Wedstrijdkleding gedateerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carry

Re: Wedstrijdkleding gedateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:17

Ik ben tegen het zomertenue! Het is traditie bij de dressuur en wat een plastron betreft: I love them. Je wedstrijdjasje hoef je alleen 6 tot 10 minuten per proefje aan, daarna kan hij weer even uit en kan je weer stoom afblazen. Verder, dressuur is een sport van netheid, dus als jou paard je jasje onderslobberd moet je je jasje maar niet laten onderslobberen en je broek? Doe gewoon een sportbroek aan die je kan openritsen en makkelijk kan uittrekken, die beschermt je broek en je laarzen. Dat donkerblauw wordt toegestaan vind ik ok, maar kleuren als oranje/geel/paars lijkt me niets. Het is hier toch geen circus of wel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:31

Met donkergrijs en krijtstreep zou ik ook nog wel kunnen leven. Bodywarmers vind ik dan weer niks, dat is voor clinics nog wel geslaagd en voor thuis ook, maar in een proef vind ik het niet netjes, afgezien van bij de pony's waar ik het uit financieel oogpunt wel kan voorstellen. Die kinderen groeien nog als kool en dan elke keer een nieuw jasje is toch prijzig.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:04

Carry schreef:
Ik ben tegen het zomertenue! Het is traditie bij de dressuur en wat een plastron betreft: I love them. Je wedstrijdjasje hoef je alleen 6 tot 10 minuten per proefje aan, daarna kan hij weer even uit en kan je weer stoom afblazen. Verder, dressuur is een sport van netheid, dus als jou paard je jasje onderslobberd moet je je jasje maar niet laten onderslobberen en je broek? Doe gewoon een sportbroek aan die je kan openritsen en makkelijk kan uittrekken, die beschermt je broek en je laarzen. Dat donkerblauw wordt toegestaan vind ik ok, maar kleuren als oranje/geel/paars lijkt me niets. Het is hier toch geen circus of wel?

Waar het mij persoonlijk omgaat is dat mijn prestatie negatief beinvloed wordt door een warm jasje met 30 graden. Niet iedereen is gezegend met het feit dat ze goed tegen de hitte kunnen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dan je van de ene proef bijna gelijk door moet naar de volgende en dan is die tijd echt wel langer hoor.
Regels voor wat betreft netheid staan hier helemaal los van. Daarnaast zie ik genoeg mensen in een jasje rijden die hoognodig een reinigingsbeurt kan gebruiken en niet zo heel witte rijbroeken en dekjes meer. Daarnaast, wordt je rijden er beter van als je strak in het pak zit? Ik denk het niet. Het geeft alleen misschien iets aan hoe iemand met z'n spullen omgaat, maar daar wordt je tijdens de proef niet op beoordeeld (hoogstens op het punt verzorging van het geheel, maar boven de M vervalt deze) en is denk ik ook niet zo heel erg belangrijk, als dit wel zo was, dan krijgen we pas de modeshow en wint het schoonste geheel in plaats van de beste combinatie.

Wat het wedstrijdtenue betreft vind ik de dressuurwereld behoorlijk conservatief. Alles moet blijven zoals het is, terwijl we wel mee in de stroom van andere veranderingen meegaan. De manier van rijden en trainen ontwikkeld wel door en wordt breed toegepast, startlijsten.nl is niet meer weg te denken en de manier waarop we ons kleden en ons paard aankleden voldoet ook aan de modernste eisen, maar zodra het wit zwart wedstrijdtenue ter sprake komt is er geen enkele modernisering mogelijk en moet alles zo blijven zo als het was 100 jaar terug. Dit bevreemd mij nog steeds.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:23

Ik ben het er ook mee eens dat het tenue 'moet' blijven, ik vind het prachtig en vind juist die nieuwe jasjes (bijv die van Anky) erg lelijk.

Wat betreft warmte en soepelheid, als je een goede kwaliteit jas + blouse hebt kan het prima imo. Ik ben ook een heethoofdig type (letterlijk) maar door genoeg te drinken en zelf rustig te blijven kan ik bij 30 graden echt wel een proef rijden. Sterker nog, ik rijd dan ook in met jas, want anders vind ik de overgang te groot.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:42

ingvdh schreef:
Wat het wedstrijdtenue betreft vind ik de dressuurwereld behoorlijk conservatief. Alles moet blijven zoals het is, terwijl we wel mee in de stroom van andere veranderingen meegaan. De manier van rijden en trainen ontwikkeld wel door en wordt breed toegepast, startlijsten.nl is niet meer weg te denken en de manier waarop we ons kleden en ons paard aankleden voldoet ook aan de modernste eisen, maar zodra het wit zwart wedstrijdtenue ter sprake komt is er geen enkele modernisering mogelijk en moet alles zo blijven zo als het was 100 jaar terug. Dit bevreemd mij nog steeds.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. In mijn ogen is het wedstrijdtenue zeker gemoderniseerd. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van soepele en andere stoffen. Vroeger was het allemaal wol, tegenwoordig heb je soepele zelf wasbare jasjes en ook met een elastische rug bijvoorbeeld.
De jassen zijn ook in veel dunnere stoffen verkrijgbaar.
De helmen zijn nu ook luchtdoorlatend (kan me die caps van vroeger nog herinneren Stoom uit je oren ).
Handschoenen zijn nu ook veel dunner en ook ademend.

Als je vindt dat je prestatie beïnvloedt wordt door je kleding, dan heb je volgens mij niet de goede maat of pasvorm. Het hoeft namelijk niet een benauwd strak pak te zijn.

