op touw bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Re: op touw bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:59

heluuuuuuuuuuup mn moeder belde net op er is weer een touw kapot

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:59

sry da ik zoveel plaats mr kmoe 25 berichten hebben geplaatst

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:00

Die van mij doet het uit verveling in de trailer bijvoorbeeld als geen hooi meer heeft

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:43

milofriendly het is niet de boedoeling om je berichtenaantal zo omhoog te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:49

Cloud doet het sinds een paar maanden. Hij mist een aantal tanden waar van er van een nog een wortel in bleek te zitten die destijd door kwam. Tegenwoordig vind hij het gewoon leuk, hij speelt graag en zo doende ook met zijn touw. Als ik wil dat hij stopt doet hij het ook wel. Maar als ik niks zeg vist hij wel weer ergens een touw vandaan en houd dat in zijn mond.

Aangezien hij zichzelf toch maar los maakt staat hij altijd los. Zeker op de trailer, als hij met het touw speelt schopt hij de hele trailer kapot.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:51

Flurk doet het ook en hij ziet dan ook nog kans zijn touw los te trekken maar kapot bijten doet hij gelukkig niet

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:56

Mijn ruin doet het ook nog steeds. Probeert altijd van alles in zijn mond te nemen. Bij hoofdstel indoen pakt hij de keelriem of de teugel, bij het meenemen naar de bak pakt hij de teugel, bij het longeren wil hij de lijn pakken (en uit grapje doet hij het zelfs een enkele keer tijdens het longeren, als ik niet alert genoeg ben).

Tijdens het hoofdstel indoen ben ik geduldig en pak ik snel de riempjes weer uit zijn mond. DAn laat hij het verder ook rusten en doet geen pogingen meer.

Wat ik écht niet accepteer is het vastpakken van het halstertouw. Mijn paard staat op de poetsplaats aan 2 halstertouwen en deze maak ik al hoog vast (bovenste zijringen aan het halster) om hem niet in de verleiding te brengen. Als het touw in een boogje hangt wil hij het ook pakken maar vanaf begin af aan weet hij dat hier een flinke straf op staat.
Ik ben zelf van mening dat het namelijk levensgevaarlijk is. Wat nou als hij dat touw in zijn mond heeft, er gebeurt om hem heen iets om flink van te schrikken en hij doet een sprong naar voren of gaat juist hangen?

Juist dus omdat ik het levensgevaarlijk vind, leer ik het mijn paarden altijd af of probeer het zoveel mogelijk voor te zijn of te beperken. Slaan doe ik dan niet aan want sommigen proberen het zó vaak dat je ze er kopschuw mee zou maken (al niet te denken aan de schrikreactie als ze net met hetgeen in de mond staan).

Mij is wel opgevallen dat ruinen c.q. hengsten het meer/vaker lijken te doen dan merries...?

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:44

hallo,

Die van mijn doet het ook al van kleins af aan. Het is een gewoonte, Soms Als hij wat nerveuser is dan wordt het wat erger, ik geef er zelf niet veel aandacht aan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 22:44

MiloFriendly schreef:
sry da ik zoveel plaats mr kmoe 25 berichten hebben geplaatst

Dat heet topicvervuiling, dat hebben we hier liever niet!!!

@de rest, bedankt voor de reacties, ik probeer het hem gewoon maar af te leren dan door het touw steeds uit zn mond te halen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:57

als je het touw uit zijn mond haalt, doe dat dan zo emotieloos mogelijk. niet straffen, aan het touw rukken oid, en niet aankijken.
als hij het touw níét pakt, of zelf loslaat, goed belonen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 07:56

Ja zaterdag met het uit de wei halen heeft ie het wel geprobeerd maar heeft het touw niet vastgepakt Lachen

MyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:41

Een gewoonte denk ik. Mijn verzorgpaard doet het ook steeds en is er ook niet vanaf te brengen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 21:07

Hij is ook aan het wisselen op het moment, er viel vanmiddag weer een dop uit zn mond... Ik probeer er goed op te letten en het touw meteen uit zn mond te halen. Het lijkt wel iets minder te worden Lachen

Anneline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:08

Mijn verzorgpaarden doen het ook, volgens mij niet een uiting van frustratie maar gewoon zin om te kauwen denk ik. Ze kauwen ook niets kapot dus mischien scheelt dat? Het is meestal tijdens het opzadelen enzo dus mischien zelfs een vorm van verveling?

