help..verkocht paard blijkt zomerexzeem te hebben, terugneme

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: help..verkocht paard blijkt zomerexzeem te hebben, terugneme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:38

Schimmelig schreef:
Waarschijnlijk een handelsstal, of manege (plek waar ze paarden verkopen)? Dat is beroepsmatig en daar gelden andere regels dan bij particuliere verkoop Lachen

hij staat wel in het telefoonboek als veehoud, en verkoopt wel vaker paarden, maar het is geen handelsstal oid. maar het zal idd wel onder beroepsmatig vallen Ja

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:43

Ik zou inderdaad er ook zeker van willen zijn dat het daadwerkelijk zomereczeem is.
Dat zou ik eerst eens nagaan als ik jou was.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 22:13

allemaal heel erg bedankt voor jullie adviezen..kan ik vanacht tenminste weer slapen..ik ga het voor de zekerheid neerleggen bij mijn rechtsverzekering.. en ik zal zeker niet dat paard zomaar terughalen..ze heeft het daar verder erg goed daar ben ik blij om. verder gaat het daar ook erg goed en de koper twijfelf of ze haar nog weg wil hebben dus die klik is er wel

Danii16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:01

succes ermee!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:13

jij bent en particulier die ene paard heeft verkocht
als jij naar jouw eer en geweten eventuele gebreken hbt gemeld
heb je aan je meldingsplicht voldaan
op het moment dta je een paard gaat ver of aanklopen zijn er rechten en plichten voor de ver en aankopende partij
de ene is meldingsplicht, dus eerlijk melden als er iets mis is, maar er is ook onderzoeksplicht, de aankopende partij is in principe verplicht om te onderzoeken of het dier aan de gestelde eisen voldoet...
dit hebben ze niet gedaan , dus hun probleem

was je nu een beroepsmatig paardenverkoper dan is het een ander verhaal , andere regels etc

maar in de particuliere verkoop hebben hun naar mijn idee en info gene poot om op te staan ...
zeker niet als er zelfs een contract getekend is door beide partijen waarin je dta kopje keuring hebt gezet

en daarbovenop komt idd ook nog dat eczeem iets is dat ten alle tijden de kop op kan steken (en verandering van voeding, omgeving etc etc kan idd een hele goede trigger zijn)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:26

over het paard terug nemen, ik heb vorig jaar (27 juni) een pony gekocht. We zijn door meerdere dingen bedrogen door de verkoopster. ze zei dat als we haar zo'n dag niet mee zouden nemen dat ze dan verkocht zou worden aan de verzorgster. we hadden haar daarvoor al een aantal keren bekeken enz.. toen hadden we haar uiteindelijk gekocht. zonder te keuren want anders konden we haar niet dezelfde dag meenemen. alles klikte enz.. met het paard. alleen kwamen we toen in december erachter dat ze artrose aan de voorbenen heeft. waar ze nu voor behandelt is. Ik heb nu sinds kort contact met de vorige berijdster, ze heeft mijn pony bij de vorige eigenaren dus altijd gereden. zij had ons vertelt dat ze ook nog is OCD aan de rechter achterbeen heeft, en dat ze ook ooit een keer bij hun schimmel heeft gehad. wat ze ons allemaal niet hebben vertelt.

wij hebben haar dus nog geen jaar. en ze heeft allemaal verborgen gebreken. maar we hebben haar dus niet gekeurt. Zou de vorige eigenaresse haar dan nog terug moeten nemen??

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:54

Kan een DA het niet zien of het zomereczeem is?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:33

De kopers zouden een dierenarts moeten inschakelen en dan moet er vastgesteld worden of ze zomereczeem heeft. Ik denk niet dat zomereczeem een antedateringstermijn van een jaar heeft, zoals iemand in het topic dacht. Zomereczeem kan spontaan ontstaan, en de plek in Nederland kan er ook mee te maken hebben evenals de voeding. Ik zou op dit moment niks doen, pas als zij het echt laten vaststellen kan je er weer op ingaan. Heb je foto's e.d. van net voor ze wegging? Daar moet toch ook op te zien zijn dat er op dat moment geen kale plekken waren?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:38

zomereczeem is een verborgen gebrek, en in de meeste contracten staat er ook wel dat de koper een maand de tijd heeft om verborgen gebreken te ontdekken.
Dat het paardje bij jou er geen last van had kan best zijn, een andere omgeving kan er direct voor zorgen dat eczeem optreedt, was bij ons ook zo.Ik hoop dat jullie er geen uitkomen, want het is zowel voor koper als verkoper geen pretje...

