Peesbeschermers en starten waarom mag het niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Re: Peesbeschermers en starten waarom mag het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:43

Je mag er niet mee rijden omdat je dingen tussen het been en de bb kan doen, waarvoor het paard beter en spectaculairder gaat lopen. Bovendien kan je zoals al eerder genoemd wonden ermee verbergen. En het zijn gewoon de regels, het is niet anders meid.
Als je paard een wond heeft aan z'n been en je weet dat hij zonder bb die openhaalt moet je wachten tot de wond genezen is voordat je een wedstrijd gaat starten. Geduld is alles Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:44

Ja, maar de jury kan niet zomaar over zo'n kwestie beslissen lijkt me, omdat in de regels staat dat je niet met beenbescherming mag starten.

Dat is hetzelfde als op een dag met een touwhalster om op wedstrijd verschijnen omdat je paard een sneetje in zn tong heeft, en dan vragen of je bitloos mag starten.. Mag ook niet.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:44

superlise schreef:
@ lafunkyjazz , dat zou dan dus ook niet mogen. Het is dus dat niemand met niet één beschermer mag rijden.
Ik vind het echt ronduit idioot.

En tja wat is het probleem voor meerdere uitzonderingen? al de jury het met je probleem ''eens is'' duurt het op z'n hoogst 3 minuten extra tijd om het erover te hebben.

Maar als er 1 iemand met een beschermer start, willen meer mensen dat. Zo gaat dat nou eenmaal.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:45

@ my_travers; dat zeg ik dus ook al meerdere malen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:46

Flew schreef:
@ my_travers; dat zeg ik dus ook al meerdere malen.

Ja en blijkbaar dringt het niet echt door Bloos Clown

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:46

Daar lijkt het wel op ja.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 15:47

tjonge, snappen jullie mij nou echt niet of doen jullie alsof.
Nou, nog een keertje :

Het was dus dat ik met afvroeg waarom de knhs die regel dus niet verandert naar dat de jury mag beslissen.
En nog voor Marijkjuh ; We wisten toch niet dat ze hem open zou halen we rijden altijd met bescherming, waarom lezen jullie niet gewoon alles goed?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:49

Zeg superlise; wat wil je nou horen? Dat we met zn allen zeggen van 'ohh wat slecht dat die jury haar niet met beschermer(s) om wilde laten starten!'?

Waarom de KNHS de regels niet verandert kunnen wij moeilijk weten, zou je aan hun moeten vragen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:51

Flew schreef:
Zeg superlise; wat wil je nou horen? Dat we met zn allen zeggen van 'ohh wat slecht dat die jury haar niet met beschermer(s) om wilde laten starten!'?

Waarom de KNHS de regels niet verandert kunnen wij moeilijk weten, zou je aan hun moeten vragen.

Idd, helemaal mee eens

@TS: Je snapt toch zelf ook wel dat als een paard strijkt en precies een wondje heeft op de plek waar hij strijkt de kans er groot is dat het wondje open gaat Clown

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 15:55

Nee, dat is niet wat ik wil horen.
Wat ik wil horen zijn verschillende meningen en niet mensen die 10 x (het zelfde gaan) posten omdat ze het niet met mij eens zijn.

En nee Marijkjuh dat hebben wij niet kunnen bedenken, aangezien de wond al helemaal netjes was én het paard 24/7 in het land staat en dus opzich wel opengetikt zou moeten hebben dan zo onderhand.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:56

Oh, dus je wil nu dat ik hier niet meer post? Lachen Ja sorry, maar mensen hebben nou eenmaal een mening. En als ik eerlijk ben denk ik dat je hier weinig mensen zal vinden met dezelfde als jij betreffende dit onderwerp..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:57

superlise schreef:
Nou, nog een keertje :

Het was dus dat ik met afvroeg waarom de knhs die regel dus niet verandert naar dat de jury mag beslissen.
En nog voor Marijkjuh ; We wisten toch niet dat ze hem open zou halen we rijden altijd met bescherming, waarom lezen jullie niet gewoon alles goed?

Volgens mij leest iedereen het wel gewoon goed, maar zijn het niet de antwoorden die jij wil horen.. Tsja, jammer dan.

Ik ben het eens met de regel dat je niet met beenbescherming mag starten... Jammer, dan gaat de wedstrijd een keer over, paard had ook kreupel kunnen zijn oid, gewoon pech dus.
Als het een langduriger probleem is, zou je vriendin kunnen proberen dispensatie aan te vragen, al weet ik niet of ze die voor beenbescherming verlenen. En anders met losrijden wel bescherming om, dan heb je alleen de proef zelf, en dus minder kans om open te rijden..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:58