En wat al vaker gezegd is, er moet een vorm van eenheid zijn omdat je als jury zijnde de combinatie moet beoordelen in de ring. Afwijkende kleding geeft dan veel afleiding. Door het tenue niet helemaal vrij te geven heb je als ruiter inderdaad een beperkte keus, maar is het wel eerlijker. De beoordeling gaat tenslotte om het rijden en niet om hoe je eruit ziet!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:06

ingvdh schreef:
Wat het wedstrijdtenue betreft vind ik de dressuurwereld behoorlijk conservatief. Alles moet blijven zoals het is, terwijl we wel mee in de stroom van andere veranderingen meegaan. (...)zodra het wit zwart wedstrijdtenue ter sprake komt is er geen enkele modernisering mogelijk en moet alles zo blijven zo als het was 100 jaar terug. Dit bevreemd mij nog steeds.

Dat dacht ik dus ook net. Dat de (Nederlandse) paardenwereld conservatief is heb ik al vanuit een andere hoek gehoord. De reacties hier bevestigen dat beeld dus. Haha! Ik vind het echt verbazingwekkend hoeveel mensen hier zo gehecht zijn aan dat apenpakkie.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:35

Ik vind het erbij horen. Dit tenue ziet er chique uit, maar het is soms idd zweten met warm weer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:41

Hier in de omgeving zie ik er genoeg rijden met een krijtstreepje, ook in de Z en nog niet meegemaakt dat die zich moesten omkleden/vertrekken..

Ik vind dat er nog ruim voldoende keuze is in kleuren jasjes, modellen, materialen en afwerking.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:32

In Frankrijk, op de kleine wedstrijden zijn ook andere kleure toegestaan dan zwart (jasje)
zoals donker groen, grijs en donker blauw, je moet wel met zwarte laarzen rijden (of mini-chaps van glade leer) Je heb recht op 'n dresuurhoedje of une casque.

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:39

Ik heb vandaag wedstrijd gehad, en dan vind ik het niet fijn dat ik een jasje aanmoet, ook al is het maar voor 7 minuten. Het was best benauwd en ik was na de proef blij dat het weer uit kon. Ik zou het niet erg vinden als er iets anders voor in de plaats zou mogen. Bijvoorbeeld een mooie bodywarmer van een licht en doorlatend stofje. En die plastron ook af; bah wat een naar ding Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 07:47

Ik vind de stoffen juist heel erg verbeterd de laatste jaren. Ik rijd al in geen jaren meer in zo'n wollen jas, echt afschuwelijk. Ik heb nu een heel goedkoop licht jasje voor in de zomer, ademt geweldig en kan gewoon in de wasmachine. Inderdaad, ook qua blouses, handschoenen en caps is er de laatste jaren veel verbeterd. Als je er even de tijd voor neemt om het bij elkaar te zoeken, heb je een vrij luchtige outfit. Pasvorm, zeker bij het jasje en de plastron doen al heel veel.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:20

Ik hou ook wel van de traditie. Vind dat tenue van nu wel chique, en heb ook als zomertenue was toegestaan gewoon altijd mijn jasje aangehouden. Vind dat netter staan. Mijn plastron strik ik zelf (veeel mooier!) en als ik het warmer is doe ik hem wat losser om mijn nek als in de winter.
Een wollen jasje vind ik zelf juist wel fijn, wol ademt juist veel beter dan die sythetische stoffen. En die Anky blouses, daar kun je het bijna niet warm in hebben, daar waait het gewoon in. Al rij ik ook vaak juist met jasje los, omdat je anders als je dat aantrekt ineens zo'n klap krijgt van de hitte. Wel zou ik heeel graag willen dat deze jasjes worden toegestaan, vindt die eigenlijk nog meer chique dan zwart of donkerblauw: http://www.jrsport.nl/kentucky/rijjasjes/paris.html

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:36

deze zie je hier in de omgeving nog wel eens voorbij komen:
Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:47

iets meer vrijheid in de kleding zou ik ook erg prettig vinden, feit is dat ik geen idee heb wat. Ja, wit is onpraktisch als je bezig bent met een sport zoals paardrijden, maar het staat wel het netst, kan het me niet voorstellen zonder.

Meer kleuren jasjes, zoals grijs, donkerblauw, krijtstreep, zwart, (...). Felle kleuren dan weer niet.
In de zomer een nette bodywarmer (geen simpele slobberende zoals je normaal misschien draagt, maar wel eentje die netjes aansluit zodat het geheel netjes blijft en verzorgd.)
Moeilijke vraag. Ik vind het wel gedateerd, maar zou geen goed alternatief weten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:09

Ik ben ook wel 'n traditie-mens, het enige dat van mij anders zou mogen is het verlagen van de 'zomertenue-grens'.
Bij 30 graden is het imo al te warm om te rijden met blouse, laat staan met jasje erover.
Voor de rest; houden zo. Het heeft toch z'n charme, iedereen netjes uitgedost.
Je paard en tuig poets je immers ook voordat je op wedstrijd gaat. Knipoog

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:36

Ben ik blij dat ik over het algemeen vaker spring.. Schijnheilig haha
Zomertenue is hier bij het springen veel vaker toegestaan dan bij dressuur. Zelfs bij 30 graden moet je toch nog vaak een jasje aan.
En ik vind ook dat op zn minst de kleuren vrij gegeven zouden mogen. Vind dat jasje van Kentucky hierboven echt super mooi en imo net zo chique als een zwarte of blauwe.. Ja