Wel of geen ijzers en proppen op concours?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irene85

Re: Wel of geen ijzers en proppen op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:34

Ja idd het mooiste is om gewoon ijzers met proppen te nemen bij alle klassen want het kan heel glad zijn!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:20

Mij zul je niet op het gras zien rijden zonder ijzers en kalkoenen Haha! Mijn paard staat niet al te stevig op zijn poten dus met blote voeten ben ik veels te bang om uit te glijden. Ik laat mijn paard nu vierkant op ijzers zetten, want met alleen voor ijzers gleden we soms ook nog behoorlijk uit Nagelbijten / Gniffelen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:21

Mijn pony gaat deze maand ook achter op ijzers Lachen de laatste keer op gras ging die toch een paar keer glijen onder de proef en dan ben je hem toch even kwijt!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:05

Buiten heb ik áltijd proppen in.
Ze staat altijd op ijzers Lachen

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:21

ik ben het er niet mee eens dat je zo maar je paard op ijzers moet zetten alleen voor wedstrijden, vind ik een beetje overdreven, kijk als je nu springt oke, dat is echt gevaarlijk als je uitglijdt, maar voor dressuur valt het reuze mee en gras is nog steeds gras en geen ijsbaan Clown

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:40

Siria schreef:
ik ben het er niet mee eens dat je zo maar je paard op ijzers moet zetten alleen voor wedstrijden, vind ik een beetje overdreven, kijk als je nu springt oke, dat is echt gevaarlijk als je uitglijdt, maar voor dressuur valt het reuze mee en gras is nog steeds gras en geen ijsbaan Clown

Ik vind het wel veel fijner en veiliger gevoel als mn pony niet constant uitglijd tijdens een proef op het gras!
Ten eerste is het vreselijk irrytant als je in bijv. galop zit en je pony steeds uit glijd omdat het glad is
ten tweede kan het ook nog gevaarlijk zijn voor je pony, alstie een keer goed uitglijd istie zo kreupel of lig je samen op de grond!

Het is dus ook een stukje veiligheid!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:46

Met rijden op gras is het wel zo fijn om kalkoenen in te draaien. Maar gister verstapte mijn paard zich flink. Hij liep daarna ook wat voorzichtiger, maar was nog wel regelmatig. Eenmaal afgestegen had hij wel een wond vlak bij zijn pezen van zijn kalkoen. Gelukkig lijkt het een oppervlakkige schaafwond te zijn maar toch.. Dan vind ik die dingen toch ook weer link. Ik start ook het liefste op zand maar dat kan niet altijd. Blijf het jammer vinden dat er geen manier is om met peesjes je proef te rijden. Vooral in de zomer op hobbelige grasvelden met kalkoenen in.

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:54

ik ben ook aan het twijfelen wel of geen ijzers?Ik loop er over te denken om alleen voor te doen, heft hier iemand ervaring mee.En doe je ze ook in het weiland met proppen in of kan het dan zonder

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:55

bettiena schreef:
ik ben ook aan het twijfelen wel of geen ijzers?Ik loop er over te denken om alleen voor te doen, heft hier iemand ervaring mee.En doe je ze ook in het weiland met proppen in of kan het dan zonder

In de wei zowieso zonder proppen!
Ik heb alleen achter ijzers + proppen

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:16

ben nieuwsgierig waarom jij achter ijzers met proppen heb en sta je op de voorbenen dan bloot?

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:20

Mijn pony heeft altijd ijzers, dus zodra ik op gras moet gaan er kalkoenen in. Ik vind het gewoon veiliger, ik weet dan dat ze kleine kans heeft uit te glijden. Soms hoeft het niet glad te lijken maar is het wel zo.
Ik spring ook en dan vind ik het helemaal noodzakelijk! Lachen

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:30

mijn pony staat op vierkant op ijzers dus als ik wedstrijd heb ook al is het nog zo droog de proppen gaan er altijd in voor de zekerheid Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:31

Geen ijzers, als het erg glad is zeg ik wel af, pech dan maar Knipoog
ga nu L starten en wil tot de M geen ijzers,

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 08:42

Ja het is lastig! want het kan de hele zomer droog zijn.. maar ook verschrikkelijk nat!