Een kennis van me had een hoefprobleem aan één voorbeen van haar paard. De hoefsmid had dit opgelost, paard had er geen last van, maar mocht absoluut niet met zijn andere hoef hier tegenaantikken, of het ijzer er af trappen. In de weide had het paard daarom om die hoef een springschoen om (en volgens mij de eerste tijd zelfs op stal ook). Rijden was juist goed voor de genezing van het hoorn (beweging-doorbloeding).
Zij heeft met een officiële brief van de veearts en hoefsmid dispensatie gekregen tijdens de periode van het probleem en mocht dus met 1 springschoen om starten in de dressuur.
Als je de juiste wegen bewandeld kun je dus wel wat regelen, maar je moet het wel door deskundigen onderschreven hebben.
Ik heb zelf dispensatie gehad om met één elastische chap te mogen starten, na een breuk, waardoor ik mijn laars niet aankon. Het was in de tijd dat je echt alleen nog maar met laarzen mocht starten. Ik had een brief van de arts en de fysio die de duur daarvan moesten aangeven. Op mijn brief stond ook duidelijk een einddatum vermeld. Als ik dan nog steeds het probleem had gehad, had ik opnieuw dispensatie aan moeten vragen.
Zo werken die dingen...en terecht...

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:00

volgens mij omadt ze het helepaard willezien en dus als het dik is presies oder die peeskap kan de jury ar niet zien volgens mij en anders wel ik weet het niet helemaal zeker

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 16:02

Laura24 schreef:
superlise schreef:
Nou, nog een keertje :

Ik ben het eens met de regel dat je niet met beenbescherming mag starten... Jammer, dan gaat de wedstrijd een keer over, paard had ook kreupel kunnen zijn oid, gewoon pech dus.
Als het een langduriger probleem is, zou je vriendin kunnen proberen dispensatie aan te vragen, al weet ik niet of ze die voor beenbescherming verlenen. En anders met losrijden wel bescherming om, dan heb je alleen de proef zelf, en dus minder kans om open te rijden..

Nee, want ze gaat niet meer starten zolang haar paard die wond heeft en ook niet eerst losrijden met beschermers want dan moet je ze toch af doen en als ze 1 x tikt krijg je het zelfde verhaal.

Mischien vind ik dan geen mensen op bokt met dezelfde mening als wij maar dan vind ik dat érg appart omdat we op de wedstrijd toch echt veel van deze zelfde meningen hebben gehoort.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 16:03

KwpnLovea schreef:
volgens mij omadt ze het helepaard willezien en dus als het dik is presies oder die peeskap kan de jury ar niet zien volgens mij en anders wel ik weet het niet helemaal zeker

Waarom hebben ze dna geen zadelvormige wedstrijd-dekjes? Moet je zien hoeveel er starten met wondjes op de rug.
Geen jury die daar naar vraagt als ze iets vreemds merken bij het paard.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:03

superlise schreef:
xxappiexx schreef:
Ik ben het met de jury eens. Wat doe je op wedstrijd als je weet dat het paard nog aan het genezen is. Een oude wond tik je niet zomaar open.

Lezen is moeilijk.. Slapen
En tja een oudere wond tik je dus blijkbaar eerder open dan je denkt + het was al genezen!

Lezen is niet moeilijk, je erbij neerleggen dat niemand het met je eens is blijkbaar wel.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:04

Heb je werkelijk gezien dat paarden wondjes op de rug hebben of roep je nu maar wat?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:05

superlise schreef:
KwpnLovea schreef:

Waarom hebben ze dna geen zadelvormige wedstrijd-dekjes? Moet je zien hoeveel er starten met wondjes op de rug.
Geen jury die daar naar vraagt als ze iets vreemds merken bij het paard.

Waarschijnlijk omdat het weinig zin heetf om daar scherpe of zware dingen in te stoppen. Daar gaat het paard niet bepaald mooier van lopen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 16:06

Flew schreef:
Heb je werkelijk gezien dat paarden wondjes op de rug hebben of roep je nu maar wat?

Ja dat zie en hoor je vaak zat, na de proef bij de trailer ''oh ik heb zijn wondje opengereden''.

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:07

jaik wist het echt niet presies

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:10

als de wond al genezen was zat er geen korst meer op!
en als het us genezen was, dan lag het niet zo snel meer open

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 16:12

chantalvdv schreef:
als de wond al genezen was zat er geen korst meer op!
en als het us genezen was, dan lag het niet zo snel meer open

Blijkbaar wel dus.

* Ik wil eigenlijk een slotje op dit topic

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:32

superlise schreef:
Nee, dat is niet wat ik wil horen.
Wat ik wil horen zijn verschillende meningen en niet mensen die 10 x (het zelfde gaan) posten omdat ze het niet met mij eens zijn.

En nee Marijkjuh dat hebben wij niet kunnen bedenken, aangezien de wond al helemaal netjes was én het paard 24/7 in het land staat en dus opzich wel opengetikt zou moeten hebben dan zo onderhand.

blijkbaar zijn er niet veel andere meningen.
en idd een wondje dat genezen IS heetf géén korstje meer, dus is niet zo snel open te rijden!
Dat ga je me niet wijsmaken.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:34

Jolliegirl schreef:
blijkbaar zijn er niet veel andere meningen.
en idd een wondje dat genezen IS heetf géén korstje meer, dus is niet zo snel open te rijden!
Dat ga je me niet wijsmaken.

''blijkbaar wel dus'' Haha!
maar serieus.. nee dat ga je mij dus ook niet wijsmaken.. maar ja