Hoe leer je het beste happen/bijten af??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Re: Hoe leer je het beste happen/bijten af??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:46

Liins schreef:
Dit heb ik idd ook een tijd geprobeert Ja . Zachtjes een klein schopje geven tegen de neus. Maar dit werkte niet *LOL* . Volgens mij vond ze het alleen maar leuk! Clown

Niet tegen zijn neus maar tegen zijn been!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:49

AstraGirlie schreef:
Negeren kan je ook maar toelaten tot een bepaald niveau...
Gericht bijten/happen naar jou zou ik absoluut niet toelaten.

nee dus. je moet een keuze maken, óf negeren, en dus VOLHOUDEN tot je erbij neervalt, óf straffen. ik ben er zelf erg tegen om gedrag dat niet kwaad bedoeld is, maar wel lastig, te bestraffen. het paard doet in zijn ogen niets fout, probeert alleen op zijn paardenmanier contact met je te maken. dat is niets meer of minder dan zéér positief, een goede band en verstandhouding komt immers van twee kanten. wij als mens vinden het niet leuk als onze nieuwe rijjas wordt ondergekwijld, of dat er steeds een paard aan je loopt te frutten als je even bezig bent. toch is het vanuit het paard gezien een normale manier van omgaan met, en alleen maar goed bedoeld.

negeren is niet iets waarmee je er in een weekje vanaf bent, je moet gewoon volhouden, zo lang als nodig is. slijmen levert niets op, leer hem bijv. dat hij een beloning kan verdienen als hij zijn hoofd recht voor zich houdt, of zijn neus naar de grond richt (laatste vind ik zelf een fijne, aangezien het kalmerend werkt en dus in moeilijke situaties rust kan brengen, ook is het makkelijker om je paard netjes en rustig te leren stilstaan met poetsen). dit is echt heel makkelijk aan te leren, en je paard zal hierin ook met je meedenken, wat weer een positieve stimulans in zijn samenwerking met jou wordt. op die manier hoef je hem niet te straffen voor goed bedoeld gedrag waar jij geen zin in hebt, en je komt wel van het 'probleem' af. op een manier die voor jou (geen geweld hoeven gebruiken, SAMEN met je paard het oplossen) én voor je paard (beloond worden, gemotiveerd worden om dingen voor je te doen, allemaal met de positieve associatie van samenwerking en beloning) prettig en logisch is. succes!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 23:02

dankje Haha! alweer Haha!
Maar je zegt het is heel makkelijk om een paard rustig stil te laten staan, hoe zou jij dat doen dan?? zonder te straffen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:42

ik oefen dmv grondwerk, ik neem mijn beloning in de ene hand, zodat ze dat weten, en dan wacht ik. als het paard het echt niet snapt, help ik even mee (bij targetten bijv even met je andere hand wiebelen, als ze die hand aanraken (want dat is wat je dan wilt) bridgen (bridge is stembeloning, 'toverwoord'), en belonen door het biksje uit de andere hand te geven. belangrijk )en simpel) is om je paard zelf te laten zoeken naar het goede antwoord, als hij het handtargetten kan (dus hand aantikken op het woordje 'hier'), en je houdt een beloning voor, is dat het eerste wat hij probeert. alleen nu beloon, en bridge, je niet. hij zal gaan zoeken naar wat je wilt. dit kan van alles zijn, hoofd omhoog, hoofd omlaag, maakt niet uit. als hij in zijn zoektocht (meestal eerst 'per ongeluk') het goede doet, bridge en beloon je. het paard weet dan dat hij iets goed deed, het ene paard weet gelijk wat het goede was, het andere zal opnieuw zoeken. ze vinden het snel genoeg uit.

halthouden op zich is voor sommige paarden moeilijk, zo ook voor mijn jaarling (toen nog veulen) die erg onzeker is en last heeft van een traumaatje wat hem erg snel in de stress brengt. hem beloon ik niet met voedsel, omdat dat hem onrustig en onzeker maakt. hij kent wel de beloning door aanraking, krabbeltje in de manen/ hals. ik liep gewoon een stukje (gewoon in paddock of wei), en ging stilstaan, waarbij ik 'hooo' zei, laag met de stem en langzaam. ging hij mee stilstaan (hij loopt dan achter je aan, je kunt dit ook doen met een touw eraan), dan beloonde ik. een seconde is in het begin genoeg. later kijk je, of je het langer kunt doen. steeds opbouwen met één seconde, anders ga je al gauw te snel, zeker voor een paard dat stilstaan al moeilijk vindt.

