Pony wilt wasplaats niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Re: Pony wilt wasplaats niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:01

roest schreef:
luxje schreef:
tja, met mijn manier zal ik hier niet veel vrienden maken, maar ik zou er toch wel voor zorgen dat mijn paard die wasplaats opkwam, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
Als daar een flinke lel voor nodig is, so be it.
ik ben de baas en verder geen gezeur Bloos
En ja, ik ben superblij met mijn paard en volgens mij is dat wederzijds Knipoog

In de zin van: Het kan niet 'paardvriendelijk' genoeg tegenwoordig kan ik er goed in komen (sommige mensen zijn echt te lief, maar eerder, denk ik, omdat ze het niet begrijpen).
Ik heb inmiddels zoveel technieken gezien en uiteindelijk werken ze allemaal, het is aan jou de keuze HOE je het resultaat wilt bereiken.
Daarbij moet je niet vergeten om wat voor paard het gaat (leeftijd, karakter, etc.), ook een paard heeft z'n eigen persoonlijkheid.
Ik doe het ZELDEN met het geweld zoals jij beschrijft, maar ook ik heb die gevallen die ook hun grens even moeten weten.

Dat is zo sommigen gaan over de grens. maar wat Cassidy al zei daar heb je ook een stuk ervaring voornodig om dat te kunnen zien of het angst of onzekerheid of auwehoeren enz is.

Maar zoiets is moeilijk te bezien vanaf achter een schermpje Knipoog ( jammergenoeg )

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:04

haha weer met cassidy eens.. Ik verlies nog wel eens mijn zelf beheersing.. Maar dit gebeurt dan nooit bij Turbo (verzorgpony, was mensschuw, is nu nog niet 100% vertrouwd aan mensen, ik zeer goede band met hem en hem door en door, heb volle vertrouwen in hem en hij in mij zolang ik maar rustig blijf) maar dit is ook een paardje die nooit iets fout doet of niet wil, hij wil alles voor me doen maar is soms met andere bang.

Mijn vorige pony kon ik soms wel vervloeken.. maja die flikte ook echt dinge niet uit angst maar uit gewoon weg pesten (na wil het niet overdrijven, maar mijn geduld was dan wel eens zeer op)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:06

zeker maysie.. als je echt een situatie goed wilt kunnen begrijpen moet je het met eigen ogen zien en ondervinden.. niet via een schermpje na wat verhalen..

Maar goed tips kun je altijd geven gene moet zelf kijken of ze er wat mee kan en wat wel en niet werkt..

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:07

Maysie schreef:
roest schreef:

In de zin van: Het kan niet 'paardvriendelijk' genoeg tegenwoordig kan ik er goed in komen (sommige mensen zijn echt te lief, maar eerder, denk ik, omdat ze het niet begrijpen).
Ik heb inmiddels zoveel technieken gezien en uiteindelijk werken ze allemaal, het is aan jou de keuze HOE je het resultaat wilt bereiken.
Daarbij moet je niet vergeten om wat voor paard het gaat (leeftijd, karakter, etc.), ook een paard heeft z'n eigen persoonlijkheid.
Ik doe het ZELDEN met het geweld zoals jij beschrijft, maar ook ik heb die gevallen die ook hun grens even moeten weten.

Dat is zo sommigen gaan over de grens. maar wat Cassidy al zei daar heb je ook een stuk ervaring voornodig om dat te kunnen zien of het angst of onzekerheid of auwehoeren enz is.

Maar zoiets is moeilijk te bezien vanaf achter een schermpje Knipoog ( jammergenoeg )

Dat is zeker jammer genoeg, zelfs als ik een paardje heb dat 'de grens' moet weten word er niet geslagen of geschopt. Ik ga dus ook mee met Cassidy word wel saai als iedereen dat doet Haha!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:08

haha ja roest:P heb je helemaal gelijk in.. zal ik gaan tegen spreken dan:P

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:09

doe eens een poging Haha!

Maysie

Dat is ook niet te ontwijken vaak Knipoog we blijven mensen .. En iedereen leert van zijn fouten toch. Lachen Maar ik vind altijd dat een paard wel een soort kan aanvoelen als hij terecht wordt gewezen als hij echt iets fout doet ( bv. schoppen ) of dat hij onterecht wordt gestraft (bv. als hij terecht wordt gewezen als hij een actie doet uit angst). En bij terecht wijzen is het nou eenmaal belanrijk om het uit het oogpunt van het paard te zien..

