Paard bang voor zadel en hoofdstel!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Paard bang voor zadel en hoofdstel!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:04

verography schreef:
chevax schreef:
Oh, je zou versteld staan van hoe "dom" veel mensen zijn die op een manege les krijgen of misschien beter gezegd hoe dom de manege-eigenaren zijn. De basis van paardenrijden is toch communiceren met je paard? Besteed daar dan eens wat aandacht aan in een les of tijdens het opzadelen. Kan me echt zó boos maken over mensen die paarden zo (vaak uit onwetendheid) behandelen.

hier kan je dus de leerlingen niets verwijten. Het is aan de instructeurs om het de onwetende (niet domme) kinderen alles te leren over paarden. Maar dan ook echt alles. Sommige maneges hebben dan ook poetslessen en noem maar op terwijl een andere manege alle paarden all klaar hebben staan als een jonge ruiter aankomt.

Hoho. Wij hebben voornamelijk alleen maar C en D pony's die toch net een maatje te groot zijn om voor de kinders zelf op te zadelen. Daarbij drukken wij onze klanten op het hart om eerder te komen, maar vertikken de meeste ouders om wat eerder te komen en ja, ze willen wel allemaal op tijd beginnen, dus moeten de pony's wel klaar zijn. Echter hebben wij ook poetslessen, en ben ik vaak degene die de kinders laat zien hoe en wat er gedaan moet worden. Zodra de kinders enthousiast zijn over het poetsen en zadelen krijgen ze hun ouders zover om eerder te komen en staan ze te schreeuwen als ze mogen helpen met opzadelen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 11:06

Ik bedoelde dus licht met je duim druk uitoefenen bij de mondhoeken, DUS NIET MET JE NAGEL IN DE MONDHOEK STEKEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (zodat het paard alsnog het bit aanneemt en zachtjes tegen het paard praat om het gerust te stellen!!!) By the way, zodra het bit erin zit, beloon ik 'm ALTIJD!

DUS NOGMAALS: RUSTIG HET BIT ERIN DOEN EN ALS HET NIET LUKT OP DE WIJZE ZOALS HIERBOVEN BESCHREVEN STAAT! Ik begrijp heus wel dat het een DIER is en GEEN machine!!!!!! (Rij al ruim 2 jaar!) Deze methode heb ik trouwens van me instructrice geleerd!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:07

Nadya schreef:
Ik ook, Chevax, en die boosheid uit ik dus ook. Want het barst van dat soort maneges, instructeurs en lesruiters. Dat is gewoon een feit en dat is al erg genoeg.

Ik wil ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar ik ken bijvoorbeeld niet een goede manege waar ze hier aandacht aan schenken. Niet EEN!

Niet veel maneges hebben tijd om hier aandacht aan te besteden, ze moeten zich namelijk aan een strak schema houden. Wij proberen het echter wel zoveel mogelijk.

Er is namelijk maar een persoon die de boel runt bij ons, en lesgeeft en de paarden voert en al, dus als hij nog tijd kan vinden om de kinders meer te leren dan het rijden vind ik dat echt goed, gelukkig dat er altijd een paar man zijn die al wat langer rijden die willen helpen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:07

Horsiesxx: mag ik vragen waarom jij je manege zit te verdedigen??? daar hebben we het toch niet over. Vat alles niet zo persoonlijk op a.u.b. anders moeten we hier allemaal onze maneges verdedigen en gaan we totaal off-topic.

Paardenmaf1: je hoeft geen hoofdletters te gebruiken, wij bokkers zijn niet blind hoor. Het was gewoon wat onduidelijk. Ook vat jij bepaalde discussie onderwerpen persoonlijk op. Doe dit niet! We geven je alleen tips en voeren gewoon een discussie

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:09

verography schreef:
Horsiesxx: mag ik vragen waarom jij je manege zit te verdedigen??? daar hebben we het toch niet over. Vat alles niet zo persoonlijk op a.u.b. anders moeten we hier allemaal onze maneges verdedigen en gaan we totaal off-topic.

Paardenmaf1: je hoeft geen hoofdletters te gebruiken, wij bokkers zijn niet blind hoor. Het was gewoon wat onduidelijk. Ook vat jij bepaalde discussie onderwerpen persoonlijk op. Doe dit niet! We geven je alleen tips en voeren gewoon een discussie

Omdat ik niet wil dat mensen maneges over een kam scheren, en soms gebeurt dat onbewust. Ik snap ook niet waaom jij maneges zo afkraakt? Daar was het topic ook niet over.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:11

@ xx_Horsiex, kun je even normaal reageren?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:12

chevax schreef:

Ik reageer toch normaal? Ik scheld toch niet of wel? Heb ik iemand beledigt onbedoeld?

