Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

rode_tomaat schreef:ik longeer, lekker borstelen, en ik ben dr met me mee leren lopen zonder halstertouw .
groetjes
Sita_ schreef:Inderdaad leuk om te zien wat andere met hun jonge dier doen.
Het verschilt heel erg..
Mijn merrie is dan 2, dus die mag van mij best spelenderwijs al eens een zadeltje op, 5 minuutjes en er weer af..
Ik lees iemand die haar jaarling een zadelhoes oplegt en er over laat stappen. Dat soort dingen leren ze heel veel van en ik vind dat ook goed. Zelf vind ik het belangrijk dat een paardje veel in de hand is, maar ondertussen wel lekker aan zijn 'vrijheid' toe komt. Dus lekker op het land staan, spelen.. Kortom lekker paard laten..
die is heel soepel, en kan hem er dus beter aan laten wennen dan een dekje, dus eerst een beetje over zn hals wrijven, en laten ruiken, en vond het ook zonde om hem over mijn dekje te laten lopen (wat ik eerst niet van plan was, maar het ging zo goed dus ik dacht, hee dat kan ik ook wel proberen
) beetje mee wapperen enz.

dus dat heeft hij meteen afgeleerd
hij staat nu braaf stil, en ook zijn staart mag ik doen, tuurlijk moeten ze leren, maar hij sloeg gister dus met zijn voorbeen, (niet gericht) toen heb ik hem toch een tik op zijn neus gegeven, en een harde eeh!! daar schrok hij wel van, maar probeerde het later bij de staleigenaar.. ik stond erbij, dus heb hem goed op zijn flikker gegeven, ik daar zón hekel aan, paarden die slaan! gelukkig is hij het na 2 keer afgeleerd (hetzelfde met bijten, ineens stilstaan, en niet meer willen lopen enz. toch nog even proberen, maar daarna is het goed)

Schimpje schreef:hebben jullie ook al een hoofdstel aan met langs de weg wandelen?
mijn schoonzusje heeft een 1,5 jarige fries en die mag af en toe mee naar huis (ze staat ergens anders) om het gras in de tuin te maaien. maar nu krijgt ze met wandelen wat meer praatjes, en mn schoonzusje is zelf niet zo groot, dus overwegen we om toch maar een hoofdstelletje in te doen. gewoon een lekkere zachte trens erin om net even dat beetje meer controle te houden.
vroeg me af of jullie dat ook al hebben?

whahaha

!
!
)

tOmmieliev schreef:meestal probeer ik als hij er een beetje stevig uitziet een Join up (zodat hij vertrouwen krijgt als ik hem in moet rijden)
ik geef hem ook vaak snoepjes, dan krijgt hij vertrouwen in mij![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
tOmmieliev schreef:Bij mij helpt het echt.....Als ik hem snoepjes geef kijkt hij me lief aan en hij vertrouwt me echt...natuurlijk doe ik het niet heel vaak gewoon een paar keer als hij iets goed doet (hij doet wel vaak iets goed)