Bokken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:01

een staartriem is symptoombestrijding. een goed passend zadel schuift niet, en kan gewoon op de juiste plaats op de rug liggen zonder problemen. dat moet bij wijze van spreke zonder singel kunnen. de enige oplossing hiervoor is dan ook een ander zadel, hoewel opnieuw (bij)vullen ook al verschil kan maken... jammer voor het paard, maar jij kunt er zelf niets aan veranderen, hooguit bij de manegehouder voorstellen om er eens naar te laten kijken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:32

merrieveulen schreef:
een staartriem is symptoombestrijding. een goed passend zadel schuift niet, en kan gewoon op de juiste plaats op de rug liggen zonder problemen. dat moet bij wijze van spreke zonder singel kunnen. de enige oplossing hiervoor is dan ook een ander zadel, hoewel opnieuw (bij)vullen ook al verschil kan maken... jammer voor het paard, maar jij kunt er zelf niets aan veranderen, hooguit bij de manegehouder voorstellen om er eens naar te laten kijken.

In principe ben ik het met je eens. Alleen hebben sommige paarden zo weinig schoft (vooral shetlanders zijn daar een voorbeeld van), dat hoe goed het zadel verder ook past, het toch naar voren blijft schuiven. Dan biedt een staartriem goed uitkomst.
Bij drachtige merries wil het ook nog wel eens gebeuren, door de dikke buik...maar dat is dan tijdelijk. En dan kan een staartriem tijdelijk ook uitkomst bieden. Maar in principe hoor je te zorgen dat een zadel niet schuift door het juist op te laten vullen....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:37

een zadel hoort niet goed gehouden te worden door de schoft. als het naar voren komt, is het gewoon te breed. het probleem met shetten is, dat ze te vaak een kinderzadel (bijv. 15 inch, wat dus op een grotere pony thuishoort) dragen, wat dus te ruim is. mensen denken dat de ronde ribben van een shet dan te vergelijken zijn met een B-pony, wat dus niet het geval is.
mijn merrie had gewoon een zadeltje dat paste, en niet tot nauwelijks schoft. zelfde geldt voor de haf van mijn zusje. voor elk paard is er een goed passend, niet schuivend zadel te krijgen. soms kost dat meer geld en moeite, dus gaat de voorkeur dan uit naar een staartriempje. ik ken nl niemand die voor een shet een custom made zadel heeft of zal aanschaffen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 14:05

Bedankt voor alle hulp. Ik zal eens kijken wat ik kan gaan doen hieraan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:59

merrieveulen schreef:
een zadel hoort niet goed gehouden te worden door de schoft. als het naar voren komt, is het gewoon te breed. het probleem met shetten is, dat ze te vaak een kinderzadel (bijv. 15 inch, wat dus op een grotere pony thuishoort) dragen, wat dus te ruim is. mensen denken dat de ronde ribben van een shet dan te vergelijken zijn met een B-pony, wat dus niet het geval is.
mijn merrie had gewoon een zadeltje dat paste, en niet tot nauwelijks schoft. zelfde geldt voor de haf van mijn zusje. voor elk paard is er een goed passend, niet schuivend zadel te krijgen. soms kost dat meer geld en moeite, dus gaat de voorkeur dan uit naar een staartriempje. ik ken nl niemand die voor een shet een custom made zadel heeft of zal aanschaffen.

Zoals ik al zei...ik ben het in principe met je eens. Maar het is niet helemaal altijd zo als jij zegt. wat je zegt over een helemaal aangepast zadel op een shet is waar...dat doen mensen meestal niet.
Maar toch komt het voor dat bij sommige paarden met weinig schoft (enn nog wat andere kenmerken) het zadel niet onschuifbaar te krijgen is.
Een vriend van ons (die een paar jaar geleden overleden is) was zadelmaker. Een hele goede...hij wordt nu dan ook echt gemist vanwege zijn vakmanschap. Ik ben in het kader van mijn werk vaak met hem mee geweest. En het kwam wel eens voor, dat een zadel toch enigzins bleef schuiven, terwijl het overal goed aansloot.
Ik heb gezien hoe zadels zo optimaal mogelijk werden aangepast...zelfs een andere boom er in lassen...en dan nog...
Uitzonderingen bevestigen namelijk de regel!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:09

precies, maar je hebt het dan wel over échte uitzonderingen... ik denk ook niet dat de kans erg groot is dat we daar hier mee te maken hebben Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:12

merrieveulen schreef:
precies, maar je hebt het dan wel over échte uitzonderingen... ik denk ook niet dat de kans erg groot is dat we daar hier mee te maken hebben Knipoog

Nee...we gaan wel een beetje off-topic.... Haha!

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:51

Miss dat ze een trauma heeft, last van haar rug, of miss is ze ingereden met een gebroken zadel. Gebeurd blijkbaar wel vaker!!

MyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:59

Weet je of ze dit ook bij de oude eigenaren al deed of dat ze dit doet omdat ze nog moet wennen oid ?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 07:17

Het is zo oneerlijk...

Ik heb gister echt vreselijk nieuws te horen gekregen. Een meisje uit mijn klas, die op dinsdag rijd. Heeft me verteld dat Thea naar de slacht is. *snik*

Ok, ze mocht niet bokken. Maar de slacht?

Ik weet niet of ze eerst een dierenarts oid erbij hebben laten komen, of dat ze m gewoon rechtstreeks hebben weggebracht. Ik vond het zo'n lief beestje, ze deed geen vlieg kwaad. Alleen de galop was geen doen. Ik had haar zo iemand gegunt die wat met r kon.

Maar nee... Ze moest zo nodig naar de slacht. Ik weet niet of het waar is, misschien maakte ze er een grapje over. Maar ik vind het geen leuk grapje.

Ik denk persoonlijk niet dat ze er een dierenarts bij hebben laten komen. Omdat m. Thea niet meer wou zien. Nadat ze iemand er vier keer in 1 les had afgebokt.

Ik vind het echt zo sneu...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:21

oneerlijk, tja... zo zijn veel mensen nou eenmaal. gaat het teveel geld kosten, kan men niets met het paard? dan maak je hem toch gewoon dood? probleem opgelost, en centjes bespaard voor 'een nieuwe'.

echt belachelijk als dit waar is. ik denk dat er dan héél veel paarden naar de slacht kunnen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 07:25

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat ze er eerst een dierenarts naar hebben laten kijken. En dat ze echt iets aan dr rug had oid. Maar ik ben eerlijk gezegd bang dit niet zo is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:32

ik ook. lijkt me sterk dat zo'n dier iets ongeneeslijks heeft, maar goed niets is onmogelijk... en aangezien er al paarden naar de slacht gaan omdat ze 'in de weg lopen' (mensen er teveel hebben van te weinig waarde)... tja.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:50

Zulke dingen gebeuren wel vaker, jammer van het paard..
Voor bijna elk paard was/is er wel een oplossing, alleen soms duurt het heel lang om die te vinden..

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:06

Tjonge wat stom zeg, ik heb ook een helepoos gereden op een pony die zo vaak bokte maar dan ook echt altijd! uiteindelijk hebben ze haar verkocht aan een handelaar, maar ik heb wel zo'n donkerbruin vermoeden wat er met haar is gebeurd Boos!. Echt heel sneu en das voor alle paarden die om een reden als deze naar de slacht zijn gebracht!!!