JoT

Paardenmaf, ik hoop dat je n.a.v. alle reacties hier wel snapt dat er wel degelijk iets mis kan zijn met de twee paarden waar je het over hebt. Ook al ben jij nog zo lief en aardig tegen dit paard, dan nogsteeds kan ie pijn hebben. Hoe reageert het paard bijvoorbeeld als je met je hand over zijn rug gaat, waarbij je lichte druk uitoefent op beide kanten van de ruggegraat? Of vraag eens aan je instructrice, wat er aan de hand kan zijn. Er wordt je echt niks kwalijk genomen, maar mensen hier proberen je gewoon te helpen en je een antwoord te geven op je vraag. Als het paard echt ergens last van heeft, dan kan je het zadel er nog zo voorzichtig opleggen, nog zo heeeel rustig aan aansingelen, maar dat helpt dan echt niet.

Verosjaak

uhm ik kraak echt geen maneges af hoor. Geef mij maar een quote dat ik ze afkraak. En uit dit topic is een discussie ontstaan die wel ontopic is Knipoog

maargoed, bij elk discussiepunt ga jij je verdediging opgooien voor je manege. (dan zal ik jou post meteen maar voortaan overslaan want ik hoef dus echt niet te weten hoe het er op jouw manege aan toe gaat omdat het me totaal niet boeid)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:13

Maneges niet over één kam scheren? Er wordt een topic geopend door iemand die problemen heeft met een paard op te zadelen. Paard vindt 't duidelijk erg vervelend en de instructrice blijkt zich er niet veel van aan te trekken. Ruiter denkt zelf ook niet verder, maar typt met hoofdletters VALS. Jammergenoeg zie je bij veel maneges erge misstanden en ook hier moeten de goeden het met de slechte bekopen.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:13

Op zich zou het wel prettig zijn als de manegebaas zelf de paarden zadelt of dat de mensen les krijgen in opzadelen. Want als het verkeerd gebeurd kunnen paarden hier rottige ervaringen mee opdoen en laten ze zich niet meer zadelen. Zoals ik al eerder had beschreven.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:14

xx_Horsiex schreef:
chevax schreef:

Ik reageer toch normaal? Ik scheld toch niet of wel? Heb ik iemand beledigt onbedoeld?

Je hoeft niet zulke vette letters te typen, je kunt ook je punt maken zonder te "roepen".

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:14

KimDai schreef:
Op zich zou het wel prettig zijn als de manegebaas zelf de paarden zadelt of dat de mensen les krijgen in opzadelen. Want als het verkeerd gebeurd kunnen paarden hier rottige ervaringen mee opdoen en laten ze zich niet meer zadelen. Zoals ik al eerder had beschreven.

amen, ook vind ik dat kinderen van 5 die net beginnen zeker 1 keer in de week ook poetsles/opzadelles moeten krijgen. Vinden ze het saai? zoeken ze maar een andere sport

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:15

verography schreef:
uhm ik kraak echt geen maneges af hoor. Geef mij maar een quote dat ik ze afkraak. En uit dit topic is een discussie ontstaan die wel ontopic is Knipoog

maargoed, bij elk discussiepunt ga jij je verdediging opgooien voor je manege. (dan zal ik jou post meteen maar voortaan overslaan want ik hoef dus echt niet te weten hoe het er op jouw manege aan toe gaat omdat het me totaal niet boeid)

Sorry dat had ik verkeerd gelezen.

Nou goed, dat is jouw mening, en jouw probleem, kan ik me niet druk over maken. Vork

Er was iemand begonnen over maneges en daar reageerde ik op, omdat ik niet wil dat alle maneges over een kam worden geschoren, als dat al niet meer mag....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:17

chevax schreef:
Je hoeft niet zulke vette letters te typen, je kunt ook je punt maken zonder te "roepen".

Ik wou iets markeren in een bericht maar er ging iets fout. Het was echt niet mijn bedoeling om te gaan roepen. Voor de rest zie ik echt niet waarom ik niet normaal reageer..?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:19

Om even terug on-topic te gaan: ik hoop dat de TS nu inderdaad goed beseft dat het paard iets duidelijk wil maken. Spreek de manege-eigenaar hier op aan en probeer iets af te spreken. Wie weet kun jij ook een rol spelen in de oplossing van het probleem? Fijn voor het paard dat er iemand 'm wil helpen en fijn voor jou omdat je zelf ook weer bijleert over gedrag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:19

xx_Horsiex schreef:
Nadya schreef:
Ik ook, Chevax, en die boosheid uit ik dus ook. Want het barst van dat soort maneges, instructeurs en lesruiters. Dat is gewoon een feit en dat is al erg genoeg.

