Mag je een 2 dagen oud veulen al leren vast te staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mag je een 2 dagen oud veulen al leren vast te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:59

Anke schreef:
Ik ken wel een paar shetlandfokkers die mij ook die tip gaven, hun pony's staan altijd allemaal zo braaf op een rij aan een gespannen touw gebonden.
tip was: stevig halster, ijzeren ketting vast zetten en zo een halve dag laten staan. Gewoon laten steigeren en vallen, na een paar uur snappen ze dat het geen zin heeft.

zo doen de meeste fokkers het volgens mij, of de grotere iig. die hebben ook geen tijd om alle veulens langzaam aan te laten wennen aan halsters en vaststaan en alles wat er bij hoort.

zelf bekijk ik het van veulen tot veulen, als ze mak genoeg zijn gaat er ene halstertje om..na een paar keer daaraan gewend te zijn een keer vastzetten samen met mams, maar dan wel dat ik het uiteinde van het touw vasthou en de veulens vooruit duw als ze gaan tegenspartelen.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:47

Liins schreef:
Waarom niet?
Des te makkelijker word het later Ja .

En daar ben ik dus totaal niet van overtuigd, ik vind het alleen maar gevaarlijk en de problemen opzoeken. Haha!
Als ze naast je blijven staan aan een touw dan kun je ze overal aan vast binden zonder probleem, het enige wat ze moeilijk vinden is de eerste keren aan een touwtje lopen. Dat is vrijwel altijd een gevecht maar het risico is vele malen kleiner dan dat je ze meteen aan de muur bindt. Hebben ze gesnopen dat ze niet tegen de druk in moeten gaan dan weten ze al de rest ook meteen.

Dit klinkt misschien raar maar ik doe het al jaren zo en ik heb er nog nooit 1 gehad die ging hangen om wat voor reden dan ook.

Maar ieder z'n eigen manier, mijn veulentjes zijn me iig te dierbaar om ze een gevecht met een muur te laten verliezen... zal ik de muur wel spelen Haha!

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:01

Ik zou het zelf pas na 3 maand doen ofzo.. Eerst nog evn lekker bij de mama laten staan!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:34

Wat raar dat die mensen een pasgeboren veulen (2 dagen is best jong Clown) vast zetten.. Het diertje blijft geruime tijd bij de moeder in de buurt, dus het lijkt me nergens voor nodig. Ik zou met dit soort dingen iig pas later beginnen Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:45

Wij doen het als ze een week oud zijn ongeveer. Als ze gaan hangen, even zachtjes terugduwen en in vijf minuten hebben het in de gaten. Nooit heel lang vast zetten, die kleintjes.
Als we meerdere merries met veulens tegelijk verweiden en we moeten de weg over, dan knopen we de veulens aan een singel aan de moeder vast en zo lopen ze keurig mee. En veilig. Ze worden er erg mak van.
Ik heb het ook wel eens na het afspenen gedaan, met aangekochte veulentjes. Ook dat gaf geen problemen. Dus er zijn wel meer wegen die naar rome leiden.
Psychische schade krijgen ze er niet van, hoor....een veulen leert gewoon toegeven aan druk...en dat is iets dat het dier zijn hele leven verder zal moeten accepteren...en dat past ook in de aard van het paard.
Pas als je allerlei hokus pokus gaat doen...dan is het niet goed voor het veulen. Maar iets simpels als vastzetten op een rustige manier....niks mis mee. Alleen twee dagen is wel een beetje jong, aangezien met vijf dagen de nekwervels pas echt uitgehard zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:25

ik leer ze eerst wijken voor druk aan de hand. zo leren ze, dat wanneer er achter de oren druk komt te staan van het halster, ze naar voren moeten. en dat merk je zeker! ik maakte laatst een domme fout met mijn jaarling, ik had een nieuw doekje voor zijn hoofd, en ben gewend het hoofd daar normaal mee af te nemen. hij schrok zich dood, en sprong naar achteren een stukje. touw was niet kort, maar hij zette nog een stap en er kwam druk, waarop hij gelijk toegaf en weer naar voren kwam. daarna heb ik overigens rustig geoefend met het doekje, hihi!

maar goed, ik vind het een fijne methode, en ik vind 'geen tijd met zoveel veulens' een behoorlijk beroerde reden om ze dan maar te laten vechten tot 'ze het doorkrijgen'. dat kan ook anders. er zitten echt geen uren werk in, althans bij mij niet. vijf minuten, en de basis van het wijken voor druk van het kopstuk zit erin. duurt iets langer voor het goed genoeg is, maar zeker geen uren oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:24

het is ook niet mijn stijl nee, maar goed heb het vaak genoeg gezien en het gaat ook altijd wel goed. maar ik zet mijn veulens ook niet met 1 of 2 week al vast. gaan toch heel wat meer weekjes overheen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:41

Mijn (verzorg) jaarling shet hengst kent het nog niet, ook nog niet geprobeerd.
Hij is ook echt niet het type dat braaf bij z'n moeder blijft!