* edit : dit was nog aansluitend op wat xXStellaXx zei in de 2 de kolom maar ik typtje wat langzaam Bloos *
Laatst bijgewerkt door Maysie op 29-05-07 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

XxStellaxX

nee denk niet dat ik dan veel goede argumenten heb.. want ben het zo enorm met jullie eens:P

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:11

ja. ehhh....stella, dat schiet niet op zo Clown

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:12

als een paard mij trapt (bijv.) dan trap ik terug.. heel simpel.. als je paarden gaat opserveren en de 1 trapt de ander, haalt het paard dat getrapt is ook uit.
Niet dat ik het dier in de buik schop of heel hart maar wel zodat het zo schrikt van mijn actie dat hij er de volgende keer 10 keer langer overna denkt voor het het weer probeerd.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:13

nee klopt roest.. nou ik vind eigenlijk dat je een paard keihard moet slaan met een zeep als het niet doet wat ik wil.. MIJN WIL IS WET (voor een paard dan)

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:16

XxStellaxX schreef:
als een paard mij trapt (bijv.) dan trap ik terug.. heel simpel.. als je paarden gaat opserveren en de 1 trapt de ander, haalt het paard dat getrapt is ook uit.
Niet dat ik het dier in de buik schop of heel hart maar wel zodat het zo schrikt van mijn actie dat hij er de volgende keer 10 keer langer overna denkt voor het het weer probeerd.

zie je, je kunt het wel Nagelbijten / Gniffelen
niet alle paarden die in de kudde geschopt worden, schoppen terug. Ik ben dat knol die dat wel doet Clown ik schop niet hard, maar het interesseerd me dus geen donder waar ik schop, is z'n buik daar toevallig, dan de buik, je moet mij niet schoppen, of je nou paard, mens of schaap bent Sigaar

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:17

ik weet nog wel dat we een les maatschappijleer hadden. waarin we het over gezag en macht hadden (of was dat nou een andere woord dan gezag.. naja jullie begrijpen me vast wel).

Als ik een leraar heb die tegen mij zegt GA NU OP JE PLEK ZITTEN, zou ik de neiging hebben om het niet te doen en lekker dwars er tegen in te gaan. Deze mensen leiden met Macht.

Zo had ik mijn leraar van maatschepij die met gezag ons in toom hield (onze klas was echter geen lievertje) maar bij hem waren we stil naar hem luisterden we en we vonden het een zeer aardige leraar, voor hem hadden we respect. Hij stuurde ons niet uit de klas hij vroeg ons of we op onze stoel wouden gaan zitten.

Denk bij je zelf na wat vind jij prettiger als iemand de leiding over je neemt door gezag of door macht? en kijk dan nog een sgoed je paard aan.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:17

XxStellaxX schreef:
nee klopt roest.. nou ik vind eigenlijk dat je een paard keihard moet slaan met een zweep als het niet doet wat ik wil.. MIJN WIL IS WET (voor een paard dan)

en nu maar bidden dat de medelezers OOK KUNNEN lezen ROFL ROFL

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:18

Schoppen kan een teken zijn van dominant gedrag, maar ook van angst.
Er van uitgaan dat schoppen per definitie een uiting is van dominant gedrag is (sorry dat ik het zeg) een blijk van gebrek aan inlevingsvermogen in een paard....

XxStellaxX

inderdaad roest.. ben benieuwd wat je van mijn lesje maatschappijleer vind:P (overgens stond ik aan het eind van het schooljaar een nette 8)

roest

XxStellaxX schreef:
ik weet nog wel dat we een les maatschappijleer hadden. waarin we het over gezag en macht hadden (of was dat nou een andere woord dan gezag.. naja jullie begrijpen me vast wel).

Als ik een leraar heb die tegen mij zegt GA NU OP JE PLEK ZITTEN, zou ik de neiging hebben om het niet te doen en lekker dwars er tegen in te gaan. Deze mensen leiden met Macht.

Zo had ik mijn leraar van maatschepij die met gezag ons in toom hield (onze klas was echter geen lievertje) maar bij hem waren we stil naar hem luisterden we en we vonden het een zeer aardige leraar, voor hem hadden we respect. Hij stuurde ons niet uit de klas hij vroeg ons of we op onze stoel wouden gaan zitten.

Denk bij je zelf na wat vind jij prettiger als iemand de leiding over je neemt door gezag of door macht? en kijk dan nog een sgoed je paard aan.