Ik wil ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar ik ken bijvoorbeeld niet een goede manege waar ze hier aandacht aan schenken. Niet EEN!

Niet veel maneges hebben tijd om hier aandacht aan te besteden, ze moeten zich namelijk aan een strak schema houden. Wij proberen het echter wel zoveel mogelijk.

Er is namelijk maar een persoon die de boel runt bij ons, en lesgeeft en de paarden voert en al, dus als hij nog tijd kan vinden om de kinders meer te leren dan het rijden vind ik dat echt goed, gelukkig dat er altijd een paar man zijn die al wat langer rijden die willen helpen.

Ik ben blij dat er bij jullie mensen zijn, die de leerlingen wat meer mee willen geven. Op alle maneges die ik ken, loopt heel wat meer personeel. Maar ze willen het gewoon niet doen en dat vind ik een gemiste kans. Ik heb vorig jaar nog wat privelesjes gedaan en mijn lespaard stond al opgezadeld. Vond ik echt niet leuk. Daarbij erger ik me aan de weinige kennis van veel typische manegeruiters hier in de buurt.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:20

xx_Horsiex schreef:
verography schreef:

Sorry dat had ik verkeerd gelezen.

Nou goed, dat is jouw mening, en jouw probleem, kan ik me niet druk over maken. Vork

Er was iemand begonnen over maneges en daar reageerde ik op, omdat ik niet wil dat alle maneges over een kam worden geschoren, als dat al niet meer mag....

Het mag wel, maar dan zou je het misschein de volgende keer wat algemener neer kunnen zetten en niet van: "Maar mijn manege blablabla."

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:21

Dankje Nadya!

Ben ik met je een Chevax.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:22

En zo komen we weer tot een gezamenlijke visie, namelijk dat het welzijn van het paard voorop moet staan. Lachen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:22

verography schreef:
Het mag wel, maar dan zou je het misschein de volgende keer wat algemener neer kunnen zetten en niet van: "Maar mijn manege blablabla."

Ik ken andere maneges niet zo goed als die waar ik rij, daarom heb ik die waar ik rij gepakt. Kan moeilijk over andere maneges oordelen die ik nauwelijks ken. Bloos

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:27

Ik kom regelmatig op verschillende maneges en vaak moet ik toch jammergenoeg constateren dat er weinig aandacht is voor het welzijn van het paard, van zowel de zijde van de manege-houder als de manege-ruiter. Paarden worden vaak als "moeilijk" bestempeld, terwijl ze het (begrijpelijk) gewoon stronbeu zijn op de manege waar de één na de ander, vaak zelfs met zweep, op hun rug springt, om vervolgens zonder een aai of beloning, de teugels weer aan de volgende ruiter te geven. Het is misschien wat zwart-wit, maar zo zie ik het. Alhoewel dit waarschijnlijk niet in dit topic thuishoort.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:30

chevax schreef:
Ik kom regelmatig op verschillende maneges en vaak moet ik toch jammergenoeg constateren dat er weinig aandacht is voor het welzijn van het paard, van zowel de zijde van de manege-houder als de manege-ruiter. Paarden worden vaak als "moeilijk" bestempeld, terwijl ze het (begrijpelijk) gewoon stronbeu zijn op de manege waar de één na de ander, vaak zelfs met zweep, op hun rug springt, om vervolgens zonder een aai of beloning, de teugels weer aan de volgende ruiter te geven. Het is misschien wat zwart-wit, maar zo zie ik het. Alhoewel dit waarschijnlijk niet in dit topic thuishoort.

Dat kan ik best ebgrijpen, er zijn zat maneges waar ik bij denk van, poeh, en zelfs bij ons denk ik dat er nog flink wat dingen zijn die verbeterd kunnen worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:31

Helemaal met je eens, Chevax. Daarom ben ik nu de naturalkant opgegaan, misschien wat te fanatiek Tong uitsteken , maar ik kan er echt niet meer tegen. Ik ontloop maneges zoveel mogelijk tegenwoordig, want ik word er te woest over, van wat ik daar zie. Mijn dochter leert straks rijden bij mijn eigen instructrice en haar zal ik alles over paarden zelf leren (als ze een paardenmeisje blijft, want dat is ze nu wel op 2-jarige leeftijd).

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:42

nadya: dit is allemaal heel goed en leuk en aardig. Helaas heeft niet heel Nederland de beschikking over een eigen paard en er zijn zeker maar weinig ouders met net zoveel verstand van paarden als jou. Denk zelfs dat 9/10 paardrijdende kinderen ouders hebben zonder verstand van paarden.