Wat doen jullie met jullie 1, 1,5, 2 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat doen jullie met jullie 1, 1,5, 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:51

oh ja, alleen zijn (zonder paarden, wel met iemand erbij) vind ik ook belangrijk. als ze dat pas met drie jaar leren is het veel moeilijker, en stressvoller voor het dier. mijn jaarling kan netjes in het stalletje wachten als ik met Flicka werk (die is bijna vier), op de wei doen we nog niet. alleen mee wandelen gaat erg goed.
tenslotte komt het later vast en zeker voor dat hij nu en dan alleen moet blijven, en dan moet dat wel zonder stress en problemen kunnen vind ik.
overal aanraken vind ik ook belangrijk, staartje oppakken, oren, overal, zonder angst/ stress/ problemen. ook ivm wondjes, maar vooral voor het vertrouwen.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:55

het zijn toch wel allemaal verschillende dingen... ik zou er ook best veel mee bezig zijn...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:57

ik doe wel elke dag wat met mijn jaarling. meestal blijft het bij wat kroelen in de wei, maar ik neem hem ook regelmatig mee om wat te poetsen of bijv. wandelen, en gisteren dus ook even onder de douche...

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:11

Vind dit ook een leuk topic.....heb nl. zelf een 2 jarige merrie....

Kon nog niks toen ze bij mij kwam...maar het schuwe is er nu al af....

Verder leer ik haar netjes meelopen, poetsen, hoefjes geven, afspuiten. En ben nu bezig met grondwerk zodat ze op mij gaat reageren.....verder staat ze de hele dag in het land met paarden van allerlei leeftijden, dus wordt ze ook lekker door opgevoed.

Leuk om te zien wat anderen doen....kan je altijd leuke ideëen van opdoen!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:18

Inderdaad leuk om te zien wat andere met hun jonge dier doen.
Het verschilt heel erg..

Mijn merrie is dan 2, dus die mag van mij best spelenderwijs al eens een zadeltje op, 5 minuutjes en er weer af..
Ik lees iemand die haar jaarling een zadelhoes oplegt en er over laat stappen. Dat soort dingen leren ze heel veel van en ik vind dat ook goed.

Zelf vind ik het belangrijk dat een paardje veel in de hand is, maar ondertussen wel lekker aan zijn 'vrijheid' toe komt. Dus lekker op het land staan, spelen.. Kortom lekker paard laten.. Ja

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:48

ik longeer, lekker borstelen, en ik ben dr met me mee leren lopen zonder halstertouw .

groetjes

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:07

rode_tomaat schreef:
ik longeer, lekker borstelen, en ik ben dr met me mee leren lopen zonder halstertouw .

groetjes

hoe oud is jouw paardje?
en wat versta jij on dit geval onder longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:56

Sita_ schreef:
Inderdaad leuk om te zien wat andere met hun jonge dier doen.
Het verschilt heel erg..

Mijn merrie is dan 2, dus die mag van mij best spelenderwijs al eens een zadeltje op, 5 minuutjes en er weer af..
Ik lees iemand die haar jaarling een zadelhoes oplegt en er over laat stappen. Dat soort dingen leren ze heel veel van en ik vind dat ook goed. Zelf vind ik het belangrijk dat een paardje veel in de hand is, maar ondertussen wel lekker aan zijn 'vrijheid' toe komt. Dus lekker op het land staan, spelen.. Kortom lekker paard laten.. Ja

dat was ik Lachen die is heel soepel, en kan hem er dus beter aan laten wennen dan een dekje, dus eerst een beetje over zn hals wrijven, en laten ruiken, en vond het ook zonde om hem over mijn dekje te laten lopen (wat ik eerst niet van plan was, maar het ging zo goed dus ik dacht, hee dat kan ik ook wel proberen Haha! ) beetje mee wapperen enz.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:09

hebben jullie ook al een hoofdstel aan met langs de weg wandelen?
mijn schoonzusje heeft een 1,5 jarige fries en die mag af en toe mee naar huis (ze staat ergens anders) om het gras in de tuin te maaien. maar nu krijgt ze met wandelen wat meer praatjes, en mn schoonzusje is zelf niet zo groot, dus overwegen we om toch maar een hoofdstelletje in te doen. gewoon een lekkere zachte trens erin om net even dat beetje meer controle te houden.