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:11

Die van mij doet het ook. Maar dit is echt gewoon zijn gewoonte geworden hoor. Hij kauwt eigenlijk op alles wat los en vast zit, maar touwtjes en teugels zijn toch wel het lekkerst Nagelbijten / Gniffelen

Justme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:16

Kan verveling of gewoonte zijn. Mijn paard deed het ook altijd pakte touw in de mond maar kauwde verder niet...

Nelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:02

Mijne doet dat ook maar dan met halster touw hij krijgt van de eigennaarniet genoeg eten ofzo [[verzorgpaard ]] xD.. nee hij krijgt genoeg maarja ik weet het ook niet

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 07:43

@MiloFriendly: denk jij soms in schokjes?

Mijn net 4-jarige doet het ook. Ik wijt het aan het wisselen van de tanden en pubergewoonte.
Als 2-jarige is hij dat beginnen doen: kauwen en sabbelen.
Hij kauwt/sabbelt op alles wat hij te pakken kan krijgen. Hij neemt zijn halstertouw, halster bij het aandoen, longeerlijn, T-stuk, teugels bij het begeleiden, zweep, hoofdstelriempjes... In de wei kauwt hij ook op het handvat van de mestschepper wanneer ik deze even loslaat.
Ik straf hem er niet meer voor, want hij blijft het doen. Ik denk dat hij het vooral doet vanwege het wisselen van zijn tanden en daar ga ik niet steeds nog een mep voor verkopen. Het helpt toch niet.
Het is een kantje van zijn karakter en maak me er (meestal) niet meer druk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:11

Mijn ruin is ook begonnen toen er een af gebroken tand doorkwam groeien. Nu een half jaartje terug. Sinds dien doet hij het nog steeds. Hij vind het leuk, en uit ontspanning gaat hij met het touw spelen. Hij maakt niks kapot en is er ook niet vervelend bij. Alleen in de trailer als hij met het touw aan het spelen is. Vandaar dat hij gewoon los staat.

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:41

ik denk dat het gewooon een soort van spelen is.
maar je moet wel zorgen dat je je paard nog wel kan controleren

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:23

Ik vind dat je het wel kan afstraffen. Telkens stem verheffen en gerust een tik geven. Het kan toch niet zo zijn dat een paard jouw duur gekochte touwen halsters en hoofdstellen mag mollesteren. Of geven jullie hier niks om. Ik wel, ik moet er hard voor werken en ik laat onze nieuwe hengst die niet kapot maken. Als je het telkens herhaald, tot in den treure, en je wordt er moe van hoor..... ik blijf het zeggen, wordt het wel minder, tenminste bij de onze wel. Ze weten het gewoon . Op een gegeven moment hoef je maar een keer te roepen alé of los en ze laten m los.

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:43

Was ik nog vergeten te zeggen. Belonen is ook een vak apart. Vaak wordt dat vergeten. Zoals ikzelf hierboven. Goed gedrag ook echt belonen.Als ie het goed doet en even goed geluisterd en gereageerd heeft goede aandacht geven en belonen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:42

overigens is een schreeuw en een tik geven niet de enige manier om het af te leren....

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:46

Precies.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:07

Mijn oude pony beet altijd in haar halster als je die om wou doen en dan gaf je dr een tik ging ze gewoon door of ze deed het later weer. Ik kon het haar niet afleren het is volgens mij gewoon een rare gewoonte net als het luchtzuigen.

Dus ik denk dat joun pony dan ook een rare gewoonte heeft.