Ik ben toch van mening dat hier een heeeeeeel belangrijk aspect vergeten wordt: CONSEQUENTIE

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:19

XxStellaxX schreef:

Ook hierbij ziijn uitzonderingen :

voorbeeldje ik hem met Sinterklaasspringen een schop van me paard in me buik gehad . En dat was toch echt eigen schuld. het was een onderlinge wedstrijd 2 jaar geleden.. En we moesten in het parcours afstappen en een spel doen ( ja vreselijk maar het moest Tong uitsteken ). Ik wou natuurlijk snel snel .. Dus ik kwam aanrennen terwijl me paard met de achterkant naar mijn richting stond. Hij schrok zich vervolgens een hoedje en in reactie trapte hij uit.. Omdat ik met snelheid aankwam en uit een voor hem dode hoek.. En hij is zelf al heel onzeker.. Dus er zijn uitzonderingen.

Hierbij wil ik trappen niet goed praten hoor !

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:21

ja roest straks krijg ik een lading negativiteid over me heen.. das niet de bedoelling.

En cassidy.. Klopt wat je zegt hoor.. ligt aan de hele situatie.. maar als het dominant bedoeld is dan krijgen ze van mij een vlinke terug.. al gebeurt het zelden dat een paard zonder reden een trap geeft.. een paard moet het dan wel heel erg niet met je eens zijn, en dan is het dus ook je eigen fout dat je een schop onder je kont krijgt;)

Was net iets later dan jou maysie ma ben het dus bewust en snap het volkomen
Laatst bijgewerkt door XxStellaxX op 29-05-07 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:21

tja, ik ben het helemaal met jullie eens dat het ook soms echt angst kan zijn, maar je hebt er zat paarden en ponies bijzitten die "onder het mom van hij is er bang voor" onder een hele hoop dingen uit (kunnen) komen, juist omdat alles tegenwoordig zo paardvriendelijk gedaan moet worden Bloos
Angst kan vaak ten onrechte gezien worden als onwil, maar het omgekeerde is ook heel goed mogelijk Knipoog
Ik denk dat ik redelijk in staat ben om het verschil te zien, maar zelfs àls een paard bang is, wil ik dat het mij volgt, ik ben tenslotte wél de leider, maar dan kan ik ook wel een heleboel geduld opbrengen hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door luxje op 29-05-07 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:22

Cassidy schreef:
Schoppen kan een teken zijn van dominant gedrag, maar ook van angst.
Er van uitgaan dat schoppen per definitie een uiting is van dominant gedrag is (sorry dat ik het zeg) een blijk van gebrek aan inlevingsvermogen in een paard....

Ben ik het mee eens, heb een paar dagen bij een kudde gezeten. De paarden die trappen uit angst zijn meestal de paarden die terug schoppen.
Daar bedenkt ik me ineens wat Clown
Ons gedrag van terugschoppen kan dus uit angst zijn.
Het gedrag van het paard om te schoppen kan angst zijn.
2 mogelijkheden dus...
Komen we weer terug op het topic Haha!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:22

roest schreef:
XxStellaxX schreef:

Ik ben toch van mening dat hier een heeeeeeel belangrijk aspect vergeten wordt: CONSEQUENTIE

Klopt dat was ik nog vergeten, merk vaak dat mensen niet eens weten wat het betekend

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:23

XxStellaxX schreef:
inderdaad roest.. ben benieuwd wat je van mijn lesje maatschappijleer vind:P (overgens stond ik aan het eind van het schooljaar een nette 8)

Who cares wat voor waardering een leraar voor dat betreffende vak aan je heeft gegeven aan het eind van dat schooljaar? Misschien heeft die leraar het ook allemaal niet zo goed begrepen?
Degene die jou moet waarderen in de omgang met een dier is in dit geval het paard zelf. En waar een mens je een vette 8 kan geven, kan van een dier een vette onvoldoende komen.....

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:24

Cassidy schreef:
XxStellaxX schreef:

Who cares wat voor waardering een leraar voor dat betreffende vak aan je heeft gegeven aan het eind van dat schooljaar? Misschien heeft die leraar het ook allemaal niet zo goed begrepen?
Degene die jou moet waarderen in de omgang met een dier is in dit geval het paard zelf. En waar een mens je een vette 8 kan geven, kan van een dier een vette onvoldoende komen.....

en dat geld ook voor jou beoordeling Bloos mag iemand trots zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:27

Waar zie jij een be(ver)- oordeling? Haha!