkt me niet zo best gezelschap.
Elk paard is anders, maar in de MEESTE gevallen willen ze iig 1 soortgenoot in de wei hebben.

Een mens kan ook eenzaam worden als hij geen andere mensen om zich heen heeft om mee te praten, geen enkel dier kan die leegte opvullen. Soms moet je gewoon MET iemand kunnen praten, niet alleen tegen een dier of iets praten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:10

sammyvriend schreef:

als een paard zó weerbarstig is, maar verder wél weet hoe iets in wezen moet (klieren dus, zoals dat al snel genoemd wordt), is er ALTIJD iets mis. onduidelijke communicatie, pijn, geestelijk ongemak... allerlei mogelijkheden.
verder is een geit zéker geen goed alternatief voor een soortgenoot. een paard is een paard, geen geit. dat ze samen gehouden kunnen worden klopt, maar NIET een paard alleen zonder ander paard.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 10:31

Ok. Daar kan ik verder ook niks mee doen, maar nu weet ik in iedergeval ongeveer waar een probleem ligt. Maar zou dit ook de oorzaak kunnen zijn van het bokken en steigeren? Nee, denk ik. Want waarom zou het bij het rijden dan wel meer dan heel erg braaf zijn?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:35

op de grond is je communicatie anders. het kan wel degelijk zijn (sterker nog, het is waarschijnlijk het geval) dat je paard met jou op de grond niet op zijn gemak is, niet overtuigd is van je betrouwbaarheid, oid. en dat kan wel degelijk dat soort gedrag opleveren.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:33

misschien kan je hem/haar met heel veel pony's op een weiland zetten misschien knapt die daar wel van op

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:44

Mendieny schreef:
misschien kan je hem/haar met heel veel pony's op een weiland zetten misschien knapt die daar wel van op

ééntje is meestal wel genoeg. het verschil tussen nul of één is duizendmaal groter dan het verschil tussen één en twee, en zo door.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:53

een pony van een vriendin van mij,
doet dat ook steeds,
als je heel even niet oplet, staat ze recht boven je zowat..
of komt ze heel stiekem naar binnen lopen
en probeert ze je te trappen,
ik geef er dan een tik met de zweep ( naja ik raak er niet! )
doet ze het nog een keer, ga ik zo door..
Ze deed het al bijna 3 maanden en elke dag weer.
Op een gegeven moment ben ik een keer boos op haar geworden
naja boos is het verkeerde woord
gewoon dat ze fout zat
want me vriendin pakt haar gewoon te zacht aan
ze bokt en stijgert nu niet meer bij mij als ik haar aan het longeren ben
maar bij me vriendin nog wel,
me vriendin is nu druk bezig om op de zelfde manier hoe ik het haar heb afgeleerd bij mij, dat ze het ook niet meer zal doen bij haar..
we zullen het zien, maar bij ons heeft het in ieder geval wel geholpen gewoon met de zweep er goed bij.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:45

De volgende keer als ik meega gaan we gewoon (als het aan mij ligt) Lekker saampjes naar buiten, maar niet erop zitten. Gewoon met het touwtje en dan gezellige dingen doen. We zullen zien!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:27

Ik weet zeker dat jullie heel veel opsteken door te luisteren naar MV en SW!
@Nanntje, er zijn ook mensen al 30 verkeerd bezig met hun paarden, en mensen met dezelfde mening zoeken elkaar toch op, dus stages op maneges zeggen mij niet veel, daarvoor zie ik in mijn werk teveel verknoeide paarden. Nooit opzettelijk, altijd met liefde, maar toch verknoeit!
En een pony die elke dag bij wijze van spreken een brokje krijgt, zal ook hinnikend op je afkomen, een pony die zich niet happy voelt zou dat gedrag ook kunnen vertonen, het zegt in ieder geval niets over liefde voelen van een pony naar een mens. Dat is het vermenselijken van het paareden gedrag, een van de grootste problemen die het paard heeft met de mens.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:27

30- 30 jaar, sorry

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:41

Gewoon een longeerzweep pakken, als hij naar je bokt een goede harde klap met het touwtje dat eraan zit geven Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:12

Stravero schreef:
Gewoon een longeerzweep pakken, als hij naar je bokt een goede harde klap met het touwtje dat eraan zit geven Knipoog

he ja, laten we elke poging van het paard om ons iets duidelijk te maken de kop indrukken met geweld! nou weten we ook gelijk waar al die afgestompte paarden vandaan komen!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 12:21

Inderdaad, die manier van Stravero gaat niet werken.

klaroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 01:44

Hallo mensen,

Mischien is het een optie om eerst naast je paard te lopen zodat hij vertrouwen in je krijgt. Iedere dag ook al is het maar 5 min. Dit uitbreiden en dan het paard steeds iets verder van je af laten lopen. Hiervoor belonen. Hij moet jou zien als leider en ontzag hebben voor jou. Pas dan zal je paard/pony voor je kunnen werken. Je kan een paard alles leren aan de hand (middels kaptoom/halster) Schouder binnenwaarts/ travers/ wijken/ piaff/ passage. En dat kan in alle gangen. Maar je moet bij het begin beginnen en alle tijd nemen die nodig is. Niks onder dwang of met de zweep. Gewoon stapje voor stapje en veel geduld hebben. Dan lukt alles. Het paard moet er immers plezier in hebben. Succes ermee. Kijk anders eens op de website van paardenbegrijpen.

Groetjes.