zoek ook naar wat jouw paard rust geeft, is dat een liedje zingen, een krabbeltje, hand tegen de lippen, noem maar op. probeer dat uit te vinden, en bouw dat uit. zo kan je je paard rust geven, op elk moment. later, als je verder komt met targetten, kan je je paard dus leren het hoofd naar beneden te doen, dit is een natuurlijk kalmerende houding (graashouding immers), en zal je paard ook automatisch rust geven. ook dit bouw je uit, terwijl je rustig verder gaat met het steeds iets langer halthouden. kalm en ontspannen achterwaarts kunnen gaan is ook een goede manier, immers, tussen voorwaarts en achterwaarts zit stilstaan. als jij zegt: hooo, en je paard staat even met vier voeten stil op de grond, bridge en beloon je. om de duur te verlengen bouw je het dus uit.

deze oefeningen, gecombineerd met datgene wat je paard rust geeft (dit geeft hij dus zelf aan, net als zijn beloning. in het begin kan je prima met voedsel werken, daarnaast zoek je naar wat voor jouw paard de beste beloning is. soms blijft dit bij voedsel, maar ook de brigde ('goed zo', of 'yes') kan voor een paard voldoende beloning zijn. de bridge is het makkelijkst aan te leren met behulp van voedsel.

poets in het begin niet te lang, probeer het niet vol te houden tot je paard begint met mieren of onrustig wordt. elke oefening heeft een begin en een einde, zorg ervoor dat je altijd afsluit met een positief gevoel voor je paard (wanneer hij het dus nog goed doet), dat werkt motiverend voor de volgende keer, en je paard zal meer en meer zijn best voor je doen.
bij het halthouden e.d., zelf actief meedoen. dus zelf halthouden icm commando 'hoooo', en wanneer je zelf aanloopt dit ook aangeven ('stap', 'kom'). zo hou je je paard gefocust, en je geeft feitelijk zelf het goede voorbeeld. als je je paard lekker gemotiveerd hebt, zal het stilstaan terwijl jij dat ook doet makkelijk zijn, aangezien de beloning van jou komt.

het stilstaan ga je later uitbouwen, door je paard te laten halthouden in de paddock bijvoorbeeld. vervolgens geef je het commando 'blijf' (ik gebruik daarbij zelf ook een opgestoken hand met gespreide vingers, die ik in het zicht doe. deze beweging vormt het commando 'blijf', icm het woord. stap achteruit, met je hand uitgestoken in het zicht. loopt je paard mee, prima, hij doet zijn best en zoekt het goede antwoord. het is echter niet wat je wilt zien. zet hem geduldig terug op de 'afgesproken' plaats, en herhaal 'blijf', icm handcommando. zet weer een pas terug. herhaal, tot je paard blijft staan (dus ook geen ministapje, hoofd uitsteken mag, maar de voetjes blijven op hun plaats) als je je één stap verwijdert. bridge onmiddelijk, loop terug en beloon.
zit de eerste stap erin, dan ben je al een heel eind. het paard weet wat de bedoeling is. bouw het rustig uit, één stap per keer, tot je de hele paddock doorkan, rondjes om hem heen kan lopen, etc. ga vooral niet te snel, maak het maar makkelijk. op die manier kan je vaak belonen, en dit houdt je paard gemotiveerd. het gevoel dat hij iets goed doet blijft dan immers.

is je paard afgeleid, en loopt hij weg? geen nood, je kunt dit ook aan een lijn doen, maar beter is om je paard meer gemotiveerd te houden. creëer 'will to please'. dit kan met simpele oefeningetjes, de handtarget is een hele fijne ervoor.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 00:08

super dankjewel Haha!
Hier kan ik wat mee Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 00:10

dat is mooi, succes ermee, en laat je even weten hoe het gaat? Flicka had het targetten in tien minuutjes onder de knie, dat gaat meestal erg snel. netjes stilstaan en uiteindelijk het mondprutsen afleren kan een paar weekjes duren, maar dan heb je wel een fijn resultaat, voor beide partijen!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:25

merrieveulen, ik bedoelde ook niet dat je de 2 kan combineren, maar dat negeren maar werkzaam is tot een bepaald niveau. Bij het negeren krijgt het paard de boodschap dat het hem niets oplevert en dus zal hij op lange termijn stoppen. Maar niet als je het negeert en het al een gewoonte is geworden, want die werken zelfbelonend. Dat bedoelde ik daarmee. Dus ik vind dat je goed moet uitkijken met zomaar negeren. Je kan idd wel trainen dmv grondwerk, dmv positieve versterking, dat stilstaan veel meer opbrengt (voedsel, aaien,...) dan knabbelen en bijten...Maar een tik op de juiste manier en op precies het goeie moment kan ook rechtvaardig zijn. (paard bijt idoelgericht in je arm...)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:41

Ah, wat een herkenbaar probleem. Ik loop hier al jaren tegenaan bij één van mijn shetlanders. Hij bedoeld het echt niet kwaad maar hij kauwt óveral op. Negeren vind ik heel erg lastig want hij trekt gerust mijn jas stuk, als ik 2 seconden niet oplet heeft hij zijn teugels weer aan flarden gebeten etc. Hij is gewoon heel erg onderzoekerig en daar gebruikt hij zijn mond bij. Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren maar af en toe heb ik wel ontplofneigingen (inmiddels geleerd die te onderdrukken, ik besef dat hij niet snapt dat ik het niet fijn vind).

