Wat zouden jullie met een 3jarige allemaal doen...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat zouden jullie met een 3jarige allemaal doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:41

hoe je het ook wendt of keert, stilstaan is erg moeilijk voor jonge paarden. ik leer het ze als ze veulens zijn. laat ze simpelweg rondjes om me heen lopen in het begin, tot ze er zat van worden. ik kijk dan niet, sta stil (geef enkel het touw door zodat ik er niet in opgerold word), en geef lichte druk als het veulen te ver bij me wegloopt. ik hou hem in mijn buurt, en als hij maar aan stilstaan dénkt, geef ik het commando 'ho', en draai richting schouder. dit is in de meeste gevallen genoeg om alle vier de voetjes enkele seconden aan de grond te krijgen, en die enkele seconden, al zijn het er maar twee, zijn goed genoeg. belonen, cue herhalen terwijl hij staat. dát is te begrijpen.

als je paard kort kan stilstaan op cue, kan je inderdaad de duur van het stilstaan oefenen. je leert je paard actief stilstaan. dat kan inderdaad goed door hem steeds terug te zetten. zorg dat je hier ook niet te lang mee bezig bent, het is al moeilijk genoeg en elke seconde is er één.

afstraffen zorgt bij veel paarden voor vluchtgedrag. tenslotte loopt een onderdanig paard in de groep ook weg als zijn 'meerdere' hem 'afstraft'. óf je moet hem die ruimte geven, óf je moet niet afstraffen. niets zo benauwend als willen vluchten maar belemmerd worden. het veroorzaakt een aversie tegen het vaststaan, kan hangende paarden veroorzaken en beschaamt het vertrouwen in jezelf.

probeer het maar eens, met grondwerk. oefen actief stilstaan met belonen, je zult zien hoe snel je paardje het oppakt.