vroeg me af of jullie dat ook al hebben?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:25

nee ik doe absoluut nog geen hoofdstel in.. maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die naar een bitje grijpen als het paardje ze toch te sterk gaat worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:38

ik ook niet.. ik vind hem er nog te jong voor, de mijne is ook al vrij sterk, daarom wandel ik niet met hem, ik doe het niet voor zijn plezier, en er dan een hoofdstel inhangen.. nee, ik wacht wel tot hij 2,5 is Lachen

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:51

ik zou proberen z'n aandacht te krijgen zodat als je hem/haar zadelmak maakt niet bang iss.. en gewoon proberen te borstelen.. Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:56

proberen te borstelen is het niet bij mij, ben meteen de eerste dag dat hij kwam gaan poetsen, mocht niet aan zijn staart komen, en hij begon te hangen en ging omhoog, dat pik ik niet dus dat heeft hij meteen afgeleerd Haha! hij staat nu braaf stil, en ook zijn staart mag ik doen, tuurlijk moeten ze leren, maar hij sloeg gister dus met zijn voorbeen, (niet gericht) toen heb ik hem toch een tik op zijn neus gegeven, en een harde eeh!! daar schrok hij wel van, maar probeerde het later bij de staleigenaar.. ik stond erbij, dus heb hem goed op zijn flikker gegeven, ik daar zón hekel aan, paarden die slaan! gelukkig is hij het na 2 keer afgeleerd (hetzelfde met bijten, ineens stilstaan, en niet meer willen lopen enz. toch nog even proberen, maar daarna is het goed)

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:38

Mijne werd tot z'n 2 jaar gewoon wat gepoetst, eens vastzetten, dat soort dingen
Rond z'n 2 jaar ben ik begonnen met wandelen (eerst rustig wegje achter de tuin, dan, onze straat (woonwijk), en dan het dorp in)
Was hij al super verkeersmak toen hij op z'n 5 jaar voor de koets moest Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:15

een bit heb ik nooit gedaan voor ze drie zijn. sterk maken aan het halster? dan zijn de halstermanieren niet goed, en dat is bij mij echt basis. kunnen ze dat niet, dan zijn ze zeker niet toe aan een bit. eerst is het een halster, dan een lus over de neus, dan een bit... goede manieren, dáár gaat het om. lichte druk moet voldoende zijn. mijn jaarling loopt aan een halster als ik ze tegelijk ophaal, kan ik netter sturen, maar anders loopt hij los of aan een halslijn. minder is meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 07:56

Schimpje schreef:
hebben jullie ook al een hoofdstel aan met langs de weg wandelen?
mijn schoonzusje heeft een 1,5 jarige fries en die mag af en toe mee naar huis (ze staat ergens anders) om het gras in de tuin te maaien. maar nu krijgt ze met wandelen wat meer praatjes, en mn schoonzusje is zelf niet zo groot, dus overwegen we om toch maar een hoofdstelletje in te doen. gewoon een lekkere zachte trens erin om net even dat beetje meer controle te houden.

vroeg me af of jullie dat ook al hebben?

Dit lijkt me niet zo'n goed plan.
Want wat is de volgende stap? Een wat minder lekkere zachte trens? Knipoog

Beter is om de basis eerst goed voor elkaar te krijgen. Wandelen in de wei, in de bak, in een omgeving waar geen verkeer is. En tijdens het wandelen leidoefeningen doen.

NB: Iemand merkte op te longeren met zijn/haar jonge paardje. Dat is iets wat je ook maar beter niet kunt doen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:05