Negeren helpt in dit geval niet, en ik denk dat dat komt omdat bepaalde paarden gewoon overal hun mond voor gebruiken (wat is dat? Laat eens zien? hoe voelt dat dan? Heeft dat ook een smaak? ).

Maar het is voor TS het proberen waard wat merrieveulen voorstelt. Slaan vind ik in dit geval zeker geen optie! Het helpt zeker niet!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:53

Yinari, je zou het kunnen proberen om elke keer als hij hapt, hem terug te ergeren door zijn lip te pakken en er (zachtjes maar irritant) aan te trekken, in te knijpen en aan plukken en dan net ietsjes te lang.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:40

@ AG, daar heb je helemaal gelijk, alleen dit paard bijt niet doelgericht...

verder is het inderdaad wel mogelijk om het lebberen minder leuk te maken, door 'terug te irriteren', werkt niet bij ieder paard, maar de haf van mijn zusje deed het ook, en zij heeft 'een begin gemaakt' door heel snel met haar vingers over te snuit te 'lopen', elke keer als het hafje begon. dat ging het wel iets tegen, ze stopte dan wel, maar het werd niet snel minder. knijpen vind ik dan weer flauw, aangezien het (zoals je inmiddels wel weet) imo niet juist is om het paard voor zoiets pijn te doen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:43

Ik zeg ook: niet hard knijpen Knipoog
Ik pakte de lip van mijn paard vast en ging dan heel irritant doen, en langer dan hij leuk vond.
Hij zag het imo als een grappig maar wel vervelend spelletje wat hij niet elke keer wilde opwekken Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:58

Nicolletje schreef:
Ik zeg ook: niet hard knijpen Knipoog
Ik pakte de lip van mijn paard vast en ging dan heel irritant doen, en langer dan hij leuk vond.
Hij zag het imo als een grappig maar wel vervelend spelletje wat hij niet elke keer wilde opwekken Haha!

inderdaad, ook dat kan werken. zo deed mijn zusje het ook een tijdje met haar haf. we zijn nu bezig gegaan met grondwerken, ik vind dat persoonlijk fijner, maar dat is ook ieder voor zich denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:17

merrieveulen schreef:
het paard doet in zijn ogen niets fout, probeert alleen op zijn paardenmanier contact met je te maken. dat is niets meer of minder dan zéér positief, een goede band en verstandhouding komt immers van twee kanten.

Dat ben ik niet met je eens merrieveulen. Een paard mag zonder uitnodiging niet zomaar aan zijn leider zitten (en dat wil je toch zijn). Dus ook zomaar komen prutsen mag niet, zonder dat jij aangeeft dat het in orde is.
Daarnaast weet een paard pas wat goed en fout is als jij duidelijke grenzen aangeeft. Er is geen paard ter wereld dat zonder opvoeding van paard of mens weet wat goed en wat fout is.

Helaas is het bij de pony van TS fout gegaan omdat ze hem als veulen verkeerde manieren hebben aangeleerd. Je pony mag best weten dat je dit gedrag niet accepteert. Een paard kan goed nuances onderscheiden bij welk persoon iets wel of niet mag. Daarvoor kun je een tik geven als hij bijt. Kopschuw worden ze alleen als het niet duidelijk is waarvoor je slaat (bij inconsequent straffen dus).
Wat ik zelf wel veel ervaar is dat paarden die graag in spullen happen vaak hele speelse paarden zijn. Daarbij moet je dus opletten dat ze dat hapgedrag en hun straf niet als spelletje gaan zien en juist gaan happen om uit te lokken. (je kent het beeld: paard hapt met glimmende oogjes van ondeugendheid, jij wil een tik geven en paard trekt net op tijd zo weg dat je mist waarna hij gelijk opnieuw hapt). In dat geval moet je ook niet gaan straffen want dan geef je aandacht voor zijn gedrag, wat precies is waar je paard op uit is.

Wat een optie is, is om bijv. toe te staan dat hij aan een oud halstertouw knaagt. Je zet hem dan bijv. in de gang en zodra hij wil happen in iets anders biedt je in plaats daarvan het oude halstertouw aan. Zodra hij door heeft dat hij dat mag gebruiken kun je hem dan ermee vastzetten en kan hij zich daarop uitleven en blijft je jas en je borstels etc. gespaard.