Ga eens luisteren bij rechtsbijstand en kijk eens wat je kunt en waar je recht op hebt, desnoods kan je een schikking regelen met de koper dat je haar een deel terug betaald? Zomereczeem doet namelijk de waarde van een paardje ferm dalen!
Vraag me nu af of het al bewezen is dat zomereczeem erfelijk is ja of nee? Aders zit ze misschien volgend jaar nog met een veulentje dat hetzelfde probleem heeft?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:08

het is een verborgen gebrek als het dier het al had bij de verkoop
als dat niet zo is , kan een verkoper naar hie rniet verantwoordelijk gesteld worden
zeker als het particuliere verkoop betreft heeft de verkoper ook rechten
en omdat de kopende partij verzaakt heeft het dier te onderzoeken bij aankoop denk ik tch dat ze pech hebben

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 10:49

even een update, allemaal heel erg bedankt voor jullie adviezen.

de adviezen komen grortendeels overeen met wat ik heb gehoord van mijn advocaat van mijn rechtsbijstandverzekering. gezien ik alles gemeld heb bij verkoop en dat het paard hier geen eczeem had (ook getuigen genoeg van) ook niet voor of op het moment van verkoop en ik het dus ook niet kon weten, ligt het probleem bij koper, hoe vervelend het ook voor haar en het paardje is. dit inderdaad omdat ik particulier ben en geen handelaar, dan had het anders gelegen. ik hoef dus volgens mijn advocaat geen stappen te ondernemen. Dit heb ik ook naar de koper gemaild en tot op heden heeft zij hierop niet gereageerd. Ik hoop dat dit betekend dat ze verder geen stappen onderneemd, maar dan nog trekt zij hoogstwaarschijnlijk aan het kortse eind. Ik weet niet of ik hier heel blij mee ben want ik vind het wel echt klote voor haar en met name het paardje, maar goed op een rechtzaak zit ik ook niet te wachten. Ik kan erop vertrouwen dat ze goed is en blijft voor dit paardje dus dit stelt mij gerust. Ik zal helaas echter misschien niet meer wat van haar horen en dat vind ik ook jammer. juridisch ben ik in ieder geval blij, gevoelsmatig..?ik weet het niet

bedankt allemaal

bloempje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:27

vanitymay schreef:
help! 5 april heb ik mijn fjord verkocht van bijna 4 jaar oud. alles ging goed tot ik vanmiddag een email krijg van koper dat ze zomerexzeem blijkt te hebben. ze wil haar terugbrengen ofzo daar was ze zelf nog niet uit. verder gaat het heel goed en is ze er gek mee. ze is naar een handel/fokkerij stal gegaan.
ze schijnt nu 2 dagen te schuren. hier heeft ze nooit geschuurt. ik heb geen stalling meer voor haar en het geld is al uitgegeven. ik zit echt met mijn handen in het haar. ze is sinds ze daar staat gedekt en mogelijk drachtig.

vraag: moet ik haar terugnemen? maakt het nog wat uit dat ze drachtig is en dus in andere staat dan ik haar had verkocht? is exzeem een koopontbindend gebrek. Ik heb een contract waarin staat dat door dat koper de merrie niet wilde keuren de garantie vervalt en mogelijke gebreken onder risico vallen van koper..is dit rechtsgeldig?

graag jullie advies..

hoi,
ze is drachtig , dan is de hormoonhuishouding heel anders en kan dus niet bewezen worden of ze het al eerder had hoor en had je een proefperiode ?
dat geld wel wettelijk !! een contrackt wat niet is ondertekent door een amtenaar of zo iets dergelijks is nooit rechtsgeldig ,geld alleen voor een koopcontrckt ern niet over de gebreken !!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:57

bloempje4 schreef:
vanitymay schreef:
help! 5 april heb ik mijn fjord verkocht van bijna 4 jaar oud. alles ging goed tot ik vanmiddag een email krijg van koper dat ze zomerexzeem blijkt te hebben. ze wil haar terugbrengen ofzo daar was ze zelf nog niet uit. verder gaat het heel goed en is ze er gek mee. ze is naar een handel/fokkerij stal gegaan.
ze schijnt nu 2 dagen te schuren. hier heeft ze nooit geschuurt. ik heb geen stalling meer voor haar en het geld is al uitgegeven. ik zit echt met mijn handen in het haar. ze is sinds ze daar staat gedekt en mogelijk drachtig.

vraag: moet ik haar terugnemen? maakt het nog wat uit dat ze drachtig is en dus in andere staat dan ik haar had verkocht? is exzeem een koopontbindend gebrek. Ik heb een contract waarin staat dat door dat koper de merrie niet wilde keuren de garantie vervalt en mogelijke gebreken onder risico vallen van koper..is dit rechtsgeldig?

graag jullie advies..

hoi,
ze is drachtig , dan is de hormoonhuishouding heel anders en kan dus niet bewezen worden of ze het al eerder had hoor en had je een proefperiode ?
dat geld wel wettelijk !! een contrackt wat niet is ondertekent door een amtenaar of zo iets dergelijks is nooit rechtsgeldig ,geld alleen voor een koopcontrckt ern niet over de gebreken !!!

Clown

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:40

vanitymay schreef:

graag jullie advies..

echte paardenliefhebber is dat... ze is er gek mee, maar nu ze een gebrek schijnt te hebben toch niet meer zó verliefd..?
maargoed, ik denk dat je het beste even langs de rechtswinkel kunt gaan Lachen succes iig!