Wij hebben ook een eigen fokproduct die nu 1 is
Ze kan al netjes mee lopen en is al braaf bij de hoefsmid,
ook hebben dr af en toe met een ander paard(heel rustig paard) in de trailer
gezet een een stukje gereden,.. Nu verkoop ik vandaag mn pony (nu 3)
die ik ook als 1 jarige heb verkocht, en die mensen waren heel gecharmeert
over hoe braaf ze was en hoe netjes ze al dingen opgepakt had!! Haha!
Dus zo'n paardje ga ik weer maken Vork Vork Haha! whahaha
niet dat ik veel ermee gedaan heb hoor af en toe eens uit het weiland halen,
vast zetten borstelen, hoefjes optillen, of een ander keertje in de bak met een zeiltje
of grote (gym)bal pionnen of tonnen.. later paraplutje.. of een keertje stukje langs de weg
wandelen.. dit alles <-- heb ik met die ander in een jaar tijd gedaan (dus niet alles in een
week!!!) aan het eind was ze echt zo braaf in dat alles..
Toen ben ik (toen ze 2 was) beetje begonnen met dingentjes op dr rug..
sjabrakje erop.. later longeersingel.. later zadeltje.. met al die dingentjes pas beginnen
als ze die ervoor accepteerde! ook daar meej gaan lopen.. af en toe ook nog ff dingen
van dat jaar ervoor erbij pakken! eind 2 jaar keertje met hoofdstelletje beginnnen..
en toen ben ik er op gestapt toen ze drie was.. stemcommandos kende ze al (door de jaren heen)
en ik reed zo met dr weg!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:10

Ik heb een poosje een belg van 1,5 jaar 'verzorgd'. Daar ging ik zo'n 1x per week mee wandelen en lekker poetsen, verder stond ie hele dagen in het land bij z'n vriendjes. Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:31

onze jaarling loopt momenteel bruin te worden ( ze is vos.. haha) langs de maas. daar blijft ze tot november lopen. We gaan om de 2 weken kijken hoe ze erbij staat, dan krijgt ze wat brokjes en een knuffel..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:43

ik heb een net 2 jarige en daar ben ik op dit moment niet al te actief mee. Ze staat gewoon lekker op de wei met haar vriendjes en word af en toe gepoetst. wel heeft ze al een hoofdstelletje ingehad ( om te passen en voor het wandelen langs de weg wegens sterk koudbloedpaard X dun meisje = geen overwicht bij problemen)
Morgen ga ik voor het eerst met haar langs de weg en meen dan een ouder paard mee die voor loopt met een begeleider. gewoon spelenderwijs laten wennen aan verkeerd en om haar wat extra aandacht te geven zonder gelijk te knuffelen en troetelen ( waar ze stront verwend van word, dus dat voorkom ik zoveel mogelijk)
In de kerstvakantie ga ik beginnen met longeren en laten wennen aan tuig en wil rond haar derde, in mei 2008 haar echt verder beleren en ermee naar de clubles gaan etc. maar goed, dat duurt nog erg lang en madame mag eerst nog een tijdje vakantie vieren natuurlijk Ja

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:25

poetsen,wandelen,grondwerk en vertroetelen Lovers !
Dat is alles wat ik met mijn twenter doe Knipoog !

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:22

meestal probeer ik als hij er een beetje stevig uitziet een Join up (zodat hij vertrouwen krijgt als ik hem in moet rijden Tong uitsteken )
ik geef hem ook vaak snoepjes, dan krijgt hij vertrouwen in mij Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:08

tOmmieliev schreef:
meestal probeer ik als hij er een beetje stevig uitziet een Join up (zodat hij vertrouwen krijgt als ik hem in moet rijden Tong uitsteken )
ik geef hem ook vaak snoepjes, dan krijgt hij vertrouwen in mij Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

nogmaals, verdiep je aub eerst eens in het wezen paard, je weet echt niet waarmee je bezig bent. vertrouwen door het voeren van snoepjes? allemachtig.

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:27

Bij mij helpt het echt.....Als ik hem snoepjes geef kijkt hij me lief aan en hij vertrouwt me echt...natuurlijk doe ik het niet heel vaak gewoon een paar keer als hij iets goed doet (hij doet wel vaak iets goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:28

tOmmieliev schreef:
Bij mij helpt het echt.....Als ik hem snoepjes geef kijkt hij me lief aan en hij vertrouwt me echt...natuurlijk doe ik het niet heel vaak gewoon een paar keer als hij iets goed doet (hij doet wel vaak iets goed)

dan krijg je een schooier vind ik.. ik kan hem ook wel snoepjes blijven voeren, maar hij vertrouwd me dan echt niet, legt de link tussen mij en snoepjes..