Maar over de manier van aanleren, ik sluit me aan bij merrieveulen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:04

persoonlijk zou ik het niet doen ...waarom zou je het trouwens willen
voor dergelijke dingen is nog tijd genoeg
wennen aan een halstertje en met een touwtje aan een mens vastzitten dat komt bij mij eerst vaststaan komt wel ...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:45

Die van ons stonden ook al vrij snel vast hoor, maar die kregen dan ook de eerste dag gelijk een halstertje om en zelf meelopen. Was ook geen probleem, eerst even in een lus er door en er bij blijven, en na een tijdje staan ze prachtig stil.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:37

bij mij gaan ze na een weekje aan het touwtje en vast.
Laat ze maar even een tijdje hangen, ze leren snelgenoeg dat ze toch niet winnen. daarna lopen ze ook stukken makkelijker mee. zet ze overigens altijd vast naast ene *brave niet hangende* moeder. Vaak leren ze snel genoeg.
Ook vervelende veulens die zich niet willen laten vastpakken of een halster omwillen bind ik *als ze dan eindelijk een halster omhebben* zo vast dat ze kunnen springen wat ze willen, maar dat ze halster niet kapot krjigen.. laat ze maar even een uurtje fitnessen.. Daarna zijn ze allemaal braaf Lachen

erachter aanduwen zou ik sowieso niet doen. En klap van een veulen doet ook au Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:58

Twee dagen is nog veel te vroeg, ook een week is nog veel te jong. Op die leeftijd kunnen ze flink nekletsel oplopen als ze gaan hangen of vechten. Leer ze meelopen met buttrope, leer ze een halster aan te doen, leer ze wijken voor druk, ook aan het hoofd, en probeer ze pas vast te zetten om leeftijd van een paar maanden. En dat hoeft echt geen gevecht te worden als de voorbereiding goed is geweest.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:48

Inderdaad, een veulen kan behoorlijk wat letsel oplopen zonder dat hij het in de gaten heeft. Daarom vind ik het ook onzin om ze vast te zetten en hun gang te laten gaan. Maar er zijn mensen die dat normaal vinden, hun paarden, hun risico.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:51

Het is toch juist wel goed, nu is hij nog niet zo heel sterk dus als hij gaat hangen heb je minder kans op losbreken. Als het veulen het 2, 3 keer heeft gehangen merkt hij wel ''Als ik stopt met trekken, stop dat touwtje ook met trekken'' Als je een ouder paard, dus zwaarder, dus sterker paard gaat leren vaststaan, heb je eerder kans op losbreken dus minder kans dat je paard normaal leert vastaan.
2 dagen is misschien wel wat vroeg, maar na een weekje kan het wel hoor.

edit;Ik heb het een veulen zelf nooit geleerd ofzo, en zo heb ik het altijd gehoord dat het moest.
Laatst bijgewerkt door Farouche op 26-05-07 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:00

Weet jij hoe teer een paardennek is? Een veulen op die leeftijd kan zeer zeker aangeleerd worden om te stoppen met knokken, maar doe het dan met beleid, en dan met name via Imprinting volgens Dr. Miller , maar ga hem niet zomaar vastzetten en aan zijn lot overlaten!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:01

Ik heb niet echt iemand die ik volg, maar ik snap de gevolgen van vastzetten en laten uitjumpen wel..
Hoe jonger hoe beter ze leren, maar als een pony 1 jaar is kan die nog steeds leren hoor!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:02

Zei ik dat ik hem aan zijn lot over liet?? Volgens mij niet, maar ik heb nooit een veulen vastgezet oid Wat ik zeg, zo heb ik het altijd ''geleerd'' zegmaar.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:03

Nee, zei je misschien niet, maar volgens mij heb ik je dan door de war gehaald met iemand anders, die dat net wel zei Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:04

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:05

Ik deed de mama vast, en het veulen los. Toen het veulen braaf bleef staan, en mama nadeet, deed ik een los touwtje aan een ring... En toen iets strakker, enzovoort enzovoort... Dat deed ik toen ze ½/1 week oud was... Uiteindelijk, toen het veulen gespeend was, ging ze wel onrustig doen.. En soms ook hangen.. Maar nu (als jaarling) kan ik haar normaal vastzetten!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:07

Met twee dagen vastzetten vind ik niet nodig maar met twee dagen een halster om en met een touwtje meelopen met de moeder wel. Zeker als je een erg ondernemend veulen hebt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:21

Halster om op leeftijd van twee dagen vind ik ook een noodzakelijke stap in de opvoeding. En dan wel regelmatig daarna ook op en afdoen, want als ze het eenmaal omhebben voelen ze het heel snel niet meer.

Leren meelopen doe je in het begin met buttrope, later geleidelijk afbouwen.

Zie ook de foto's op deze pagina:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:22

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:23

Zo heb ik het ook gedaan, alleen had ons veulen pas vrijwillig een halster om bij 3 maanden Tong uitsteken

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:46

Vind ik hele goeie manieren hoe die man dat oplost! Ja