Ik weet niet hoe oud de pony is, maar als hij nog vrij jong is kan het ook zijn dat hij wat bijterig is omdat hij aan het wisselen is. Dan is het probleem gelukkig tijdelijk van aard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:33

tja ik denk daar anders over, mijn paarden mogen best ergens om vragen, niks mis mee. onze verhoudingen zijn erg goed, en er is duidelijkheid. ze weten dat ze mogen vragen, ik kan ze ook makkelijk duidelijk maken als ze even niet in de weg moeten lopen (bij mest ruimen en heiningen plaatsen etc.). dan blijven ze op afstand. echter bij het poetsen etc. ben je bezig met lichamelijk contact, een paard waarmee je een goede verstandhouding hebt zal jou ook willen groomen. natuurlijk kan je een paard leren dat jij dat niet wilt, tenzij je erom vraagt, maar het gedrag op zich is normaal. het teruggroomen van een 'hoger geplaatst' paard, is een teken van respect immers. wel is het zo dat de 'hoger geplaatste' het initiatief zal nemen.

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:00

Ik ken een paard en die bijt altijd met poetsen. Paarden vinden dat toch lekker? Als je eventjes met je hand omhoog gaat stopt ie gelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:55

merrieveulen schreef:
ze weten dat ze mogen vragen

mijne ook Ja Maar die vraagt door met zijn neus bij me te komen, dan kroel ik hem en dan kroelt hij terug.
Zomaar ineens knagen, happen of bijten is not done. En aan mijn spullen mag hij al helemaal niet komen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:58

Urielle schreef:
merrieveulen schreef:
ze weten dat ze mogen vragen

mijne ook Ja Maar die vraagt door met zijn neus bij me te komen, dan kroel ik hem en dan kroelt hij terug.
Zomaar ineens knagen, happen of bijten is not done. En aan mijn spullen mag hij al helemaal niet komen :)

yep, bij mij ook, en dat weten ze. het paard van de TS weet dat nog niet, en heeft altijd geleerd dat het leuk is als hij dat doet. de vraag is dan ook hoe ze het op een eerlijke manier af kan leren. het paardje weet immers niet anders dan dat het baasje het leuk vindt.

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:12

die van mij beet ook steeds, ik gaf haar dus ook steeds een tik op d'r neus,
en t werkt echt want ze doet t bijna nooit meer !

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:59

merrieveulen, er idd een groot verschil tussen doelgericht bijten, of speels wat kroelen. Aan de eigenaar om te bepalen in hoeverre ze het toelaten...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:20

belangrijkst als je een tik verkoopt, dat je er geluid bij gebruikt, bijv. foei, dan leren ze dat commando en op een gegeven moment hoef je alleen het woord te gebruiken en weten ze al genoeg...een tik verkopen zonder verbale ondersteuning vind ik nutteloos.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:22

ik heb dat ook met mijn pony af en toe geef ik heb een lel terug of knijp ik hem ook ff flink in de neus dat dat ook pijn doet.. het helpt wel vanhij wet wel dat dat niet mag

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:36

Anke schreef:
belangrijkst als je een tik verkoopt, dat je er geluid bij gebruikt, bijv. foei, dan leren ze dat commando en op een gegeven moment hoef je alleen het woord te gebruiken en weten ze al genoeg...een tik verkopen zonder verbale ondersteuning vind ik nutteloos.

zeker! ik leer de mijne het woordje 'nee' aan daarvoor. zo hoef je geen tikken (meer) uit te delen. aan de andere kant, Faram heeft al tijden geen tik meer gehad, en Flicka en Snatje nog nooit, gelukkig. maar het woordje 'nee' vind ik wel belangrijk, echter nog belangrijker is het woordje 'goed zo'. tenminste dat is míjn bridge.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:47

idd, positief gedrag moet veelvuldig gestimuleerd worden...helaas ligt dat niet zo in de aard van de mens....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:50

nee vreemd he? ik zie het zo vaak, paard wil bijv. niet stilstaan, men trekt aan de teugels, en als het paard dan staat, geen beloning, geen druk eraf, geen lief woord of wat dan ook... het moet wel iets opleveren voor een paard, bij Faram heb ik nog weleens wat lekkers mee, maar ze vinden het alledrie ook heerlijk, en een echte beloning als ik ze over de hals kriebel...

ik krijg altijd het idee dat mensen het zo vanzelfsprekend vinden dat een paard het goed doet, dat ze het 'loslaten' en belonen vergeten ofzo...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:42

merrieveulen schreef:
ik krijg altijd het idee dat mensen het zo vanzelfsprekend vinden dat een paard het goed doet, dat ze het 'loslaten' en belonen vergeten ofzo...

idd...en daar erger ik me groen aan, iedereen die bij mij leert rijden / omgang, leert dat beloning met stemgeluid voorop staat. Een paard doet 100 x beter zijn best als je hem een lief woordje toezegd bij een goed uitgevoerde opdracht Vork