Ik red van de week in een natte bak en toen gleden we achter al weg! en dat zonder ijzers!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:12

Ik ga met Siria mee!
Ik rijd L1 en mijn paard staat gewoon op blote voeten. Ik rijd thuis ook in het land dus ze is er wel aan gewend. Haar hoeven zijn gewoon zo mooi dat ik het zonde vind er ijzers onder te laten slaan. Zolang het zo gaat, laat ik haar ook gewoon zo lopen. Tenzij ik ga springen natuurlijk.

M'n andere paard heb ik alleen voor op ijzers, pas in het Z heb ik toen 1 jaartje achter ook ijzers gehad.
Nu start ik haar alleen nog endurance en heeft ze ook voor ijzers, omdat we regelmatig op de weg komen, en haar voorvoeten niet geweldig zijn. Die heeft trouwens niet eens proppengaten in de ijzers, met haar rijd ik ook gewoon dressuurmatig op gras.

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:36

nou ik ben om,vrijdag komt de smid en doet haar rondom op ijzers met prop gaten.23 juni doen we ons eerste concours ben benieuwd of het veel scheelt

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:32

Siria schreef:

Dat ligt er maar net aan hoe stevig je paard staat. mijn paard staat niet zo stevig op zijn benen, dus gras is voor hem soms wel net een ijsbaan *LOL* Het is dat mijn paard zijn hoeven snel scheuren en met ijzers blijven zijn hoeven wel goed, maar anders zou ik hem ook op ijzers zetten enkel en alleen voor de wedstrijden.

@ bettiena, ik heb mijn paard een tijdje met alleen voor ijzers gehad. Dat is lange tijd goed gegaan, maar de laatste wedstrijd gleed hij soms toch wel erg weg met zijn achterhand. Die van mij gaat nu vierkant op ijzers. Maar je kunt het eerst proberen met alleen voor ijzers toch?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:36

Ik heb mijn pony´s altijd zonder ijzers gereden (Z2) en dat ging echt prima. Pony stond ook als een rots op zijn benen en nooit problemen gehad met nat gras en kleine wendingen etc.

En mijn instucteur zei altijd: als ie goed en stevig zonder ijzers loopt waarom zou je er dan iets onder gaan slaan??

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:37

Toen ik voor het eerste starte met mijn merrie had ik geen ijzers onder omdat het indoor seizoen weer voor de deur lag.
Nou dat heb ik geweten, ze gleed alle kanten uit.
Dus nu heb ik paarden die in de wedstrijden lopen rondom op ijzers staan.

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:52

de hoefsmid is geweest had niet de juiste maat ijzers mee.Hij komt vandaag of morgen om de ijzers er onder te leggen,ben heel benieuwd of het veel verschil is.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:55

mijn paard staat op ijzers omdat hij ook voor de wagen staat.
Als dit niet het geval was ,zou hij op blote voeten door het leven gaan.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:57

Lizzle schreef:
Ik rijd altijd met stiften op gras, of het nu kurkdroog is of zeiknat.

Alsof ik het geschreven heb!! Clown

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:33

Blootvoets of ijzers met stiften is imo vooral afhankelijk van het paard. Wel ijzers maar geen stiften op gras is trouwens wel een grote no-no.

Ik heb een paard gestart t/m de M springen en M2 dresuur zonder ijzers, ook als het gras zeiknat was of wat dan ook, nooit problemen mee gehad, die liep heel zeker en was niet anders gewend, nooit mee uitgegleden. Wel eens een stukje doorgegleden in een bocht in een parcours o.i.d., maar niks spectaculairs en het paard was daar ook niet van onder de indruk, die kon zich prima redden daarmee.
Maar ik heb ook een paard gestart wat op gras in een B-proefje al zijn benen brak bij wijze van spreken, die was niet zo zeker van zichzelf en als hij even weg gleed ging hij extreem voorzichtig lopen. Die kreeg dus wel ijzers met stiften.

Mijn huidige paard zal ik ook blootvoets gaan starten, die is ook heel vast ter been en blijft zeker lopen. Ook in oefenparcoursjes op nat gras liep hij prima, en middengalop op de volte is ook geen enkel probleem.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 06:58

Ik heb alleen voorijzers met kalkoenen, voel ik me toch veiliger mee dan helemaal blote voeten...
Rij op droog met kleine en nat met hele lange

xxx Marleen

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:01

Ik heb wel eens in de stromende regen op gras gereden met blote voeten. Niets aan de hand. Alleen mn andere paard heeft er meer moeite mee die staat nu op ijzers.